UE crește taxele vamale pentru mașinile electrice importate din China

Comisia Europeană a adoptat marți un regulament prin care stabilește taxe vamale suplimentare pentru vehiculele electrice importate din China, acuzată că face concurență neloială industriei europene de automobile, scrie France 24 (Franța).
În ciuda ostilității Germaniei, Bruxelles-ul a decis, marți, 29 octombrie, să adauge la taxa de 10% deja în vigoare o suprataxă de până la 35% pentru vehiculele cu baterie fabricate în China. Decizia, care se aplică pe o perioadă de cinci ani, trebuie publicată în Jurnalul Oficial al UE miercuri și să intre în vigoare cel târziu joi, a declarat un oficial european.
Obiectivul declarat este de a restabili condițiile unei concurențe loiale cu producătorii acuzați că profită de subvenții publice masive. Este, de asemenea, vorba despre apărarea industriei europene de automobile și a celor aproximativ 14 milioane de locuri de muncă ale sale împotriva practicilor considerate neloiale, identificate în timpul unei lungi anchete a Comisiei.
Cota de piață a mașinilor electrice chinezești a crescut vertiginos în UE, de la mai puțin de 2% în 2020 la peste 14% în al doilea trimestru al acestui an, potrivit cifrelor executivului european.
„Apreciem concurența, dar trebuie să se bazeze pe reguli de concurență echitabile”, a declarat comisarul european pentru comerț, Valdis Dombrovskis, calificând măsurile luate de Uniunea Europeană drept „proporționale” și „țintite”.
China denunță o decizie „protecționistă”
Beijingul a declarat miercuri că a sesizat Organizația Mondială a Comerțului (OMC), după decizia considerată „protecționistă” a Uniunii Europene (UE) de a impune suprataxe vamale pentru mașinile electrice importate din țara asiatică.
„China nu aprobă și nu acceptă această decizie. A intentat o acțiune în cadrul mecanismului de soluționare a disputelor al Organizației Mondiale a Comerțului”, a declarat miercuri un purtător de cuvânt al Ministerului chinez al Comerțului, într-un comunicat de presă. „China va continua să ia toate măsurile necesare pentru a proteja cu fermitate drepturile și interesele legitime ale companiilor chineze”, a subliniat el, denunțând „abordarea protecționistă” a UE.
Până în ultimul moment, Valdis Dombrovskis a continuat dialogul cu ministrul chinez al Comerțului, Wang Wentao, pentru a încerca să găsească o soluție negociată. Zadarnic. Cu toate acestea, ambele părți au convenit să continue consultările: oricând, suprataxele ar putea fi înlăturate dacă s-ar găsi un acord asupra altor mijloace pentru compensarea prejudiciului identificat de ancheta europeană.
Îngrijorarea producătorilor germani
La rândul ei, China amenință că va lovi interesele europene. A răspuns deja prin lansarea de investigații antidumping care vizează carnea de porc, produsele lactate și rachiul pe bază de vin importate din Europa, inclusiv coniacul.
Germania și alte patru țări (Ungaria, Slovacia, Slovenia, Malta) au votat împotriva proiectului de taxe al Comisiei, nereușind să întrunească majoritatea necesară pentru a-l respinge.
UE își asumă riscul de a declanșa un „conflict comercial”, a reacționat lobby-ul auto german (VDA). Companiile auto emblematice ale țării, puternic implantate în China, cea mai mare piață din lume, se tem că vor suporta consecințele.
Impunerea taxelor vamale europene asupra mașinilor electrice chinezești vine în plină criză a grupului Volkswagen, care plănuiește să suprime zeci de mii de locuri de muncă și să închideă trei fabrici în Germania.
Cuantumul amenzilor va varia
Taxele vamale au primit totuși sprijinul a zece state membre, printre care Franța, Italia și Polonia. Alte 12 s-au abținut, printre care Spania și Suedia. „Uniunea Europeană ia o decizie crucială pentru protejarea și apărarea intereselor noastre comerciale, într-un moment în care industria noastră de automobile are nevoie de sprijinul nostru mai mult ca niciodată”, a salutat ministrul francez al economiei, Antoine Armand.
Dar și în Franța, demersul UE îngrijorează cercurile economice. Asociația interprofesională a coniacului (BNIC) s-a plâns că a fost „abandonată” de autorități, considerând că sectorul său a fost „sacrificat” într-un conflict comercial care nu îl privește.
Această confruntare chino-europeană se înscrie într-un context mai larg de tensiuni comerciale între Occident, în frunte cu Washingtonul, și China, acuzată de practici anticoncurențiale în mai multe alte sectoare, precum turbinele eoliene sau panourile solare.
Măsurile europene, care se doresc bazate pe fapte și respectarea regulilor Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), diferă totuși de abordarea punitivă și mai politică a americanilor. În Statele Unite, președintele Joe Biden a anunțat pe 14 mai o creștere a taxelor vamale la vehiculele electrice chinezești la 100%, față de 25% anterior.
În Europa, valoarea amenzilor va varia între producători, în funcție de nivelul estimat al subvențiilor primite.
În detaliu, taxele suplimentare se vor ridica la 7,8% pentru mașinile Tesla fabricate la Shanghai, 17% pentru BYD, 18,8% pentru Geely și 35,3% pentru SAIC, potrivit unui document final trimis țărilor membre pe 27 septembrie. Celelalte grupuri care au cooperat la ancheta europeană vor avea taxe suplimentare de 20,7%, față de 35,3% pentru cele care nu au cooperat.
Sursa: Rador Radio România
Comentarii