UE impune noi sancțiuni Rusiei pentru a lovi „flota din umbră” de petroliere
Kremlinul folosește nave cisternă vechi și prost întreținute pentru a-și vinde țițeiul peste limita de preț stabilită de aliații occidentali, notează „Euronews”.
Uniunea Europeană a emis miercuri noi sancțiuni împotriva Rusiei, vizând „flota din umbră” de petroliere pe care Moscova a desfășurat-o pentru a eluda restricțiile occidentale asupra comerțului cu petrol și pentru a păstra astfel o sursă cheie de venituri pentru a-și finanța războiul împotriva Ucrainei.
Flota este formată din nave vechi, neasigurate, a căror stare proastă a alimentat temerile unui dezastru ecologic iminent, în apropierea sau chiar în apele europene.
Un diplomat a declarat pentru Euronews că acordul prevede și includerea pe lista neagră a câtorva companii chineze suspectate că ar ajuta producția de drone a Rusiei.
Sancțiunile au fost semnate de ambasadorii celor 27 de state membre miercuri, în cadrul unei întâlniri și reprezintă cel de-al 15-lea pachet de la începutul invaziei ruse, în februarie 2022.
„UE și partenerii săi din G7 s-au angajat să mențină presiunea asupra Kremlinului”, a declarat Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene.
Detaliile specifice ale restricțiilor nu au fost comunicate imediat, însă se crede că pachetul ar fi unul modest în comparație cu deciziile anterioare. Discuțiile au început luna trecută și au continuat fără mari controverse între țări.
Acestea sunt primele sancțiuni convenite în timpul președinției Ungariei a Consiliului UE, despre care mulți diplomați se temeau că va încetini acțiunile pe frontul de război din cauza insistenței Budapestei de a menține legături strânse cu Moscova.
Ținta principală a celui de-al 15-lea pachet este așa-numita „flotă din umbră” pe care Rusia a folosit-o pentru a eluda plafonul de preț pe care aliații occidentali l-au introdus la sfârșitul anului 2022 pentru a limita vânzările de petrol rusesc pe mare în întreaga lume.
Plafonul a fost stabilit la 60 de dolari pe baril pentru țiței și interzice companiilor occidentale să ofere societăților petroliere rusești care vând țiței un preț mai mare decât cel convenit, precum și servicii de asigurări sau finanțare.
Căutând o cale de ieșire, Moscova a început să folosească petroliere vechi și prost întreținute, dintre care unele au mai mult de 20 de ani, folosind asigurări și structuri de proprietate tulburi care sunt efectiv în afara controlului aliaților G7. Aceste nave călătoresc sub „pavilioane de conveniență”, aparținând țărilor reticente în a urma sancțiunile occidentale, precum Panama, Liberia și Insulele Marshall.
„Flota din umbră” a fost acuzată de practici înșelătoare, inclusiv transmiterea de date falsificate și oprirea transponderelor pentru a deveni invizibile pentru sistemele prin satelit, precum și efectuarea de transferuri multiple de la navă la navă pentru a ascunde originea cantităților de petrol.
Starea acestor nave este atât de proastă încât Bruxelles-ul se teme că ar putea deversa petrol și ar putea provoca o catastrofă de mediu în apropierea teritoriului blocului comunitar. Iar lipsa unei asigurări adecvate ar putea face mai dificilă limitarea daunelor pe mare.
În ciuda riscurilor evidente, Moscova continuă să se bazeze pe aceste epave pentru a-și comercializa țițeiul, o sursă esențială de venituri pentru a finanța invadarea pe scară largă a Ucrainei și pentru a sprijini economia de război.
Potrivit Centrului de Cercetare pentru Energie și Aer Curat (CREA), între februarie 2022 și iunie 2024, Rusia a câștigat 475 de miliarde de euro din exporturile de petrol, reprezentând 68% din totalul exporturilor de combustibili fosili.
China și India sunt în prezent principalii cumpărători de petrol rusesc, care este de cele mai multe ori rafinat în aceste țări și vândut pe piața UE sub o altă etichetă.
„Flota din umbră” este estimată la aproximativ 600 de nave, deși din cauza secretului de informații al Kremlinului nu există un număr oficial.
Sancțiunile convenite miercuri de țările UE acoperă aproximativ 50 de nave aparținând „flotei din umbră”, au spus diplomații. Pachetul anterior a inclus pe lista neagră 27 de nave, interzicându-le accesul în porturile UE și furnizarea de servicii comunitare.
Sursa: Rador Radio România
Comentarii