UE și Marea Britanie strâng legăturile, la cinci ani după Brexit

Marea Britanie și UE negociază acorduri în domeniul apărării, înainte de primul summit de după Brexit.
„Nu vă așteptați la miracole. Dar să știți că toată lumea își dorește ca acest lucru să funcționeze”, notează BBC.
Luni, la Londra, UE și Regatul Unit vor organiza primul lor summit bilateral la cinci ani de când Parlamentul britanic a aprobat acordul privind Brexit. Simbolic, acesta este un moment important.
Oficialii și analiștii vorbesc, atât oficial, cât și neoficial, despre dificultățile care există între cele două părți.
Dar toți recunosc că resentimentele bilaterale provocate de Brexit nu mai există. Au fost înlăturate de gravitatea evenimentelor globale.
Îngrijorările legate de Rusia și China, războiul din Ucraina, șocul faptului că SUA sub Donald Trump nu mai acordă prioritate apărării europene, plus un sentiment tot mai mare de nesiguranță în rândul alegătorilor, determină cele două puteri să colaboreze mai strâns.
„Eșecul de a face acest lucru, în contextul internațional actual, nu ar fi o idee bună”, spune Anand Menon, directorul think tank-ului ”UK in a Changing Europe”.
Majoritatea țărilor europene își dau seama de asta, adaugă el: „Chiar și francezii”.
Mai mult decât majoritatea țărilor UE, Franța a jucat dur în negocierile premergătoare summitului de luni.
În iulie, Regele Charles și Regina Camilla îi vor primi pe Emmanuel Macron și soția sa la Castelul Windsor. E prima vizită de stat a liderului francez în UK și pare o tentativă a Marii Britanii de a se apropia de Macron.
„Va fi interesant de văzut dacă pot conveni asupra unui limbaj comun [pentru un acord la summit]”, spune Georgina Wright, expertă în politici europene la Institutul Montaigne.
„Toată lumea din UE își dorește relații mai strânse cu Marea Britanie în acest moment, iar Franța nu vrea să fie văzută ca singura țară care blochează o cooperare mai strânsă dintre Marea Britanie și UE. Dar asta nu înseamnă că Parisul este dispus să renunțe la interesele fundamentale.”
Interese precum drepturile de pescuit în apele Regatului Unit și licitațiile pentru contracte de apărare ale UE.
Summitul ar putea avea o declarație comună care să abordeze situația geopolitică îngrijorătoare și care să sublinieze prioritățile comune de politică externă dintre Regatul Unit și UE - cum ar fi sprijinirea Ucrainei, menținerea presiunii asupra Rusiei și încetarea suferinței civile din Gaza.
De asemenea, ar putea fi făcute anunțuri privind un pact de securitate și apărare UE-Regatul Unit și un pachet de măsuri care vizează eliminarea unor bariere comerciale dintre UE și Regatul Unit, apărute din cauza Brexitului.
Legături economice mai strânse
Aceste măsuri comerciale reprezintă „resetarea” relațiilor cu UE pe care prim-ministrul britanic Sir Keir Starmer a promis-o de când partidul său a câștigat alegerile generale de vara trecută.
Totuși, acestea sunt departe de a fi o schimbare economică pentru Regatul Unit.
Distrugerea tuturor barierelor comerciale cu UE este imposibilă dacă guvernul laburist își respectă propriile „linii roșii” de a nu se reîntoarce la uniunea vamală sau la piața unică a blocului.
Dar, în ciuda promisiunii de a prioritiza creșterea economică a Regatului Unit și a sondajelor care sugerează că majoritatea britanicilor doresc să facă mai mult comerț cu UE, Partidul Laburist se va simți presat de Partidul Reformist eurosceptic, din ce în ce mai popular, și cu rezultate bune la recentele alegeri locale din Regatul Unit.
În timp ce unii membri ai Partidului Laburist recunosc că sunt tentați de o uniune vamală cu UE pentru a stimula creșterea, orice beneficii economice probabil nu vor fi evidente pentru alegători înainte de următoarele alegeri din Regatul Unit.
Membrii partidului se tem că ar risca să fie pedepsiți la urne, în contextul acuzațiilor din partea conservatorilor și reformiștilor din opoziție, conform cărora guvernul ar fi trădat Brexitul.
Aceste îngrijorări îl fac pe guvernul Starmer „mai precaut, mai puțin îndrăzneț”, spune Menon.
Regatul Unit adoptă o abordare sectorială pentru a încerca să reducă barierele comerciale costisitoare cu UE.
Resetarea relațiilor va include și o secțiune de „mobilitate”.
Starmer va insista ca UE să recunoască calificările profesionale din Regatul Unit, pentru a încuraja afacerile transfrontaliere.
De asemenea, va exista o reducere a restricțiilor privind vizele pentru muzicienii britanici care călătoresc și concertează în UE.
În schimb, UE - și Germania, cel mai mult - își dorește un program de mobilitate pentru tineri, care să permită tinerilor cetățeni ai UE să călătorească, să studieze și chiar să lucreze în Regatul Unit.
Londra are programe similare cu Canada, Australia, Coreea de Sud și Japonia, printre altele.
Dar acest lucru e dificil, deoarece reducerea cifrelor privind migrația este o prioritat pentru guvernul laburist.
Negocierile sunt în desfășurare, dar, potrivit unor surse din UE, schema are deja un nume: YES, sau Youth Experience Scheme (Schema de Experiență pentru Tineret).
Unele domenii de negociere sunt mai avansate decât altele. Acest lucru se va reflecta în anunțul de luni.
De asemenea, la summit se vor discuta planuri de combatere a migrației ilegale, de cooperare în domeniul taxelor pentru carbon și de simplificare a comerțului cu energie dintre UE și Regatul Unit.
Reducerea barierelor comerciale UE-Regatul Unit pentru substanțe chimice și farmaceutice este, de asemenea, o ambiție a Regatului Unit, la fel ca și obținerea accesului la bazele de date ale UE, cum ar fi Sistemul de Informații Schengen, pentru a urmări mai bine infractorii.
Dar, cel puțin deocamdată, UE spune nu acestui lucru. Dacă face o excepție pentru Regatul Unit, alte țări din afara UE vor cere același lucru.
Desigur, este în interesul ambelor părți să se combată criminalitatea transfrontalieră. Regatul Unit susține că starea actuală a lumii necesită o gândire mai flexibilă din partea Bruxelles-ului.
Complicații în materie de apărare și securitate
Argumentul în favoarea unei gândiri mai flexibile este, de asemenea, ceva ce Regatul Unit solicită în ceea ce privește pactul de apărare și securitate cu UE.
Cele două părți colaborează deja îndeaproape în ceea ce privește sancțiunile împotriva Rusiei și apărarea Ucrainei.
Regatul Unit dorește ca firmele sale de apărare să aibă voie să liciteze pentru contracte în cadrul noii scheme de reînarmare a UE, SAFE (Acțiune de Securitate pentru Europa)
„Regatul Unit și-a câștigat dreptul de a accesa un astfel de acord datorită conducerii de care a dat dovadă față de Ucraina”, spune experta internațională în apărare Sophia Gaston, cercetătoare invitată la King's College London.
Marea Britanie este un jucător important atât în ceea ce privește capacitățile tradiționale de apărare, cum ar fi producerea de muniții, cât și în inovația de vârf în domeniul apărării.
„Dacă Marea Britanie are acces la programele de apărare emergente ale UE, poate contribui la creșterea producției.” „[Războiul din Ucraina] a demonstrat că ambele sunt necesare.”
Franța însă dorește să restricționeze companiile din afara UE care licitează pentru contractele de apărare ale blocului, inclusiv cele din Marea Britanie, dar și firmele canadiene și americane.
Dacă UE cheltuiește banii contribuabililor săi pe apărare, aceștia ar trebui cheltuiți cu companiile UE pentru a ajuta la stimularea economiilor europene.
Parisul mai spune că, în această lume în rapidă schimbare, cu alianțe și loialitate în schimbare, UE ar trebui să fie independentă, nu dependentă de furnizori din afara blocului comunitar.
Scepticii suspectează că Franța, care are o industrie de apărare sofisticată, dorește să ia cât mai multe contracte.
Comentarii