Comisia Europeană a prezentat miercuri un raport privind rezultatele monitorizării regimului UE de călătorii fără viză cu Georgia, R. Moldova și Ucraina, dar și cu statele din Balcanii de Vest.

Cetățenii din Muntenegru, Serbia și Macedonia de Nord pot călători în UE fără viză din decembrie 2009. Cetățenii Albaniei și ai Bosniei și Herțegovinei beneficiază de această facilitate de la sfârșitul anului 2010. Regimul de călătorii fără viză a intrat în vigoare pentru Moldova în aprilie 2014, pentru Georgia în martie 2017 și pentru Ucraina în iunie 2017.

Astăzi, Comisia a prezentat cel de al 4-lea raport privind monitorizarea regimului UE de călătorii fără viză cu aceste țări.

Raportul se axează pe acțiunile întreprinse în 2020 pentru a da curs recomandărilor celui de al 3-lea raport din cadrul mecanismului privind suspendarea exceptării de la obligativitatea vizelor. Pentru țările care beneficiază de scutirea de viză de mai puțin de 7 ani (Georgia, Moldova și Ucraina), raportul prezintă, de asemenea, o evaluare mai detaliată a altor acțiuni întreprinse pentru a asigura îndeplinirea continuă a criteriilor de referință.

Concluzia raportului este că toate țările în cauză continuă să îndeplinească cerințele privind liberalizarea vizelor și au înregistrat progrese în ceea ce privește punerea în aplicare a recomandărilor de anul trecut.

În același timp, raportul evidențiază domeniile în care sunt necesare eforturi suplimentare din partea fiecărei țări. În raport se precizează, de asemenea, că circulația fără viză continuă să aducă beneficii economice, sociale și culturale statelor membre ale UE și țărilor partenere.

Migrația, azilul și cooperarea în materie de readmisie

Deși toate țările evaluate au continuat să ia măsuri de combatere a migrației ilegale, sunt necesare eforturi suplimentare pentru a răspunde preocupărilor actuale:

- Numărul cererilor de azil a scăzut drastic în primăvara anului 2020. Cu toate acestea, mai multe țări trebuie să ia în continuare măsuri pentru a soluționa problema cererilor de azil nefondate depuse de cetățenii lor, inclusiv prin consolidarea participării la Platforma multidisciplinară europeană împotriva amenințărilor infracționale (EMPACT) și prin organizarea în continuare a unor campanii de informare specifice.

- Deși ratele de returnare au scăzut din cauza disponibilității limitate a zborurilor, buna cooperare în materie de returnare și readmisie continuă între statele membre și țările participante.

- În pofida scăderii globale a numărului de treceri ilegale ale frontierei, sunt necesare în continuare îmbunătățiri în domeniile gestionării frontierelor și migrației. Capacitatea de primire în unele țări din Balcanii de Vest pune în continuare probleme, în special în Bosnia și Herțegovina.

- Acordurile privind statutul Frontex cu Macedonia de Nord și Bosnia și Herțegovina ar trebui să fie finalizate și puse în aplicare rapid.

- Pentru a asigura un mediu bine gestionat în materie de migrație și securitate, care reprezintă o condiție prealabilă pentru îndeplinirea continuă a criteriilor de liberalizare a vizelor, țările evaluate trebuie să asigure alinierea în continuare la politica UE în domeniul vizelor.

Ordinea și siguranța publică

Toate țările evaluate au continuat să ia măsuri de prevenire și combatere a criminalității organizate. Cu toate acestea, sunt necesare eforturi suplimentare pentru a răspunde preocupărilor legate de securitatea internă:

- Țările în cauză ar trebui să ia măsuri pentru a combate în mod eficace criminalitatea organizată, frauda financiară și spălarea banilor, în special printr-o mai bună coordonare între agențiile de aplicare a legii.

- Corupția la nivel înalt rămâne un motiv de îngrijorare. În unele cazuri, eforturile de combatere a corupției sunt în continuare îngreunate de capacitatea limitată și de statutul juridic al agențiilor anticorupție, precum și de numărul redus de condamnări în cazurile de corupție care sunt judecate (în special în Moldova și Ucraina).

- Țările beneficiare ale regimului de călătorii fără viză care acordă cetățenia în schimbul investițiilor ar trebui să elimine treptat și efectiv astfel de sisteme, pentru a împiedica resortisanții altor țări care au obligația de a deține viză să eludeze procedura UE de acordare a vizelor de scurtă ședere și evaluarea aprofundată a riscurilor în materie de migrație și securitate inerentă acestei proceduri.