EFOR a trimis o scrisoare deschisă premierului Florin Cîțu, vicepremierului Barna și miniștrilor Aurescu și Voiculescu pentru a solicita extinderea ofertei românești de vaccinare anti-Covid la toți cetățenii R. Moldova.

În prezent, platforma românească de vaccinare permite programarea în centre de vaccinare aflate pe teritoriul României a cetățenilor români rezidenți în stânga Prutului, "e o măsură firească de asumare a responsabilității pentru sănătatea conaționalilor noștri care nu au perspectivă realistă de acces la un vaccin sigur, certificat în UE".

Expert Forum (EFOR) este însă "preocupat de soarta celorlalți locuitori ai Republicii Moldova, care nu au cetățenie română, dar sunt în contact apropiat cu aceștia, fiind adesea membri ai aceleiași familii. Există destule situații în care un soț are dublă cetățenie iar celălalt nu; ori în care părinții mai în vârstă nu au apucat să-și redobândească cetățenia română, însă copiii lor da. Se crează astfel un clivaj artificial în accesul la vaccin – deci la perspectiva de normalizare a vieții – între persoane care își duc traiul împreună", se arată în scrisoare.

EFOR propune astfel generalizarea ofertei de vaccinare a României către Republica Moldova, în doi pași:

- Adaptarea actualei platforme online pentru a permite și cetățenilor moldoveni fără cetățenie română, care au acte valabile emise de autoritățile din Chișinău, să se vaccineze în centrele aflate pe teritoriul României în aceleași condiții în care o pot face acum cei cu dublă cetățenie;

- Includerea teritoriului Republicii Moldova în aria deservită de echipele mobile de vaccinare pentru zona rurală, când această etapă va fi lansată în România.

Aranjamentele pentru verificarea identității și componența echipelor mixte de vaccinare pe teritoriul Moldovei sunt detalii tehnice care se pot pune rapid la punct de ambele guverne. 

Condițiile sunt "favorabile" pentru aceste măsuri, explică Expert Forum:

- Loturile masive de vaccin care vor sosi în România în următoarele două luni vor diminua substanțial listele de așteptare; în plus, după atingerea nivelului de 30-35% persoane vaccinate, cererea spontană se va diminua (conform sondajelor) și va spori rolul campaniei de informare; redirijarea unor cantități pentru uzul cetățenilor moldoveni ar reprezenta un efort minimal și ar fi bine primită de public.

- Diversificarea vaccinurilor disponibile în România, în special după sosirea serului Johnson&Johnson ce se administrează într-o singură doză și poate fi păstrat în condiții normale, simplifică logistica de care e nevoie pentru echipele mobile.

- Republica Moldova nu oferă în prezent acces la vaccinare cetățenilor ne-esențiali, deci va exista adresabilitate bună pentru oferta românească de vaccinare o lungă perioadă de timp după adoptarea măsurii, în rândul tuturor categoriilor sociale, indiferent de regiune, grup etnic sau orientare politică.

Apreciind că e din ce în ce mai probabil ca Republica Moldova să aibă alegeri parlamentare anticipate în această vară, EFOR precizează că oferta românească de vaccinare ar veni în sprijinul organizării acestora, reducând teama cetățenilor de a merge la urne și generând un efect demonstrativ pozitiv pentru politicile de sănătate europene, corecte, transparente și echitabile.

"Procedând astfel România nici măcar nu ar fi singura țară din regiune care vaccinează cetățeni străini: este știut că Serbia oferă așa ceva în centre din Belgrad și Novi Sad celor de peste hotare care pot veni acolo, din Bosnia, Croația ori chiar Austria. Inițiativa are mare succes și vizibilitate publică, deși serurile sunt predominant de producție chinezească sau rusească. Cu atât mai bine ar fi primită o campanie românească în Republica Moldova, cu vaccinuri folosite în Uniunea Europeană.Dacă Serbia poate vaccina cetățeni austrieci, nu există nici un motiv pentru care România să nu poată face acest lucru pentru populația unui stat mult mai mic cum este Republica Moldova", mai precizează EFOR, care a lansat și o petiție în acest sens.