Gazul din Marea Neagră, pe care companiile Petrom și Exxon Mobil îl vor extrage, începând cu 2019, va intra în Sistemul Național de Transport (SNT) al României pe două rute posibile, conform raportului anual al societății Transgaz.

Este vorba fie de coridorul sudic de transport care constă în dezvoltarea SNT de la țărmul Mării Negre pe direcția Podișor – Corbu - Hațeg – Horia, fie de coridorul central, pe direcția Isaccea-Onești – Coroi – Hațeg – Horia, proiecte ce vor necesita investiții totale de peste 1,5 miliarde de euro. 

 

  • Ce lucrări urmează să efectueze Transgaz

Transgaz prevede că de la Onești va fi dezvoltat și Culoarul Estic prin care gazul de la Marea Neagră va putea ajunge și în Republica Moldova.

„Pentru a se putea asigura parametrii prevăzuți în fișa tehnică a proiectului de realizare a interconectării Sistemului Național de Transport Gaze Naturale cu sistemul similar din Republica Moldova este necesară realizarea unor dezvoltări suplimentare atât în sistemul românesc de transport gaze cât și în cel al Republicii Moldova.Soluția tehnică agreată de cele două state pentru creșterea capacității de transport a interconectării (1,5 miliarde metri cubi pe an sau 171.000 metri cubi pe oră la o presiune de 38 bar la graniță) este estimată la valoarea de 110 milioane de euro”, se menționează în raportul Transgaz.

 

  • Aceasta constă în construirea următoarelor obiective:

- Stație nouă de comprimare la Onești

- Stație nouă de comprimare la Gherăiești

- Conductă nouă cu diametrul 700 Onești-Gherăiești în lungime de 103 kilometri

- Conductă nouă cu diametrul 700 Gherăiești-Lețcani în lungime de 60 kilometri.

Amintim că gazoductul Iași-Ungheni a devenit funcțional abia la începutul lunii martie 2015, după o investiție de circa 26 milioane de euro, dar prin el poate fi livrată doar o cantitate nesemnificativă de 40-50 milioane metri cubi de gaze pe an. Pentru ca metanul să ajungă și la Chișinău, la principalii consumatori, Guvernul are în plan extinderea conductei Iași-Ungheni spre capitală ceea ce va necesita investiții de peste 110 milioane de euro.

Studiul de fezabilitate al proiectului de construcție a conductei de gaze Ungheni-Chișinău și evaluarea Impactului asupra Mediului (EIM) arată că această lucrare ar putea începe abia în 2016 și va fi gata în 2018.

Astfel pentru ca Moldova să scape de dependența de Gazprom, și fie asigurată cu gaze din altă sursă mai este necesară o investiție totală de circa 220 de milioane de euro.

Articol preluat de pe Mold-Street.com