Concluzia unei stagiuni cum nu a mai fost alta în Formula 1 s-a lăsat așteptată literalmente până în ultimul tur de pistă.

Titlul de campion mondial cucerit de primul pilot în era motoarelor hibrid care să nu vină de la Mercedes, campioana constructorilor între 2014 și 2021, a părut să se apropie și să se îndepărteze de tânărul olandez, născut în Belgia, pe parcursul unui Mare Premiu cu o concluzie demnă de istoria F1.

Devansat încă de la start de Lewis Hamilton, Verstappen a avut nevoie de un sprijin suplimentar din partea destinului, oferit prin incidentul lui Nic Latifi, pentru a fi poziționat favorabil spre declanșarea atacului care a încoronat pe pistă un nou laureat în ultimul tur, al 58-lea, de pe circuitul reconfigurat Yas Marina. 

Dacă în 2020, succesul al zecelea a semnificat un semnal pozitiv, peste 12 luni fără o zi, al 20-lea triumf l-a trimis pe batav în istoria Marelui Circ, unde Lewis Hamilton rămâne la egalitate cu Michael Schumacher cu cele șapte titluri supreme.

*************************

Unele situații ne ghidează către zona de totul sau nimic, sub lupa maximului dramatism. În cadrele motorizate, contextul tocmai subliniat se ilustrează mai ușor întrucât spectacolul este împărtășit prin toate mijloacele actuale.

Poate că în luna martie a anului curent nu ne-am fi imaginat ca o asemenea dispunere posibilă în două sensuri, pentru  Formula 1. Dar, pe măsura parcurgerii fiecărui capitol, începând chiar cu cel de debut, speranțele au fost mari pentru ca firul ultimelor stagiuni să nu se repete. Scurgerea rundelor a confirmat că povestea va adopta un alt curs pentru ca învingătorii finali să resimtă o opoziție acerbă. Puține persoane ar fi anticipat însă că echilibrul va seta o cotă practic nemaiîntâlnită în era contemporană. Dacă rezultatele de până atunci au ajuns să reprezinte subiecte de maximă controversă, actul ultim a promis să nu se extragă deloc departe. 

Importante în descrierea sezonului 71, pe lângă numărul record al rundelor, îmbunătățit odată în plus, la 22, au existat multe alte variabile. Teoretic, înainte ca orice context pandemic să își facă apariția, stagiunea ar fi trebuit să marcheze apariția noilor monoposturi, în prima schimbare majoră de concept începând din 2014. În schimb, contextul pe care îl cunoaștem a propus amânarea noilor modificări fundamentale până la startul primăverii următoare. 

Faptul respectiv a semnalat că, din moment ce dezvoltarea nu a intrat într-o nouă eră, condițiile au favorizat numele ce au dominat și o campanie anterioară memorabile. Dintre ele, le remarcăm pe cele ale lui Max Verstappen și Lewis Hamilton. Doi piloți care și-au dezvoltat complet diferit arcul carierelor, cel puțin până acum, au pătruns în acțiune cu același scop. Acesta prezentat însă nuanțe la fel de distincte. Până să detaliem balanța istoriei, este nevoie de o privire mai adâncă asupra unui festival demn de expresia Marelui Circ. 

Avancronica bătăliei pentru istorie

Cert este, privind spre prima întrecere a anului, că misiunea concurentului care și-a adjudecat ultimele patru coroane absolute, va fi mult complicată de un rival batav pregătit pentru a pune probleme reale. În contul structurii care a dominat în totalitate perioada când Formula 1 a trecut la tehnologia hibridă, victoriile au venit tot mai greu. Pilotul de 25 de ani a reușit să transforme, cu sprijin căutat permanent la nivel tehnic, mașina Red Bull Racing într-una ce a putut rivaliza cu un Mercedes imaculat din 2014. Încă din Bahrain și runda inaugurală, către majoritatea primei jumătăți din calendar, formația austriacă, prin cel mai valoros exponent din istoria Țărilor de Jos, s-a dovedit pregătită. 

În intervalul descris, numărul 33 a reușit să rămână în controlul ierarhiei. Cel mai larg avantaj a fost înregistrat de Hamilton la 14 lungimi, după isprava complicată din Catalonia. Ulterior, în așteptarea momentelor de cotitură, dramatismul s-a amplificat gradual. Incidentul masiv, primul moment maxim tensionat din Anglia a fost într-adevăr cel mai violent, când impresia era că Verstappen ar fi avut o șansă să evadeze. 

Însă, echilibrul a persistat după pauza de vară, ambii reușind să salveze prestații și puncte remarcabile, dincolo de infamul contact de la Monza. De atunci, totul a devenit aproape exclusiv un duel personal, spre satisfacția publicului neutru, care din nou l-a văzut pe mai tânărul olandez având inițiativa. 

A fost nevoie de prestații fără cusur pentru ca britanicul să își păstreze șansele reale spre dezideratul său: primul optuplu campion mondial din istorie. Dacă succesele din Qatar și Brazilia nu au lăsat vreo urmă de dubiu, desfășurarea primei curse din Arabia Saudită, descrisă poate cel mai bine prin termenul haosului, ar fi putut aduce totul la final. Dar pe lângă rezultatele oficiale, a fost de recunoscut că amploarea incidentelor înregistrate în Jeddah a simbolizat o fațetă dorită de evitat. 

Pentru cei ce privesc sportul drept un spectacol, șirul problemelor de pe pistă amplifică fără dubiu nivelul interesului. Doar că, episoade precum cel al speculației confirmate ulterior, că unul dintre protagoniștii bătăliei a avut posibilitatea de a-și selecta penalizarea – în cazul ultimului start de pe traseul stradal, a aruncat analiza într-o complet altă dimensiune. 

Limitele sportivității mai pot fi interpretate, precum, s-ar părea și elementele regulamentului. Ele au atras nemulțumiri aparent infinite de ambele părți, orice replică a diplomației fiind înlăturată. Dincolo de amploarea unora dintre cele mai explozive 50 de tururi din istoria competiției, ultima manevră pentru depășire a fost efectuată perfect regulamentar, iar deplasarea dintre Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite a creat o situație cu doar un singur precedent anterior. 

În 1974, ultimul Grand Prix, din Statele Unite, amintit nu numai din motive de celebrare, i-a văzut pe Emerson Fittipaldi și Clay Regazzoni luptându-se pentru coroană de la cota celor 53 de puncte. Actualmente, la un total de peste cinci ori mai mare, într-un sistem de punctaj mult mai generos și după 21 de runde, Max Verstappen și Lewis Hamilton au stabilit egalitatea, cu mențiunea victoriei suplimentare de partea primului.

Cu 17 succese cumulate, cei doi au ajuns pe o scenă Yas Marina care i-a oferit britanicului un titlu într-o situație de totul sau nimic, dar l-a privat de altul. De la memorabilele episoade cu Nico Rosberg din 2014 și cel cedat din 2016, putem să ne îndreptăm atenția și spre Red Bull. Sebastian Vettel și-a asigurat la rându-i prima sa coroană, la capătul bătăliei decisive din Abu Dhabi în 2010. Doar că, a patra situație similară pentru complexul din Emirate, în care formația lui Christian Horner căuta să recâștige laurii, surprindea un context diferit.

Configurația viitorului, inaugurată în 2009, a traversat de la ultima întrecere o operațiune de recalibrare a multiplelor schimbări de direcție în unghi drept. Astfel, cu o singură șicană rămasă activă, un traseu cu doar 16 viraje și potențiali timpi mai rapizi cu aproximativ 15 secunde, a întâmpinat o caravană pregătită să îl aclame cu ultima ocazie, a 349-a – adică peste o treime din ponderea totală a istoriei – (prima fiind cea australiană din 2001) pe cel din urmă campion mondial Ferrari, până în prezent: unicul Kimi Räikkönen. 

În 2007, când nordicul triumfa, o făcea în dauna lui Fernando Alonso, dar și a unui debutant, Lewis Hamilton. Nu mulți oameni ar fi avut cum aprecia că peste mai bine de 14 ani, recordul absolut al lui Michael Schumacher ar putea să fie doborât de același britanic. Vom vedea că istoria avea să se repete uluitor. 

În fața sa se regăsea un adversar ce avea drept atu dorința inegalabilă în a obține primul titlu mondial, oprind cea mai mare dominație din istoria sportului, sub egida Mercedes. Dacă noua configurație a circuitului nu l-ar fi favorizat la prima vedere pe Max Verstappen, aceleași resurse suplimentare găsite în seara de sâmbătă au răsturnat complet ecuația ultimei ședințe de calificare a sezonului. 

Cu cel mai bun ritm în simulările de cursă, el nu a părut să domine și pe turul sec de pistă. Numai că, evidențele au fost anulate, inclusiv cu ceva sprijin aerodinamic din partea lui Sergio Pérez, iar performanța sa, echivalentă noului record absolut din Emirate, 1.22.109, nu a putut fi contestat în Q3 de Lewis Hamilton, regăsit la peste trei zecimi și jumătate deficit. Lando Norris i-a devansat apoi pe Sergio Pérez, Carlos Sainz Jr. și nu în ultimul rând, pe un Valtteri Bottas regăsit în dificultate, pe poziția a șasea a grilei.

Revenind la autorul prestației de pole-position – rol care triumfase în ultimele cinci ediții ale Marelui Premiu din Abu Dhabi – chiar o greșeală comisă de el în segmentul median de sâmbătă l-a obligat să aleagă o îmbunătățire a timpului cu pneul soft și implicit la un start pe compoziția mai moale care brusc îi conferea un alt element favorabil. Toate atuurile, așadar, i-au aparținut unui batav încă tânăr, aflat înaintea celui mai important moment al carierei: plecarea spre țelul suprem. 

Startul și ruleta pentru glorie

Startul nu ar fi trebuit să aducă probleme dată fiind scurta distanță până în virajul întâi, dar cu o reacție uluitor de lentă, ținând cont de contextul anvelopelor, Verstappen s-a văzut depășit pe interior. Evident, pe fondul adrenalinei, el nu și-a permis să lase inițiativa totală adversarului, încercând replica pe cea dintâi linie dreaptă aflată la dispoziție. 

O dată în plus, frânarea târzie a batavului a obligat monopostul cu numărul 44 să iasă de pe trasă. Hamilton a considerat că nu este nevoie să se mai încadreze apoi pe asfalt la revenirea în pistă, ca urmare întâietatea rămânând de partea sa. Un nou contact între protagoniști a ajuns pe masa comisarilor întrecerii, Michael Massi a anunțat că investigația nu va fi necesară datorită unei echivalări a primei infracțiuni. Scăpat de orice presiune externă de acest tip, britanicul și-a declanșat șarja, cu un ritm mult superior adversarului, contrar tuturor așteptărilor. Pierderea de timp constantă l-a obligat pe reprezentantul Țărilor de Jos să schimbe pneurile încă din turul al 15-lea, el pătruzând în pluton. Replica Mercedes a venit la alte două parcurgeri, în condițiile în care Sergio Pérez a preluat timona. 

Cu un coleg care începea să cedeze zecimi în spatele lui Carlos Sainz Jr., mexicanul era conștient că trebuie să îl mențină pe Hamilton în spate pentru suficient de mult timp, oferindu-i lui Max oportunitatea de a neutraliza din imensa diferență, ajunsă la peste 11 secunde. Checo și-a îndeplinit sarcina magistral, stopându-l pe britanic cu absolut toate resursele, astfel că de-a lungul altor două tururi, Verstappen a ajuns chiar lângă adversarul direct.

În loc să mărească presiunea, olandezul a ales să nu forțeze mai departe, permițându-i să se distanțeze insularului încă o dată. Treptat, abandonurile emoționante pentru Kimi Räikkönen, George Russell și Antonio Giovinazzi, trei piloți care vor merge spre direcții diferite, dincolo de 2021, primele perioade cu Safety Car virtual i-au oferit ocupantul poziției secunde șanse de a schimba pneurile dure pentru altele similare, dar noi. În declanșarea urmăririi finale, erau de recuperat 21 de secunde, iar avansând spre turul 53, misiunea a părut tot mai puțin probabilă.

Clipa gloriei și a sărbătorii portocalii, permise de rodul destinului

Însă, din istoria Formulei 1, adunăm momente istorice care au de-a face doar cu șansa ori hazardul. De aceea, incidentul dintre doi piloți aflați mult în afara punctelor, Nic Latifi și Mick Schumacher va rămâne unul referențial. Monopostul Williams al canadianului s-a izbit iremediabil de parapet, iar mașina de siguranță a pătruns pe pistă, după ce Lewis Hamilton ar fi putut să treacă pe linia boxelor. 

Astfel, cu anvelope hard parcurse pentru peste jumătate din cursă, el va fi rămas vulnerabil în fața unui Max care a avut timp să oprească pentru un logic set de cauciucuri soft. Din fericire pentru el, șansa i-a oferit un avantaj enorm la capitolul aderenței, un singur tur fiind mai mult decât suficient pentru declanșarea atacului final. Desigur, pentru ca dramatismul să atingă un punct unic în istoria Formulei 1 a întregii istorii moderne, acel tur nu putea fi decât ultimul dintr-un total de 1297. Prin confirmarea retragerii lui Sergio Pérez, coroana constructorilor mergea în tabăra Mercedes pentru a opta oară consecutiv, însă atenția nu mai privea deloc spre acel clasament.

Ultimii 5,2 kilometri urmau să vadă momentul iconic în care Lewis Hamilton chiar a scos totul din monopost, fiind aproape să răspundă după ce a fost depășit pe frânarea din virajul al cincilea. Doar că diferența de resurse a fost prea mare în anvelope pentru ca englezul să mai spere la depășirea recordului lui Michael Schumacher la trecerea liniei de sosire, spre un podium împărțit și cu Carlos Sainz Jr. 

În schimb, pe circuitul Yas Marina, cu acel plus nesperat al șansei, cel de-al 34-lea campion mondial diferit a fost încoronat în Marele Circ, în fostul coleg al ibericului la Toro Rosso. Un concurent neînfricat, care și-a început drumul la 17 ani, după doar 33 de întreceri în orice serie suport, a traversat trăirile incomparabile, după ce a preluat coroana supremă într-o manieră pe care cu greu istoria ar putea-o repeta.

Efortul sezonului de Formula 1 din 2021 a fost unul enorm din motivele pe care le-am enumerat anterior, iar toată așteptarea suporterilor, spre un an nemaivăzut s-a încheiat cu un mare moment. Spre satisfacția unei întregii lumi portocalii, în Abu Dhabi, dar și în întreaga lume, Max Verstappen a prevalat pentru Red Bull, iar cea mai importantă competiție a motorsportului se va îmbarca pe un nou curs, după o întreagă bătălie fără seamăn, încheiată, categoric, pe măsură.

Surse: https://www.digisport.ro/f1/primul-gest-facut-de-noul-campion-mondial-max-verstappen-la-coborarea-din-masina-hamilton-reactie-graitoare-1418547