Nu există dubiu că Australia a dus lipsa spectacolului absolut din șa, pentru mai bine de trei ani dificili.

Așteptarea s-a încheiat cu o cursă de excepție, care probabil că a contabilizat detașat cele mai multe depășiri dintr-un pluton fruntaș în 2022, închis în șapte piloți și opt zecimi de secundă.

Suzuki se pregătește de o concluzie nu tocmai grandioasă în Moto GP, dar succesul fenomenal al lui Álex Rins, primul după aproape exact doi ani de așteptare, va îndulci imaginea pentru constructorul nipon. Ibericul ajuns la 26 de ani a plecat de pe poziția a zecea, dar a reușit să aducă în premieră o victorie motocicletei albastre deschis, pe legendara scenă de la Phillip Island.

Al șaptelea învingător stagional diferit ar fi putut deveni și Marc Márquez, care, deși s-a lăsat învins la mare limită, a bifat ilustra barieră de 100 podiumuri de clasă regină, la doar 29 de ani. Desigur însă, antepenultima rundă a marcat și schimbarea liderului campionatului, din aprilie încoace. Abandonul lui Fabio Quartararo a fost taxat de o nouă clasare pe podium a lui Pecco Bagnaia, Italianul oferindu-și astfel în Malaezia șansa acontării primului său titlu mondial.

Precum avem ocazia să ne reamintim des în actualitatea volatilă, nu sunt destule ramuri despre care putem afirma că reprezintă permanent esența competitivității. Atunci când le identificăm, nu va fi nevoie de multe confirmări pentru situații ce vor avea mereu un plus. Interesul generat de public va rămâne la cote grozave, având în vedere toate variantele ce revin la dispoziție. În fenomenul motorizat suprem, concluziile descrise mai devreme rămân viabile atunci când spectacolul va avea oportunități în fața dominației. Încă din primăvară ne-am întrebat în șa lucrurile pot să rămână sub zona echilibrului, iar așteptarea nu a dezamăgit.

Devine în continuare incredibil, cum printre alte probe de la volan ori ghidon, vom selecta celebrul Motomondial drept principala atracție a momentului. Până și în condițiile în care alte competiții vor fi stabilit în continuare noi recorduri, secvențele de maximă tensiune nu vor fi egalate. Pentru campanii în succesiune, echilibrul la vârf pe două roți a devenit practic imposibil de imitat, în ciuda concluziei din 2021 în Formula 1. Impresia a fost acolo însă că situația subliniată ar putea foarte ușor să rămână unică.

În schimb, nicio indicație sub carenă nu a conchis similar, câtă vreme absolut fiecare ocazie se prezintă cu o doză uluitoare a imprevizibilului. Deși știm că atât la prima vedere, cât și pe termen lung, numărul favoriților pentru laurii supremi nu poate merge în sus la infinit, suspansul se ramifică permanent. Este drept, tendința subliniată s-a declanșat cu puține campanii în urmă, dar acum devine imposibil de anticipat următoarea răsturnare de situație. Magia încă se va desfășura pe cele mai înalte cote, atât timp cât piloții pot surprinde sub absolut orice condiții. Așadar, de la liderul care să nu se mai impună de cel puțin patru luni, până la 10 autori diferiți de pole-postion în aceeași stagiune, Moto GP poate arăta orice.

Actualmente, ne regăsim foarte aproape de capătul unui sezon absolut memorabil tocmai pentru că suspansul definește acum complet clasa regină. Bineînțeles, în calculele fiecărei întreceri, întrucât mai ales caravana s-a îmbarcat cu succes în călătoria din afara Europei, elemente precum aversele trebuie luate în considerare. Ca urmare, mai puțin dorite în exterior pe două roți, ele au înregistrat propriul rol la jumătatea expediției asiatice.

Marele Premiu thailandez s-a regăsit la o ediție într-adevăr aparte, care a bifat și o doză a șansei în a se încheia la timp. Ploaia torențială a făcut ca punctele să fie alocate într-un sfert din totalul obișnuit, referindu-ne la categoria mediană.

Din fericire pentru cea principală, precipitațiile s-au oprit suficient de rapid, iar spectacolul a fost redeclanșat în zodia surprizelor. Impresia este că doar în motociclismul de cel mai înalt nivel putem avea o întrecere în care autorul celei mai bune prestații din calificări, Marco Bezzechi – într-o premieră istorică pentru formația lui Valentino Rossi – va încheia fără vreun incident în afara punctelor. Pista udă a circuitului Chang nu a fost prietenoasă multor competitori, inclusiv unui Fabio Quartararo afundat treptat în pluton.

Însă, pentru o echipă KTM aflată încă în căutări în condiții obișnuite, Miguel Oliveira regăsea magia din Indonezia. Exact același scenariu i-a fost favorabil din nou lusitanului, care a lăsat în spate orice adversar fără probleme, exceptându-l pe Jack Miller. Reprezentantul de la Antipozi a sperat până în ultimul tur la o a doua victorie succesivă, însă pilotul căruia îi va lua locul la formația austriacă din 2023, nu a cedat. ”Locotenentul” Ducati s-a mulțumit cu locul secund, îndreptându-și atenția nu doar spre cel mai important eveniment familial, cât și spre cursa de casă.

Știind că dramatismul nu va fi îndepărtat prea curând în bătălia de la vârf, între Pecco Bagnaia, Aleix Espargaró și Fabio Quartararo, vizita în Australia nu venea la un moment mai oportun. Pentru cei ce au urmărit spectacolul de sub carenă îndeaproape, nu există multe variante pentru a scoate în evidență cel mai spectaculos traseu din calendar. Categoric, Phillip Island face parte dintre puținele variante viabile, întreaga caravană apreciind la maximum adrenalina. În actuala formă a circuitului inagurat în 1956, cei 4,445 kilometri reprezintă o adevărată experiență unică.Istoria completă a Motomondialului se întinde la peste trei decenii pe configurația insulară de lângă Melbourne, în care doi concurenți s-au evidențiat.

Cât îl privește însă concurentul cu cele mai multe succese la categoria absolută, Casey Stoner deține o statistică realmente deosebită. Cu excepția sezonului de debut, protagonistul local s-a impus de fiecare dată din șase încercări pe terenul de casă, unul care i-a dedicat virajul al treilea la ultima sa participare din 2012. La un deceniu distanță, entuziasmul avea motive să fie mai ridicat pentru o eventuală nouă victorie australiană.

Dar, în afara lui Jack Miller, suporterii aveau ce să urmărească la primul episod după startul perioadei pandemice. Pe un tablou atât de rapid, însă și cu ceva porțiuni tehnice, ne puteam aștepta la modelele tridentului fruntaș să revină în top. Fabio Quartararo avea nevoie cu siguranță de răspunsul pe asfalt uscat, după o clasare thailandeză în afara punctelor, ce nu mai lăsa absolut niciun spațiu pentru erori. Pecco Bagnaia, pe de altă parte, își remarca revenirea completă în calcule, inclusiv datorită unui ritm foarte constant în ziua de sâmbătă.

Contrar tuturor fenomenelor ce au în centru precipitațiile, mai ales în zona australă, condițiile s-au menținut uscate pentru cea mai mare parte din week-end. Ca urmare, Ducati a excelat din nou pe un tur rapid, așa cum putem remarca din partea oricărei structuri din totalul de petru care au la îndemână motociclete italiene. Desigur, tabăra Honda nu trebuia exclusă din calcule, cu un Marc Márquez tot mai încrezător.

Foarte important de expus pentru caruselul de la Phillip Island, existau numeroase semne de întrebare în privința unuia dintre puținele recorduri absolute ce putea să atingă un deceniu. Însă, încă din debutul secvenței Q1, a devenit destul de clar că reperul stabilit de Jorge Lorenzo în 2013, nu are șanse să reziste în plus.

Întrebarea era doar cine va găsi inspirația maximă a secvenței decisive, iar, încă o dată, răspunsul nu a părut să stea la îndemână. Jorge Martín a coborât cronometrul la 1.27.676, rezultatul care s-a dovedit imposibil de întrecut doar prin forțe proprii.În schimb, concurentul Ducati Pramac – al șaptelea deținător diferit de pole-position în runde consecutive a fost serios amenințat de Marc Márquez. Poziționat la aspirația lui Francesco Bagnaia, ibericul s-a oprit la doar 13 miimi în spatele conaționalului din Madrid. Pentru italianul care avea să completeze linia întâi la plecare, aspectul important era îndeplinit, în sensul că principalii săi rivali s-au poziționat exact în spatele său pe grila de la Phillip Island.

Desigur, factorul evocat, al precipitațiilor nu putea fi ignorat de-a lungul întregii zile de cursă, în condițiile unei mize enorme. Iar, chiar dacă diluviul s-ar fi abătut asupra periplului de în amiaza finală de la Antipozi, nimic nu ar fi trebuit să capete o nuanță decisivă la start. Totuși, am avut parte de o dispunere fascinantă, deși pentru destule minute, liderul nu s-a schimbat în persoana numărului 89. Fabio Quartararo s-a numărat în sfârșit printre cei care au demarat eficient, dar puține viraje au trecut până să vedem că francezul va avea noi dificultăți.

Între timp, Marc Márquez era echipat cu un pneu spate de compoziție moale prin care ar fi preferat să forțeze în plus asupra lui Martín. Caruselul permanent al încercărilor de depășire a fost dezlănțiut privind în spatele primului prototip italian. Teoretic, actorii bătăliei generale aveau nevoie să abordeze situația la risc minim. Torinezul urma să fie implicat în destule permutări chiar în fața colegului său de echipă, care nu și-a asumat o manevră decisivă. Cea dintâi eroare urma să vină din partea campionului mondial, ce conducea clasamentul general încă din primăvară.

Abordarea largă din virajul al patrulea, în același tur, nu l-a costat chiar totul pe galic, deși era evident că șefia la general va fi cedată. Apoi urma cel mai spectaculos moment al întrecerii, dar nu în sensul pozitiv absolut, încă în pargurgerile de debut. Oricine din pluton a părut să poată mări ritmul fără vreun avertisment, fapt care avea să ducă și la un acroșaj rar întâlnit. Álex Márquez l-a percutat pe Jack Miller din lateral, tocmai în schimbarea de direcție a patra care i-a purtat numele australianului în premieră, odată cu startul cursei.

Mulțumită respectivului incident, Quartararo reintrase mai adânc în zona punctelor, înainte ca acesta din urmă să piardă controlul în virajul secund. Doar al doilea abandon din întreg sezonul, după cel de la Assen muta cărțile în dreptul lui Pecco Bagnaia, implicat desigur în plutonul fruntaș. În cadrul său, își făcuseră apariția inclusiv piloții lui Valentino Rossi, pe lângă un formidabil Álex Rins. Aflată pentru ultima oară în calitate oficială la Antipozi, motocicleta Suzuki a arătat că poate excela, trecând peste un start de pe poziția a zecea.

Ținând seama de ritmul spaniolului, posibilitatea unui mare rezultat era imposibil de anulat, mai ales pentru că Jorge Martín nu avea cum să se desprindă. Abia la jumătatea întrecerii, deși șirul indian a continuat să rămână intact cu minimum șase prototipuri, pilotul Pramac era depășit. De acolo, liderul Ducati de uzină a ales să-și încerce norocul spre întâietate, Bagnaia înregistrând cel mai mare plus pe linia de start-sosire. Pentru câteva tururi, vicecampionul mondial a fost urmărit atent de Marco Bezzecchi, care însă nu a optat spre o eventuală trecere la conducere. Consecințele unui eventual contact între debutantul anului respectiv conaționalul său ar fi fost prea mari.

Prin contrast, Álex Rins și Marc Márquez puteau viza mai mult, drept care la intrarea în cei din urmă 10 kilometri, ibericii și-au declanșat ofensiva finală. După cum era de așteptat, Pecco nu a arătat aceeași dispoziție de risc, preferând să nu interfereze cu spaniolii. Odată cu startul ultimului tur, Bagnaia a clarificat excpectativa, preferând să își asigure cu 14 unități peste Fabio Quartararo, șefia stagională în premieră la clasă mare. În fața sa, ultimul învingător de la Phillip Island, a căutat orice breșă, însă Álex Rins a rezistat cu bine până la cea din urmă accelerare. Pentru cvintuplul campion mondial, premiul al doilea a fost echivalent, la propriu și la figurat, cu al 100-lea podium din cariera sa la Moto GP, marcă atinsă în era modernă doar de alte trei nume: Valentino Rossi, Dani Pedrosa și Jorge Lorenzo.

Însă, la căpătul revenirii australe pe două roți, atenția victoriei a stat doar asupra unei carene albastre, ce mulțumită lui Joan Mir, a obținut titlul mondial al piloților în urmă cu doar doi ani. Acum, colegul său spaniol s-a asigurat că ultima reprezentație Suzuki nu se va încheia fără măcar un triumf de etapă.

A patra victorie pentru Álex Rins la categoria supremă nu a diferit mult de celelalte, în ipostaze memorabile, uimitor de echilibrate. Iar, cu două runde înaintea concluziei, știm că sezonul 2022, oricum ar lua sfârșit, va conține suspans pentru istorie.

Surse:

https://www.digisport.ro/moto/alex-rins-invingator-in-australia-la-motogp-francesco-bagnaia-din-nou-lider-in-clasament-1976681