A fost nevoie de un efort prelungit, destulă frustrare, dar și de un număr rotund al starturilor pentru ca victoria în Formula 1 să vină pentru Carlos Sainz Jr. Silverstone i-a zâmbit din nou încă tânărului spaniol, însă nu fără multe emoții în cadrul Grand Prix-ului britanic din 2022.

Încercarea sa cu numărul 150 i-a adus mai întâi și un pole-position excepțional pe un circuit afundat în averse. Ulterior, deși cursa a sintetizat condiții relativ opuse, dramatismul nu a lipsit. Din fericire, accidentul brutal al lui Zhou Guanyu a putut lăsa locul acțiunii în Anglia. Fiul legendei absolute a Dakarului și a raliului în general a fost nevoit să suporte multă presiune de la Max Verstappen, Charles Leclerc, echipa Ferrari în ansamblu, dar și de la eroul tribunelor.

Fiind cel mai inspirat la momentul singurei neutralizări a cursei (ce i-a adus lui Mick Schumacher primele puncte din carieră), Sainz Jr. s-a detașat către un succes inaugural care l-a evitat în atâtea ocazii precedente. Spaniolul a fost urmat pe podium de Sergio Pérez, respectiv de octuplul deținător al trofeului de aur acordat la Silverstone, Lewis Hamilton.

Când menționăm Formula 1, gândurile merg spre dimensiunea clasică a unui sport atât de complex. Indiferent de modificările suferite de ea în timp, scopul principal este mulțumirea spectatorilor. Susținerea ultimei prezumpții se realizează doar datorită stațiilor care au contribuit la formarea pasiunii. Aici, dacă ne raportăm în întreaga istorie, entuziasmul maxim s-a întâlnit în națiuni care au avut mereu capacitatea atracției, chiar și prin intermediul unei singure piste. Pentru tărâmul Albionului, deși ajustări au existat, răspunsul se regăsește la granița dintre Northamptonshire și Buckinghamshire.

Putem aduce destule explicații valide pentru care Silverstone ar putea să fie considerat cel mai iconic traseu din Marele Circ. Fiecare urmăritor recunoaște gazda britanică, punct al unui fost centru cu uz militar, drept prima a istoriei absolute. Este drept, dacă ne raportăm la Monza sau Monte Carlo, celelalte configurații ce pretind la titlul evocat mai devreme, traseul a lipsit pentru o vreme mai îndelungată din calendar. Însă, respectivele absențe au contribuit la crearea unui  complex de elită din întreg motorsportul, actualizat cel mai recent în 2010. Niciodată când pomenim locația Marelui Premiu britanic, programat, de asemenea, să reia acțiunea Moto GP în august, nu trebuie să ne referim la o singură variantă de parcurgere.

Dimpotrivă, tocmai pentru că monoposturile și motocicletele abordează pe circuitul cu lungime actuală care variază în funcție de context – între 5.892 și 5.900 de metri – cu linii de start diferite, ne oferă o imagine deosebită. În schimb, ceea ce separă simbolul din Regat de multe dintre majoritatea mulțimii este tocmai vechimea. Știind că Anglia este întotdeauna o națiune care gustă spectacolul care aduce și istorie, probabil că circuitul de Grand Prix nu se va mai schimba vreodată.

Fără să mai facem referire neapărat la 1950, alte rațiuni interesante pentru Silverstone se numără și în caracteristicile propriu-zise. Chiar dacă autodromul național italian de lângă Milano va dezvolta întotdeauna o viteză medie mai mare, al doilea rezultat este des oferit pe galonatul circuit englez. Marea diferență față de Monza este constituită prin numărul excepțional al virajelor rapide. Respectivul fapt face, chiar și în condițiile în care evităm momentan constanța precipitațiilor, ca pista să fie considerată de majoritatea piloților, drept cea mai spectaculoasă dintre locațiile originare.

Ținând seama și de numeroasele nume legendare care și-au trecut în cont măcar o victorie, de la Juan Manuel Fangio până la Nigel Mansell și Michael Schumacher, aprecierea pe patru roți a existat întotdeauna, între modernitate și tradiție. Deși inclusiv pe patru roți, asfaltul a reprezentat o dilemă recentă, impactul vizitei anuale a fost cu greu atenuat. Aici ne putem referi și la deja celebra întrecere aniversară de șapte decenii, adusă în existență ca răspuns la condițiile pandemice. Ulterior, am putea să menționăm un interesant aspect ce menține configurația vestică drept simbol absolut.

Dintr-o perspectivă de marketing, respectiv a imaginii, tradiția sugerează deja ca varianta jocul asociat Formulei 1, să nu se lanseze nici înaintea, dar nici în urma întrecerii britanice. Pentru stagiunea în curs, ea a venit ceva mai devreme într-un calendar ținut imaginat pentru probabila evitare a evenimentului de cursă cu finalele de la Wimbledon. Mergând la nivelul asfaltului, nu trebuie să ne întoarcem decât un an în urmă, pentru a remarca motivele dramatismului pe Silverstone.

Punctul în care bătălia fără menajamente pentru titlul mondial precedent a urmat primei curse de sprint din istorie. Acum, dacă privim spre impactul din virajul Copse dintre Lewis Hamilton și Max Verstappen, lucrurile se prezintă într-adevăr fascinant. Regulamentul în vigoare, ce oferă credit oricărei manevre pe interior în schimbarea a noua de direcție, l-ar fi protejat pe britanic de orice penalizare. Oricum, multiplul campion mondial și-a dorit prea mult să obțină o îmbunătățire a mărcii sale pe terenul de casă. Al optulea triumf aproape că egala concluzia uimitoare întâlnită pe trei roți de exponentul Mercedes în cel de-al șaptelea (din 2020).

Momentul actual, ce ar fi fost echivalent cu un record absolut indiferent de circuit, a ilustrat că atât Hamilton cât și conaționalul său George Russell vor dat totul în săgețile argintii. Cea mai eficientă ocazie a sezonului pentru tandemul lui Toto Wolff, în Canada, nu a putut opri, evident, seria uluitoare pentru Red Bull Racing. Traversând literalmente întreg globul de la Melbourne și până la Montréal, piloții lui Christian Horner nu au mai fost stopați, fie că am vorbi despre campionul mondial în exercițiu sau Sergio Pérez.

Cu toate eforturile lui Carlos Sainz Jr., în special, marjele din ierarhiile generale s-au mărit foarte serios după precedenta rundă. Iar, ținând seama de îmbunătățirile aduse de majoritatea echipelor, puteam asista încă o dată la un punct definitor al sezonului în Insulă. Desigur, două elemente nu trebuie vreodată să dispară din calcul la Silverstone, când avem în prim-plan condiții normale. Acelea ar fi publicul și nivelul abundenței de precipitații.

Tribunele absolut pline încă de vineri au fost martore că ploaia nu ar rămâne neimplicată în week-endul din 2022. Ca urmare, s-ar fi putut spera la orice rezultat din partea favoriților locali, care, pentru prima dată, au inclus tandemul octuplei campioane mondiale la constructori. Pentru prima dată în ultimele nouă deplasări pe circuitul unde echipele își plasează majoritatea sediilor, Mercedes nu avea cum să mai fie principala favorită. Rolul subliniat a rămas teoretic în taberele Ferrari și Red Bull Racing, cu oricare dintre concurenți.

Deși cu atuuri șvabe anticipate din interiorul caravanei, orice intervenție meteo suplimentară urma să amestece cărțile și mai serios. Drept consecință, calificările au fost un important prilej pentru spectacol, într-un tablou general ce oricum nu a arătat deloc dezechilibrat. Într-adevăr, aversa s-a aventurat la cea mai importantă intensitate a ultimilor ani, moment echivalent declanșării ruletei insulare.

Ținând cont că respectivele căderi de ploaie nu aveau nicio intenție spre potolire, practic fiecare tur a contat la maximum. Mai mult, spre finalul perioadei Q2, anvelopele intermediare au devenit inutilizabile, posibilitățile s-au extins serios. În condițiile controlului precar, Max Verstappen a părut a-l menține peste întreg plutonul, în materie de timpi. Finalmente, cel care a extras maximum din ultimul tur a fost un remarcabil Carlos Sainz Jr., care nu s-a aflat vreodată în postura eluzivă de pole-position sau victorie.

Fiul multiplului campion mondial de raliuri s-a instalat în fruntea ierarhiei pentru prima dată în întreaga după-amiază, demonstrând enorm de mult calm în secundele cruciale, în care nimeni nu a mai putut replica. Verstappen și Charles Leclerc l-au urmat pe spaniolul care a reușit să încânte publicul în ciuda faptului că niciun englez nu s-a aflat în top 4. Dacă ploaia nu s-a abătut la Wimbledon (într-o zi furtunoasă la figurat) pentru a întâmpina oprirea seriei formidabile a Igăi Świątek la 37 de succese, Silverstone a facilitat o altfel de istorie.

Prima plecare din fruntea grilei pentru pilotul iberic Ferrari s-a datorat în parte și intervenției vremii, posibilitatea acelorași condiții fiind disponibilă și duminică. Inițial, senzația a fost că asfaltul va rămâne uscat, iar lucrurile s-ar fi putut prezenta calm. Din nefericire, asistența britanică record a avut în față un carambol terifiant, care l-a avut în prim-plan pe Zhou Guanyu. Tânărul chinez a fost pur și simplu catapultat după zidul de protecție (nu departe de tribune), ca urmare a răsturnării determinate de contactul cu Alexander Albon, Yuki Tsunoda și George Russell. Cel din urmă trebuia să recunoască întâia sa clasare stagională în afara topului 5, echivalentă abandonului.

Prea puțin a contat că Max Verstappen își adjudecase întâietatea în primul viraj, toată atenția mergând în direcția exponentului Alfa Romeo. Cumva, tânărul asiatic a părăsit circuitul fără vătămări majore, perioada neutralizării cu steag roșu a consumat aproape o oră. Ținând cont că uluitorul incident s-a petrecut înaintea primei virări, grila cu 17 monopsturi s-a refăcut după ordinea de sâmbătă.

La a doua tentativă, Carlos Sainz Jr. a demarat mult mai agresiv pentru a-și oferi o șansă de a rămâne în fața campionului mondial. Contactele au venit în spatele lui Max Verstappen, Charles Leclerc încercând alături de Sergio Pérez să recupereze terenul cedat. Mexicanul s-a văzut cel mai afectat, fapt ce s-a tradus într-o intrare la boxe timpurie. Între timp, ascendentul în duelul primei poziții se transferase deja spre un Max Verstappen poate prea incisiv. Însă, prima eroare a intervenit în virajul Chapel din partea liderului, olandezul preluând șefia întrecerii doar pentru un timp limitat.

O piesă de carbon care a pătruns aproape de zona radiatorului batavului l-a împiedicat să mențină un ritm identic. Nu doar că pana lentă și-a făcut apariția, dar controlul mașinii a rămas realmente deficitar pentru restul tururilor. Tandemul Ferrari s-a regăsit brusc în frunte, dar, cu un Lewis Hamilton la intensitate maximă și mai rapid din spate, deciziile trebuiau să vină rapid din garajele roșii. Britanicul cu numărul 44 a condus pentru prima oară în actuala stagiune, iar Charles Leclerc și-a câștigat dreptul pentru a-și depăși echipierul.

Pilotul din Principat a părut să mențină controlul după secvențele de la standuri, doar că problema tehnică a lui Esteban Ocon a adus mașina de siguranță pe pistă. Cel care a fost nevoit să rămână în frunte cu anvelope dure uzate din turul 40 s-a dovedit chiar monegascul. Cu majoritatea plutonului montând pneuri soft în spatele său, Sainz Jr. și Hamilton păreau să rămână principalii favoriți la succes. Într-o atmosferă electrizantă, ultimele 10 tururi, duelurile pe măsură ne-au arătat de ce Silverstone este locul unde toți piloții vor să se afle.

La exact al 150-lea start din carieră, fiul maestrului supranumit El Matador și-a devansat colegul, nimic nemaiputându-l opri din a ajunge la țelul absolut. În rest, atacurile pentru pozițiile următoare au fost declanșate în primul rând de Sergio Pérez, care l-a pus imediat sub presiune pe Lewis Hamilton. Octuplul învingător, Charles Leclerc și excepționalul exponent latin au încercat să se agațe pe rând de poziția a doua, luând în calcul că nici Fernando Alonso nu s-a aflat departe. Deficitul Mercedes cu anvelope noi l-au împiedicat pe englez să-l mai poată urmări pe Checo. Ca urmare, el s-a mulțumit din nou cu treapta a treia.

Dramatismul a fost departe de final, întrucât Mick Schumacher a încercat cu toate resursele, inclusiv în ultima reaccelerare, să-i subtilizeze poziția a șaptea campionului în exercițiu. Deși Max Verstappen a rămas marginal în față la capătul turului 52, premiul germanului s-a tradus în primele puncte din carieră, la a 31-a încercare din Formula 1. Într-o situație poate similară pe undeva, pilotul spaniol ce poartă un alt nume uriaș în spate a găsit cheia magică pe legendarul circuit britanic, unde același Carlos Sainz Jr. a înregistrat și prima victorie în orice competiție de monoposturi, în 2010.

Așadar, pentru o nouă ocazie duminicală istorică, în pofida lipsei oricărui strop de ploaie, Regatul Unit a avut ce savura, în materie de adrenalină desăvârșită a Marelui Circ. Cu tot efectivul care a evitat momente foarte grave în casa spirituală F1, atenția se poate îndrepta imediat spre Red Bull Ring. Acolo, echipa de pe terenul propriu austriac va căuta să reînnoade șirul pe care învingătorul zilei l-a întrerupt sub culorile și imnul Spaniei.

Surse:

https://www.digisport.ro/f1/carlos-sainz-a-castigat-in-premiera-marele-premiu-din-marea-britanie-spectacol-total-cu-accident-la-start-si-depasiri-superbe-1777601