Explorând atent adâncimile disciplinelor motorizate, vom vedea cum în fiecare proces stagional vor exista momente care să ne surprindă. Poate că revenirea după mai bine de două decenii a Campionatului Mondial de Raliuri în Kenya ar reprezenta exemplul cel mai recent, pentru persoanele mai puțin familiarizate. Cu siguranță, însă, tema respectivă cu o rarisimă tentă africană, ilustrează doar una dintre opinii.

O perioadă activă, asemănătoare anilor normalității globale pare a fi caracterizată, de aparențe contradictorii. Calendarele suferă ușoare modificări în intervale scurte. Nesiguranța persistă categoric, referindu-ne pe termen mediu și lung. Indiferent de asprimea măsurilor adoptate, contextul rămâne sensibil. Până când vom ajunge în zonele mapamondului cu uriașe necunoscute, pe teritoriu asiatic sau american, focusul rămâne asupra spațiului european.

Raportându-ne la universul pe două roți, constatările subliniate se întâlnesc cumva mai des, având în vedere modalitatea desfășurării sale. În cadrul Motomondialului de Viteză, fiece schimbare de direcție ar putea aduce schimbări masive. Riscul pierderii atenției urmează să coste, iar consecințele serioase sunt atestate cu orice ocazie. În același timp, recunoașterea devine una implacabilă pentru maeștrii ce își stăpânesc la maximum propriile emoții, resurse, slăbiciuni și abilități pentru a regăsi cheile succesului, după o perioadă complicată.

Cumva, rezumatul ce cuprinde toate elementele enumerate se regăsește în cadrul recentului periplu al Germaniei (acolo unde și reprezentantul României, Jacopo Hoșciuc, și-a mai trecut în cont un podium de marcă Northen Talent Cup). În urma unui lung repaus, succedat de multe alte secvențe dure și căutări adânci în plan fizic, inclusiv pe pistă, Marc Márquez se regăsea finalmente într-un mediu ce i se preta la perfecție, eludând pentru suficientă vreme disconfortul umărului drept.

Însă, chiar și la revenirea pe o configurație în care nu cunoscuse înfrângerea, la Sachsenring, rămâneau multe aspecte de verificat asupra celui ce și-a dominat copios rivalii pentru o jumătate de deceniu. Răspunsurile asupra fațetelor psihologice soseau ideal, în completarea celor tehnice. Fiind responsabil pentru ghidarea plutonului, un aspect asupra căruia siguranța începuse să dispară, catalanul a fost capabil să-și acceseze întregile resurse tehnice și de gestionare a condițiilor.

El i-a rezistat unui excepțional Miguel Oliveira, care își cimenta statutul de pilot al momentului. Dar, nici măcar autorul a trei podiumuri succesive la bordul unui KTM nu l-a stopat pe spaniolul cu numărul de concurs 93, care tranșa spre a opta sa victorie consecutivă de clasă majore pe aceeași deosebită configurație din apropierea satului Hohenstein-Ernstthal, devenind primul pilot care atinge un asemenea reper în era Moto GP.

Cele 19 luni de așteptare pentru el și Honda se încheiau, iar Márquez dovedea că, într-un context ce se apropie cu adevărat de prezenta zonă de confort, puțini adversari îi pot face față. Liderul clasamentului general nu s-a numărat printre ei, dar acontarea locului 3 de către Fabio Quartararo îi oferea o uriașă oportunitate de a-și prezerva avantajul în fața lui Johann Zarco, întrucât drumul până la un prim titlu mondial nu ajunge nici măcar la jumătatea sa. Ea urma însă a fi bifată oficial peste doar alte câteva zile după plecarea din Germania, locația unde intervenea de obicei hiatusul de vară (ce se va extinde în întreaga lună iulie).

În 2021, s-a luat decizia ca punctul respectiv să fie întrunit într-o altă vizită legendară a calendarului. De altfel, nicio altă destinație nu se poate compara la propriu cu gazda Marelui Premiu al Țărilor de Jos, pentru a păstra valabile actualele prevederi oficiale politice și culturale. Dacă vom pătrunde cu precizie în istoria termenului de Grand Prix al unui Campionat Mondial, ajungem la concluzia că inconfundabilul traseu de la Assen eclipsa orice alt eveniment, incluzând Siverstone sau Monza (în Formula 1), din perspectiva longevității organizării lor. Traseul neerlandez, ce și-a început activitatea într-o variantă ce măsura aproximativ 28 de kilometri și jumătate, a găzduit o rundă în fiecare campanie a motomondialului, recunoscut din 1949.

Circumstanțele schimbării abordărilor de cursă au făcut ca aria pistei originale să se reducă drastic în timp, până la variante de 5 km, până când ultima ajustare majoră a reprezentat un rezultat de 4.542 de metri. Neșansa siguranței sănătății a făcut ca seria curselor consecutive practic neîntreruptă anterior, să se oprească la 70, în urmă cu un an.

Pentru ritmul și fluiditatea continuă care trebuie afișată în cadrul abordării lui, TT Assen și-a căpătat recunoștința de templul vitezei. În condițiile în care aspectul respectiv ar putea fi disputat în prezent, formula de Catedrală a Motociclismului rămâne indivizibilă de configurația din provincia Drenthe. Fiecare competitor și pasionat al sporturilor cu motor așteaptă cu mult entuziasm noi ocazii de a reveni și de a scrie istorie acolo.

Piloții legendari nu puteau așadar decât să își așeze etern amprenta în cadrul celui mai apreciat tur de circuit, indiferent de mărimea sa. Orientându-ne spre palmaresul absolut al întrecerii batave, vom regăsi un singur nume care stă deasupra celorlalte în era contemporană a motociclismului de prim rang. Valentino Rossi se poziționează actualmente într-un plin proces de răscruce. Proiectul unei proprii formații de categorie regină a prins contur, dar unicul concurent italian se dovedește din ce în ce mai puțin dispus în a și pilota un prototip asociat Ducati VR 46.

În condițiile unui anunț oficial al retragerii ce pare aproape, ”Doctorul” se afla înaintea unei vizite speciale. Din cadrul celor 10 victorii ale sale Assen, cea obținută în urmă cu patru ani în condiții de ploaie devine tot mai probabilă în a rămâne ultima a carierei. Desigur, în cazul unei regiuni cu schimbări constante ale vremii, orice ar fi încă posibil. Într-adevăr, întregul popas neerlandez promitea să fie influențat serios de apariția averselor, dar apariția lor în ziua de vineri nu a fost urmată și în următoarele 24 de ore.

Prin urmare, piloții și-au putut disputa extrem de activ prezența directă în Q2, profitând de asfaltul uscat. Printre performerii ultimei sesiuni de antrenamente s-a remarcat și septuplul campion mondial din Peninsulă, care confirma, alături lui Maverick Viñales și Fabio Quartararo, că modele Yamaha se aclimatizează foarte bine caracteristicilor circuitului batav. Ședința propriu-zisă de calificări avea să fie prima pentru colegul contextual al lui Rossi la formația Petronas.

Garrett Gerloff îl înlocuia pe Franco Morbidelli, care a preferat să grăbească intervenția chirurgicală din zona genunchiului stâng, chiar înaintea pauzei estivale. Cu o perioadă extinsă a reabilitării, italianul cu origini braziliene putea fi substituit în multiple rânduri de către competitorul american.

Fără intervenția ploii, el nu putea spera la un rezultat grozav. În schimb, colegii săi de structură își păstrau așteptările ridicate, în fața unui public încântat. Cei aproximativ 11.500 de spectatori permiși în tribune gustau din nou spectacolul de calificare după un sezon sabatic.

Un aspect notabil era că ultimele șase clasări în fruntea grilei au mers în contul concurenților francezi. Seria lui Fabio Quartararo se arăta stopată de Johann Zarco. El Diablo intenționa să-și reînnoade șirul pe traseul pe care stabilise recordul absolut al turului, la ultima vizită a competiției. Al doilea pilot galic era nevoit să traverseze segmentul inițial pentru prima oară în actualul sezon. Cu un ultim efort excepțional, Zarco izbutea să i se alăture lui Pecco Bagnaia la capătul Q1 către segmentul decisiv. Marc Márquez încheia o nouă zi afectată de căzături pe un virtual loc 20, cel mai modest al carierei.

Prin contrast, Fabio Quartararo alinia o primă performanță istorică la Assen, coborând întâia oară în istorie sub un minut și 32 de secunde pe tur. Doar că echipierul francezului arăta cum se poate șterge din memorie un week-end total ratat.

Maverick Viñales se calificase penultimul și încheiase la coada plutonului pe Sachsenring, dar stopa cronometrul pe pista neerlandeză la un reper neatins: 1.31.812. Colegul său de echipă nu reușea să controleze o ultimă replică potențial superioară, lăsându-i ibericului la dispoziție primul pole-position de la Marele Premiu al regiunii Emilia-Romagna.

Linia întâi era completată de Pecco Bagnaia, care îi lua fața in-extremis celuilalt concurent promovat din Q1, Johann Zarco. Pentru performerul după-amiezii de sâmbătă, un al doilea succes stagional (după cel din Qatar, acontat într-un asemenea context ar fi fost remarcabil.

Ultimul învingător de pe Dublul T din Assen spera însă ca aversele mereu de luat în calcul să nu își facă apariția în Grand Prix-ului Țărilor de Jos. Din fericire pentru el, soarele oceanic avea să fie omniprezent inclusiv în momentul startului categoriei supreme, gestionat aproximativ de către spaniolul de la Yamaha. În timp ce el pătrundea la capătul primului viraj pe poziția a cincea, Fabio Quartararo izbutea un demaraj chiar mai bun decât orice adversar de la Ducati.

Francesco Bagnaia îl urma pe liderul clasamentului cumulat, în vreme ce Takaaki Nakagami completase o procedură la fel de inspirată, urcând în spatele celor doi. Niponul remarca cum, în fața sa, o primă schimbare în frunte se contura, tânărul italian încercând să se desprindă rapid pentru a nu oferi spațiu pentru o replică oponentă, în urma unei greșeli a francezului.

Dublul câștigător din Olanda în anii precedenți la clasele inferioare nu reușea să își asigure o marjă suficientă, pe măsură ce Quartararo începea să pună în aplicare ritmul excepțional etalat pe întreg parcursul week-endului.

Preluând pentru a doua oară inițiativa plutonului, charismaticul pilot precoce născut în apropierea Coastei de Azur urma să își impună dominația în următoarele tururi, parcurse la intensitate maximă.

La mijlocul plutonului, Marc Márquez și Joan Mir demarau în tentative cutezătoare de a-și repara prestațiile nereușite din calificări. În cazul actualul campion mondial, misiunea se prezenta ceva mai simplă, prin contribuția superioară a cadrului Suzuki dincolo de jumătatea întrecerii. De cealaltă parte, liderul Honda arăta o dispoziție încurajatoare în a câștiga poziții, contabilizând, în mod evident orice incident petrecut în fața sa și încheind în poziția a șaptea.

Momentele delicate nu au fost deloc puține pentru alți competitori de calibru, de-a lungul celor 26 de tururi. Valentino Rossi era primul care își avaria grav motocicleta, într-un nou moment ce îl putea îndrepta pe italian spre decizia retragerii. Jack Miller avea să se retragă și el, chiar în intervalul în care colegul său începea să piardă din aplomb.

În replică, Maverick Viñales era conștient de faptul că ridicarea ritmului devenea impetuos necesară pentru păstrarea oricăror șanse la victorie. Depășindu-i atât pe Takaaki Nakagami, cât și pe Francesco Bagnaia, Topgun își recupera mult așteptata poziție secundă, însă cadența sa nu era suficientă pentru apropierea de ținta sa principală.

În paralel, Joan Mir își punea în aplicare toate atuurile pentru a se plasa în spatele tandemului de uzină Yamaha. Mallorquinul nu a avut apoi o misiune deloc ușoară în a-și menține treapta a treia a podiumului. Johann Zarco s-a opus vreme de minute bune unei manevre decisive a ibericului. Totuși, Mir și-a păstrat calmul reușind foarte curajoase depășire, completând o operațiune batavă excelentă ce îl aducea în top 3.

Alături de el, se afla un compatriot incapabil în a mai pune probleme noului învingător din națiunea lalelelor. În urmă cu șapte zile, Fabio Quartararo declarase pe Sachenring că următoarea rundă îi va surâde vizibil, prin comparație cu precedenta experiență germană, încheiată pe podium. Dovada rundei a noua devenea incontestabilă, el completând un succes pe măsură în celebra catedrală.

Al patrulea succes calendaristic în 2021 îi urca marja față de Johann Zarco până la 34 de unități. Reperele ulterioare pauzei de vară vor fi întâlnite în Motomondialul de Viteză, la Spielberg, pentru tandemul Grand Prix-urilor traversate actualmente în Formula 1: al Striei dominat în Marele Circ de Max Verstappen (urmat de Lewis Hamilton și Valtterii Bottas), în a patra victoria consecutivă pentru Red Bull – și respectiv, al Austriei.

Până ca povestea Moto GP să revină în locația care a ținut pentru multă vreme atenția pasionaților, prin incidentele remarcate în 2020 pe traseul familiar prototipurilor KTM, momentul prezent aparține încă actualului favorit la acontarea unui prim trofeu absolut. Un nou mic, dar foarte important pas, a fost realizat de Fabio Quartararo prin adăugarea în palmaresul său a deosebitului succes din Catedrala Motociclismului, TT Circuit Assen.

Surse:

https://www.firstpost.com/sports/motogp-2021-yamahas-fabio-quartararo-wins-dutch-motogp-to-extend-lead-atop-drivers-standings-9757741.html