Cu mii de suporteri care călătoresc la meciuri și stadioanele uriașe construite, fotbalul are un impact considerabil asupra mediului. Cluburile sunt tot mai conștiente de asta și încearcă să limiteze emisile. Un club din micul oraș Mainz dă exemplu.

Fotbalul este unul dintre cele mai populare sporturi ale Europei, dar și o afacere imensă. Anul trecut, industria fotbalului european a generat 28,4 miliarde de euro, un plus de 11% față de 2017. În acest sezon, 250 de partide au fost jucate doar sub egida UEFA, transmite EURACTIV.com.

Dar, ca orice altă afacere, fotbalul are și o influență importantă asupra mediului. Fiecare etapă din Bundesliga (prima ligă germană) creează emisii de dioxid de carbon de 7.735 de tone în medie, potrivit unui studiu realizat de o organizație de mediu din Bonn și societatea națională de radio (Deutchslandfunk). Înlăturarea acestor emisii ar necesita plantarea a 60.000 de pomi pe etapă.

Dar, în timp ce protejarea mediului abia și-a croit drum spre vârful agendei politice, iar UE vrea să atingă neutralitatea în privința emisiilor de carbon până în 2050, un club german de fotbal a atins acest obiectiv încă de acum un deceniu.

Un stadion fără emisii de carbon

Interesul pentru climă al FSV Mainz s-a dezvoltat din 2009, atunci când furnizorul de energie verde ENTEGA a devenit unul dintre principalii sponsori ai clubului. „Acest lucru ne-a sensibilizat cu privire la subiect”, a explicat pentru EURACTIV Silke Bannick, purtător de cuvânt al clubului din Mainz, adăugând însă că „erau valori pe care le aveam oricum în comun”. 

Bazându-se pe o analiză a eco-institutului (Öko-Institut) din Darmstadt de măsurare a emisiilor de carbon, clubul a implementat inițiative pentru a diminua impactul asupra mediului. În august 2009, echipa a schimbat furnizorul de energie al stadionului cu un producător de energie verde și a modernizat sistemul de ventilație pentru a fi mai eficient.

Ulterior, în cursul procesului de construcție a noului stadion, clubul și-a menținut atenția asupra îmbunătățirii impactului asupra mediului. „Am instalat LED-uri și senzori de lumină în toalete – acestea sunt lucruri mici, dar ele au un impact”, a spus Bannick.

Totuși, doar ameliorând infrastuctura stadionului nu vor fi eliminate emisiile de carbon ale unui club. Transportul reprezintă o altă sursă majoră de emisii, în particular, în cazul fanilor care călătoresc pentru a asista la meciuri.

Pentru a-i stimula să nu utilizeze mașinile personale, Mainz a organizat și a subvenționat autobuze pentru a transporta suporterii la meciurile din deplasare și a oferit verificări gratuite ale bicicletelor la partidele de acasă. De asemenea, clubul distribuie aleatoriu bilete VIP gratuite fanilor care vin cu bicicleta la stadion.

Evident că renovările și celelalte inițiative au crescut costurile clubului, reflectate în bugetul anual. Eforturile clubului nu erau luate prea în serios la acea vreme, își amintește Bannick. „Este frumos să vedem că lucrurile arată diferit acum”. Ea rememorează cum, în urmă cu ceva ani, clubul a organizat un curs despre mediu pentru jucători și antrenori. „Doar câțiva jurnaliști au fost interesați”.

Suporterii promit să meargă cu trenul

În octombrie 2010, Mainz a fost declarată prima formație din Bundesliga care a atins neutralitatea climatică, adică a obținut un echilibru între emisii și reducerea dioxidului de carbon din atmosferă prin absorbanți.

Totuși, și alte cluburi din Germania au adoptat inițiative pentru a-și îmbunătăți impactul asupra mediului. Multe au instalat panouri solare pe acoperișurile stadionelor lor pentru a oferi electricitate comunităților. SC Freiburg a instalat primele panouri încă din anii '90. În prezent, Werder Bremen deține titlul de cel mai mare sistem fotovoltaic integrat într-o clădire din Europa, producând aproximativ 800.000 de kilowați-oră pe an.

Pentru Mainz 05, titlul Mission Climate Defender, așa cum îl denumește clubul, reprezintă mai mult decât o strategie de maketing. „Este cu adevărat prezentă în viața noastră zilnică. Împărtășim informații despre modalități de economisire a apei sau electricității”, a explicat Bannick.

Și totuși, clubul nu poate garanta că mesajul va fi luat în serios de toată lumea. Dacă jucătorii vor să conducă mașini cu consum mare de combustibil, este decizia lor și clubul nu poate face mare lucru în această privință, recunoaște purtătoarea de cuvând a echipei din Mainz. Dar mulți fani au primit inițiativa cu brațele deschise, o parte semnificativă a lor angajându-se să meargă cu trenul la jocurile din deplasare, în loc de a zbura cu avionul.

Pentru viitor, rămâne însă multe de făcut. Precum orice altă formație, Mainz încă are nevoie de multă energie, resurse și se bazează masiv pe cumpărarea certificatelor de dioxid de carbon. „Chiar dorim să continuăm să ne îmbunătățim și, în primul rând, să limităm aceste emisii”, spune Bannick.

Poate că, în viitor, fotbalul va însemna mai mult decât golurile marcate. Dacă schimbările climatice ar fi printre priorități, Mainz 05 ar conduce Bundesliga.