Un circuit ce nu a suferit nicio modificare în existența sa de 46 de ani a fost ales să fie gazda unui moment legendar în Marele Circ. Autodromo Internazionale del Mugello a avut în premieră oportunitatea de a fi scena unei întreceri oficiale de F1.

Pentru întreaga suflare a motorsportului italian și mondial, evenimentul (pe patru roți) consumat în după-amiaza zilei de duminică a avut o semnificație aparte. Formația etalon din peninsulă, Ferrari, a atins o bornă greu de imaginat, din 1950: 1.000 de curse din postura de echipă oficială. Marele Premiu al Toscanei urma să intre astfel definitiv în memoria colectivă.

Lupta pentru plecarea din fruntea grilei a reprezentat încă o dată, un duel purtat în interiorul tandemului Mercedes. Lewis Hamilton a fost autorul celui dintâi pole-position de la Mugello; al 95-lea din carieră. Sextuplul campion mondial a stabilit reperul din Q3 la 1.15.778. Valtteri Bottas nu și-a mai putut îmbunătăți performanța de loc secund. Un incident care l-a implicat pe Esteban Ocon a neutralizat orice șansă reală a finlandezului de a-și devansa coechipierul, în ultima parte a secvenței decisive. Pentru o noua oară din tot atâtea tentative, constructorul din Stuttgart a monopolizat linia întâi la start în actualul sezon. Din spatele lui Hamilton și Bottas, aveau să plece piloții Red Bull Racing, Max Verstappen și Alexander Albon. 

După repere negative de proporții istorice înregistrate în precedentele curse, din Belgia și de la Monza (tot în Italia), Ferrari a reușit un rezultat încurajator, la finalul ședinței de calificări. Monegascul Charles Leclerc a încheiat ziua de sâmbătă pe locul al cincelea. În schimb, colegul său Sebastian Vettel s-a clasat abia pe poziția a paisprezecea.

Mașinile de la Maranello au revenit, pentru week-endul dedicat regiunii toscane, la schema de culori etalată în clipa debutului formal în cadrul F1. Momentul respectiv a avut loc pe străzile din Monte Carlo, în urmă cu peste 72 de ani. Însă, din punctul de vedere al purei performanțe vârful clasamentelor rămâne relativ departe pentru ferariști.

Ediția inaugurală de la Mugello în Formula 1 s-a desfășurat în prezența notabilă a spectatorilor. Spre deosebire de cele întâmplate în urmă cu o săptămână în apropiere de Milano, suporterii au avut acces în ordinul miilor. Ei s-au putut bucura de un start antrenant, în care Charles Leclerc s-a instalat pe locul al treilea. Traversarea primelor trei viraje s-a soldat cu multiple caramboluri, la capătul cărora Max Verstappen și Pierre Gasly au fost nevoiți să abandoneze. La părăsirea pistei de către Safety Car-ul roșu, Valtteri Bottas s-a aflat în față, nordicul luându-i fața în primii metri de cursă. Peste alte câteva secunde, au avut noi coliziuni serioase provocate de ritmul prea lent de reluare impus de finlandez.

Antonio Giovinazzi, Carlos Sainz Jr, Kevin Magnssen și Nik Latifi au fost implicați direct și terminal în a doua serie de ciocniri, de la începutul turului 8. Ca urmare a seriozității momentului, steagul roșu a fost fluturat pentru al doilea Grand Prix consecutiv, pe teritoriul italian. Întreruperea substanțială putea din nou să bulverseze complet ierarhiile, mai ales pe o configurație relativ necunoscută pentru majoritatea protagoniștilor. Cele 30 de minute de neutralizare totale s-au scurs cu o singură decizie notabilă din partea conducerii cursei. Renault-ul condus de Esteban Ocon a fost exclus de pe grilă. Astfel, un număr de 13 monoposturi s-au angrenat la primul restart, iar grupul Mercedes avea ocazia de a controla situația.

Campionul mondial en-titre a profitat de o plecare secundă mult superioară primeia. Valtteri Bottas a fost depășit și retrimis pe treapta a doua a podiumului. Hamilton nu a irosit vreun tur pentru a-și construi un avans solid în fața colegului său. Concomitent, Lance Stroll aplica o presiune constantă asupra locului trei. Charles Leclerc nu a reușit să-l țină în spate mult timp pe canadianul de la Racing Point. Ulterior, Daniel Ricciardo și Alexander Albon i-au accelerat monegascului căderea în clasament. 

Ordinea la vârf s-a păstrat aceeași, în ceea ce privește bătălia pentru victorie. Lewis Hamilton stăpânea perfect contextul obținerii triumfului cu numărul 90 din carieră. Duelul pentru accederea în top 3 la Mugello părea să se tranșeze între Alexander Albon, Lance Stroll și Daniel Riccardo. Fiul actionarului majoritar al formației Racing Point a scăpat de sub control modelul său roz în turul 44. Impactul violent cu parapetul a indus o nouă afișare a drapelului roșu.

La cea de-a treia plecare diferită din grilă, Valtteri Bottas și-a pierdut temporar poziția în fața lui Daniel Ricciardo. Australianul nu a izbutit să se mențină pe locul al doilea pentru mai mult de un tur. În plus, Alexander Albon a trecut și el de singurul exponent Renault rămas pe traseu. Între timp, mașinile Mercedes s-au desprins iremediabil de concurență. Sextuplul deținător al trofeului suprem, Lewis Hamilton, a trecut linia de sosire la capătul a 59 de parcurgeri extrem de fragmentate la Mugello.

Astfel, o singură victorie de etapă mai lipsește pentru egalarea recordului absolut deținut de Michael Schumacher (91). Dubla Mercedes din Toscana a fost completată de Valtteri Bottas, iar tailandezul Alexander Albon a împlinit finalmente dezideratul unui podium binemeritat în Marele Circ. Ferrari a aniversat momentul cursei 1000 cu două clasări în puncte, pe locurile 8 și 10.

Mai multă istorie așteaptă să fie scrisă în prezenta campanie a Formulei 1. Următoarea etapă a sezonului va avea loc în Rusia la Soci. Până atunci, prima ediție a Grand Prix-ului din Toscana a intrat în istorie ca un eveniment deosebit, dar plin de peripeții într-un week-end italian plin de motorsport.

* Aproximativ 9.000 de spectatori au fost prezenți și în tribunele de la Misano pentru Marele Premiu din San Marino, acolo unde italianul Franco Morbidelli a obținut primul succes al carierei la Moto GP.