Circuitul legendar de la Monza a fost gazda unei curse memorabile, cu o victorie în premieră pentru un tânăr pilot, dar un dezastru pentru cea mai cunoscută echipă italiană din motorsport.

Cea mai importantă competiție de monoposturi își continuă o stagiune foarte încărcată, după opt întreceri în doar două luni și o zi. 

Și cum anul 2020 a rezervat deja mai multe surprize, noi pagini de istorie așteaptă a fi scrise. Și ce loc mai potrivit decât Monza, un circuit de viteză de 5,793 kilometri, căreia îi va urma o altă atracție deosebită, atunci când Marele Circ va vizita Mugello, în debutul Marelui Premiu din Toscana. Dar până atunci prima cursă de pe teritoriul Italiei se anunța interesantă, dar orice predicție avea să fie depășită.

Accesul spectatorilor era planificat pe Autodromo Nazionale pentru ziua de duminică. A fost acceptat un maxim de 250 de persoane în tribune. Tifossi nu aveau să se bucure de performanțe grozave pentru Ferrari. Atât Sebastian Vettel, cât și Charles Leclerc se regăseau într-o poziție dificilă din cauza lipsei acute de performanță a propulsoarelor de la Maranello.

Mașinile roșii s-au regăsit în afara secvenței finale de calificări, clasându-se chiar mai slab decât în week-endul precedent, din Belgia. Ca și în cazul circuitului de la Spa Francochamps, puterea motorului este impetuos necesară la Monza. Leclerc, pilotul monegasc care a câștigat cursa de anul trecut, a plecat duminică din linia a șaptea a grilei, iar colegul său german abia din poziția a șaptesprezecea.

Pole-position-ul a fost acontat într-o manieră aparte de Lewis Hamilton. El a reușit să doboare recordul traseului, realizat de Kimi Räikkönen în 2018 (rezultat corectat anterior și de colegul său, Valtteri Bottas). Britanicul a stabilit în Q3 un timp de 1.18.887, parcurs cu cea mai ridicată viteză medie din istorie: 264,3 km/h. Hamilton a fost urmat (la doar 69 de miimi de secundă) de Bottas. Din poziția a treia avea să plece monopostul McLaren, ghidat excepțional de către Carlos Sainz Jr.

Startul F1 cu numărul 70 din templul vitezei nu i-a pus vreo problemă deținătorului ultimelor trei titluri mondiale. Acesta s-a detașat în frunte, iar coechipierul său finlandez a cedat rapid patru locuri în primele două tururi. Tandemul McLaren Renault a ocupat apoi pozițiile 2 și 3, prin Sainz și Lando Norris. Explozia frânelor lui Sebastian Vettel a marcat un prim moment nefast pentru Ferrari, în debutul cursei.

Prin contrast, Hamilton părea să controleze clar întecerea italiană, repetând prestația impunătoare din munții Ardeni (din urmă cu șapte zile). Avansul englezului a crescut constant până la momentul unei intrări riscante la standuri, care a survenit neutralizării cu Safety Car din turul 20. Kevin Magnussen și-a plasat monopostul Haas în apropierea zonei boxelor, care a fost declarată inaccesibilă. Astfel, pit-stop-urile lui Hamilton și Antonio Giovinazzi urmau a fi penalizate cu un Stop-and-go de 10 secunde.

Imediat după reluarea ritmului de cursă, impactul violent al lui Charles Leclerc din virajul Parabolica a impus declanșarea procedurii de steag roșu. În urma a 27 de parcurgeri ale turului de circuit, Grand Prix-ul a fost întrerupt. Amenda consistentă primită de liderul clasamentului general îi periclita complet șansele pentru succesul 90 din carieră.

Lance Stroll, Pierre Gasly și Kimi Räikkönen erau primii trei piloți clasați în ierarhia virtuală a restartului. Cele 17 monoposturi apte de concurs au avut de așteptat aproximativ 30 de minute pentru a reveni pe grilă. A doua jumătate a întrecerii promitea, așadar, mult suspans în privința rezultatelor finale.

Lewis Hamilton și-a ispășit penalizarea, la capătul primului tur disponibil, urmând să ajungă la coada plutonului. Diferența dintre britanic și primul oponent se ridica la 23 de secunde.

La vârf, pilotul AlphaTauri Honda, Pierre Gasly, calificat sâmbătă pe locul 10, a profitat de eroarea lui Lance Stroll și a preluat conducerea confortabil. Carlos Sainz și-a recroit drumul spre poziția secundă, plasându-se în spetele francezului.

Fosta formație Torro Rosso – redenumită AlphaTauri Racing din actuala stagiune – obținuse o singură victorie în Marele Circ. Evenimentul respectiv avusese loc tot la Monza, în 2008, prin Sebastian Vettel. Acum, Gasly avea de conservat un avantaj solid (de 4 secunde) față de un oponent extrem de hotărât. Chiar dacă Sainz Jr. a redus constant ecartul, tânărul din Hexagon și-a păstrat calmul în ultimul tur și a obținut un triumf total neașteptat. Spaniolul de la McLaren la urmat la sub o secundă diferență, iar Lance Stroll a completat podiumul.

Gasly nu a ezitat să-i dedice succesul prietenului Anthoine Hubert, a cărui memorie va fi mereu asociată cu accidentul de la Spa, din 2019. De asemenea, mulțumirile au continuat la adresa întregii echipe AlphaTauri. Pentru Franța, treapta cea mai înaltă nu mai fusese atinsă, de la singura izbândă a lui Olivier Panis: la Monte Carlo, în data de 2 septembrie 1996.

Efortul campionului mondial s-a încheiat pe locul al șaptelea. Punctele obținute de Hamilton l-au ajutat la menținerea unui avantaj de 47 de lungimi în ierarhia piloților. Valtteri Bottas se află la alte 7 puncte avans față de Max Verstappen, în poziția secundă.

Cea mai impredictibilă cursă din actualul sezon s-a încheiat cu imnul italian, intonat în onoarea constructorului învingător. După 12 ani, istoria de pe autodromul din Monza avea să se repete, în favoarea formației conduse de Franz Tost.

Pentru scuderia Ferrari, va urma un moment definitor, dar trist, în același timp. Dat fiind stadiul motoarelor de la Maranello, săptămâna viitoare se anunță sumbră. Marele Premiu al Toscanei reprezintă cursa cu numărul 1000 a echipei căluțului cabrat în Formula 1, chiar pe traseul ei de teste.