Campionatul mondial de Formula 1 și-a reluat cursul obișnuit după mai bine de 3 luni și jumătate de pauză, cauzată de extinderea coronavirusului în lume.

În urma desfășurării primelor trei runde (pe Red Bull Ring, respectiv, Hungaroring), caravana Marelui Circ a ajuns în locația considerată pe bună dreptate un templu al fenomenului pe patru roți.

Complexul Silverstone va fi gazda unui eveniment peste granița de simbol obișnuit. Aniversarea a 70 de ani în F1 urmează a se celebra pe circuitul pe care povestea a debutat cu adevărat, pe 13 mai 1950. Însă, până atunci, prima întrecere din Albion, Marele Premiu al Marii Britanii a oferit pasionaților o serie de evenimente care vor fi greu date uitării

Lewis Hamilton (liderul clasamentului general) începea primul week-end de acasă din actuala stagiune cu gândul la obținerea unei noi victorii, a 87-a din carieră. Drumul sextuplului campion mondial către aceasta s-a arătat uimitor de greu, deși aparențele nu sugerau deloc în sensul respectiv. La finalul zilei de sâmbătă, presărată și cu un incident în a doua secvență a calificărilor, englezul a obținut fără mare opoziție primul loc pe grilă pentru a 91-a oară în Formula 1. De asemenea, el a marcat un al treilea pole-position consecutiv. Valtteri Bottas l-a urmat în poziția a doua, iar toți ceilalți piloți au încheiat la un ecart mai mult decât considerabil, în urma tandemului Mercedes.

Startul a reprezentat singurul moment în care Hamilton a fost amenințat direct de către colegul său de echipă. Multiplul câștigător de la Silverstone a reușit să-și asigure spatele la ieșirea din primul viraj, el urmând să controleze ritmul întrecerii în cele ce au urmat. Incidentele din debutul cursei aveau să influențeze desfășurarea ei până la ultima trecere a liniei de sosire. Piloți direct implicați (Alexander Albon, Kevin Magnussen și, ulterior, Danil Kvyat; ultimii amintiți urmând să abandoneze) au indus două intervenții ale mașinii de siguranță pe traseul de 5,8 km.

La vârf, piloții formației conduse de către Toto Wolf și-au creat un avans tot mai mare față de principalul urmăritor, Max Verstappen. Olandezul se distanțase, la rândul său, în mod substanțial de Charles Leclerc, astfel că structura podiumului părea să nu mai poată fi contestată, cu 6 tururi înainte de final.

Din acel moment, efectele unei strategii îndrăznețe (cu o singură intrare la boxe) au început să se simtă dramatic la nivelul pneurilor. Neutralizarea cauzată de impactul dur suferit de Kvyat a oferit tuturor piloților oportunitatea unui schimb fără pierderi de poziții. Majoritatea competitorilor (cu excepția lui Romain Grosjean) au optat pentru încălțarea de cauciucuri HARD noi, ce ar fi trebuit să mai reziste în jurul a 40 de tururi.

Însă, cedarea lor s-a dovedit a fi catalizatorul unui sfârșit de cursă ce a depășit aproape orice imaginație.

Kimi Räikkönen a deschis seria piloților care aveau să sufere pană pe pneul stânga-față, iar, la scurt timp, Valtteri Bottas a avut parte de aceleași probleme. El a reușit cu greu să-și ducă monopostul la standuri, la încheierea penultimului tur. La alte câteva zeci de secunde, Carlos Sainz urma să piardă oportunitatea unui loc patru, dintr-o pricină identică cu celor doi finadezi. Concomitent, Max Verstappen a fost chemat la boxe, fiind asigurat de poziția secundă, pentru schimbul anvelopelor. Acest lucru i-a crescut avansul lui Hamilton la peste 30 de secunde în funtea cursei, la momentul în care același pneu stânga-față a început să se dezintegreze și pe monopostul campion mondial. Hamilton a izbutit să se târască pe trei roți și să țină mașina pe trasă, până la finalul unui ultim tur (de peste 1 minut și 55 de secunde) care va rămâne memoria eternă a Formulei 1.

Potrivit site-ului oficial al competiției, Verstappen a trecut linia de sosire la 5,8 secunde, ulterior mașinii Mercedes cu numărul 44, stabilind și cea mai rapidă performanță în cursă pe ultimul tur. Altfel formulat, dacă pana britanicului s-ar fi produs chiar și cu două viraje mai devreme, o a șaptea victorie la Silverstone i-ar fi fost dramatic negată.

Pilotul în vârstă de 35 de ani a mărturisit că nu a mai avut parte de o experiență asemănătoare de-a lungul drumului său în vreun cockpit: ”Inima aproape că mi s-a oprit”, a subliniat el propriile trăiri pe ultimele viraje.

Max Verstappen a menționat și el pentru David Coulthard, la finalul întrecerii, că nu era sigur de propriul destin, dacă intrarea la boxe nu se producea. Charles Leclerc a completat podimul primei runde din insulă. Monegascul nu a avut dificultăți peste limită cu anvelopele, spre deosebire de Bottas și Sainz, care au încheiat în afara punctelor.


Marele Premiu al Marii Britanii din 2020 ne-a rezervat momente uluitoare. Acest final memorabil înregistrat în condiții anormale ne aduce aminte de alte evenimente asemănătoare, avându-l ca protagonist pe Michael Schumacher (precum cel din 1998, chiar pe tărâm englez).

Lewis Hamilton și-a trecut în cont un al șaptelea triumf, probabil cel mai valoros, de la Silverstone.

Mai mult, Formula 1 70th Anniversary Grand Prix, pe aceeași pistă legendară, promite mai multe clipe istorice, în data de 9 august.

Surse:

https://www.formula1.com/en/video/2020/8/Great_Britain_2020__Kvyat_in_huge_crash_at_Silverstone.html 

https://www.formula1.com/en/latest/article.hamilton-limps-to-seventh-british-grand-prix-victory-after-late-tyre-drama.5M1ymXB39Krga1wQRJ5RNc.html 

https://www.formula1.com/en/latest/article.hamilton-says-his-heart-nearly-stopped-when-tyre-let-go-on-last-lap.3CP3IvFNgWPVFHncTsoQHG.html