Într-un week-end ce a adus foarte multă ploaie, însă și un spectacol desăvârșit deopotrivă, sportul cu motor de nivel înalt a gustat din plin acțiunea. Precipitațiile au dominat prima parte a etapei Motomondialului de Viteză în regiunea Algarve, dar cursa propriu-zisă i-a adus un prim succes stagional dominant lui Fabio Quartararo. El a fost urmat la Portimão de compatriotul Johann Zarco.

Dacă Franța a obținut o dublă pe două roți, campionul mondial din Formula 1 a coordonat o astfel de clasare pentru echipa sa, la Imola. Victorios atât în calificări, cât și în cursa inaugurală de sprint a sezonului, Max Verstappen a controlat la perfecție o întrecere în condiții schimbătoare.

Acompaniat, așadar, de colegul Sergio Pérez și Lando Norris pe podium, deținătorul coroanei din Marele Circ s-a impus pentru a doua oară consecutiv pe Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari, precum omologul său din Moto GP a făcut-o pe Autódromo Internacional do Algarve.

Niciodată nu putem rămâne impasibili la momentul în care un diferit context se va schimba brusc. Deși invariabilul control se va remarca asupra fiecărui plan, hazardul în materie de scenarii competitive, își are propriul rol. Imposibil de înlăturat complet este și faptul că evoluțiile necunoscutului în disciplinele de elită nu se pot măsura. Însă, urmările implicațiilor rămân majore cât privește opțiunea temperării sau accelerării, în  condiții de risc. Ulterior, va deveni facil să ne gândim cât de sensibilă poate fi uneori diferența dintre succes și eșec, pe termen scurt, în competițiile motorizate. Toate dintre situațiile de bază, vor diferi cumva celor precedente. Ca urmare, nimic nu rămâne permanent privind la vârf, pe două, dar și pe patru roți.

Revenirea pe continentul european semnalează momentul în care, indiferent de numele prezente pe circuite, schimbările apar în suită. Pe lângă crucialul aspect, neînlăturat vreodată din ecuație, a ajustărilor și îmbunătățirilor tehnice, pretendenții realizează că aparițiile pe circuitele considerate clasice conferă încredere și reperele reale, într-un debut stagional deloc simplu. Iar, într-un caz ceva mai rar în istoria recentă, ambele competiții reper au realizat respectivul pas în același interval. 

Moto GP

Mai întâi, la nivelul ghidonului, ne-am așteptat permanent ca lucrurile să se așeze echilibrat, așa cum ultimii trei ani, dacă îl vom include și pe cel în curs, ne-au obișnuit. Atât de echilibrat este contextul general încât, aproape fără exagerare, orice competitor care își regăsește inspirația va reveni în calculele imediate pentru lauri. Poate că singura indicație într-o direcție diferită de cele afirmate, a reprezentat-o desfășurarea ultimei dintre cele patru runde ce au deschis un calendar competițional apropiat de ideal. Pentru cei care sunt familiarizați cu tabloul motocicletelor, Austin reprezintă un reper clar.

Iar, chiar și în 2022, după o nouă accidentare ce a avut potențialul să devină gravă, Marc Márquez a fost creditat cu una dintre primele șanse de a se impune în Statele Unite. Din păcate, pentru combatantul de clasă mare ce literalmente nu fusese învins de un oponent pe Circuit of the Americas, dificultățile dispozitivului de start l-au făcut să rateze aproape complet lansarea. Astfel, în condițiile în care spaniolul a reușit să revină fabulos, însă nu mai sus de poziția a șasea, oportunitatea succesului american i-a revenit lui Enea Bastianini.

Peninsularul a pătruns neînfricat în Texas, luându-i fața lui Jack Miller spre final, australianul fiind devansat absolut dramatic și de Álex Rins (concurentul care a ținut să își sărbătorească prima clasare pe podium din 2022 alături culorilor drapelului ucrainean). Însă, elementul important a subliniat primul succes Ducati pe configurația inaugurată în urmă cu un deceniu, exponentul cu numărul 23 fiind din nou liderul ierarhiei stagionale. Însă, la deplasarea spre sud-vestul extrem al Europei, totul urma să adopte o altă turnură.

Urmare a ajustărilor calendarelor cu influență pandemică, Motomondialul de Viteză și-a regăsit o locație excepțională în Portugalia. Autodromul din Algarve s-a arătat un traseu cu multe argumente spectaculoase, dar poate că cel mai de seamă a fost reprezentat de succesul inaugural al protagonistului local. Miguel Oliveira și-a mai putut încerca norocul în alte trei ocazii după episodul din noiembrie 2020, lucrurile devenind complicate la a treia ediție oficială a întrecerii portugheze.

În prezent însă, un element mai puțin așteptat, judecând după caracteristicile climei locale, și-a făcut apariția la Portimão. Ploaia a contenit cu mare greutate de-a lungul primelor două zile de concurs, traseul deschizând o altă imensă dilemă, pe o temperatură a asfaltului ce a indicat valori apropiate iernii iberice. Chiar și astfel, pentru suporterii neutri, ședința de calificare a constat exclusiv în spectacol.

Cu o pistă în regim de uscare finalmente, inspirația schimbării la timp a anvelopelor de ploaie s-a dovedit decisivă. Multe căzături survenite din graba respectivei decizii au presărat segmentul final de sâmbătă, iar printre cei mai răbdători s-au numărat Joan Mir și Johann Zarco. Francezul de la Ducati Pramac i-a subtilizat liderului Suzuki ceea ce ar fi fost primul pole-position al carierei. După un sfert de oră cronometrat în care a părut că fiecare dintre cei doisprezece combatanți își are șansa, lucrurile au arătat spectaculos și în întrecerea propriu-zisă. Cu Enea Bastianini aflat foarte departe de Q3, șefia ierarhiei generale amenința să se schimbe din nou, în Algarve. Iar, pregătit pentru lauri s-a dovedit și un Fabio Quartararo, autorul unui start de campanie cu multă dezamăgire.

Însă, în a cincea rundă, campionul mondial în exercițiu a reușit să adopte startul ideal, din poziția a cincea, pentru a pătrunde doar în spatele lui Joan Mir. Fără succes la Moto GP în întreaga carieră, compatriotul său nu s-a putut implica în duelul absolut, pe care El Diablo a început să îl controleze autoritar. După depășirea din turul al patrulea, care a implicat ultimii doi campioni mondiali, Quartararo nu avea să mai privească în spate. Plutonul a fost însă mult mai agitat în cazul altor poziții din frunte. Dacă abandonul lui Enea Bastianini nu a influențat foarte mult respectiva scenă, Álex Rins a conturat opusul.

Din ultima linie la start, spaniolul a început să croșeteze spre o remontare cel puțin la fel de interesantă precum cea a lui Marc Márquez din urmă cu 15 zile. Între timp, echipierul său a fost implicat într-o largă șarjă, alături de Jack Miller. După ce pretențiile spre locul secund s-au disipat complet, cei doi s-au implicat acerb în repetate contre. Însă, cu șase tururi înaintea finalului, australianul a pierdut controlul motocicletei Ducati în primul viraj, catapultându-l în decor și pe partenerul său de antrenament din Mallorca.

Astfel, oportunitatea s-a deschis o dată în plus pentru Aleix Espargaró spre bifarea unei noi clasări pe podium pentru structura oficială Aprilia. Fratele mai mare al familiei din Granollers a acaparat poziția a treia în fața unui tandem francez de neoprit. Dacă dueluri interesante, chiar și între frații Márquez pentru pozițiile în top 10, s-au tranșat pe ultimii 4,592 km, podiumul a fost imperturbabil (chiar și de un Álex Rins formidabil). Exponentul Suzuki care a încheiat în șa experiența portugheză cu numărul 4 pe poziția a patra a căpătat șefia comună a ierarhiei generale datorită revenirii sale. În schimb, nu am fi prezis după primul cvartet de întreceri, că Fabio Quatararo va ajunge acolo, doar prin intermediul unei singur victorii.

Dar, un succes atât de convingător în fața lui Johann Zarco pe tărâm lusitan (al doilea succesiv în fapt) a oferit noi speranțe realiste pentru ca liderul grupului Yamaha să se implice în disputa pentru apărarea coroanei din 2021. 

Formula 1

În paralel, totodată la o distanță considerabilă de Portugalia și granița sa oceanică, Marele Circ și-a planificat întoarcerea pe bătrânul continent într-o manieră spectaculoasă. După foarte plăcuta experiență australiană, pentru privitorii neutri, competiția și-a făcut revenirea pe o altă pistă cu șanse mai mici de pătrundere în calendar, fără condiția pandemică. Doar că, în cazul de față, trebuie atribuită o precizare imediată. Spre deosebire de Portimão, care a punctat și experiența Formulei 1, măcar în ultimii doi ani, Imola presupune o cu totul altă poveste.

Tradiția atât de mare a autodromului ce îi onorează pe Enzo și Dino Ferrari poate fi cu greu egalată de orice alt traseu din Peninsula Iberică, spre exemplu. Pentru numeroase ocazii, gazda Marelui Premiu din San Marino – cu fatidicul ultim start al unicului Ayrton Senna în 1994 – o pistă ce s-a reinventat în nenumărate rânduri, este acum asociată cu Emilia-Romagna, într-un parteneriat planificat cel puțin pe termen mediu.

În 2022, vibrația în jurul întregii comunități italiene a motorsportului de elită a fost una grozavă, având în vedere că Ferrari a început foarte puternic o reală reafirmare spre vârful piramidei constructorilor. De departe, cu ajutorul lui Charles Leclerc în principal, monopostul roșu s-a arătat cel de bătut, în primele trei runde. Iar, întoarcerea pe tărâm natal, în fața unui public prezent încă de vineri la capacitate maximă, a așteptat rezultate pe măsură.

Doar că, până atunci, vom remarca faptul că aversele primăvăratice, mult mai des întâlnite în Italia decât în Portugalia, au avut un important cuvânt și în cockpit. Așadar, pe ploaie, în condițiile unei ședințe de calificări desfășurate vineri, pentru sprint, lucrurile se puteau îndrepta oriunde. Înainte ca precipitațiile să revină deasupra legendarului circuit peninsular, Lewis Hamilton a evitat pentru câteva miimi de secundă o a doua eliminare în Q1. În schimb, piloții Mercedes nu au mai avut șansa să contrazică o absență totală din faza finală, pentru prima oară de când Michael Schumacher și Nico Rosberg pilotau mașinile argintii, aflate la un nivel mult inferior.

În total, pentru a parafa o sesiune cronometrată istorică din perspectiva incidentelor, nu mai puțin de cinci apariții ale steagului roșu au fost bifate. De ultimul element, ce constituie un record absolut, a profitat Max Verstappen, care și-a completat ultimul tur în condiții regulamentare, Charles Leclerc și Lando Norris urmându-l pe batav. Odată ce cursa de sprint oferă nu doar grila Grand Prix-ului propriu-zis, cât și puncte primilor opt clasați, lucrurile s-au arătat interesante încă de la startul singurei întreceri eminamente desfășurată pe pistă uscată.

Deținătorul titlului piloților a fost depășit la plecare de noul său adversar monegasc, însă olandezul s-a repliat pentru un parcurs ideal la așteptare. Atacul decisiv a fost dat în penultimul tur al competiției de sprint, spre dezamăgirea fanilor din tribune. Olandezul și-a asigurat o nouă plecare din frunte într-un Grand Prix al Emilia-Romagna început sub influența asfaltului inundat duminică.

Echipierul său, Sergio Pérez, s-a regăsit în spatele său, fiind pregătit să speculeze orice eroare a adversarului în culorile Ferrari din fața sa. Într-adevăr, plecarea mai slabă a venit de această dată din partea lui Charles Leclerc, inclusiv Lando Norris propulsându-se în fața liderului clasamentului stagional. Mai dureros pentru formația din Maranello, celălalt exponent McLaren, Daniel Ricciardo, l-a acroșat și trimis în decor pe Carlos Sainz Jr., spaniolul nemaiputând să se regrupeze.

Ca urmare, o scurtă intervenție a mașinii de siguranță a propus un restart pe care tandemul Red Bull Racing l-a controlat perfect. În condițiile date, Charles Leclerc a avut o misiune dificilă în a reveni în spatele celor doi rivali principali. Prin contrast, în absența altor probleme mecanice, similare cu cele din Melbourne, Max Verstappen s-a pregătit pentru un parcurs fără dificultăți.

Un punct cheie pentru schimbări importante în clasament ar fi putut reprezenta și trecerea de pe pneuri intermediare spre cauciucuri de pistă uscată. Însă, în intervalul aproximativ jumătății întrecerii, schimbările majore au întârziat, cu excepția unui George Russell ce ,practic, a maximizat din nou potențialul profund limitat pentru Mercedes, la actualul moment. Compatriotul său, septuplu campion mondial, nu s-a bucurat absolut deloc de un ritm similar, în orice condiții ale asfaltului. Mai mult decât atât, un Lewis Hamilton fără cadență în pluton a fost nevoit să îi cedeze un tur celui care l-a privat în urmă cu doar patru întreceri, de coroana absolută cu numărul opt.

Între timp, o mică amenințare la adresa primei duble pentru Red Bull după mai bine de șase stagiuni s-a năruit efectiv pentru tifosii italieni. Charles Leclerc ar mai fi putut spera cu resursele împinse la maxim spre un loc secund, dar incidentul din virajul Alta a hotărât alt scenariu. Din fericire pentru tânărul concurent din Monaco, impactul cu parapetul a fost minimal, ținând cont de context. Reușind să se întoarcă la boxe pentru ultimele nouă tururi, învingătorul precedentei etape a asigurat o poziție a șasea, echivalentă cu evitarea unei duminici ratate complet pentru Ferrari.

George Russell și mai ales Lando Norris au fost beneficiarii erorii monopostului cu numărul 16, al doilea englez moștenind un ultim loc pe podium la care puțin ar fi crezut, după modul în care mașina McLaren a evoluat în debutul stagional. Dar, în fața britanicului, puțini ar fi așteptat ca structura ce măcar pe hârtie își produce propriile pachete propulsoare, să aibă parte de primul 1-2, după cursa malaieziană din 2016, una, este drept, închisă în circumstanțe particulare.

Actualmente, Sergio Pérez s-a menținut ideal în poziția a doua pentru a doua rundă succesivă, secondându-l pe un Max Verstappen aflat permanent la conducere. Practic, învingător în absolut toate sesiunile care au contat, favoritul pasionaților portocalii a acumulat cele 34 de puncte disponibile în Marele Premiu din 2022 al regiunii Emilia-Romagna, repetând succesul din urmă cu un sezon. Chiar dacă avansul individual rămâne clar pentru Charles Leclarc înaintea vizitei istorice din Miami, ecartul constructorilor a fost exponențial redus, cu 46 de unități, din partea Red Bull.         

Astfel, vom remarca cum în aceeași amiază de duminică doi tineri campioni mondiali și-au reafirmat intențiile. Cu toate acestea, ambele campanii, din Moto GP și Formula 1, își propun lungimi record, sarcinile lui Fabio Quartararo și Max Verstappen rămânând foarte complicate, în continuarea a două triumfuri, de care totuși au avut mare nevoie.

Surse:

https://www.motogp.com/en/news/2022/04/24/portimao-perfection-victorious-quartararo-takes-title-lead/416844 

https://www.digisport.ro/f1/max-verstappen-a-castigat-marele-premiu-al-regiunii-emilia-romagna-evolutie-dezamagitoare-pentru-lewis-hamilton-1647619