Chiar atunci când părea imposibil ca Formula 1 să mai surprindă cu un deznodământ, în urma episoadelor consumate în Marea Britanie, Grand Prix-ul Ungariei a fost martorul câtorva secvențe formidabile.

O nouă apariție a steagului roșu a precedat un restart cu 13 mașini plasate pe linia boxelor. După ce întrecerea s-a stabilizat, un concurent meritoriu, Esteban Ocon, și-a introdus numele în istoria motorsportului francez, semnând prima sa victorie de etapă, aspect valabil și pentru particula inovatoare a Hexagonului, Alpine Renault. 

Întreaga comunitate a Campionatului Mondial de Formula 1 a fost permanent conectată la apogeul și urmările celui mai încărcat week-end din istoria modernă a competiției. Luând în calcul distribuția sesiunilor, niciun interval asociat unui Mare Premiu nu s-a comparat, măcar recent, cu înfățișarea structurii finalului de săptămână bifat la Silverstone. Punctul culminant al cursei (oficiale) cu numărul zece a împărțit cunoscătorii și pasionații sportului în două tabere. 

Vizita în Albion a fost considerată de ambii protagoniști ai bătăliei pentru laurii absoluți, un potențial sau chiar decisiv moment al răscrucii. Autorul primului pole-position contabilizat vreodată prin intermediul unei curse (sprint) de calificare, Max Verstappen nu a dorit să lase controlul ierarhiei generale la voia întâmplării.

Atât el, cât și Lewis Hamilton, prezent pe terenul de casă, au fost determinați să nu își permită un act de evadare. Pentru pilotul olandez, strategia agresivă s-a dovedit mai costisitoare, el aflându-se pe trasa corectă, dar mai vulnerabilă a virajului Copse.

De vreme ce impactul absolut major l-a afectat în clasament doar pe tânărul batav, semnele întrebării asupra limitei sportivității și neîncrederea reciprocă nu par că se vor sfârși curând. În aceeași măsură, argumentele și contraargumentele își vor găsi cu greutate finalitatea întrucât incidentul poate să fi declanșat o turnură majoră în ecuația ambelor titluri mondiale, în apropierea pauzei de vară. 

Penalizarea acordată lui Hamilton, una consistentă după standardele obișnuite – dar ce se arată post factum insuficientă din perspectiva grupului Red Bull – nu l-a putut împiedica pe britanic din a-și trece în cont al optulea său succes în Marea Britanie. Egalarea mărcii similare stabilite de el în Ungaria (și Michael Schumacher la Magny-Cours) s-a suprapus triumfului cu numărul 99. 

Lăsând pentru moment la o parte purele considerente statistice, secvențele trăite în fața publicului partizan au avut o importanță masivă, pe lângă reducerea unui deficit stagional de 33 de puncte la 8. 

Voit sau nu, prin manevra încercată pe 18 iulie, cvadruplul campion mondial în exercițiu a transmis un mesaj psihologic dur, care conturează că va apela la orice mijloace, fie ele la limita extremă a regulamentului, pentru a nu lăsa contextul să îi scape de sub control. 

Concomitent, cel ce a recepționat atât prezumpția respectivă, cât și un impact lateral ce a depășit 50 de unități G, a reliefat o atitudine asemănătoare. Nimic nu îl va opri aparent din agresivitate și fermitate. Tensiunea, prin urmare, a atins un prim punct al maximului, iar urmările sale erau imediat asociate cu perspectiva istoriei, odată cu deplasarea către Budapesta. 

La aproximativ 20 de kilometri nord-est de reperul capitolin al țării vecine, se regăsește un monument al consistenței și efortului susținerii la nivel înalt. Povestea dinspre finalul perioadei comunismului, a dorinței lui Bernie Ecclestone de a organiza un Mare Premiu sovietic, înlocuită cu ideea tărâmului maghiar, este deja una arhicunoscută pentru pasionații de motorsport din țara noastră. 

Din 1986, Hungaroring este complet nelipsit din calendarul F1. În lungimea lui actuală de 4.381 de metri, circuitul caracterizat drept sinuos, dar îndrăgit de majoritatea concurenților, reprezintă o atracție estivală permanentă și pentru România. Nici măcar regimul pandemic din sezonul trecut nu a stopat seria întrecerilor succesive, depășită doar de Monza și Monte Carlo. 

Ediția a 35-a l-a văzut pe Lewis Hamilton obținând în 2020 a opta sa izbândă maghiară, depășindu-i marca lui Michael Schumacher. Actualmente, britanicul avea ocazia de a fi primul pilot ce atinge vreodată cota 9 pe orice configurație. 

Mai mult, incomparabilul moment s-ar fi transpus într-o uluitoare victorie cu numărul 100. În condițiile unui reviriment moral maxim pentru liderul formației șvabe, noile inovații aduse monopostului Mercedes în Regatul Unit, au părut să ofere un rezultat vizibil imediat. 

În accepțiunea respectivă și Valtteri Bottas a afișat un confort sporit în ce privește controlul. Ca dovadă, pe un circuit pe care, cel puțin în teorie, Red Bull și Max Verstappen ar fi avut parte de impresii grozave, mașinile negre s-au arătat, din nou, după multă vreme drept superioare în performanțe pe tur, inclusiv în cadrul sesiunilor de antrenamente al unui week-end cu format clasic. 

Condițiile unui asfalt uluitor de fierbinte au prezentat auspiciile extrem de interesante ale calificărilor maghiare, la care Mick Schumacher nu a putut lua parte ca urmare a unui impact dur al monopostului Haas cu glisiera, în ultima oră de presetare. Nefiind nici primul și nici ultimul incident similar, spectacolul a continuat. Într-o secvență Q2 în care Carlos Sainz Jr. a pierdut controlul mașinii sale, cărțile s-au amestecat serios la vârf. 

Combatanții de la Red Bull au hotărât să își stabilească performanța segmentului secund cu anvelope soft. Mercedes a optat să rămână cu timpii setați pe pneuri de compoziție medie, fapt ce le-ar fi asigurat lui Max Verstappen și Sergio Pérez posibilitatea debutului de întrecere mai rapid. 

Singura cale a protejaților lui Toto Wolff în a bloca respectiva abordare, s-a dovedit acapararea primei linii a grilei, fapt pe care Lewis Hamilton și mai ales Valtteri Bottas au reușit să îl îndeplinească. 

Performanța din Q3 i-a garantat confortabil englezului cel de-al 101-lea pole-position din carieră, însă primul după șapte runde și aproape trei luni de așteptare. Plecarea a opta din fruntea grilelor la Hungaroring a reprezentat un prim record al week-endului bifat de Lewis Hamilton. 

Alte borne așteptau împlinirea neverosimilă, însă, Max Vertappen, Sergio Pérez și taurii roșii au fost pregătiți să se năpustească asupra săgeților negre în cel mai anticipat start al sezonului în Formula 1 și în istoria recentă a cursei din Ungaria, indiferent dacă ploaia urma să își facă sau nu apariția mult preconizată. 

Scenariul respectiv a fost urmat în condiții de pistă udă l-a avut în prim-plan pe Valtteri Bottas. Autorul unui start modest nu a reușit să evite contactul cu Lando Norris care apucase să treacă în fața sa. Impactul cu efectul unui carambol multiplu, continuu, l-a trimis și pe Max Verstappen cu avarii în afara pistei. 

Demarajul haotic s-a soldat prin abandonul unui număr de șase piloți, Bottas, Norris și Sergio Pérez numărându-se printre ei, seria istorică de clasări în puncte a britanicului pentru McLaren oprindu-se la 15. O nouă secvență profund favorabilă lui Lewis Hamilton inducea o nouă neutralizare de întrecere cu steag roșu, el fiind urmat acum de Esteban Ocon și Sebastian Vettel. Însă clipele restartului au adus noțiunea neverosimilului către un complet alt nivel. 

În ciuda previziunilor ce au indicat apropierea unei adevărate furtuni care să pătrundă în scurtă vreme pe suprafața pistei, absolut nicio urmă de ploaie nu a mai deranjat asfaltul maghiar încă din momentul întreruperii. Astfel, toți piloții cu excepția unuia singur au optat pentru a pătrunde la boxe la finele turului de reașezare la start spre a schimba anvelopele intermediare. 

Într-o scenă absolut unică în analele Marelui Circ, Lewis Hamilton a fost singurul poziționat pe grila turului al treilea, toți adversarii așteptând calmi pe linia standurilor. Britanicul a realizat curând că suprafața este într-adevăr complet uscată, pit-stopul inevitabil ducându-l la coada plutonului de paisprezece mașini, care a rămas intact până la finalul celor 70 de tururi. 

O particularitate a traseului de lângă satul Mogyoród este imensa dificultate a depășirilor. Cu atât mai mult, un Lewis Hamilton aflat ultimul și cu un monopost al lui Max Verstappen vădit incapacitat, șansele de a rescrie istoria stagiunii le reveneau multor alți concurenți, precum a fost, desigur, noul lider al Grand Prix-ului. Imediat, Esteban Ocon a  înfruntat o presiune severă din partea lui Sebastian Vettel, la primele sale tururi conduse în Formula 1, la startul cu numărul 78. 

Tânărul din Hexagon și legendarul cvadruplu campion mondial german începeau o bătălie extrem de strânsă pentru două mărci care nu câștigaseră vreodată o cursă, Alpine și Aston Martin. Între timp, o nouă urmărire la care campionul mondial a fost obligat a părut să se împotmolească mai întâi în spatele lui Pierre Gasly. 

Chemat din nou la standuri, Hamilton a forțat după intrare pentru a-i câștiga nu numai poziția francezului, ci și cea a lui Max Verstappen, după oprirea acestora. Într-un clasament care arăta în continuare bulversant, olandezul se mulțumea în a rămâne rezervat, atitudinea conservatoare aducându-i la final un punct. 

Pe măsură ce unicul model Mercedes a ajuns treptat pe poziția a patra, intrarea puțin prea lentă a lui Sebastian Vettel, urma să se dovedească șansa cea mai viabilă în preluarea șefiei întrecerii. Esteban Ocon a continuat să reziste foarte bine în față oricăror manevre, menținând apoi o marjă constantă de o secundă, suficientă pentru apropierea de glorie. Odată cu pătrunderea în a doua jumătate a evenimentului, progresia lui Lewis Hamilton stagna din nou în spatele lui Carlos Sainz Jr. 

Celălalt pilot spaniol – autorului primului succes atât pentru el cât și pentru Renault Sport (în actualul mileniu) la Hungaroring, în 2003 – Fernando Alonso se apropia de insular cu anvelope proaspete. Drept consecință, inginerii lui Toto Wolff au mutat o dată în plus. Octuplul învingător din Anglia a devenit urmăritorul, după cea de-a treia oprire la standuri din turul 48. El urma să poată recupera foarte rapid deficitul față de topul 4. 

Marele semn de întrebare s-a pus în dreptul rezistenței propuse de legendarul iberic și a duratei sale. Demonstrându-și la cel 40 de ani împliniți recent, alura inconfundabilă de dublu campion mondial, Alonso i-a blocat fostului său coleg de la McLaren numeroase manevre de atac, în manieră curată. 

Timpul pierdut a lui Hamilton în spatele său s-a dovedit vital pentru soarta întrecerii deținută în control de actualul său echipier. Până în parcurgerea 65, atunci când pneurile nu l-au mai ajutat pe spaniol, Esteban Ocon și-a creat o separație mai largă față de toți urmăritorii, inclusiv de Sebastian Vettel. 

Clipa istoriei s-a apropiat fără alte complicații pentru fostul campion din GP3, însă nu doar pentru el. Alpine Renault a trecut linia de sosire maghiară drept un nou constructor câștigător. Pentru un absolut meritoriu francez – asemenea unei alte după-amiezi uluitoare a conaționalului Pierre Gasly, în cea mai recentă vizită la Monza – primul succes al carierei a venit în circumstanțe neașteptate (ale unei plecări din poziția a opta). Bucuria enormă a fost împărtășită și de ocupantul locului secund, autorul celui de-al doilea podium pentru Aston Martin în Marele Circ.

Totuși, în cel din urmă punct de răscruce al după-amiezii, Sebastian Vettel a fost descalificat în virtutea lipsei cantității de combustibil stipulată de regulament, la 1 litru, după verificarea tehnică finală.

Astfel, într-o desfășurare absolut halucinantă, în care ambele mașini Williams (prin Nic Latifi și George Russell) au adus puncte simultan după aproximativ trei ani și jumătate, Lewis Hamilton s-a putut considera din nou mulțumit. Podiumul asigurat detașat în fața lui Carlos Sainz Jr., transformat apoi într-un loc 2, l-a retrimis pe britanic în fruntea clasamentului general pentru opt unități. Astfel, în intervalul a 14 zile, presărat și cu destulă șansă, avantajul de 33 de puncte al lui Max Verstappen a fost complet neutralizat, înaintea pauzei de patru săptămâni, până la Spa, în BelgiaPână atunci, a 36-a vizită a caravanei la Hungaroring a propus o nouă dovadă prin care Formula 1 se află tot mai departe de eticheta des afișată a unei simple procesiuni. După un Mare Premiu maghiar doar atins prin intervenția ploii, deznodământul a fost dat peste cap de o manieră fabuloasă pentru orice privitor neutru. Finalul celor 70 de tururi din runda a unsprezecea, a consfințit al 35-lea constructor diferit ce urcă pe prima poziție, alături numelui distinct cu numărul 111, perseverentul Esteban Ocon, artizanul primului triumf în trident francez – pilot, echipă, motor – după retragerea Allan Prost.   

* Dacă vom lua în calcul ideea unei titulaturi inaugurate în 2021 (Alpine), ultima victorie a echipei franceze în denumirea de uzină Renault a survenit regulamentar episodului japonez din 2008, adjudecat prin Fernando Alonso.