Poate cea mai așteptată rundă a începutului campaniei din Formula 1 s-a ridicat la înălțime, pe al 76-lea circuit care a organizat un Mare Premiu. În fața unei asistențe aparte în tribunele din Miami, complimentată și prin prezența multiplelor personalități, Max Verstappen și-a expus din nou capacitățile.

Plecat de pe poziția a treia a grilei, campionul mondial a reușit să devanseze rapid ambii piloți Ferrari și să își mențină calmul pentru al treilea succes din 2022. Charles Leclerc și Carlos Sainz Jr. l-au urmat din nou pe podium, într-o cursă ce i-a menținut seria impresionantă lui George Russell. Singurul concurent cu clasări permanente în top 5 a urcat zece poziții și pe configurația stradală inițiată în jurul Hard Rock Stadium.

Printre abilitățile poate nesocotite mereu corect în regimul competitiv se regăsește inventivitatea. Mai departe, rămâne de văzut cum valorile de top ajung să profite de rezultatele ei. Deși nu vor mulțumi categoric fiecare pilon implicat, martorii neutri ai spectacolului vor căpăta noi motive pentru entuziasm. Există în aceeași măsură și câteva diferențe între episoadele deosebite. Multe au legătură cu impresiile trecut ale anumitor locații. Evident, odată cu formarea unor legături concludente cu sportul, lucrurile nu vor putea decât să atingă alte culmi.

Cât privește sfera disciplinelor motorizate, unul dintre scopurile pe care le vedem exprimate limpede la intrarea în noul deceniu, este răspândirea valorilor spre noi destinații. Dacă ne gândim mai serios la provocările pe patru roți, dilema a devenit duală. Mai întâi, în situația în care oricum calendarele au fost pregătite să se extindă, vălul pandemic a acoperit în mare parte respectiva inițiativă. Însă, dacă vom putea să extragem o parte bună din cadrul perioadei maxime a pandemiei, aceea este că lumea adrenalinei s-a reorganizat cu succes, inclusiv spre origini.

Am fi putut afirma-o în continuare și despre o Formulă 1 aflată în importante căutări. Rezultatul pe termen scurt a reprezentat pe de o parte redescoperirea câtorva configurații ce ne reamintesc de epocile clasice. Câteva dintre tablourile respective, precum Imola, a revenit în cadrul competițional pentru a rămâne, pe termen lung. Deși alte destinații de legendă nu au avut parte de aceeași continuare, precum ar fi Nürburgring, spectacolul a fost garantat din alte direcții. Cheia spre dezideratul respectiv a fost reprezentată parțial și prin revenirea la normalitate.

Noua conducere a competiției supreme de monoposturi a subliniat ca absolută prioritate suplimentarea interesul publicului tânăr. Iar modalitatea cea mai simplă de a ajunge la respectiva concluzie a fost căutarea destinațiilor excepționale. Datorită renașterii succesului motoarelor peste Atlantic, ocaziile s-au multiplicat. Pentru o lungă perioadă, exploatarea marilor metropole a fost deja luată în considerare, iar, datorită îmbunătățirii circumstanțelor sanitare, nimic nu a împiedicat inițierea unui major proiect stradal, în metropola sudică a Floridei.

Intervalul estimat pregătirilor întrecerii pe ceea ce a devenit Autodromul din Miami s-a oprit la un deceniu. Bineînțeles că, în ciuda neconsiderării sale inițiale, spațiul cel mai intrigant pentru a aduce motorsportul de înaltă clasă în polul de atenție al sud-estului Statelor Unite, s-a dovedit excepționalul complex Hard Rock Stadium.

Putem folosi asemenea cuvine întrucât iată că, începând din 2022, arena care deja și-a accentuat enorm notorietatea, deși Miami Dolphins nu s-a mai apropiat de ceva vreme de fazele superioare ale playoffului NFL. Ca urmare, fotbalul american este acum complimentat restului lumii tenisului de înaltă clasă, competițiile având loc tot în interiorul bazei stadionului.

După cum am sugerat, tentativele inițiale de construcție a pistei stradale au vizat zona metropolitană a orașului. Însă, îngrijorări asupra deranjului fonic pentru locuitori au dus la relocarea întrecerii, într-o bază sportivă cu adevărat plăcută. Într-un decor care a fost planificat în jurul plajelor, dar nu neapărat în deplina proximitate oceanică, Marele Circ a bifat gazda sa cu numărul 11 în națiunea tuturor posibilităților. Iar, dacă extindem analiza, istoria campionatului pe tărâm american devine realmente impresionantă, având în vedere că deja SUA dețineau recordul absolut al locațiilor.

Curând, ele vor fi chiar 12, însă merită să ne amintim ideea conform căreia a doua gazdă în afara celebrului Indianapolis, a fost Sebring, din Florida. De atunci, caruselul de peste Ocean a funcționat în California sau New York. Dar, tradiția multor alte curse citadine fără legătură directă cu U.S. Grand Prix, s-a dezvoltat serios, din Detroit, până în Dallas, dar nu numai.

La destule decenii în spate de vizitele locale în Texas, s-a luat din nou decizia ca întrecerile cu marcă 100 % orășenească, să acompanieze pista din Austin. Aceasta va urma să celebreze 10 ani de la pătrunderea sa în calendarul competițional, în toamna actualei stagiuni. Iar, remarcând recordul absolut al asistenței întâlnit în 2021 pe Circuit of the Americas, interesul a fost maxim pentru a vedea cum vor arăta tribunele din Miami. Deși circuitul a fost imaginat stradal, oprindu-se la 5,412 km, importanța combinării zonelor de viteză cu inevitabilele pasaje tehnice a garantat un week-end excepțional.

Privind mai întâi la ce s-a întâmplat anterior, s-ar fi putut spune că în comparație cu Motomondialul de Viteză – unde Pecco Bagnaia a asigurat prin victoria de la Jerez deja prezența a zece piloți diferiți pe podiumul stagional – favoriții au rămas majoritar aceeași în ce a privit succesul de etapă. Protagoniștii debutului de campanie își împărțiseră până acum succesele, ascendentul moral venind totuși în dreptul lui Max Verstappen.

În condițiile unui week-end dus la perfecțiune, încheiat inclusiv cu un așa numit Mare Șlem la Imola, fără a mai pune la socoteală și succesul de sprint, campionul mondial a părut determinat să nu ofere mult spațiu pentru adversari. Charles Leclerc, în schimb, a sosit în Miami după ce eroarea comisă în etapa anterioară din Bologna l-ar fi putut costa oricum mult mai mult decât a făcut-o într-unul dintre fiefurile Ferrari. Exceptându-l pe liderul ierarhiei generale, orice alt component al caravanei a părut să aibă șanse foarte mici împotriva olandezului de la Red Bull.

Câteva mici speranțe au existat în antrenamentele libere, că Mercedes va putea să se implice măcar marginal în secvența calificărilor. Însă, în ciuda progreselor constante, nici George Russell și nici Lewin Hamilton nu și-au putut duce aspirațiile foarte departe. Într-o după-amiază de sâmbătă cu adevărat liniștită, incidentele cu implicarea parapetului fiind imposibil de evitat anterior, duelul s-a tranșat cu mult suspans.

Secvența Q3 a început cu o temperatură a asfaltului comparabilă cu cea simțită în tribune, Max Verstappen având mai întâi avantajul. Dar, o eroare a sa în primul sector avea să îl coste în ultima sa încercare spre pole-postion. Charles Leclerc a  reușit să își devanseze echipierul pe finalul turului cronometrat decisiv, astfel că mai tânărul Carlos Sainz a fost nevoit să se mulțumească cu a doua poziție pe grila inaugurală din Florida.

Oricare ar fi fost însă ordinea piloților Scuderiei, etapa cu numărul patru a sezonului a marcat primul 1-2 Ferrari după runda mexicană din 2019. Atunci, era cunoscut că monopostul roșu s-ar fi putut angaja constant pentru victorii, iar din fericire pentru tifosi vremurile promițătoare promit într-adevăr să revină. Cu toate acestea, un detaliu foarte important remarcat de fiecare pilot în parte, avea să fie adus în discuție.

Orice metru parcurs în afara trasei ideale de monoposturi s-a transpus într-un mare dezavantaj, granitul de producție americană fiind într-adevăr alunecos. Iar, în ciuda faptului că s-a aflat în linia a doua la plecare, Max Verstappen a fost conștient că va putea cel puțin să separe tandemul italian, până în primul viraj. Fiind poziționat pe latura prietenoasă a grilei, batavul a capitalizat cât a putut, la primul start din istoria Formulei 1 din Miami, un eveniment urmărit de un număr al personalităților care s-a ridicat la nivelul previziunilor inițiale.

Tribunele arhipline ale Hard Rock Stadium l-au privit pe Charles Leclerc cum menține întâietatea la plecare, echipierul său fiind devansat de campionul en-titre în prima combinație de viraje. În pofida temerilor anterioare, contactele în cadrul procedurii demarajului nu au fost majore, în condițiile câtorva trase mai puțin permisive. Atenția, însă, mai degrabă decât plutonul, a vizat fruntea ierarhiei. Fără a arăta aproape nicio rezervă, concurentul ce și-a însușit în actualul sezon numărul de concurs 1, avea să decidă spre o încercare a depășirii rapide.

Comparativ cu desfășurarea întrecerii din Arabia Saudită, deținătorul trofeului a și trecut la acțiune prompt. Deși replica monegascului a fost pe măsură, manevra ce într-un final s-a dovedit cea hotărâtoare a fost realizată în turul al nouălea, cu ajutorul uriașei linii drepte a pistei citadine. Verstappen și-a putut apoi consolida poziția fruntașă, în timp ce duelurile se întețeau în căutarea punctelor. La fel de importantă în ecuația subliniată a fost și rezistența pneurilor, care de obicei nu dezamăgea într-o cursă de debut.

La respectivul capitol, George Russell a fost monitorizat îndeaproape, în măsura în care mai tânărul britanic al echipei Mercedes s-a dovedit singurul care a luat startul cu anvelope de compoziție dură. Mai departe, vom remarca încercarea sa drept una inspirată, care a reparat un start luat din poziția a 15-a. Până atunci, pe zona boxelor au fost așteptați protagoniștii din fruntea cursei, Charles Leclerc fiind cel care și-a asumat primul intrarea. În mod evident, Max Verstappen s-a văzut nevoit să răspundă imediat, pentru a fi sigur de conservarea avansului deja construit. Lucrurile aveau să devină interesante pentru ceilalți piloți Red Bull și Ferrari, oprirea mai lentă a lui Carlos Sainz Jr. permițându-i lui Sergio Pérez o apropiere serioasă.  

Bineînțeles că în confruntarea pentru podium am fi avut suspansul garantat, însă pe un circuit stradal, niciun element din spectru incidentelor nu putea fi ignorat. Astfel, punctul de maxim impact în respectivul sens s-a produs la nesiguranța lui Pierre Gasly, care a facilitat contactul dur dintre francez și Lando Norris. Susținut de către David Beckham în garajul McLaren, pilotul ce nu putea să își aducă propria cască de asemănarea unei mingi de baschet, a semnat abandonul. Mașina de siguranță a restrâns desigur plutonul, moment în care, chiar și cu aproximativ 10 tururi rămase până la final, orice poziție se putea schimba în top 5.

Fiind pus sub reală presiune de Charles Leclerc, Max Verstappen a avut nevoie de mult efort pentru a nu îi permite concurentului din principat să declanșeze un posibil atac decisiv. În spatele monegascului, Carlos Sainz Jr. a reușit să își mențină ultimul loc pe podium în pofida ofensivei furibunde declanșate de Checo Pérez.

În fine, eroarea lui Valtteri Bottas i-a permis lui George Russell și Lewis Hamilton să își dispute poziția a cincea, primul dintre englez având câștig de cauză. Într-un alt duel al conaționalilor, contactul dintre Mick Schumacker și Sebatian Vettel a rezultat în altă ratare a primelor puncte obținute de fiul septuplului campion mondial de Formula 1 (chiar în cursa de casă pentru echipa Haas). Prin contrast, cel care deține în prezent titlul subliniat nu a mai avut probleme în a obține a doua victorie succesivă, a 23-a din carieră.

Totuși, impactul mediatic al triumfului lui Max Verstappen este realmente unul enorm, dincolo de prestația impecabilă. La capătul a 57 de tururi în care s-a confruntat din plin și cu căldura, nu numai cu Charles Leclerc, batavul a fost premiat de însuși cel mai mare jucător din istoria francizei de pe actualul Hard Rock Stadium: legendarul Dan Marino. Primind și o cască a lui Dolphins pe podiumul ridicat chiar deasupra statuii celebrului quarterback, învingătorul din Florida putea privi din nou cu încredere spre revenirea în Europa, ecartul din ierarhiile momentului începând să se reducă serios.

Ținând cont de un triumf care vine pentru deținătorul coroanei piloților din Formula 1, este probabil ca reprezentația inaugurală a Marelui Premiu din Miami să nu fi putut avea o desfășurare mai inspirată. În fața unui public animat și tot mai călduros, într-un peisaj deosebit, devine evident că cel mai proaspăt capitol american al întrecerii pe patru roți este menit să se mențină în calendar, poate chiar pentru decenii; dacă evident, clima va permite (mesajul de pe casca lui Sebastian Vettel indicând sugestiv: MIAMI 2060; PRIMUL GRAND PRIX SUB APĂ).

Surse:

https://www.digisport.ro/f1/max-verstappen-a-castigat-marele-premiu-de-la-miami-manevra-decisiva-chiar-in-primul-viraj-hamilton-din-nou-dezamagitor-1671209

https://www.total-motorsport.com/all-new-f1-driver-helmet-designs-2022-miami-gp/