Anii în care constantele Formulei 1 cu greu puteau fi neutralizate par a fi rămas în urmă, iar Campionatul Mondial pare să revină la caracteristicile căutate îndelung ale parității, suspansului și echilibrului general.

Poate un prim exemplu major cum că lucrurile evoluează în direcția amintită mai devreme, a fost o întrecere a Principatului Monaco unde necunoscutul a dictat numeroase schimbări de inițiativă. În cele din urmă, beneficiind de circumstanțele favorabile de a nu împărți prima linia la start cu un alt oponent, Max Verstappen completa un prim moment al constanței de vârf în carieră. Victoria sa stradală monegască, prima de acel tip din carieră, coroborată cu o clasare sub propriile standarde ale lui Lewis Hamilton, echivalau cu preluarea în premieră a fotoliului de lider al ierarhiei generale din partea olandezului.

Red Bull Racing Honda specula la maximum secvența azură, instalându-se pentru întâia oară de la începutul epocii motoarelor hibride în fruntea clasamentului constructorilor. Mercedes era obligată să ofere un răspuns prompt, chiar dacă viitoarea configurație vizitată nu era una tocmai invitantă monoposturilor din Stuttgart.

În Baku, întrecerea pe un traseu stradal de 6,003 km, într-adevăr special, în lumina vitezelor de vârf tangibile pe o uriașă zonă de accelerare, impresionează prin așezarea ei la nivel geografic, lângă palatul parlamentar, pe de o parte, dar și în proximitatea vechii cetăți, pe de alta. Alături unei panorame excepționale, tensiunea nu era niciodată absentă din cadrul celor patru ediții de cursă anterioare. 

Mercedes se situa în cel mai dificil moment cumulat, începând din 2014 încoace. Structura dominatoare era amenințată foarte serios de grupul Red Bull, fără a menționa neapărat revirimentul notabil remarcat la Ferrari. Concluzia evenimentului monegasc punea la îndoială masiv perspectivele septuplei campioane mondiale în exercițiu. Semnele unei acutizări și mai alarmante erau vizibile pe parcursul și, respectiv, la finalul după-amiezii de vineri. 

După două sesiuni de antrenamente libere unde ritmul pe turul sec de pistă a fost realmente problematic, ambele monoposturi germane se vedeau a fi departe de avanposturi. Parafrazându-i cuvintele primului pilot din cadrul formației, ziua întunecată descrisă se putea ameliora în cadrul unei ședințe de calificări unde competitorii redutabili erau multipli. Cei doi piloți Ferrari,Charles Leclerc și Carlos Sainz Jr., alături de exponenții motorizați de Honda (Red Bull Racing și AlphaTauri) păreau să dețină întâietatea. Desfășurarea propriu-zisă a sesiunilor se dovedea una realmente irepetabilă.

Enumerând nu mai puțin de patru incidente majore care au dus la fluturarea steagului roșu pe străzile azere, calculele au fost foarte ușor date peste cap. Mai întâi, Lance Stroll și Antonio Giovinazzi, urmați de către Daniel Ricciardo percutau parapetele în primele două secvențe. Cum intervalul orar era deja decalat serios, sâmbăta istorică din Baku nu avea să se sfârșească fără o a patra neutralizare, în minutele decisive. Charles Leclerc trecuse printr-o experiență similară pe traseul natal și nu urmărea să o experimenteze din nou. Pilotul din Monaco reușise să se instaleze în fruntea segmentului final. El era urmat de un Lewis Hamilton care se infiltrase în poziția secundă, conlucrând excelent prin procedeul aspirației cu echipierul Valtteri Bottas. Nordicul își sacrifica propriul rezultat în interesul echipei sale, iar eforturile britanicului dădeau roade. 

Ierarhia urma a fi pecetluită de ultimul incident colectiv, care nu a mai permis îmbunătățirea timpilor precedenți. Protagoniștii momentului delicat cu numărul 4, Yuki Tsunoda și Carlos Sainz Jr. contribuiau la o altă stopare cu steag roșu ce confirma un al doilea pole-position succesiv pentru colegul de echipă al ibericului. El avea să poată lua startul din linia întâi, de această dată, în vreme ce campionul mondial en-titre se mulțumea cumva nesperat cu secondarea ferraristului.

Max Verstappen era nevoit să accepte o plecare din caseta a treia a grilei. Zona de accelerație urmată procedurii de start nu surprindea decât ultima parte a uriașului palier de accelerare dintre virajele 20 și 1 îi permitea lui Charles Leclerc să mențină prim-planul în demarajul Marelui Premiu azer din 2021. Ordinea grilei urma să se mențină pentru puțină vreme, Lewis Hamilton aplicând o presiune constantă asupra liderului. 

Depășirea iminentă era împlinită înainte de finalul turului 10. La scurt timp, simțind urgența de a nu rămâne departe de principalul său competitor, în bătălia pentru titlul piloților, Max Verstappen trecea la rându-i de monegasc. Autorul prestației de top a calificărilor experimenta o treime incipientă nefastă, fiind devansat inclusiv de către coechipierul batavului, Sergio Pérez. Checo era plasat în spatele tandemului fruntaș, fiind pregătit să speculeze orice oportunitate posibil ivită. 

Momentul intrării la standuri se putea arăta din nou hotărâtor în economia întrecerii, liderul echipei Mercedes având acum probleme în ieșirea uzuală de la boxe, înregistrată în peste 4 secunde. Ca urmare, Verstappen își vedea uriașa oportunitate de a prelua conducerea la îndemână. Având parte de un pit-stop mult mai curat decât englezul, el își atingea dezideratul în urma opririi unui Sebastian Vettel regăsit într-o strategie alternativă îndrăzneață pentru Aston Martin. 

Realul perdant al procedurii descrise era Lewis Hamilton care se recunoștea greu capabil în a aplica o presiune reală asupra tandemului Red Bull format în fața sa. În ciuda unor mari eforturi din partea tuturor ocupanților podiumului, inclusiv pentru acapararea celui mai rapid tur, topica pozițiilor se arăta aproape imposibil de schimbat. Intrând în a doua jumătate a cursei, Sergio Pérez își proteja perfect colegul de structură. Lucrurile păreau că se îndreaptă spre o dublă pentru Red Bull, cea mai recentă ispravă fiind realizată în urmă cu cinci sezoane. Însă, liniștea era întreruptă la Baku în turul 31. 

Singurul pilot care încă nu intrase la boxe pentru schimbul de pneuri, Lance Stroll, era trimis inevitabil în parapetul lateral de pe linia de start-sosire, în urma unei pene a anvelopei stânga-spate de compoziție hard. Impactul a fost unul foarte dur pentru canadian, iar deranjul provocat pe circuit solicita cel puțin intervenția mașinii de siguranță. Posibilitatea unei neutralizări complete a fost înlăturată spre ușoara surprindere generală, steagul verde arătându-se după alte cinci parcurgeri de la momentul accidentului. 

Ordinea rămânea neschimbată în top 3, însă Sebastian Vettel urca la un pas de podium, surprinzându-l grozav pe Pierre Gasly în secvențele reluării. Cvadruplul campion mondial ajungea la țelul dorit în circumstanțe total defavorabile pentru Max Verstappen. 

Spre stupoarea întregii asistențe, liderul suferea și el o pană la același pneu spate precum colegul său de generație. Deși alte cedări erau de anticipat, momentul schimba radical întreaga complexitate a finalului de Grand Prix. Oportunitatea fulminantă a echipei lui Christian Horner de a acapara numărul maxim de puncte în week-endul azer era anulată într-o mare a semnelor de întrebare îndreptate asupra reprezentanților producătorului Pirelli. 

Abandonul se înregistra la sfârșitul turului 46, însă alți 12 kilometri parcurși au precedat decizia de afișare a drapelului roșu. Suspendarea cursei într-un moment atât de avansat nu echivala și cu finalul ei. Toți competitorii puteau monta noi seturi de anvelope, fapt care garanta o concluzie acerbă pe Baku Street Circuit, după aproximativ 35 de minute de așteptare. Sergio Pérez devenea favorit, în alte condiții excepționale, precum cele din Sakhir, sub combinezonul Racing Point, în 2020 (dar nu tocmai nefamiliare în Azerbaidjan), pentru a obține al doilea succes al carierei. Lewis Hamilton nu era într-o postură în care era obligat să riște, el devenind lider virtual al campionatului, în dauna lui Max Versteppen, dacă își conserva treapta a doua. 

Însă, tentația prea mare a victoriei îndemna chiar și un septuplu câștigător al trofeului suprem să-și încalce promisiunea făcută prin sistemul radio, de a trata prudent maratonul, ci nu un sprint de 2 tururi. 

Startul de pe loc îi semnala britanicului șansa succesului, dar o intrare mult prea agresivă în primul viraj îl costa toate punctele disponibile, ajungând inevitabil la capătul plutonului. Explicațiile utilizării accidentale a butonului de control al încălzirii frânelor au fost identificate de britanic pentru incursiunea sa pe zonele de eșapare, potrivit informațiilor preluate de digisport.ro.

Astfel, nu numai că mexicanul - autor al unui restart puțin ezitant - se desprindea în câștigător, dar evoluția uluitor de modestă a lui Valtteri Bottas însemna că Mercedes va încheia nul un final de săptămână început cenușiu. Neatenția lui Hamilton aducea locul secund în dreptul lui Sebastian Vettel, Pierre Gasly rezistând unui duel ascuțit al vitezei contra lui Charles Leclerc. AlphaTauri Honda se mai întâlnise cu o treaptă a podiumului în perioada relativ recentă. În schimb, pentru Aston Martin F1, un moment istoric al primei clasări pe podium, așteptată de peste șase decenii.

Sebastian Vettel, plecat de pe poziția a unsprezecea, era unul dintre principalii performeri ai poveștii azere. Sergio Pérez completa un triumf prea puțin scontat, convertit după clasarea în linia a treia pe grila de start. Drept urmare, încântarea latino-americană nu putea fi mai mare la capătul celor 51 de tururi memorabile în citadela azeră.

Într-o după-amiază memorabilă, în care Kimi Räikkönen aconta și el primul punct stagional, clasamentul piloților putea suferi imense modificări. Totuși, neșansa dintr-o perspectivă, respectiv o neatenție costisitoare, pe de alta, stagna ecartul dintre Max Verstappen și Lewis Hamilton la patru unități, înaintea revenirii competiției pe tărâm francez.

Până atunci, Grand Prix-ul Azerbaijanului ilustra motivul pentru care Formula 1 este asociată cu sintagma de Marele Circ. Cumva, toate elementele spectacolului și dramatismului s-au întrunit încă o dată pentru ca Baku să aibă parte de altă întrecere greu de uitat pentru pasionați, dar și pentru un competitor înnăscut precum este Sergio Pérez, dublu învingător de etapă, după ocazii rarisime.