Drumul spre afirmare în competițiile motorizate pe două roți este întotdeauna dificil. În cazul celui mai promițător nume al ultimilor ani care a ales să reprezinte țara noastră, parcursul a atins rampă apropiată de marea caravană a Motomondialului de Viteză.

Jacopo Hoșciuc a bifat o nouă stagiune interesantă în cadrul Cupei Talentelor Nordice. Bazându-se pe indispensabilul suport parental, inclusiv la capitolul formării unui cadru de echipă autohtonă, solidul competitor de 15 ani a bifat numeroase clipe de succes, dintre care și un triumf deosebit la Assen. Prin asigurarea unei a patra clasări pe podium, în condiții deosebite, la capătul ultimei întreceri din 2021, în Austria, pilotul cu rădăcini italiene și-a asigurat poziția a șasea în ierarhia finală a competiției cu suport oficial KTM.

Chiar și în actualul secol, măcinat de mulți factori ce își depun încă influența pe întreg mapamondul, inițierea unei traiectorii pozitive în sport se dovedește grea. De cele mai multe ori, atunci când facem referire la țara noastră, exemplele clasice ar conduce doar în câteva direcții, ale disciplinelor de echipă ori tenisul. Desigur, ramurile mult dezvoltate măcar din unghiul tradiției ar face alegerea viitorului mai previzibilă.

Dar, precum remarcăm indiferent de națiunea analizată, există și alte căi. Odată cu accederea lor, parcursul capătă o nuanță distinctă, ce scoate în evidență riscuri suplimentare. Însă aspectele pozitive se pot vedea pe măsură. Ecuația nu este niciodată formulată atât de simplu în sporturile cu motor, atunci când privim primii pași, însă principiile de bază, pe lângă pasiune, construiesc narațiuni interesante. 

Comparând mirajul motocicletelor cu cel al altor încercări competitive, chiar și în registrul  motorizat, rezultatul este simplu. Deși la prima vedere artizanii ghidonului par mereu pregătiți, misiunile debutează la vârste ce întrec deseori chiar și gimnastica în precocitate, oferind doar un exemplu. Sacrificiile se dovedesc mari, precum o fac și riscurile, diferite de majoritatea celorlalte fațete competitive. Dar, atunci când calculele sunt așezate în balanță cu potențialul, abordarea pozitivă este inevitabilă. Chiar și astfel, asumarea provocării respective semnifică numeroase etape, ce trebuie depășite, prin mai mult efort, nu numai dintr-o perspectivă financiară, dar și dintr-una eminamente sportivă.

Având în vedere că România a cochetat în deceniile recente cu evoluțiile de înalt nivel al motorsportului, nu putem afirma că prezența profesionistă este una exotică. În timp, nume interesante și-au făcut apariția pe scenele de notorietate, cu precizarea că pe două roți ea ar părea mai greu de accesat. Ultimul dintre exemple nu ne conduce în interiorul granițelor autohtone, aspect mereu important, ținând cont că România nu posedă întocmai condițiile dezvoltării intrinsece a competitorilor de top. Incursiunile cu șanse mai mari de reușită vor fi inițiate mai facil în străinătate, iar dovada în sensul respectiv este ilustrată pentru Jacopo Hoșciuc.

Născut în proximitatea capitalei italiene, el a fost unul dintre acei mulți tineri temerari, atrași rapid spre pasiunea motoarelor. Precum afirmam anterior însă, diferența dintre o simplă simpatie și o adevărată menire este realizată din copilărie. În continuare, important de subliniat este ideea că periculozitatea nu ține cont de acest ultim reper enunțat, dar aspirațiile o pot întrece cu siguranță. Sprijinit activ de tatăl său, care a decis să ducă mai departe o viziune interesantă sub drapelul tricolor, pretendentul cu rădăcini italiene a etalat potențialul ce l-a putut purta suficient de departe. Investițiile familiale au continuat serios, până când la trecerea în adolescență, niciun dubiu nu a mai stat în calea extinderii carierei sale.

Este drept, într-o perioadă a disciplinelor pe două roți care subliniază poate mai mult ca niciodată supremația experimentată în peninsulele italice și iberice, soluțiile de implicare a riderilor est-europeni nu au fost ușor de soluționat.

Totuși, gruparea Dorna, care a ajuns să mențină destinele Motomondialului de Viteză în control pentru trei decenii, a analizat evident posibilitatea stimulării concurenților veniți din zone geografice mai puțin populare. Scopul final a reprezentat crearea unui mediu competițional cât mai acerb pentru ca diversitatea să cuprindă din nou cel mai cunoscut campionat mondial al ghidonului, chiar luând în seamă și categoriile lui pregătitoare.

Mai multe proiecte au fost angrenate în respectivul proces. Surprinzător sau nu, Marea Britanie încă trece printr-un interval în care piloții au nevoie de o acoperire mai largă în a avea speranțe de pătrundere caravana de top. Ca urmare, odată cu stagiunile precedente, bazele noii British Talent Cup au fost stabilite.

Concomitent, în cadrul aceluiași efort, pretendenții statelor non-britanice, excluzând evident și marile medii ale succesului, iberic sau italian, au avut ocazia să își măsoare forțele în competiția talentelor nordice. Strictețea geografică nu a contat la fel de mult precum dorința organizatorilor de a prelua potențial, drept care, începând din 2019, concurenți veniți inclusiv din regiunile centrale ori vestice, gândindu-ne la Ungaria sau Olanda (la acea vreme), și-au făcut loc în cadrul festivalului susținut drept o nouă ramură a imensului arbore Moto GP.

Pentru Jacopo Hoșciuc, selectat anterior în privința sesiunilor de teste din Cupa Debutanților (practic antecamera clasei mezine), oportunitatea a fost confirmată și în al doilea sezon de existență. Ocazia deosebită a purtătorul numărului de concurs 6, alături combinezonului KTM vopsit în culorile structurii aflate sub tutela tatălui său, numită sugestiv Hos Racing Team, s-a ivit din nou.

Nivelul competiției generale a fost judecat ca fiind într-adevăr ridicat, deși respectiva presupunere este imediat completată prin perspectiva că toții pretendenții Cupei vor deține același material de concurs. Ca urmare, se arăta virtual imposibil ca majoritatea întrecerilor să se măsoare sub semnul constant al echilibrului, diferite nume având ocazia să iasă în evidență de-a lungul a șapte runde cu miză dublă. Drept un alt act catalizator pentru foarte fragezii rideri, câteva dintre evenimentele de cursă evocate au fost programate în săptămâni concomitente prezenței Motomondialului pe trasele localizate mai degrabă în jumătatea vestică a continentului.

O constituție fizică enorm dezvoltată – ce ar putea reprezenta un detriment important în interiorul carenei – a oferit și imaginea maturității, pe care Jacopo o putea etala, ca singur reprezentant al României în Northern Talent Cup.

Întrecerile inaugurale au cuprins în apropiere și eroii claselor superioare, campania pornind la drum în Franța, locația unde reprezentantul nostru și-a arătat cumva lipsa afinității față de o pistă udă. Punctele au sosit foarte important pentru moralul unui competitor promițător, în ciuda afișării ușoarei inconstanțe, pe undeva inevitabilă în cazul aspiranților ce nu au depășit cea dintâi turnantă a adolescenței. Nemaiarătând nicio emoție, românul în vârstă de doar 15 ani s-a dorit a fi mult mai implicat și mai atent, privind spre cea de-a doua oportunitate pe varianta de Grand Prix a circuitului din Le Mans.

El s-a atașat permanent grupului fruntaș de urmăritor, conturând răbdarea necesară în a-și construi fiecare manevră în parte. Depășiri acerbe au fost completate cu manevre defensive remarcabile, iar la capătul a cincisprezece tururi petrecute la intensitate maximă, Hoșciuc a reușit să sprinteze spre un loc 3 binemeritat. Deși steagul României nu a fost prezent atunci pe grafica oficială a rezultatelor, tricolorul s-a remarcat încă din cadrul rundei întâi a stagiunii 2021. Următoarea destinație a fost Oschersleben, prima dintre opririle consecutive germane ale calendarului. Abandonul înregistrat în ziua inaugurală nu l-a descurajat pe Hoșciuc din a obține o nouă clasare solidă în cursa secundă.

După un nou week-end cu suișuri și coborâșuri, atenția s-a mutat alături unei noi vizite comune cu Moto GP, anume celebrul Sachsenring. Traseul anterior din jumătatea răsăriteană i-a oferit liderului propriei formații alte evoluții excelente, dintre care o bătălie chiar pentru succes s-a transformat într-o nouă clasare încurajatoare pe ultima poziție de pe podium în aceeași cursă secundă. Calculele pentru ordinea în clasamentul general nu au avut o mare relevanță, dar, îndreptându-ne spre jumătatea campaniei, speranțele au crescut pentru repere chiar mai bune.

Cvartetul de final al stagiunii a fost compus foarte interesant din câte două vizite intercalate la Assen și Spielberg. Deși configurația neerlandeză avea să se dovedească una favorabilă pentru Jacopo, prima oprire în Catedrala motociclismului a fost una de uitat. Cursa primă a consemnat o nouă căzătură, cea secundă aducând o scădere neașteptată a ritmului. Problemele avute l-au forțat să plece fără niciun punct din Țările de Jos.

Deplasându-ne pentru prima dată în munții stirieni, pilotajul într-un week-end instabil meteorologic s-a arătat din nou problematic. După ce nu a capitalizat o bună oportunitate în sâmbăta rundei a cincea, o nouă zi duminicală începută convingător și-a încheiat șansele spre un rezultat de moral prematur.

Dar, în ceea ce părea momentul minim al primei sale experiențe nordice, Hoșciuc și-a regăsit cu adevărat liniștea la Assen. Fiind considerat printre favoriți ca urmare a ritmului etalat în fiecare sesiune, el a fost capabil să își mențină cumpătul și să încheie o cursă olandeză destinată moralului, la marginea topului 3.

Plusul mental urma să fie capitalizat excepțional în întrecerea secundă a week-endului, atunci când, într-un ultim tur de referință, el și-a asigurat dramatic succesul așteptat de multă vreme. Reliefându-și sublimele mijloace tactice împotriva artizanilor bătăliei pentru titlu, el a confirmat că încrederea în proiectul tatălui său va conduce departe, spre alte momente de glorie. Valul încrederii unei victorii, indiferent de modalitatea obținerii ei a fost greu de stăvilit, în etapa cu numărul 7, ultima a stagiunii.

Totuși, o cale s-a adeverit în scurt timp privind spre întrecerea incipientă a vizitei finale în Austria. Condițiile de ploaie l-au condus pe reprezentantul nostru în afara zonei de confort, el primind, printre altele, două penalizări cu tur lung, care l-au condus la o distanță rezonabilă de rivalii clasați în top 15.

Din fericire pentru el, prognoza a arătat mult mai curat cu ocazia zilei secunde, epilogul campaniei fiind pregătit să semneze o întrecere pe pistă uscată. Precum majoritatea celorlalte treisprezece evenimente, odată ce grupul fruntaș a fost format, membrii săi s-au arătat foarte greu de separat. Abordând o strategie mai conservatoare, care a oferit destule beneficii și cu alte ocazii, românul a preferat să nu își forțeze șansa până în porțiunea finală a spectacolului de pe Red Bull Ring.

Ultima parcurgere a celor 4,3 kilometri a fost una de-a dreptul spectaculoasă, surprinzând ca duel central, disputa dintre Lorenz Luciano și Rossi Moor. Concluzia sa nu a fost trasă nici măcar după ultima traversare a liniei de sosire, bifată mai întâi de maghiar. Acesta din urmă a fost sancționat cu o penalizare pentru pilotaj iresponsabil după vederea steagului în pătrățele. Cele trei poziții cedate de Moor s-au transformat în succesul belgianului, dar și în ocuparea poziției a treia de către un Jacopo Hoșciuc care fusese devansat în confruntarea fizică pentru acel loc pe pistă, de către Kevin Farkas. Astfel, în probabil cea mai neașteptată modalitate probabilă, exponentul Hos Racing Team a putut celebra din nou, purtând drapelul României pe umeri la Spielberg, la capătul unui efort remarcabil de cursă.     

Un nou capitol din Cupa Nordică a Talentelor a adus pentru cel mai de seamă reprezentant al culorilor țării noastre o imixtiune de sentimente. Traversând atât secvențe nereușite, cât și episoade de încântare maximă, el a ajuns la capătul unui sezon competițional ce îl va putea duce mai aproape de obiectivul său absolut. Autorul a patru prezențe pe podium din totalul celor 14 ocazii, Jacopo Hoșciuc și-a demonstrat potențialul, unul care din punct de vedere al șlefuirii sportive poate merge doar spre mai bine. Ocupatul poziției a șasea în clasamentul final din Northern Talent Cup, următoarea speranță a motociclismului cu reprezentare românească a atins noi ținte, cu gândul spre viitoarele ameliorări.

Surse:
https://www.northerntalentcup.com/news/2021/Moor+vs+Luciano+spectacular+Spielberg+duel+rounds+out+the+season+in+style