Față de alte competiții principale ale lumii sporturilor cu motor, Campionatul Mondial de Superbike a apucat să debuteze la coordonatele obișnuite.

Primele întreceri din Australia au semnalat startul unui sezon ce se anunța cu adevărat de referință. Johnny Rea și-a pus amprenta într-un mod aproape inimitabil asupra seriei în care concurează începând din finalul lui 2008. De la primele afișări, el și-a expus talentul uriaș, urmând să devină o figură de prim-plan a motociclismului internațional. Perioada de dominație a nord-irlandezului a coincis și cu ascensiunea fulminantă a celor de la Kawasaki, însă meritele sale rămân indubitabile.

De-a lungul ultimilor ani, se părea că oponenții manufacturierului japonez vor găsi soluțiile necesare în a-i opri ascensiunea lui Rea, una care a ajuns de manieră istorică. În cursul ultimului week-end de concurs al anului curent, de la Estoril britanicul avea ocazia să îndeplinească două obiective excepționale.

Urmare a modificărilor survenite în specificul Campionatului Mondial de Superbike, structura unui Mare Premiu conține acum trei evenimente oficiale. Pe lângă cele două întreceri obișnuite, din 2019, a mai fost adăugată și cursa de Superpole, în care se oferă, de asemenea, puncte valoroase în cadrul clasamentului general. Ideea respectivă a crescut, în mod evident, posibilitatea obținerii victoriilor de etapă. Prin urmare, piloții cu o notorietate crescută și-au putut spori palmaresul. Pentru Johnny Rea, el includea 99 de victorii (cu 40 mai multe față de poziția secundă a tuturor timpurilor) și cinci titluri mondiale succesive, până la poposirea caravanei pe tărâm lusitan. Primul triumf al riderului în vârstă de 33 de ani a venit la Misano, în 2009.

Sezoanele precedente au consemnat provocări diferite pentru pilotul nord-irlandez. Noi adversari, veniți inclusiv din Moto GP, au avut parte de rezultate ce le-au dat speranțe pentru un titlu care ar fi stopat monopolului lui Rea. Álvaro Bautista și Scott Redding reprezintă exemplele primordiale în sensul respectiv. Beneficiind de sprijinul formației de uzină Ducati, spaniolul a demarat în 2019 cu zece victorii din tot atâtea evenimente. Totuși, constanța campionului mondial a fost una remarcabilă. În ciuda faptului că materialul de concurs Kawasaki era pus pentru prima oară după mult timp sub spectrul unei inferiorități, liderul formației nipone a găsit forma necesară pentru a profita de erorile ce aveau să vină din partea lui Bautista. Ibericul avea să fie înlocuit ulterior la formația din Bologna de către Scott Redding. 

Actualul deținător al titlurilor mondiale din 2015 încoace a avut parte de multiple schimbări în cadrul tandemului constructorului japonez. Tom Sykes i-a lăsat locul la Kawasaki lui Leon Haslam, la capătul anului 2018. Acesta din urmă a fost înlocuit după un alt singur sezon de către Alex Lowes. Singura constantă a motocicletei verzi în competiția modelelor de producție a fost reprezentate de pilotul din regiunea Lame. Johnny Rea a stăpânit excelent caracteristicile modelului cu numărul 1, fabricat la Tokyo. El s-a confruntat cu un nou rival din Marea Britanie în tentativa sa de a urca și mai mult în analele WSBK. Scott Redding s-a aflat pentru scurt timp la cârma ierarhiei generale, atunci când caravana și-a reluat desfășurarea obișnuită. Ulterior, campionul en-titre și-a reasumat cu succes controlul într-o campanie aparte.

Deznodământul ei a fost stabilit a avea loc în apropierea Lisabonei. Autódromo Fernanda Pires da Silva a revenit în calendarul din Superbike, în urma a 27 de ani de absență. Estoril a organizat a doua rundă stagională din Portugalia, după cea de la Portimão, localitate ce urmează a fi vizitată în premieră și de Formula 1, săptămâna viitoare.

Epilogul calendarului restructurat al Superbike-ului a adus momente rar întâlnite, încă din calificări. Atât Johnny Rea cât și Scott Redding au căzut în ședința de super-pole. Drept consecință, protagoniștii bătăliei pentru titlu erau nevoiți să plece de pe 15 și, respectiv, 22, incidentele fiind foarte serioase. Totuși, calculele nord-irlandezului rămâneau simple, în ciuda primei ratări a topului 10 de calificări din 2011 și până în prezent. El avea nevoie de doar 3 puncte, în orice condiții, pentru a-și asigura titlul piloților din 2020. Misiunea din timpul primei curse i-a fost practic îndeplinită de abandonul prematur al adversarului său.               Retragerea lui Scott Redding, petrecută încă din prima treime a întrecerii, garanta al șaselea titlu consecutiv pentru Rea, care avea să declanșeze oricum un reviriment remarcabil, încheind întrecerea primă de la Estoril pe locul al patrulea. Astfel, întrecerea principală cu numărul 2 îi prezenta o plecare din linia secundă. Singurul țel ce rămânea de atins se dovedea triumful cu numărul 100. Pentru dezideratul respectiv, britanicul mai avea două oportunități.

Întrecerea scurtă de Superpole, programată în dimineața zilei de 18 octombrie prezenta un context dificil. Rezultatul neașteptat din calificări nu i-a permis să se implice în lupta cu adevărat  pentru podium. El s-a clasat pe locul al cincilea, în vreme ce Toprak Razgatlıoğlu și-a continuat week-endul fast cu a doua victorie de etapă.

Ultimul reper al sezonului 2020 se anunța unul de interes. Proaspătul campion mondial a remontat clasări dezavantajoase pe grilă. Cursa principală (de duminică) nu mai necesita o altă recuperare majoră, Rea plecând de pe locul 5. Însă, nord-irlandezul nu a avut parte de un rezultat scontat. Contactul cu performerul turc al primelor două curse l-a făcut pe pilotul Kawasaki să încheie doar la limita punctelor. Astfel, el va trebui să aștepte victoria 100, până la startul sezonului viitor. 

Jonathan Rea traversează în continuare perioada de vârf a carierei, în pofida unei runde finale fără succes, la Estoril. Prezentul și viitorul World Superbike tind să rămână legate de numele celui mai de succes pilot din istoria competiției inaugurate în 1988.

Surse:

https://www.crash.net/wsbk/news/946513/1/huge-rea-redding-crashes-twist-worldsbk-title-tale-razgatlioglu-maiden-pole 

https://www.eurosport.com/superbikes/portugal/2020/jonathan-rea-is-worldsbk-champion-after-scott-redding-stops-at-estoril_sto7954070/story.shtml

https://www.worldsbk.com/en/news/2020/Davies+sign+off+from+factory+Ducati+seat+with+thrilling+Estoril+Race+2+victory