De la reluarea sezonului competițional din 2020 al Campionatului Mondial de Motociclism viteză în luna iulie, competițiile Moto GP au oferit surpriză după surpriză.

Primele două Mari Premii de la clasa regină au avut parte de evenimente care au oferit noi direcții șanselor la titlul mondial. Accidentarea lui Marc Marquez suferită în prima cursă de la Jerez i-a permis lui Fabio Quartararo să își treacă în cont primele două triumfuri ale carierei. Cel de-al treilea week-end al stagiunii (la Moto GP) avea să aducă noi rezultate cu totul bulversante, iar un nou constructor avea să intre în memoria sportului.

Ziua de sâmbătă desfășurată pe vestitul circuit ceh de la Brno a declanșat prima evidență a unui Grand Prix memorabil. Fiind teoretic echipat cu cea mai puțin performantă motocicletă de pe grilă, Johann Zarco a marcat un pole-position uluitor pentru echipa Ducati Avintia. Francezul l-a devansat fără drept de apel pe conaționalul său, Fabio Quartararo. Liderul ierarhiei generale a fost urmat de colegul său de la Yamaha Petronas, italianul Franco Morbidelli.

Startul în cursă i-a aparținut chiar pilotului cu origini braziliene, care s-a instalat la conducere, după primul viraj. Prototipurile malaeziene au arătat un ritm de cursă excelent, cel puțin, pentru prima jumătate a întrecerii. În schimb, membrii echipei de uzină Yamaha nu au reușit să se apropie foarte mult de fruntea clasamentului.

Tandemul oficial al celor de la KTM, reușea, între timp, să înainteze către un rezultat de referință. Motocicletele cu șasiu tubular, ghidate de către Brad Binder și Pol Espargaro creșteau treptat presiunea. Până la urmă, incidentul dintre fratele mai mic al familiei Espargaro și Johann Zarco s-a soldat cu abandonul catalanului.

Morbidelli s-a detașat inițial de principalii urmăritori, însă Brad Binder nu i-a permis acestuia să scape complet către primul său succes la clasa supremă. La intrarea în ultima parte a cursei, tânărul sud-african și-a asumat curajos o manevră care s-a dovedit hotărâtoare. Binder a preluat șefia Grand-Prix-ului, urmând să-și asigure confortabil, o victorie pur și simplu istorică. 

KTM și-a făcut debutul la Moto GP în 2017. Constructorul austriac a înregistrat progrese constante bazându-se pe o filosofie aparte: cadrul de oțel, alăturat structurii tubulare de șasiu. A treia etapă a anului curent va rămâne un moment puțin probabil de anticipat. Brad Binder a izbutit o adaptare perfectă asupra stilului de pilotaj de la categoria regină. Campionul Mondial de la Moto 3 (în 2016) a urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului cu a treia ocazie la Moto GP. Astfel, el a imitat performanța lui Marc Marquez, devenind primul debutant din 2013, care se impune într-un Grand-Prix de la clasa mare.

Binder a recunoscut că limbajul verbal este greu de stăpânit într-un moment precum acesta. Sud-africanul și-a exprimat regretul că părinții nu i-au putut fi alături fizic: „ei au fost aceia care m-au susținut de la început. Este o zi la care am visat decât eram un băiețel”, a afirmat el, la capătul primului triumf adus continentul african, în elita Motomondialului de Viteză. 

Franco Morbidelli și Johann Zarco au completat un podium ceh total inedit. Pentru italian, s-a înregistrat, de asemenea, prima clasare în top 3 la categoria superioară. Potrivit crash.net, Fabio Quartararo și-a mărit avansul din ierarhia generală, la 17 puncte față de Maverick Viñales.

După un week-end în care totul s-a dovedit posibil la Brno, alte două etape de Moto GP vot urma consecutiv la Spielberg, în Austria. Prezența lui Marc Marquez pe singurul circuit fără vreo victorie sunt serios puse la îndoială. Campionul mondial nu a participat la cursa din Cehia și nici în Marele Premiu al Andaluciei.