Lewis Hamilton câștigă al șaptelea titlu mondial F1, după un week-end nemaipomenit în Turcia
Sezonul actual din Formula 1 se apropie de finalul așteptat cu multă răbdare. Locuri total nescontate la începutul primăverii au adus un grad suplimentar de interes unui interval ce se anunța deja ieșit din comun.
Vechiul și noul campion absolut al constructorilor a izbutit în urmă cu două săptămâni să încununeze cea mai dominantă perioadă a istoriei Marelui Circ. Mercedes a îndeplinit fulminant formalitatea asigurării unui al șaptelea titlu mondial consecutiv. Exponentul principal prin intermediul căruia dezideratul menționat a fost atins se apropia, la rândul său, de o performanță similară. Lewis Hamilton pândea coroana ce urma a-l plasa la egalitate cu Michael Schumacher și din acea perspectivă. În urmă cu aproximativ patru ani, părea foarte greu de crezut că se va putea ajunge atât de rapid către un asemenea moment.
Momentul retragerii lui Nico Rosberg (din postura campionului mondial al sezonului 2016) a însemnat practic faptul că britanicul nu va mai putea fi contrat de nimeni în adevăratul sens al cuvântului. De altfel, s-a reiterat în multiple rânduri că bătălia pierdută dureros atunci împotriva colegului și rivalului său german, l-a transformat psihologic pe Hamilton într-un și mai bun pilot ori competitor în sine. Mulțumită ultimelor trei victorii acontate în serie, Hamilton s-a poziționat perfect pentru a-și trece în cont titlul cu numărul șapte, în Turcia.
După cum indicam și ceva mai devreme, noutățile pozitive și revenirile de bun-augur au cuprins din plin structura celei mai cunoscute competiții dedicate monoposturilor. Finalmente, o ultimă destinație de natură melancolică, va fi vizitată în 2020. Contextul sub care bătrânul continent a înaintat de-a lungul anului curent a contribuit enorm la revenirea caravanei lângă Bosfor. Astfel, după reveniri la Nürburgring și Imola (coroborate cu etapele derulate în premieră la Mugello și Portimão), ultimul periplu european stagional urma să se conchidă pe Intercity Istanbul Park.
Marele Premiu al Turciei, desfășurat în Podișul Anatoliei, a echivalat cu o prezență constantă în calendar, pe parcursul a opt ani. Ulterior, spectaculosul circuit de 5,3 kilometri a avut parte de o perioadă notabilă, până să urmeze a găzdui o nouă cursă în cadrul F1. Circumstanțele aparte ale prezentului s-au dovedit excelente pentru un moment al revenirii.
Atunci când traseul din fosta capitală imperială era parte a unei campanii competiționale, Mare Circ se prezenta complet diferit. În 2011, Sebastian Vettel se dovedea pilotul de înfrânt. Germanul câștiga și pe autodromul turc, urmărind un al doilea titlu al piloților cu Red Bull Racing. Aproximativ un deceniu mai târziu, Vettel se pregătea să încheie un ultim sezon alături de Ferrari, în timp ce Lewis Hamilton ținea din nou borne imense. În cazul unei clasări în fața colegului său, britanicul ar fi devenit oficial cel de doilea septuplu campion mondial din istoria Formulei 1.
Reamintind că Mercedes (ca echipă oficială) nu a obținut vreun succes pe Istanbul Park, hotărârea englezului nu se putea afla la un nivel scăzut.
Traseul pe care Felipe Massa are cele mai multe victorii (în număr de trei) reprezenta o necunoscută pentru majoritatea unui plutonului tânăr.
În ziua de vineri, aderența deosebit de scăzută a dus la compararea pistei cu un adevărat patinoar, iar spectacolul nu a lipsit. Îmbunătățirile s-au realizat cu destulă dificultate. Red Bull și Ferrari s-au dovedit mai stabile pe turul de circuit. Max Verstappen și Charles Leclerc au demonstrat potențialul prin care puteau spera să obțină primul pole-position al unui constructor diferit de Mercedes.
Însă, calculele aveau să fie date și mai mult peste cap de apariția masivă a ploii asupra unui asfalt deja extrem de înșelător. Controlul asupra monoposturilor căpăta proporția șansei, dar a inspirației fiecărui pilot în parte. Așadar, orice deznodământ era posibil în alcătuirea grilei. Condițiile erau pur și simplu excepționale, iar rezultatele erau așteptate să se prezinte pe măsură.
Secvența Q1 a fost întreruptă după zece minute în care protagoniștii au dus cu mare greutate la final chiar și un singur tur. Ca urmare a exercițiului de navigare din acel interval, loteria s-a adâncit și mai mult în Podișul Anatolian. După o pauză peste de 45 minute, vizibilitatea a întrunit criteriile de siguranță, iar ședința s-a reluat. Romain Grosjean a indus o nouă neutralizare ieșind în zona de pietriș a decorului, înainte ca orice rezultat să fie ameliorat. Întreruperea secundă a provocat un final uluitor de sesiune. Diferența dintre timpul primului clasat și ocupantul locului 14 (calificant), ocupat de Lewis Hamilton a fost de peste 10 secunde. Suspansul a fost perpetuat. Pe măsură ce rezultatele se îmbunătățeau, fiecare traversare completată urma să conteze decisiv.
Max Verstappen a reușit să domine primele două secvențe în condiții pe care le preferă. Însă, în Q3 piloții Racing Point au optat primii pentru pneuri intermediare, care s-au dovedit câștigătoare. Lance Stroll a oprit monopolul Mercedes din calificări, valabil în ultimele 15 runde. Canadianul a reușit cel dintâi pole-position al carierei, fiind urmat de Verstappen și de coechipierul său, Sergio Pérez. După o zi de sâmbătă uimitoare, Lewis Hamilton urma să plece de pe locul al șaselea. Cel mai slab rezultat al sezonului nu era foarte rău-venit, în condițiile în care Valtteri Bottas se clasase pe poziția a noua. Ambii protagoniști în bătălia pentru titlu au încheiat la peste patru secunde și jumătate față de lider.
Marele Premiu al Turciei pregătea alte clipe fantastice în după-amiaza cursei. Ploaia a fost prezentă la momentul startului, dar avea să contenească până spre final. Valtteri Bottas a suferit cel mai mult la plecare, răsucindu-se alături de Esteban Ocon. Ambii au ajuns la coada plutonului, iar șansele finlandezului la o clasare obligatorie în top 7 se reduceau drastic, după cum avea să se și demonstreze. Startul a fost gestionat perfect de protejații lui Lawrence Stroll. Fiul său a creat un ecart solid față de Sergio Pérez, până când toată lumea a stopat la boxe pentru trecerea pe anvelope intermediare.
Monoposturile Red Bull Racing demonstrau un ritm superior tuturor oponenților, în a doua fază a cursei. Atât Max Verstappen cât și Alexander Albon câștigau timp constant față de tandemul Racing Point. Totuși, olandezul a pierdut controlul mașinii sale, încercând să câștige poziția secundă ocupată de mexicanul de 30 de ani. Colegul thailandez al lui Verstappen nu s-a hazardat și a rămas în spatele lui Checo, lăsându-l pe acesta din urmă să recupereze din diferența ce îi separa de Lance Stroll. La jumătatea întrecerii, Sebastian Vettel și Lewis Hamilton își reluau duelul demarat în tururile incipiente. Autorul unui start, excelent, cvadruplul campion mondial și-a conservat poziția, până când a intrat la standuri pentru a doua oară. Concomitent, eroarea lui Alexander Albon i-a permis să urce pe podium.
Pe măsură ce pista de pe Istanbul Park se usca treptat, niciun pilot nu își putea permite renunțarea la pneurile intermediare. Fiind presat de coechipierul său, Lance Stroll a oprit și el, după care nu și-a recuperat cadența. Lewis Hamilton a preluat șefia cursei de la Pérez, crescând tot mai rapid ritmul. În parcurgerea 46, englezul și-a depășit colegul cu un tur, trezind amintirea unui celebru episod din trecut(*).
Valtteri Bottas nu a reușit să-și mențină cumpătul, urmând să încheie în afara punctelor. Astfel, bătălia pentru titlu nu putea fi decisă într-o manieră mai clară.
Cu trei etape până la final, concurentul cu numărul 44 și-a asigurat a șaptea coroană printr-o victorie de marcă. Sergio Pérez a completat podiumul alături de un Sebastian Vettel care a profitat fabulos de nerăbdarea lui Charles Leclerc în a-l depăși pe mexican de-a lungul ultimului tur.
Lewis Hamilton l-a egalat cum se cuvine pe Michael Schumacher, triumfând într-un Mare Premiu al Turciei greu de uitat. A 94-a victorie din carieră a echivalat cu al șaptelea succes general, iar emoțiile deveneau incontrolabile.
Invitând tinerii să nu renunțe niciodată la visurile lor, indiferent de obstacole, pilotul unei ere în Formula 1 a mai atins o cotă considerată imposibilă. După 58 de tururi pe Istanbul Park, putem afirma, pe 15 noiembrie 2020, că Lewis Hamilton este, alături de Michael Schumacher septuplu campion mondial. Primului titlu din 2008, obținut cu McLaren, i se adaugă șase alături de Mercedes, iar legenda poate merge mai departe, dacă britanicul alege această opțiune.
Surse:
Comentarii