Stagiunea 2020 a Formulei 1 va rămâne în istorie și nu doar prin structura aparte a curselor. Pandemia de coronavirus a readus în calendar circuite legendare sau a marcat premiere notabile, dar Lewis Hamilton și-a pus și el amprenta pe acest sezon.

Odată cu trecerea în a doua jumătate a calendarului profund remodelat din anul curent, se redescoperă locații considerate, pe bună dreptate, legendare. Vizita Marelui Circ la Nürburgring din urmă cu 14 zile s-a dovedit mai mult decât oportună. Etapa a unsprezecea a sezonului a rezultat într-un mare succes, prezența în tribune a publicului fiind semnificativă. Peste o altă săptămână, F1 va marca revenirea pe o altă configurație ce s-a confundat multă vreme cu istoria disciplinei. Imola urmează să aibă o apariție oficială după 14 ani în universul celor mai performante monoposturi, introducând Emilia Romagna pe harta sa.

Însă, până atunci, campionatul mondial a poposit într-un nou periplu puțin anticipat, în apropierea Oceanului Atlantic. Circuitul de la Portimão s-a aflat în actualul week-end, la debutul absolut în Formula 1. Astfel, ajungem la concluzia că Marele Premiu al Portugaliei s-a întors în programul unui sezon competițional pentru întâia oară în secolul XXI. Națiunea lusitană găzduise ultima întrecere în 1996. Învingătorul de atunci a fost Jacques Villeneuve, la Estoril. 

Actualmente, traseul de lângă Lisabona i-a lăsat locul Autodromului Internațional din Algarve, care va fi și scena ultimei etape din Moto GP, în 2020. Competiția etalon pe patru roți se regăsea înaintea unui nou moment ce putea fi memorabil.

După victoria din Germania, Lewis Hamilton mai avea de îndeplinit un singur pas până să devină cel mai de succes pilot din istorie în Marele Circ. Prin victoria obținută în munții Eifel, britanicul l-a egalat pe Michael Schumacher la capitolul triumfurilor de etapă. După isprava de la Nürburgring, el a reiterat că nu își imagina că poate ajunge în apropierea longevității și consistenței marelui pilot german. Totuși, în interiorul sezonului cu numărul 14, evoluțiile lui Hamilton l-au adus tot mai aproape de țelul descris mai devreme.

Portimão prezenta o configurație necunoscută îndeaproape, în ceea ce privește majoritatea mașinilor de Formula 1. Într-o situație asemănătoare, sextuplu campion mondial s-a impus la Mugello, în Grand Prix-ul Toscanei.    

Primul volum masiv de informații concludente extrase de pe pista de peste 4,6 kilometri ilustrau un confort des întâlnit al tandemului Mercedes. Ritmul foarte solid al săgeților șvabe (vopsite acum în negru) a fost catalizatorul unei noi ședințe de calificări dominantă. Formația condusă de Toto Wolff acaparase totalmente capitolul plecării din fruntea grilelor. În cea de-a douăsprezecea ocazie, Lewis Hamilton și Valtteri Bottas s-au duelat până la ultimul tur.

În urma unor calificări decalate (având în vedere incidentul lui Sebastian Vettel din dimineața zilei de sâmbătă) publicul prezent în tribune a avut parte de suspans. Câștigătorul ultimelor trei titluri mondiale a profitat de fiecare oportunitate de care a dispus. El l-a învins în final pe colegul său de echipă stabilind un timp de 1.16.652 și a obținut al 97-lea pole-position din carieră.

Recunoscând provocările înfruntate pe circuitul proaspăt vizitat, Hamilton a menționat ritmul excelent al echipierului său. Bottas nu a mai forțat încheierea unui tur hotărâtor, deși a avut acea variantă la dispoziție. Nordicul a fost retrogradat în poziția a doua, iar Max Verstappen a fost trimis în linia secundă a grilei de start. Olandezul se pregătea de o nouă urmărire a primilor clasați în ierarhia provizorie.

Primele tururi de cursă consumate la Portimão introduceau o întrecere ce a avea potențialul să devină de referință pentru Formula 1. Posibilitatea ploii a fost pregnantă, dar cantitatea de precipitații nu a fost nici pe departe însemnată. În schimb, incidentele notabile de la start nu s-au soldat cu niciun abandon, pe o pistă majoritar uscată pe întreaga ei lungime. Cumva neașteptat, mașina de siguranță nu avea să-și facă apariția, întrerupând o serie intrigantă din acest punct de vedere.

Plăcut surprinzătoare a fost și demararea lui Carlos Sainz Jr., care luase startul din linia a patra a grilei. Ocupantul locului secund de la Monza a plecat fulminant, ajungând să-și depășească toți oponenții. Pilotul McLaren s-a plasat pentru prima oară în fruntea unei curse, în vreme ce Valtteri Bottas i-a luat fața coechipierului său. Ulterior, elanul lui Sainz s-a domolit gradual, drept pentru care el avea să coboare constant în secțiunea de mijloc a plutonului. Primul sfert al întrecerii l-a ilustrat în mare măsură pe finlandezul din monopostul cu numărul 77 conducând cu un avans relativ liniștitor. Totuși, Lewis Hamilton și-a regăsit confortul și a optimizat perfect abilitățile propriului Mercedes. Sub privirile tatălui său, englezul a tranșat exemplar duelul său direct cu Bottas, recuperând ecartul pierdut. 

Depășirea din turul 20 a fost contestată aprig de către nordic, însă Hamilton nu și-a pierdut cumpătul și a reasumat întâietatea pe pistă. Apoi, britanicul nu avea să mai fie pus sub presiune. Ritmul său a fost unul excepțional, iar hotărârea putea fi remarcată chiar datorită țelului final. Diferența față de urmăritorul principal s-a aflat în continuă creștere, iar deznodământul devenea tot mai clar.

Max Verstappen a lăsat în spate momentele mai dificile întâmpinate de-a lungul week-endului. Batavul s-a văzut urmărit multe minute de un Charles Leclerc ce spera să aducă noi semne pozitive pentru Ferrari. În cele din urmă, tânărul monegasc s-a mulțumit cu o clasare pe locul al patrulea. Pentru principalul exponent al formației Red Bull Racing ultima treaptă a podiumului a devenit singurul obiectiv fezabil, la capătul unei evoluții solide, dar solitare.

Precum Verstappen, Valtteri Bottas a concurat fără alte repere directe până în apropiere de afișarea steagului în pătrățele. Distanța față de învingător urma să se mărească, în cele din urmă, la peste 25 de secunde. Lewis Hamilton a încheiat cele 66 de parcurgeri ale pistei lusitane cu maximum de puncte asigurându-și și cel mai rapid tur în cursă.

Însă cel mai important aspect era împlinit mulțumită victoriei cu numărul 92. 

După cursă, cel dintâi autor al dezideratului amintit a descris că vor trebui să treacă zile până când va realiza cu adevărat importanța celor întâmplate. Hamilton a adresat un mesaj de recunoștință pentru persoanele ce au contribuit la excelența Mercedes în Marele Circ: de la Toto Wolff, până la fiece membru al uzinei din Stuttgart. Efortul se va transpune în cel de-al șaptelea titlu consecutiv la constructori. În ce privește ierarhia piloților, echipa șvabă își are componenții separați acum (în vârful ei) de 77 de unități.

Prima victorie a lui Lewis Hamilton în Formula 1 a venit în Marele Premiu al Canadei, din 10 iunie 2007. Treisprezece ani mai târziu, britanicul a depășit marca legendară de succese a lui Michael Schumacher, pe Autódromo Internacional do Algarve, din Portimão.

În plus, la Imola, el va avea prima șansă matematică de a obține a șaptea sa coroană supremă. Astfel, un nou record al maestrului german va putea fi egalat de către un altul.