Ideea reperelor consecutive de cursă pe aceeași pistă a fost îmbrățișată pe deplin în cadrul Campionatului Mondial de Motociclism.

A cincea și totodată ultima asemenea oportunitate urmează să aibă loc la Valencia (după cele întâlnite la Jerez, Spielberg, Misano și în Aragón).

Legendarul traseu ce îi poartă numele lui Ricardo Tormo obișnuia să găzduiască epilogul stagiunii. În schimb, deși nu va întâmpina finalul de sezon, configurația de 4 kilometri și 5 metri va putea readuce în atenția avizată o denumire aparte. Pe lângă evenimentul familiar dedicat comunității valenciene, Marele Premiu al Europei urma să se completeze pentru prima oară în complexul din estul Spaniei.

Foarte interesant, dar cumva anticipabil, națiunea toreadorilor a fost ultima în care s-a desfășurat un week-end sub o egidă continentală. Poate chiar mai frapant, cursa consumată atunci la Barcelona nu l-a avut în postura de concurent nici măcar pe Valentino Rossi. Multiplul campion mondial mai avea de așteptat până la începerea carierei sale unice, pe 8 octombrie 1995. Àlex Crivillé se impunea la clasa regină cu ocazia ultimei întreceri încredințate strict bătrânului continent.

La mai bine de 25 de ani distanță, Rossi a putut lua startul inaugural în Grand Prix-ul European (după ce a înlăturat problemele de sănătate bine cunoscute), fiind substituit vineri de americanul Garrett Gerloff.

În mod evident, afirmația anterioară era valabilă pentru toți ceilalți piloți implicați la oricare dintre cele trei categorii. Pentru Moto GP, cea dintâi cursă din municipalitatea Cheste se dovedea de o importanță imensă. Cu alte două runde rămase de disputat până la finalul sezonului, orice scenariu se putea încă aplica pentru protagoniștii bătăliei pentru titlu. Totuși, ascendentul, atât pe plan moral, cât și pe cel sportiv îi aparținea lui Joan Mir, după cum el însuși o afirma.

Constanța tânărului spaniol i-a permis să ajungă și să se desprindă în fruntea ierarhiei individuale fără să obțină măcar o victorie de etapă. Fabio Quartararo a întâmpinat reale dificultăți în a rămâne competitiv de-a lungul perioadei recente. Drept urmare, francezul se vedea obligat să cedeze întâietatea clasamentului stagional. Mai mult, activitatea neconformă cu regulamentul actual stabilit în departamentul unității motorului poate duce în ultimă instanță chiar la depunctarea riderilor Yamaha. Până acum sancțiunile au fost aprobate în privința punctajului constructorilor, potrivit motogp.com. Consecințele viitoare ar putea fi serioase atât pentru exponenții formației Petronas, cât și pentru Maverick Viñales. Ibericul a fost nevoit să utilizeze al șaselea său motor diferit, drept pentru care urma să ia startul de pe linia boxelor, indiferent de rezultatele din calificări.

Jumătatea incipientă a structurii finalului de primă săptămână la Valencia a fost influențată major de ploaie. Componența secvențelor de clasare pe grilă s-a stabilit și în condițiile sincronizării precipitațiilor. În plus, o aversă scurtă, dar serioasă a cuprins și după-amiaza de sâmbătă, iar calificările de la clasa supremă au avut loc în condiții mixte de pistă. Asfaltul în uscare a favorizat răsturnări nenumărate de situație, inclusiv în secvența decisivă. Ea a surâs în final lui Pol Espargaró. Catalanul a dus la bun-sfârșit un tur la intensitate maximă, de 1.40.434, care a rămas în frunte până la ultima trecere a liniei de start-sosire. Echipa de uzină KTM a obținut cu ajutorul viitorului coleg al lui Marc Marquez al doilea pole-position din istorie, după cel din Stiria, acontat tot de Espargaró. Àlex Rins s-a clasat pe locul secund, la 21 de miimi de secundă față de conaționalul său. În pofida unei căzături târzii, Takaaki Nakagami a rămas în prima linie, după ce Johann Zarco a ratat șanse evidente de a se instala la conducere. Pilotul din Hexagon a rămas pe locul 4, fiind urmat de Joan Mir. Prin contrast, Fabio Quartararo înfrunta o nouă misiune dificilă. El Diablo nu și-a găsit cadența obișnuită din calificări, asigurându-și doar caseta a unsprezecea.

Ziua cursei a avut parte de o atmosferă mai însorită, după cum prevedea prognoza inițială. Liderul sezonului își putea ușura substanțial drumul către titlul mondial, beneficiind de un start pozitiv. Pentru principalul său urmăritor, lucrurile au stat complet diferit. Până la finalul primului tur, Fabio Quartararo a pierdut neforțat controlul modelului său cu numărul 20 și a ajuns în coada plutonului activ. Căzătura sa putea însemna instalarea tandemului Suzuki pe primele locuri ale ierarhiei piloților. Treptat, în timp ce căzăturile și abandonurile se înmulțeau, cei doi membri ai structuri ghidate de către Davide Brivio l-au depășit pe Pol Espargaró. Àlex Rins și Joan Mir și-au etalat potențialul și versatilitatea prototipurilor nipone.

Ibericii au încercat să-și lase în urmă compatriotul născut în Barcelona, însă autorul pole-ului s-a menținut în imediata apropiere a primelor două poziții. Până la jumătatea întrecerii, incidentele s-au diminuat. Totuși, cu ajutorul problemelor întâmpinate de diverși competitori, atât Maverick Viñales cât și Fabio Quartararo au accesat zona punctelor. La vârf, Joan Mir a început să aplice o presiune constantă asupra colegului său de echipă. În turul 17, tânărul pilot mallorqiun a avut succes într-un atac ferm, preluând conducerea în cursă.

Din acel moment, devenea evident că Mir nu ținea doar un rezultat conservator, ci primul său triumf din carieră. Avansul său a crescut constant, iar liderul stagiunii a izbutit să-și asigure un final lipsit de presiuni exterioare. Notabil este că la finalul celor 27 de parcurgeri pe Ricardo Tormo, toți concurenții clasați urmau să puncteze. În fruntea acestora, s-a consemnat un rezultat fantastic pentru Suzuki, care a realizat prima dublă la categoria regină; de la Marele Premiu al Germaniei din 1982 încoace. Altfel spus, manufacturierul japonez a înregistrat primul 1-2 asociat clasei moderne Moto GP.

Mir a devenit al nouălea câștigător de etapă din 2020, în fruntea unui podium sută la sută spaniol însă victoria din prima după-amiază valenciană avea o însemnătate. Fostul campion de la Moto 3 are acum 37 de lungimi față de Fabio Quartararo și Àlex Rins, aflați la egalitate pe locul secund al ierarhiei intermediare. Cu 50 de puncte maxim disponibile, până la sfârșit de sezon, s-ar părea că pasul major (către preluarea ștafetei de la Marc Marquez) a fost realizat de un nou atlet iberic ce dovedește un calm și o constanță deosebite.

Joan Mir nu era aproape să se nască atunci când Marele Premiu al Europei își făcea ultima apariție în Motomondialul de Viteză. El și-a trecut în cont prima victorie a carierei la Moto GP sub titulatura de față, în 2020. Titlul mondial poate fi acontat acum la capătul întrecerii secunde, însă clasice, pentru circuitul Ricardo Tormo: Grand Prix-ul Valenciei.

Surse:

https://www.motogp.com/en/news/2020/11/05/yamaha-handed-penalties-no-effect-on-rider-points/354054

https://www.motorsportmagazine.com/articles/motorcycles/motogp/yamahas-illegal-engines-how-did-it-happen

https://www.reportdoor.com/mir-scores-maiden-win-in-suzuki-1-2/