După ce a parafat atât titlul mondial al piloților, cât și cel al constructorilor în runde succesive, Max Verstappen a împlinit următorul pas dintr-o campanie memorabilă.

Datorită unui al treilea succes la rând, olandezul a ajuns în Mexic la cota celor 14 victorii în 2022, depășind performanțele lui Michael Schumacher și Sebastian Vettel. Ultimul dintre germani înregistra 13 triumfuri în 2013, tot la volanul Red Bull Racing.

Pe Autódromo Hermanos Rodríguez, dublul laureat suprem a devenit primul pilot care fructifică o plecare din pole-position după șase ani. Similar deznodământului rundei precedente din Austin, al doilea a sosit Lewis Hamilton, care nu a reușit să stea mai aproape de rivalul său, comparativ cu întrecerea americană.

Pentru a doua oară în fața propriului public, Sergio Pérez a obținut ultima poziție de pe podium, în Grand Prix-ul în care colegul său a depășit și recordul de puncte într-un sezon al Formulei 1 (416), cu două evenimente rămase.

Atunci când avem în vedere cele mai complicate sarcini ale talentului, rezultatele pot fi așteptate pentru mult timp. De aceea, potențialul va fi găsit și recunoscut fără discuție, în teorie, la momentul potrivit, în orice ramură de prim rang competitiv. Desigur, știm că poveștile se prelungesc pe măsură ce eroii gustă atât gloria, cât și experiența. În dilema interpusă la cel mai înalt nivel motorizat și mai ales în monoposturi, este la fel de natural să anticipăm că cele două elemente vor interveni împreună. Pe de altă parte, majoritatea pasionaților Formulei 1 nu au vreo altă opțiune în afara remarcării unei concluzii dificile. Drumul spre dominație devine identic cu mersul bun pentru multe elemente exterioare purului talent și măiestriei. În plan larg, vom fi nevoiți să revenim mereu și în direcții colaterale, mai ales când dominarea apare foarte clar. În cea dintâi stagiune a noii ere hibride am avut de-a face într-adevăr cu un alt început, favorabil zodiei taurului. Mai precis, vom fi semnalat o dominație nemaivăzută de aproape un deceniu, iar artizanul ei este în preajma măreției complete.

Dar, după cum spuneam, alături lui Max Verstappen și respectiv Red Bull, i se alătură un set al circumstanțelor deosebite. Catalizatorul care a însemnat de fapt campania din 2021 a dus pilotul batav, dar și formația ce i-a încredințat volanul încă de la 18 ani, spre următorul nivel. Doar că, pe măsură ce reprezentantul de top al Țărilor de Jos a continuat să rescrie analele Marelui Circ, detalii mai puțin plăcute își fac apariția. Fără o legătură 100 % directă cu anul competițional actual, impactul celor petrecute în cel anterior se dovedește încă major.

Ca urmare, teme precum depășirea bugetului alocat vor rămâne în centrul atenției nu pentru că ierarhiile se mai pot schimba, dar deoarece ar fi putut arăta altfel. Acum, penalizarea instituită de FIA nu mai are vreo influență decât asupra viitorului, semnele de întrebare rămânând în dreptul unor grupării. De asemenea, ceea ce nu poate fi negat într-un fel este modalitatea fantastică prin care structura lui Christian Horner și-a recăpătat coroana constructorilor. După șirul absolut istoric sub amprenta Mercedes, laurii s-au reîntors în tabăra austriacă, în momente ușori tulburi.

Întrecerea din Statele Unite s-a dovedit într-adevăr prima din întreaga istorie a celebrului concern pe care Red Bull Racing, pe care fondatorul său nu a urmărit-o ca urmare, pentru cinstirea memoriei lui Dietriech Mateschitz, cea mai bună modalitate a devenit fără îndoială un al cincilea titlu pe echipe. Totuși, dezideratul a avut nevoie de o desfășurare absolut excepțională în Texas, care însă abia ajunge să mai surprindă. Printre modalitățile în care Max Verstappen s-a impus în 2022 s-a fi putut include aproape orice, până la episodul de pe Circuit of The Americas.

Acolo, părea că un schimb ratat de pneuri la standuri va face șansele pentru triumf mult mai mici. Însă, nici miza atât de mare la capitol istoric nu a împiedicat o nouă revenire spectaculoasă a batavului. Lewis Hamilton încă își are un propriu record în joc, acela al sezoanelor consecutive cu cel puțin o victorie de etapă. Posibilitatea este acum mare ca șansa britanicului de a-i depăși cota 15 lui Michael Schumacher să fi trecut în America. Verstappen a fost prea puternic și a recuperat enormul deficit care îl separa de reprezentantul Mercedes (care l-a depășit pe baronul roșu măcar la capitolul starturilor totale).

Rezultatul a însemnat o a noua victorie la rând pentru o mașină austriacă, iar liderul structurii și-a îndeplinit un alt obiectiv rarisim oricărui pretendent. Până acum în istorie, doar Sebastian Vettel și, bineînțeles, Michael Schumacher reușiseră să atingă 13 triumfuri într-o stagiune. Desigur, toate elementele indicau șanse enorme pentru pasul individual absolut, după o întrecere în care și Fernando Alonso a asigurat spectacolul. Întrebarea asupra spaniolului rămânea participarea propriu-zisă în Mexic, la capătul celui mai intens impact al anului, Lance Stroll catapultându-i Alpine-ul în aer. Demn de remarcat, s-a arătat finalul ibericului în zona punctelor, fără apariția vreunui steag roșu. Din fericire, pasionatul public din antepenultima rundă nu a ratat ocazia de a ovaționa platoul în întregime, într-o întrecere cu aer jubiliar.

Foarte interesant este că cea mai implicată națiune din America Centrală în motorsport are o poveste comună aparte cu F1. Prima întrecere a fost marcată în urmă cu exact șase decenii, atunci când actorii nu concurau oficial în Campionatul Mondial. Din 1962 încoace, atmosfera a rămas călduroasă și mereu dornică de a fi parte a spectacolului. Însă, cele două configurații ale poveștii latine a competiției nu au fost readuse în atenție permanent, dacă excludem prezentul. Cei 22 de ani de absență continuă încheiați în 2014 au lăsat locul oportunităților de clasă și mult dramatism deopotrivă.

Cu atât mai ușor, dar și impresionant va fi să punctăm că Lotus încă este constructorul ce deține întâietatea, nu doar asupra tuturor timpurilor în Marele Premiu mexican, dar și pe circuitul construit sub amprenta fraților Rodriguez. Vechile mașini englezești au bifat de patru ori cea mai înaltă poziție, într-o eră îndepărtată și controlată autoritar de Jim Clark (abia depășit la victorii de actualul campion mondial). Prezentul foarte stabil din perspectiva locației a devenit favorabil grupării Red Bull, poate mai evident decât orice altă pistă vizitată constant.

Inclusiv de aceea, Max Verstappen avea categoric în vedere, pe lângă borna istorică deja trecută în revistă, să devină cel mai titrat pilot la altitudinea capitalei. În același timp, nimeni nu putea să îndepărteze din ecuație rolul lui Sergio Pérez într-o nouă aventură pe terenul de casă. Ținând cont mai ales de soarta clasamentelor, deja foarte clară, analiza week-endului s-a realizat și cu impresia că Checo se va implica sub o formă sau alta la vârf, dacă totul decurgea lin până duminică.

Amprenta lipsită de presiune s-a remarcat o dată în plus la începutul acțiunii, atunci când cinci piloți de rezervă au luat parte la prima ședință de antrenamente libere. Nu este mai puțin adevărat că același număr (format chiar din debutanți absoluți) a fost întrunit și la Austin. Doar că, asemenea excepții ne arată că miza absolută a mai scăzut, deși obiective rămâneau în picioare pentru fiecare echipă. Ferrari mai ales se afla încă în încercarea de a stopa seria protejaților lui Christian Horner, deși mașina roșie a fost clar cea de bătut, referindu-ne la regimul de calificare.

Cât privește traseul din Mexico City, plasarea pe grilă era de obicei importantă, cu toate că situații neașteptate au fot și ele remarcate. Cu alte cuvinte, ședința de calificare ar fi ilustrat doar primul pas, într-un sfârșit de săptămână cu potențiale mari implicații. Așteptările din tribune nu aveau decât să rămână la același nivel. Însă, într-o sesiune care a părut echilibrată în majoritate, în special datorită progresiei Mercedes, Max Verstappen s-a desprins în Q3.

Batavul a obținut primul său pole-position pe circuitul din preajma fostului Parc Olimpic, fiind urmat (la trei zecimi distanță) foarte strâns de George Russell și Lewis Hamilton. De notat că săgețile argintii aveau parte de cea mai consistentă clasare a anului, obținută pe merit într-o sâmbătă. Mai mult, secretul din Mexic era că deținătorul primei poziții la plecare – un al unsprezecelea pilot diferit la rând, într-o serie uluitoare plecată de la Ayrton Senna – devenea vulnerabil. Deținătorul titlului era conștient că în lunga goană către virajul întâi, nu doar piloții lui Toto Wolff vor avea avantajul.

Eroul local se afla de asemenea într-o postură favorabilă teoretic, demarând din linia a doua, iar, ca urmare, demarajul etapei a douăzecea putea aduce orice scenariu. Mulțumită încrederii avute în precedentele episoade, piloții Red Bull și-au asumat un start cu pneuri de compoziție soft, care s-au arătat suficiente pentru ca Max să-și păstreze poziția. În același timp, Lewis Hamilton s-a infiltrat cu succes în fața colegului de echipă, debutantul de la Mercedes fiind obligat să iasă larg. Sergio Pérez nu a avut nevoie de o a doua șansă în a câștiga poziția a treia, în condițiile în care mexicanul a avut nevoie să rămână aproape. 

Fără vreun incident în secvențele incipiente, elementul strategic urma să devină crucial, cei patru reali pretendenți la succes având planuri distincte. În teorie, conform rezistenței anvelopelor, s-ar fi așteptat ca tandemul structurii proaspăt laureate să pătrundă primii în zona boxelor. În ajutorul mașinilor austriece, a părut că cele mai aderente dintre roți vor rezista mai mult decât previziunile o indicau. Atât Verstappen cât și Checo au oprit în jurul turului 25, așteptând răspunsul din tabăra germană, venit peste alte cinci parcursuri.

Cel puțin din partea lui Lewis Hamilton, nimic nu s-a manifestat imprevizibil în cadrul inițial, totul urmând să se decidă în a doua jumătate a amiezii. Luând în calcul și cele petrecute în urmă cu șapte zile, căutarea celor doi britanici se anunța cu adevărat ingrată. În Statele Unite, secțiunea impactului decisiv s-a declanșat din cauza unei greșeli, care a apărut din zona boxelor. Deși calea sigură pe autodromul din capitală se dovedea în teorie alegerea unui al doilea pit-stop, liderul nu a făcut decât să-și mărească avansul, în regim de completă siguranță.

Dacă planul cu două opriri ar fi fost aplicat, puteam asista măcar la o nouă cursă de urmărire a numărului 1 de concurs asupra septuplului campion mondial. În schimb, gestiunea a fost realizată impecabil nu doar în dreptul olandezului, ci și pentru echipierul său. Peste 45 de tururi parcurse cu același set de anvelope nu l-au afectat pe protagonistul tribunelor în a-și proteja măcar ultimul loc pe podium, precum s-a întâmplat și anul trecut. George Russell nu a mai avut altă opțiune decât aceea a punctului suplimentar pentru turul cel mai rapid, într-un final cu dueluri ceva mai încinse la mijlocul plutonului. Chiar și astfel, doar Daniel Ricciardo și Yuki Tsunoda s-au implicat într-un contact ce ar fi putut să mai condimenteze finalul la vârf, cu un eventual Saftey Car.

Doar că, dincolo de orice alte completări ale clasamentului, un aspect le depășea pe toate celelalte, pe bună dreptate. În 2004, puțini pasionați s-ar fi gândit că recordul lui Michael Schumacher, la Ferrari, va fi amenințat curând. Tot cu ajutorul unui Red Bull dominant, Sebastian Vettel ducea ștacheta la aceeași cotă, chiar la ultima întrecere non-hibridă, din 2013. La 30 octombrie 2022, mândria Țărilor de Jos a stabilit în cel mai autoritar mod posibil, o nouă referință, care însă se poate categoric îmbunătăți.

Semnificația succesului cu numărul 14 este dublată și întrucât autorul ei a devenit cel mai de succes concurent la Ciudad de Mexico. Întrebările asupra ierarhiilor finale încă există, dar până la stabilirea ultimelor detalii, deja este greu ca un record mai impresionant să fie atins. Luând în seamă că alte victorii au fost obținute cu un efort  mai mare, isprava din America Centrală ar fi intrat altfel în penumbră. Dar, până la startul ultimelor două week-enduri de cursă, începând cu cel brazilian, se poate argumenta deja că Formula 1 a trăit cel mai autoritar sezon din istorie, datorită lui Max Verstappen.

Surse:

https://www.digisport.ro/f1/max-verstappen-a-castigat-marele-premiu-al-mexicului-si-a-intrat-in-istoria-formula-1-cu-noua-borna-atinsa-2006233