În urma unei episod unic transpus la Spa-Francorchamps, Max Verstappen a avut ocazia să obțină, după cea mai scurtă victorie din istorie, și cel mai important succes în plan personal.

Întoarcerea mult așteptată a Formulei 1 în regiunea Olandei de Nord s-a materializat după 36 de ani, fără niciun incident notabil. 

Obținând la limită clasarea în pole-position, favoritul absolut al publicului a sărbătorit pe traseul de casă 1.000 de tururi conduse în Marele Circ, controlând convingător întrecerea de la Zandvoort. Victoria, respectiv devansarea lui Lewis Hamilton și Valtteri Bottas este echivalentă cu preluarea fotoliului de lider al clasamentului piloților.

********************

În multe ocazii, s-a afirmat că interesul provocărilor motorizate, mai ales pe patru roți, își pierd din importanță și implicit, din interes. Treptat, soluțiile ameliorării au fost căutate, iar inițiativele au fost variate. Însă, multiple contexte ce nu depind neapărat de mijloacele logistice, își pot face apariția pentru a perturba orice monotonie. Competitorii de prim rang au fost obligați să se îndrepte spre abordări noi, care transformă aproape orice sesiune de concurs într-una destinată spectacolului.

Chiar și pentru cei ce urmăresc regulat cursul Marelui Circ, acea senzație conform căreia niciun element nu poate să mai surprindă, tinde să apară la un anumit interval. Doar că, aproape întotdeauna, destinul reușește să găsească modalități prin care să schimbe cursul siguranței, de care suntem uneori prea siguri. Aducând în discuție șansa, lipsa ei sau intervenția naturii, orice ipostază poate deveni una de excepție. Duelurile se poartă actualmente în orice mediu, de viteză, tehnic sau stradal, iar capitolul următor a promis să se ridice la înălțime. 

Până atunci, realitatea a demonstrat că toate posibilitățile evocate anterior constituie o posibilitate, în cadrul unui eveniment belgian care nu va fi uitat prea curând, însă nu doar din rațiuni pozitive. Totuși, indiferent de aprecierea modalității propriu-zise a efortului realizat în Munții Ardeni, pusă serios la îndoială, rezultatele înregistrate deja în cadrul unui week-end uluitor de complicat, au avut nevoie de o recompensă. Cu siguranță, atunci când după-amiaza excepțională a calificărilor s-a încheiat relativ cu bine, puțini pasionați puteau anticipa felul în care condițiile se vor înrăutății mai serios din perspectiva vizibilității peste alte 24 de ore. 

Speranțele unei întreceri ce a deținut garantat ingredientele depline ale fabulosului s-au diminuat în fapt, cu fiecare minut care s-a scurs fără ca plafonul noros să nu coboare spre suprafața pistei de la Spa. În virtutea menținerii lor, false sau reale, până în ultimul moment, conducerea cursei a amânat pe cât posibil momentul anunțului final. Totodată, fereastra deplină de minimă siguranță a fost identificată pentru ca măcar plutonul să se restrângă în spatele Safety Carului. 

Fără inițiativa completării în orice fel a distanței minim regulamentare, efortul cronometrat din partea lui George Russell, de exemplu, ar fi fost declarat nul. Astfel, prin alergarea a patru tururi, clasarea sa pe poziția secundă a fost confirmată spre meritul și reînsuflețirea unei formații Williams ce încearcă să înlăture o perioadă a suferinței, extinsă foarte abrupt în ultimele sezoane. Prestațiile tânărului britanic, dar și ale colegului său din Canada, au contribuit la realitatea că mașinile albe au fost sigurele care realizaseră un tandem în puncte, raportându-ne ultimelor două evenimente.

Lângă Russell, ce se apropie tot mai mult de o confirmare oficială drept al doilea viitor pilot la Mercedes, s-au regăsit piloții care vor împărți bătălia finală din 2021. Max Verstappen a confirmat o idee interesantă, deși a fost declarat câștigător în Belgia, cu puncte înjumătățite. Dacă lumina verde s-ar fi afișat la ora oficială de start, șansele de a concura pentru un succes ar fi fost mult mai mari.

În schimb, batavul și întregul univers al pasionaților s-au ales cu detronarea Marelui Premiu al Australiei din postura cele mai scurtă cursă din istoria Formulei 1 (menționând că acel episod de la Antipozi s-a întins pe durata a 14 tururi influențate integral de ploaie). Drept urmare, s-a dat din plin crezare ideii că nimic nu va putea egala un scenariu similar peste doar o săptămână. Și chiar dacă respectiva ocazie s-a anunțat deosebită, condițiile s-au dovedit normale în națiunea vecină cu Belgia, reimplicată în calendarul competițional.

*********************

Privind în urmă aproape un deceniu, posibilitatea revenirii caravanei F1 în cadrul comunității olandeze s-a arătat cel puțin improbabilă. Însă, vedem (chiar și în sporturilor cu motor) cum un singur competitor poate schimba orice prezumție. Explozia pozitivă inițiată de Max Verstappen într-o carieră oficială începută enorm de rapid, a traversat în timp multiple faze. 

Dar, odată cu implicarea de top a fenomenalului component al grupului Red Bull, respectiva planificare a realizat enormi pași, prin efortul regale majore (inclusiv), datorită unui entuziasm portocaliu de nestăvilit. Încă din urmă cu 18 luni, oficializarea primei vizite în Țările de Jos a fost realizată. Rațiunile pandemice au contribuit, evident, la amânarea revenirii caravanei pe unul dintre traseele care și-a construit o imensă tradiție.

Conform datelor oficiale, Zandvoort a reprezentat singura locație gazdă pentru cursa olandeză începând din 1952, adăugând și două ocazii ale Grand Prix-ului Europei. De atunci, un proiect catalogat în prezent drept unul ai epocii romantice a început să aibă parte de mici ajustări. Însă, relieful și caracteristicile de bază ale pistei au făcut practic imposibile alte modificări majore. 

În consecință, ultima ediție înaintea unui hiatus major s-a concretizat în 1985, atunci când pozițiile pe podium au adus o grandoare greu egalabilă, chiar și din direcția prezentului. Cei 36 de ani ai absenței (cea mai lungă între două evenimente din întreaga istorie) îi arată ca ultimi ocupanți ai topului 3 pe trei temerari cu o influență majoră asupra motorsportului: Niki Lauda, Alain Prost și Ayrton Senna.

La capitolul succeselor generale, Jim Clark se distinge de-a lungul timpului cu patru reușite, un record foarte greu de contestat, luând în calcul caracteristicile practic unice ale unei mici opere de artă litorale. Nu au fost puține opiniile ce au atras atenția asupra dificultăților pe care actualele monoposturi atât de late le-ar putea avea în a opera confortabil în regimul întrecerii propriu-zise. Până să aflăm răspunsul final asupra realelor posibilități pentru depășiri, o trăsătură aparte a fost remarcată în virajele cu unghiuri enorme de înclinare. 

**********************

Unicul week-end de lângă Marea Nordului – în care Kimi Räikkönen nu s-a putut implica total chiar după confirmarea retragerii sale anunțate la final de an – a demarat de manieră aproximativă. Problema mecanică înregistrată de Sebastian Vettel și primul steag roșu impus ulterior, a neutralizat aproximativ trei sferturi ale ședinței de antrenamente libere I. După-amiaza a adus dificultăți similare asupra pachetului propulsor al campionului mondial. 

Lewis Hamilton nu a putut să-și integreze foarte bine ritmul, motiv ce întărea serios statutul principalului său adversar în a rescrie primul istoria la Zandvoort, în secolul XXI. Finalmente având șansa să piloteze în fața decorului portocaliu complet, al terenului de casă, Max Verstappen a fost favorit în a acapara fruntea grilei de start din nordul Olandei. Chiar și astfel, într-o sesiune Q2 care a consemnat două ridicări ale steagului roșu, provocate succesiv de către ambii piloți Williams - incidentul lui Nic Latifi soldându-se cu finalizarea ei definitivă - suspansul era încă activ la vârf. 

Favoritul local absolut a părut să completeze un tur de calificare suficient pentru a-și domina orice opoziție. Totuși, noul record absolut de circuit, stabilit la 1.08.885, s-a arătat serios amenințat de un efort excepțional al liderului Mercedes. El s-a oprit cu doar 37 de miimi în spatele unicului reprezentant Red Bull Racing prezent în Q3, Valtteri Bottas și Pierre Gasly completând linia secundă a grilei de start, după o sâmbătă intensă, petrecută într-un tablou de excepție.

Absența din avanposturi a lui Sergio Pérez putea să confere un sentiment al agresivității din partea tandemului german al Mercedes, care avea la dispoziție opțiunea încolțirii celui care a demonstrat că poate să pună supremația germană în pericol. Cu un public pentru care termenul entuziasm era insuficient, în condiții de prezență maximă în tribunele olandeze, Max Verstappen avea nevoie să suplinească al 10-lea pole-position din carieră printr-o intrare fără probleme în celebrul viraj întâi, denumit Tarzan.

Monopostul cu numărul 33 a fost provocat evident din ambele direcții, însă și-a propus să reziste primul în pluton. Ulterior, misiunea urmăritorilor s-a arătat foarte complicată. Un start ferit absolut uluitor oricăror feluri de incidente a confirmat fără vreo îndoială dominarea impusă de batav. Pierzând practic fiecare ocazie pentru absorbirea unui ritm de cursă conservator, Lewis Hamilton a preferat să nu riște absolut nimic. Efectuarea pândirii în spatele rivalului reprezenta singura variantă către posibilul succes cu numărul 100.

Concomitent, Max Verstappen a depășit pe asfaltul de casă borna unei mii de tururi conduse la bordul unui material de Formula 1, înaintând treptat spre fereastra primei pătrunderi pe linia boxelor. Într-adevăr, oportunitățile depășirii s-au arătat realmente rare, motiv pentru care factorul strategic a devenit crucial în bătălia pentru zona punctelor.

Valtteri Bottas s-a arătat greu capabil în a menține cadența tandemului din fruntea întrecerii. Totuși, intrarea mai rapidă la standuri din partea colegului său a forțat o reacție promptă din partea garajului Red Bull. Prin urmare, nordicul a fost propulsat în postura de lider, sarcina sa potențială fiind aceea de a-l menține pe oponentul olandez în spatele său. Inevitabilul moment s-a petrecut în apropierea jumătății Grand Prix-ului, cu Lewis Hamilton amenințând din spatele lui Verstappen. 

Efortul finlandezului a fost din plin răsplătit, colegul său de echipă putând să rămână în aria primei poziții. În continuare, elementul central al strategiei Mercedes a fost bazată în jurul efortului lui Bottas de a încurca planurile dispunerii adverse, după momentul celei de-a doua secvențe a intrării la standuri. Dramatismul promitea să crească enorm, așadar, lângă Marea Nordului presiunea plasându-se superior pe umerii protagonistului local. Însă, privind retrospectiv, el a primit o mână de ajutor neașteptată pe fondul nerăbdării șvabe. 

În turul cu numărul 40, strategii formației lui Toto Wolff au decis să îl cheme mult prea rapid pe linia boxelor pe deținătorul titlului, ieșind pe pistă într-o zonă încărcată de trafic. Drept consecință evidentă, planul nu a oferit roadele așteptate imediat.

Max Verstappen și-a urmat foarte calm calea, profitând de avantajul oferit și de compoziția mai durabilă a pneurilor în ultimele stagii ale cursei. În ciuda câtorva dificultăți în privința concurenților întârziați, liderul de la Zandvoort și-a consolidat impecabil postura, simțind din ce în ce mai aproape de un moment așteptat întreaga carieră. La capătul unor 72 de parcurgeri uluitor de curate ca desfășurare pe pistă, tribunele portocalii, populate în jurul valorii oficiale de 70.000 de spectatori, au putut sărbători triumful de marcă al compatriotului său. În plus, cel de-al doilea succes consecutiv, punându-l în calcul și pe cel din Belgia, i-a asigurat revenirea la șefia ierarhiei generale.

Chiar și în pofida unității suplimentare acordate pentru cel mai rapid tur, Lewis Hamilton își vedea avantajul practic răsturnat avantajul de trei puncte. Valtteri Bottas li s-a alăturat celor doi pe podium, sprijinind o nouă mărire a ecartului din ierarhia constructorilor, situat la 12 lungimi în favoarea Mercedes față de Red Bull.

Clipa mult scontată pentru un val uriaș al susținerii olandeze a fost împlinită pentru cel ce a împlinit revenirea perfect visată a Campionatului Mondial de Formula 1 în Olanda de Nord. Acompaniat de familia regală batavă, alături drapelului olandez, Max Verstappen și-a împlinit țelul, privind cu încredere dinspre Circuit Zandvoort spre revenirea caravanei la Monza, acolo unde formatul cursei de calificare suplimentare va fi readus în prim-plan.

Surse:
https://www.gsp.ro/sporturi/formula-1/formula-1-mp-olanda-641054.html