Realist, soarta titlului mondial al Formulei 1 la piloți nu mai putea fi pusă la îndoială de ceva timp. Totuși, confirmarea nu a fost privată de spectacol, iar Max Verstappen și-a completat reîncoronarea după un nou succes.

Dacă în etapa precedentă, ploaia nu a intervenit decât înaintea întrecerii în Singapore, lucrurile au stat total diferit la Suzuka.

Aversa de pe legendara pistă japoneză părea să ducă duminica spre o concluzie supărătoare, similară celei de la Spa din 2021. Dar, aproape 2 ore și 15 minute de așteptare au meritat din plin, învingătorul batav având parte de concluzia ideală. În urma erorii din ultima șicană a lui Charles Leclerc, Sergio Pérez i-a subtilizat in-extremis monegascului punctele aferente locului secund, care încă l-ar fi ținut în joc pur matematic, pentru Statele Unite.

În schimb, cu patru etape rămase de completat, Verstappen și-a asigurat triumful deplin pe circuitul afiliat Honda, revenit la rându-i după trei ani de așteptare. Sebastian Vettel era ultimul pilot ce izbutise dezideratul pe același asfalt nipon, tot sub culorile Red Bull Racing, în urmă cu 11 ani.

Puține lucruri ar fi fost anticipate în mod clar dacă Max Verstappen nu s-ar fi impus în confruntarea finală din 2021. Cu atât mai important este să vedem că, după un episod de o asemenea magnitudine, câștigătorul de atunci și-a prezervat exemplar noul statut pe pistă. Însă, în afara acțiunii propriu-zise ce a stat majoritar sub zodia batavului, în spatele cortinei, aspectele s-au complicat serios în Formula 1.

Într-o actualitate ce se pregătea să reîncoroneze actualul deținător al coroanei, întrebările s-au înmulțit serios privind spre capătul stagiunii anterioare. Dilema depășirii limitei de buget de către Red Bull Racing ar putea să aducă urmări uriașe în istoria deja scrisă.

Sub asemenea auspicii, pentru a nu mai pomeni despre investigația similară deschisă pentru actuala campanie, spectacolul de pe pistă pare să fie trecut în plan secund. În schimb, condițiile tind a crea într-adevăr și motive pentru ca elementul suspansului să se mențină. Iar, dacă este nevoie să contabilizăm foarte rapid intervențiile ploii în motorsportul de prim interes, nu am fost dezamăgiți.

Inițial în Thailanda, diluviul s-a oprit permițându-i lui Miguel Oliveira să se impună la Moto GP, chiar și plecând din poziția a zecea.

Revenirea F1 deasupra perlei nocturne din Singapore a avut același deznodământ, cu averse ce au afectat doar spre o amânare, fără ca ploaia să mai intervină apoi. Iar, povestea cea mai scurtă este că Sergio Pérez chiar a avut nevoie de o singură manevră pe care să o protejeze. Pe o pistă Marina Bay imposibilă de a redeveni complet uscată, mexicanul a trecut de Charles Leclerc, urmând a realiza absolut totul pentru protejarea celei de-a doua victorie a campaniei. Chiar în ciuda penalizării atribuite după un final de cursă stăpânit perfect, succesul a venit meritat. Categoric, nu des avem de-a face cu o întrecere care să conțină atât de multe elemente, poate încheind cu steagul cu pătrățele la limita de timp. Dar, tranziția către nordul statului Singapore a fost una extrem de rapidă, miza urmând să rămână la fel de sus.

Într-un popas care ne îndepărtează de aparenta ficțiune din configurația inaugurată în 2008, caravana a redescoperit un loc al marii tradiții motorizate. În Țara Soarelui Răsare, niciun eveniment nu este tratat vreodată obișnuit.

Devine normal ca motorsportul să rămână o ramură a bucuriei publicului local. Cei trei ani de absență se încheie sub acea o notă atentă, inclusiv în alte discipline, precum tenisul sau Mastersul snookeristic din Hong Kong (decis în finala ideală dintre eroul local Marco Fu și Ronnie O`Sullivan).

În cazul Formulei 1, povestea Grand Prix-ului nipon este largă, cu accente estetice absolut unice. Pe lângă Suzuka, anume singurul circuit ce încă adoptă forma cifrei 8 în calendarul comun din 2022, celebra configurație de la Muntele Fuji a contribuit la câteva episoade excepționale. Începând cu 1963, excepțiile au fost foarte rare, iar, în clipa de față, notele memorabile nu sunt deloc puține, referindu-ne strict la pista ce măsoară 5,8 kilometri. Pentru Honda, terenul de casă reprezintă mereu o ocazie specială, în ciuda retragerii oficiale din competiție în 2020, sprijinul Red Bull menținându-se viabil.

În fapt, clipa din care motoristul a lăsat locul mărcii autoimune a structurii lui Christian Horner – Red Bull Power Trains – procentajul succeselor a crescut la peste 70 %. Actualmente, la reînnoirea sa pe mașinile din Stiria, Max Verstappen a părut pregătit pentru a-și asigura laurii, chiar în locația ideală. Este de spus că ultimul pilot ce bifase o performanță similară a fost precedentul nume ce a făcut din monompostul austriac un reper imbatabil.Sebastian Vettel împlinise recent, prin puncte pentru Aston Martin, o ultimă aventură pe asfaltul stradal din Singapore unde obținuse cea din urmă victorie în 2019.

Acum, cvadruplul campion mondial din Germania s-a întors în punctul unde a câștigat în toate stagiunile închise cu titlu, din 2010, până în 2013. Drept consecință, latura simbolică a rămas imposibil de ignorat inclusiv pentru cel care a adunat 53 de succese în competiția supremă. Iar, în prima fază a week-endului, semnele au arătat cu adevărat încurajator inclusiv pentru numărul 5 de concurs. Este drept, față de condițiile expuse pe Marina Bay, ploaia de la Suzuka și-a făcut apariția mult mai constant, cel puțin în ziua de vineri. Ulterior, totul a rămas în balanță, privind spre condițiile meteo, precipitațiile rămânând departe de a se manifesta în amiaza calificărilor.

Liderul ierarhiei generale a profitat pentru regăsirea unui ritm impecabil. Totuși, misiunea lui Max Verstappen până la prezența carierei cu numărul 18 în pole-position avea să fie mai complicată decât s-a anticipat.

Cel puțin piloții Ferrari au arătat că pot să țină pasul cu batavul, pentru a perpetua paritatea pe turul rapid. Ultimul aspect s-a tradus într-o concluzie de sâmbătă dramatică. În condițiile în care a evitat la mare limită un contact cu Lando Norris și implicit o eventuală penalizare pentru un pilotaj iresponsabil, actualul protagonist stagional a rămas în fruntea fișei de timp în Q3. Dar, precum în urmă cu o săptămână, marjele care au separat primele trei locuri s-au dovedit infime, cu atât mai rarisime pentru evenimente succesive.

Dacă în Singapore am numărat 53 de miimi de secundă, acum Carlos Sainz Jr. urma să deschidă linia a doua oprindu-se 57 de unități în spatele lui Vestappen. Atât spaniolul, dar mai ales al său echipier a fost la doar o sutime de a-i subtiliza adversarului olandez o întâietate ce părea la un moment dat clară. Deși a cedat mult timp pe ultimul sector al turului decisiv, Charles Leclerc își avea cu siguranță de jucat propria carte, chiar dacă ploaia nu ar fi revenit la intensitate maximă de-a lungul Marelui Premiu.

Practic sub asemenea condiții, orice scenariu de start japonez se anunța incendiar, Max găsind fabulos resursele de a rezista mai bine pe trasa exterioară. Evident, pe o pistă afundată, riscurile deveneau maxime. Dacă primii doi și-au păstrat pozițiile, cedările controlului nu au întârziat, în dreptul lui Carlos Sainz mai ales. Impactul spaniolului cu parapetul s-a dovedit serios pentru ca procedura de Saftey Car să nu fie suficientă. Steagul roșu a fost fluturat fără ezitare, însă ploaia s-a întețit mult mai serios pe intervalul suspendării.

Clar, postura care nu se împlinea în urmă cu șapte zile devenea realitate acum, cu ruleta șansei devenind mult mai larg. De această dată, așteptarea s-a arătat complet justificată sub tabloul realei inundații, față de procedura inversă a rundei precedente. Ca urmare, întrebarea începea să apară pe orizontul întunecat dacă întrecerea se va mai relua sau nu. Având în vedere că startul a avut loc, cronometrul se scurgea deja de la un maximum disponibil de trei ore.

Mai exact, până când o decizie s-a pus în mișcare, peste 135 de minute s-au contabilizat spre eventuala reinstalare a ritmului de cursă. Tribunele pline păreau să primească ce și-au dorit măcar pentru un maximum întins la 40 de minute, liderul fiind cu siguranță principalul avantajat de condițiile de rulare. Dar, în timp ce Max Verstappen încerca să-și asigure spatele față de Charles Leclerc, ceilalți piloți au realizat că pneurile intermediare funcționează mult mai rapid. Sebastian Vettel și Nic Latifi au fost cei mai hotărâți, iar la scurt timp, întreg plutonul i-a urmat la standuri.

Singura excepție l-a vizat pe Mick Schumacher, fiul septuplului campion mondial ajungând la șefia ierarhiei, chiar și pentru câțiva metri. Numărul 1 de concurs s-a reîntors în vârf, începând să gonească către eventuala clipă absolută. Nu a fost nevoie să treacă multe parcurgeri pentru a vedea că Charles Leclerc va pune probleme minime. În ciuda faptului că primul record pe tur a mers în dreptul monegascului, ritmul ulterior nu a fost nici pe departe suficient. Scăderea cadenței a însemnat că Sergio Pérez va avea suficient spațiu pentru a reveni și a-și completa misiunea. Până atunci, bătălia a părut să se dea mai ales între Lewis Hamilton și Esteban Ocon, la marginea podiumului, cu britanicul fiind realmente blocat de concurentul normand. Pe zonele de viteză, Alpine a fost suficient de rapidă pentru ca reperul Mercedes să nu reușească manevra. În același timp, pe măsură ce minutele s-au scurs de pe cronometru, atenția s-a transpus pe clasamentul general.

Victoria îi era insuficientă lui Max Verstappen dacă Charles Leclerc l-ar fi urmat, este drept, marja fiind de un singur punct. Checo Pérez nu avea altceva de făcut decât să reducă diferența pentru a mări presiunea asupra mașinii Ferrari din față. Este imposibil să uităm ce rol a jucat mexicanul în ultima etapă din 2021, el putând să-i facă față lui Lewis Hamilton pentru a reaprinde bătălia de atunci.

Acum, învingătorul rundei precedente era categoric plasat în rolul ofensiv, având destulă răbdare până în momentul oportun.În multiple ocazii, monopostul roșu a reușit să contracareze orice manevră pe exterior, inclusiv la pătrunderea în ceea ce a fost turul final. Dar, într-o altă similitudine față de sezonul precedent, nu puteam constata o concluzie mai strânsă, după ce locul secund a fost inițial protejat. Câtă vreme olandezul prelua steagul cu pătrățele, pentru a douăsprezecea sa victorie stagională, totul rămânea în joc. Incredibil dar adevărat, Leclerc nu a menținut controlul în ultima șicană, revenind în fața lui Pérez prin afara pistei. Evident, penalizarea de 5 secunde a devenit inevitabilă, iar Max Verstappen și-a văzut asigurată diferența necesară pentru titlul dublului campion mondial.

Ținând cont de faptul că Suzuka nu a mai văzut măcar vreun alt steag galben de la reluarea întrecerii, ne putem gândi că în definitiv, cursa japoneză ar fi trebuit să fi avut o durată propriu-zisă mai mare. Chiar și astfel, lăsarea întunericului a oferit un peisaj cu atât mai rar întâlnit, pe un circuit clasic din Marele Circ.

Ultima pagină de istorie din Grand Prix-ul nipon tocmai s-a scris, într-o manieră greu de uitat. Deși succesul nu a stat deloc în dubiu, episodul din 2022 va fi memorabil pentru faptul că nimic nu este decis într-o întrecere de Formula 1, până la ultima schimbare de direcție. Entuziasmul s-a transpus la maximum, mai ales pentru învingătorul absolut, care a rămas Max Verstappen, cel ce va fi în continuare în căutarea noilor repere de legendă pe patru roți.

Surse:

https://www.digisport.ro/f1/max-verstappen-campion-mondial-victorie-in-japonia-in-conditii-speciale-ploaia-a-dat-peste-cap-cursa-de-la-suzuka-1960257