Dacă primul succes bifat de Max Verstappen pe traseul de Formula 1 al Belgiei s-a decis fără o cursă propriu-zisă, actualul campion mondial a profitat de etapa din 2022 pentru a-și demonstra superioritatea deplină.

Nu numai că o a treia victorie stagională consecutivă a venit la în Munții Ardeni, dar maniera a depășit-o inclusiv pe cea anterioară, de la Hungaroring. Într-o amiază animată mai degrabă de incidentul primului tur dintre Lewis Hamilton și Fernando Alonso, olandezul nu a dat vreo șansă concurenței.

Plecat de pe locul 14, urmare a penalizărilor aferente schimbării elementelor de motor, autorul celui mai bun timp din calificări a preluat conducerea duminică după doar 12 tururi. Sergio Pérez nu a putut decât asigura o nouă dublă pentru Red Bull Racing, Carlos Sainz Jr încheind al treilea, deși a plecat din pole-position; într-o ediție a Marelui Circ cu numărul 55 la Spa-Francorchamps, care nu va fi ultima dintr-o istorie legendară.

Pentru fiecare ocazie există o poveste diferită aplicată spre menținerea interesului major. Imposibil de prevăzut se remarcă ideea că puține aspecte rămân asigurate de trecerea agresivă a anilor, Inclusiv domeniile competitive au în față o asemenea expunere formată din orientări multiple. Structurile esențiale nu își mai pot asuma același rol, până și amprenta tradiției simțindu-se mai puțin clară. Ea este de obicei recunoscută și în probele purei adrenaline, în ciuda faptului că noutățile prezintă aceeași dimensiune fascinantă.

În duelurile consumate și trăite pe asfalt, acțiunile propriu-zise reprezintă de obicei o parte mică dintr-un proces sensibil. La un moment dat, va deveni dificil să opinăm că influența directă a inspirației protagoniștilor rămâne elementul decisiv. Spre succesul sau eșecul motorizat pe termen lung, implicarea se manifestă din multiple direcții, imprevizibile atunci când nu totul depinde de pilonul central. Contraargumentele sunt încă posibile, însă de așteaptă momente particulare. Drumul către glorie, mai ales pe patru roți, din câte remarcăm, se dovedește dificil spre puțin probabil pentru cei mai mulți.

Pe de altă parte, avem de-a face și cu o tendință inversă în Formula 1, care îi privește pe cei ce au simțit deja gustul succesului absolut. Chiar dacă momentul subliniat a venit o singură dată, în condiții optime el pare să înlăture orice barieră a îndoielii înregistrate probabil în trecut (sau la momentul actual de orice grup sau individualitate). Deși nu putem numi mulți concurenți laureați supremi în perioada recentă, recunoașterea lor se realizează și datorită încrederii suplimentare. Din perspectiva contrarie, parcursul către scopul final dorit va resimți aproape orice obstacol mai puternic, în contul celor ce rămân momentan pretendenți.

De-a lungul întregii perioade aferente pauzei de vară, întrebările s-au acumulat enorm spre zona formației ce este privită în principal ca singura opoziție reală asupra lui Max Verstappen și Red Bull Racing. Pentru cea mai mare parte incipientă a sezonului, Ferrari a semnalat că deține atuurile necesare către a domina. Însă, direcția a devenit treptat opusă, chiar sub presiunea generată de potențial. Încă nu au trecut mai mult de cinci luni de când Charles Leclerc ar fi putut să înregistreze un avans fără precedent în ierarhia generală. De la capătul week-endului australian totuși, dinamica s-a schimbat treptat, dar radical.

Ca urmare, dispunerea arata cele 80 de unități ce în orice circumstanțe, nu ar trebui să poată fi restrânse, câtă vreme cel mai constant pilot rămâne actualul campion mondial. În  același timp, printre temele repausului de patru săptămâni sunt acelea că Scuderia se regăsește cu mulți pași evidenți în spatele echipei lui Christian Horner, din perspectiva aplicării strategice. Orice eroare de pilotaj pare să nu coste atât de mult comparativ cu neinspirația întâlnită în cadrele strategice, poate neaflate în prim-plan pentru întreg publicul larg.

Ultimul dintre exemple a aprins și mai serios dezamăgirea de care suporterii, dar și maeștrii actuali din mașina roșie, pe o scenă maghiară unde liderul clasamentului a reușit să extragă un succes de excepție. În parte, Verstappen nu s-ar fi putut impune atât de facil în final dacă adversarul său monegasc ar fi rulat pe anvelopele potrivite pe finalul întrecerii din Budapesta. Ca urmare, o secvență foarte dificilă se pregătește de start cu destulă neîncredere și ezitări în garajele tifosilor.

În plus, secvența subliniată va fi conținut trei runde succesive de care Leclerc și întreg plutonul avea nevoie să se agațe. Ajungând pe unicul Spa, contextul istoric al  Marelui Circ a pătruns din nou în atenție. Permanent, va rămâne improbabil să ne gândim la circuitul întins în Ardeni fără influența asociată F1. Însă, asemenea tuturor celorlalte configurații francofone, Le Castellet și mai ales Monte Carlo, necunoscutul spre viitor se remarcă.

Privind mai adânc, Belgia și circuitul său de rarisima lungime a celor 7004 metri, este una dintre locațiile pe care o revenire a Marelui Premiu sud-african ar ținti-o direct. Din unghiul admiratorilor, oricât de mare va rămâne gradul de risc, este evident că nicio altă întrecere nu va semăna celei din zona muntoasă belgiană. O mulțime a episoadelor pătrunse în legendă au însemnat perpetuarea unei legături aparent imposibil de înlăturat. De aceea, tocmai înaintea cursei din 2022, înțelegerea a fost oficializată pentru un al sezon, poate spre surprinderea generală.

Pe lângă acest anunț, ultimul week-end francofon a debutat sub amprenta anunțului implicării oficiale Audi în competiție din 2026, iminent alături de Sauber. Revenind în prezent, paradoxal sau nu, de la începutul secolului precedent, ocaziile inimitabile s-au scurs la Spa-Francorchamps, inclusiv datorită celei mai scurte întreceri. Multe expuneri negative au surprins singurul tur completat în statistici, raportându-ne la sezonul precedent. Dar, în pofida adoptării termenului de non-cursă, viabil din multe puncte de vedere, etapa evocată va rămâne cu implicații aparte, inclusiv datorită faptului că George Russell a obținut cel dintâi podium al carierei sub culorile Williams.  

Efortul din calificările anului 2021 au fost răsplătite, atât pentru tânărul englez, pentru învingătorul care a fost tot Max Verstappen, cât mai ales pentru public. Este drept, stoicismul nerăsplătit în condiții de ploaie nu este niciodată plăcut pe termen imediat. Însă, pe măsură ce timpul trece, acea rundă se adaugă zonei mitice care se desprinde de pe configurația inaugurată cu 101 ani în urmă pentru competițiile pe patru roți. Dacă în zona monoposturilor, pericolul pare să existe încă, anduranța motocicletelor a revenit în Belgia după o lungă pauză.

Important este să menționăm că organizatorii au atribuit noi lucrări celor 7 km pentru maximizarea șanselor. Standardele de siguranță au crescut la toate nivelurile, inclusiv prin adăugarea altor zone cu pietriș, valoroase mai ales dacă ploaia nu ar fi intervenit. Deși inclusiv startul week-endului a adus scurte precipitații, prognoza nu a indicat un scenariu apropiat de cel precedent. În ciuda lipsei ploii, temperaturile uluitor de scăzute urmau să joace propriul rol, într-o zi a calificărilor complet particulară.

La startul ei, deja era cunoscut că nu mai puțin de șapte piloți (aflați peste limita regulamentară actuală) au ales să schimbe elemente ale pachetului propulsor. Evident, penalizările pe grilă au fost asumate însă, întocmai datorită modulului de la Spa, mereu predispus numeroaselor depășiri. Printre cei care au decis să apeleze la resurse proaspete dar implicit la retrogradări, s-au numărat Charles Leclerc și Max Verstappen inclusiv. Ca urmare, o variantă luată în calcul a fost că cei doi vor utiliza secvența Q3 pentru a-și sprijinii colegii spre obținerea întâietății.

Dar, în urma stabilirii unui timp absolut incontestabil, de 1.43.665, campionul mondial nu a mai fost invitat să-i ofere sprijinul aerodinamic lui Sergio Pérez. Mexicanul a fost devansat de Carlos Sainz Jr. în cadrul ambelor încercări cronometrate finale, el fiind sigur doar de poziția a doua. În schimb, spaniolul învingător la Silverstone a moștenit postura de pole-position, deși performanța sa a fost inferioară cu peste șase zecimi de secundă celei realizate la bordul lui Verstappen.

Fernando Alonso și mai ales Alex Albon (aflat la performanța sezonului) au fost beneficiarii realcătuirii grilei definitive, dublul laureat suprem putând poposi în poziția a treia la start, flancat de Lewis Hamilton. Pentru o a doua ocazie consecutivă totuși, atenția unul decor arhiplin din 2022 nu a mers tocmai spre fruntea grilei. Pe unul dintre circuitele de imens confort, întrebarea era cât de mult ar fi putut recupera monopostul cu numărul 1, de pe caseta a paisprezecea la plecare. Totodată, echipierul său avea sarcina de a-l incomoda serios pe colegul lui Charles Leclerc, afla la al doilea start privilegiat al carierei.

Pe asfaltul uscat de la Spa, Carlos Sainz Jr. simțea o nouă șansă mare, tatăl său privind din boxa Ferrari. Reacția a fost una excelentă de partea sa, însă categoric de partea mult mai experimentatului compatriot. Fernando Alonso a profitat de mai mica doză a curajului din partea lui Checo Pérez pentru a-și asuma doar temporar poziția secundă. Dornic să-și arate imediat potențialul în fața fostului său coleg de la McLaren, Lewis Hamilton nu a acceptat să rămână mult timp în spate.

Ibericul de la Alpine nu a permis decât un contact major pe exteriorul virajului Les Combes, ce a rezultat într-un prim abandon stagional pentru britanic. Până la capătul primului tur, Saftey Carul și-a făcut apariția și în urma incidentului dintre Nic Latifi și Valteri Bottas. Deja Max Verstappen era perfect poziționat pe locul al optulea pentru a-și începe dominația imperturbabilă. Fără niciun obstacol în fața noului motor și a pneurilor soft montate la început, batavul a efectuat manevrele necesare pentru a ajunge în frunte.

În turul 12, tandemul Red Bull s-a aflat la timonă, Carlos Sainz pătrunzând deja la standuri, însă ritmul uluitor al monoposturilor austriece nu a lăsat loc de întrebări. Deja Ferrari a fost nevoită să înfrunte scenariul în care succesul devenea imposibil, îndată ce pilotul născut în Belgia a recăpătat prima poziție, cu mult înaintea de jumătatea după-amiezii. Mai departe, spaniolul cu numărul 55 a cedat enorm și în fața lui Sergio Pérez, urmarea depășirii fiind imediată pe liniile drepte.

Absența oricărui incident a făcut imposibilă o punere în pericol a primelor două poziții, indiferent jocului strategiilor. Pe măsură ce plutonul s-a strâns foarte mult în a doua sa jumătate, pentru bătălia ultimului punct, obținut de Alexander Albon, Esteban Ocon a menținut atenția publicului printr-o dublă depășire fabuloasă pe linia dreaptă Kemmel. În stagiile finale, George Russell ar fi putut să spere la continuarea seriei personale de podiumuri. Englezul nu a reușit să acopere tot deficitul ce îl separa de un Carlos Sainz Jr. încă stăpân pe sine.

Cu toate acestea, în fața ibericului, lucrurile nu au mai putut fi alterate, poate spre lipsa suspansului nedorită de întreaga asistență. Ne-am putea gândi că prestația din Ungaria a lui Max Verstappen ar fi putut să rămână referențială pentru o vreme. Realitatea însă a expus un Mare Premiu al Belgiei pentru care și demonstrația de forță pare o expresie insuficientă. Peste 20 de secunde l-au separat la final de echipierul său pe protagonistul plecat de pe 14.

Mai mult, încercarea lui Charles Leclerc pentru obținerea celui mai rapid tur l-a costat și poziția a cincea (în urma ultimei penalizări primite în urma accelerării pe linia boxelor). Monegascul s-a văzut deposedat și de poziția secundă din ierarhia generală, Checo Pérez obținând premiul al doilea într-o etapă istorică pentru Red Bull Racing, dintr-un unghi al purei superiorități.

Desigur, ea nu ar rămâne valabilă fără potențialul și încrederea pe care Max Verstappen continuă să le etaleze tot mai puternic. În condițiile celui de-al doilea Grand Prix natal succesiv ce se apropie la Zandvoort în Țara Lalelelor, un succes cu numărul 30 în pare probabil cel puțin pentru el. Până atunci, actualul laureat absolut a ilustrat complet de ce pare acum pilotul ce poate spera să îi provoace recordul de victorii lui Michael Schumacher la Spa-Francorchamps, de șase.

Surse:

https://www.digisport.ro/f1/plecat-de-pe-locul-14-max-verstappen-a-castigat-marele-premiu-al-belgiei-a-facut-cea-mai-buna-cursa-a-carierei-1879065