Dacă episodul consumat în Statele Unite a semnalat o izbândă muncită cu resurse maxime pentru liderul ierarhiei stagionale a Marelui Circ, lucrurile s-au desfășurat mult mai simplu la revenirea competiției pe tărâm mexican, cel puțin în cadrul întrecerii propriu-zise.

Max Verstappen a avut totuși nevoie să surmonteze o ședință de calificări cu aparență surprinzătoare, atât Valtteri Bottas, cât și Lewis Hamilton luându-i fața sâmbătă. Autor al unui start minunat, concurentul olandez a sprintat realmente spre a noua sa victorie din 2021. Colegul său de echipă, sprijinit permanent de tribune, Sergio Pérez, a reușit să bifeze un podium memorabil pe circuitul natal, fără a-i subtiliza poziția secundă lui Lewis Hamilton. Acesta rămâne la 19 puncte în spatele rivalului său, cu patru acte rămase de consumat din actualul sezon al Formulei 1.

Deseori, pozițiile clasice conduc spre un dramatism absolut ieșit din comun, atunci când noutățile apar la orizont. De aceea, acontarea efortului nu se produce mereu vizibil, conform resurselor aflate artizanilor. Cumva, așteptările au fost reconfirmate pentru un interval atât de lung, încât direcțiile distincte își găsesc un grad mai înalt al aprecierii. Convingător sau nu, am avut parte de o înlănțuire similară, cu episoade de excepție în lumea adrenalinei motorizate. Măsurând doar ultimele săptămâni, elementul siguranței în rezultate a dispărut brusc. 

Deși întotdeauna vom avea de-a face cu un cerc al favoriților, calea spre imprevizibil s-a dovedit mai ușor accesibilă. În același timp, responsabilitatea dramatismului nu a fost împărțită doar în direcțiile preconizate, ci și în cazul concurenților mai puțin vizați. Tema subliniată, una inconfundabilă pentru întreg motorsportul internațional, s-a evidențiat din nou atunci când miza a fost mai importantă pe patru roți.

Într-o nouă săptămână care a promis să se încheie la maximă intensitate, aspectele generale au indicat o ușoară stabilizare a dinamicii și în Formula 1. Dar, întreg procesul merită o analiză profundă, întorcându-ne către secvența jumătății de campanie. În alte contexte, apropiate în bună măsură de prezent, momentul evocat a adus multe așteptări asupra faptului că monopolul deținut de un singur reper va putea fi spart. Însă, absolut fiecare dintre exemplele anterioare a arătat, la scurt timp, că forța dominantă a rămas una singură.

Superioritatea a fost calibrată de la un eveniment la altul în precedentele toamnei și (mai nou) iernii. Întrebarea s-a pus, privind spre 2021, dacă tendința se va păstra, după jumătatea informală a calendarului. Nu doar că răspunsul a fost unul negativ, însă bătălia a continuat să se ascută și treptat să pară a oferi avantajul pentru cei ce vizează stoparea parțialului de glorie totală a manufacturierului din Stuttgart.

Mai mult, la vârful perspectivei că obișnuitul va fi alterat în Formula 1, putem remarca că principalul exponent al noii generații, născut pe teritoriu belgian, dar reprezentant al Țărilor de Jos, continuă să ilustreze că deține mijloacele maturității necesare pentru a deveni un deținător al laurilor.

Devine prea ușor să uităm, că în ciuda unei vârste încă favorabile progresului în general, fie că am lua în calcul evoluțiile din șa sau de la volan, Max Verstappen se regăsește la al șaptelea sezon de experiență în cele mai performante monoposturi ale planetei. Înțelegerea reală a mizelor nu a reprezentat vreodată o problemă, iar când materialul pus la dispoziție s-a transformat într-unul de vârf, dovezile s-au remarcat imediat.

Ultima dintre ele, pe lângă multe altele ale sezonului 2021, s-a produs în urmă cu două săptămâni, pe mult mediatizatul traseu texan. Un start neinspirat nu este dovedit întotdeauna drept ușor de redresat, însă, concurentul principal sub culorile Red Bull a putut întoarce ecuația în favoarea lui. Și, totuși, a fost nevoie de o prestație defensivă ideală pentru ca Lewis Hamilton să nu poată găsi răspunsul cu un reviriment evident către finalul aventurii din Austin. Din nou, fără un context ideal, el a mai făcut un pas în direcția potrivită, ținând cont că, într-o perioadă stânsă, următoarele destinații ar fi fost teoretic favorabile mașinilor austriece, Red Bull Racing.

Pentru toate schimbările pe care caravana a fost nevoită să le adopte recent, traversarea Atlanticului în virtutea opririlor succesive, de la nord spre sud, denotă o importantă apropiere a perioadelor în care nici publicul și nici protagoniștii nu aveau motive de îngrijorare. După un record absolut al audienței fizice, pentru orice cursă de-a lungul istoriei, întâmpinat în Statele Unite, atmosfera a promis să se arate chiar mai incendiară la granița americană, mult mediatizată recent.

Pentru a reveni, istoria Mexicului cu fenomenul F1 nu este deloc atât de scurtă, precum am putea să credem la prima vedere. Mai precis, primul eveniment oficial asociat competiției s-a consumat în urmă cu aproape șase decenii, Jim Clark impunându-se în 1963. Multe perioade neîntrerupte de cursă au fost urmate de altele în care spectacolul central-american a fost întrerupt. Practic, cea mai lungă pauză a datat din 1992, până în 2015, atunci când Nico Rosberg a bifat singurul său succes pe excepționala configurație dedicată fraților Pedro și Ricardo Rodriguez.

De-a lungul decadelor menționate, aspectul estetic al traseului a suportat multiple schimbări, lungimea sa rămânând neschimbată aproape în permanență. Actualmente, cei 4,304 kilometri au avut de înfruntat un nou hiatus din rațiuni pandemice binecunoscute, timp în care celebra zonă adiacentă a arenei de baseball Foro Solo a fost utilizată pentru sprijinirea misiunii sanitare naționale.

Remarcabila dispoziție a circuitului a fost subliniată nu de puține ori pentru organizarea acțiunilor ce depășesc granițele sportului, însă situația s-a îmbunătățit, iar cursa-etalon pe patru roți și-a putut relua rutina. Precum am remarcat și în Motomondialul de Viteză, pe tărâm lusitan, acolo unde, printre altele, cel mai tânăr campion mondial al actualului secol a fost încoronat, în persoana lui Pedro Acosta, la Moto 3 *, denumirile întrecerilor conturează o mare varietate. Desfășurarea inaugurală a unui Grand Prix al orașului Mexico City a demarat cu un important aspect de luat în calcul.

Întregul elan ar fi trebuit să se prezinte de partea formației lui Christian Horner, măcar dintr-un cadru teoretic. Chiar și contextul delicat al precedentei întreceri, teoretic favorabile pentru Mercedes a fost neutralizat. Iar, odată cu vizita la sud de Texas, caracteristicile de pistă se prezentau ușor favorabile exponenților Red Bull Racing.

Inițial, dominația s-a arătat fără vreun dubiu, miza mergând și asupra realității că marele erou local Sergio Pérez va avea cea mai importantă oportunitate de a bifa un rezultat memorabil pentru orice pilot reprezentant al Mexicului.

Așteptările subliniate s-au îndreptat mai degrabă spre calificări, acolo unde Checo și echipierul său olandez au părut că vor reuși să controleze ritmul. Într-o uluitoare schimbare de peisaj, care nu a inclus vreo pauză între ultima sesiune de antrenamente libere și segmentul Q1, Lewis Hamilton și, mai ales, Valtteri Bottas, au găsit resursele pentru a reduce simțitor ecartul în fața lui Max Verstappen, sprijinit de Pérez, după neutralizarea survenită accidentului lui Lance Stroll.

Ulterior, reprezentantul finlandez de la Mercedes a reușit să atribuie cele mai inspirate tururi în segmentul decisiv, campionul mondial în exercițiu nereușind decât completarea primei linii. Nesperat sau nu, tandemul lui Toto Wolff a răsturnat la rându-i predicțiile, liderul ierarhiei generale obținând doar poziția a treia la start. În schimb, performerul amiezii de sâmbătă a primit drept răsplată pentru al nouăsprezecelea pole-position al carierei, o fenomenală cască purtată de legenda Juan Manuel Fangio în 1951, primul sezon al laurilor pentru sud-american.

Gândindu-ne și la revenirea tenisului în capitala argentiniană, după 35 de ani – care a văzut un reviriment uluitor al Irinei Bara și Ekaterine Gorgodze, învingătoare în a doua finală de dublu în șapte zile, după trei șanse de meci apărate – aspectele ieșite din comun au conturat nu numai motorsportul, o seară latină agitată.

Dar, aflat pentru a treia oară în fruntea plutonului, în ultimele patru curse, Valtteri Bottas avea de soluționat mai multe opțiuni în lunga accelerare către primul viraj la Marelui Premiu din capitala mexicană. Principala țintă a nordicului a fost împiedicarea unui atac direct al lui Max Verstappen.

Dublul învingător pe Autódromo Hermanos, Rodríguez s-a văzut nevoit să abordeze la capacitate maximă linia dreaptă. Încercând să abordeze prima perioadă de frânare pe exterior, batavul a reușit să obțină practic revanșa față de episodul american, ajungând în frunte datorită plasei aerodinamice. Suplimentar favorabil pentru Verstappen, Valtteri Bottas a fost agățat din spate de către un Daniel Ricciardo furibund. Coliziunea australianului a fost doar prima dintr-o serie de incidente, care a adus după o lungă pauză mașina de siguranță pe o pistă a Formulei 1.

Cu Mick Schumacher și Yuki Tsunoda în afara calculelor, Safety Car-ul a părăsit circuitul după cinci tururi. Însă, la capătul lor, Max Verstappen a intrat într-un profund control. Exercitând ritmul mult superior față de principalul său urmăritor britanic, pilotul de 24 de ani și-a dus ecartul la valori imense, practic imposibil de surmontat în condiții normale.

Mai mult, amenințarea lui Lewis Hamilton se extinde serios din partea lui Sergio Pérez. Cadența mexicanului s-a arătat mult mai înaltă decât cea anticipată inclusiv în standul de comandă Red Bull. În vreme ce colegul său a înaintat spre un succes fără nicio dilemă, al doilea membru din tandemul austriac a exercitat o imensă presiune asupra englezului, spre nemulțumirea evidentă a acestuia din urmă.

Îndemnat să forțeze permanent, cel puțin în speranța obținerii unei intrări timpurii la standuri pentru adversar, Checo nu a ezitat în a menține ritmul. Turul al treizecilea l-a văzut pe Hamilton în boxa Mercedes, reacția pentru mașina cu numărul 11 fiind un stint prelungit suplimentat foarte serios pe anvelopele medii.

La intrarea în jumătatea secundă a întrecerii, performanțele învingătorului din Baku au rămas la nivelul solicitat. Pneurile mexicanului continuau să afișeze o rezistență de excepție, care i-ar fi putut oferi șansa celui mai bun Grand Prix de casă. Intrarea sa la boxe a urmat parcurgerii 40, undeva la zece secunde separându-i pe protagoniștii singurului duel aprins în Mexic. Dacă triumful nu a fost oricum tangibil, miza latino-americanului a rămas posibila acaparare a poziției secunde. În schimb, sarcina lui Lewis Hamilton s-a rezumat doar spre limitarea daunelor, recordurile pe tur urmând să curgă în contul lui Pérez.

Finalul mexican i-a prezentat apropierea eroului, publicului capitolin. Defensiva completată ideal de Lewis Hamilton a echivalat cu faptul că țara gazdă se va bucura doar pentru un prim podium autohton în istorie, pe treapta a treia.

Pentru Max Verstappen, singurul moment exercitat sub maximă presiune a fost cel al startului. Ulterior, liderul clasamentului mondial a completat o superbă demonstrație de forță. Cu 25 de unități acontate într-o atmosferă absolut unică pe Autódromo Hermanos Rodríguez, el și-a dus avansul la 19 puncte în fața septuplului campion mondial. Performanța ideală a lui Valtteri Bottas din ultimul tur nu a permis Red Bull Racing să egaleze situația în cadrul ierarhiei echipelor, după 18 capitole.

Până la revenirea Formulei 1 în Brazilia, un nou episod de excepție confirmă că raportul forțelor continuă să propună noi direcții, iar odată cu scurgerea rundelor succesele se adună. Cota 19 pentru Max Verstappen, a treia în Mexic, în ultimele patru vizite, apropie momentul așteptat de întreaga comunitate portocalie a festivalului monoposturilor.   

Surse:

https://www.formula1.com/en/results.html/2021/team.html