Destinul a avut foarte multe lucruri de obiectat în cadrul unui sezon devenit memorabil pentru istoria Formulei 1. Iar spectacolul a continuat în această duminică și la Marele Premiu al Rusiei.

Calificările și mai ales inspirația l-au adus în prim-plan pe Lando Norris, care s-a poziționat apoi favorabil pentru a bifa din pole-position o primă victorie a carierei. Ploaia a avut un ultim cuvânt de spus, iar judecata superioară a condițiilor din frunte s-a remarcat în dreptul lui Lewis Hamilton. Plecat din linia secundă, galonatul britanic a avut mult de suferit la Soci, dar a reușit într-un decor inundat să treacă pragul istoriei. 

Al 100-lea său succes, anticipat în ultimele 9 săptămâni, s-a concretizat fabulos în final, un Max Verstappen la fel de inspirat urmându-l pe podiumul rus, alături de Carlos Sainz Jr., deși a luat startul de pe ultima poziție. Întâietatea piloților a trecut încă o dată în dreptul campionului mondial en-titre.

Deși, în multe situații, afirmația că fiece tur poate fi complet diferit, se prezintă un clișeu, atunci când ne-am aștepta mai puțin, ea devine parte din realitatea dură a competițiilor motorizate. Bătăliile magistrale pentru privirile spectatorilor ascund riscuri pe care protagoniștii și le vor asuma cu orice preț, în drumul spre succes.

Mutându-ne atenția către imensa necunoscută în care Marele Circ s-a transformat spre deliciul spectatorilor neutri, devine imposibil să nu remarcăm cum periculozitatea se îmbină inevitabil cu dorința impunerii dominației, pe circuit, dar și în afara lui. Consecințele abordărilor prea riscante s-au remarcat în trecut la cote serioase, pe care autoritatea internațională încearcă să le minimizeze actualmente. Adăugând și o situație generală strânsă, rezultatul nu se va transpune decât într-o tensiune suplimentară, ce compune povestea stagiunii 2021. 

În timp ce observația paralelă rămâne atentă în privința schimbărilor pe care componenții caravanei F1 le-ar putea înfrunta calendaristic, remarcăm că o campanie a intensității maxime se apropie treptat de final. Deși am putea crede că firul narativ include doar câțiva eroi, realitatea ne-a transmis în multiple ocazii că duelurile de la vârf se vor transforma în oportunității importante pentru concurenții dornici afirmării. Ca urmare, intensitatea confruntărilor dintre Max Verstappen și Lewis Hamilton, afiliați implicit lui Mercedes și respectiv Red Bull, va avea efecte grozave pentru membrii plutonului considerat secund. 

Daniel Ricciardo s-a regăsit indubitabil într-o perioadă cenușie a carierei sale din Formula 1, până în urmă cu 14 zile. Australianul a întâmpinat greutăți majore, comparativ cu echipierul său, Lando Norris, în adaptarea încorporării ideale a unui prototip McLaren Mercedes, aflat într-o schimbare importantă.

Și totuși, a fost nevoie de un singur context favorabil, în care șansa și experiența să se implice, pentru ca exponentul Antipozilor să își treacă din nou numele pe lista învingătorilor de etapă, la Monza. Desigur, în scopul unul week-end referențial pentru structura britanică în era motoarelor hibride, colegul său de echipă a traversat al doilea linia de sosire, fără a avea niciun regret. Rezultatul a fost întâmpinat cu un entuziasm pe măsura celor 11 ani de așteptare insulară pentru izbânda unei duble grozave. 

Însă, deznodământul unui alt episod italian extraordinar, a stat la baza evenimentului principal al precedentei după-amiezi de cursă. Bătălia pentru titlul de campion mondial cu numărul 71 a consemnat imense tensiuni. Suficientă vreme, Lewis Hamilton și Max Verstappen au izbutit să mențină valabilă aparența calmului direct. Doar că incidentul survenit la Silverstone și-a așteptat parcă secvența de represalii, asumată de batav ca un posibil dublu abandon. Într-un moment în care o abordare directă nu ar fi fost impetuos necesară, ambii piloți au hotărât să nu mai cedeze niciun moment.

Prin încălecarea survenită pe Autodromo Nazionale, britanicul și-a văzut seria de curse încheiate consecutiv la remarcabila cotă 63. Dar, cu toții știm că în alte circumstanțe, impactul celor două mașini ar fi putut aduce urmări mult mai serioase asupra campionului mondial. Contactul dintre roata față a lui Verstappen și casca insularului a fost evitat doar prin intervenția dispozitivului Halo. 

De-a lungul deceniilor, legătura organizatorică a Rusiei cu Formula 1 s-a dezvoltat într-o manieră neuniformă. Cea mai întinsă națiune a planetei, indiferent denumirii sale, a fost vizată ca o destinație importantă, conform viziunii lui Bernie Ecclestone. Intențiile de a transpune întreceri sovietice la Moscova sau în Leningrad s-au transformat, în cele din urmă, într-un Mare Premiu al Ungariei (nelipsit între timp din calendar). 

Oportunitatea ideală s-a ivit prin apropierea Jocurilor Olimpice de Iarnă din 2014. Ulterior consumării lor, chiar fostul sat de specialitate din Soci a devenit gazda unui traseu apreciat, în lungime de 5,9 kilometri, care și-a adus contribuția la spectacolul grozav pe patru roți. În același timp, edițiile cu numerele 8 și 9 de pe autodromul semipermanent sunt programate în a fi ultimele. Stațiunea litorală este pregătită să permită poziția gazdei fostei capitale imperiale, Sankt Petersburg anunțându-și organizarea Grand Prix-ului rus începând cu 2023.

Până atunci, istoria și dramatismul au fost pregătite să se rescrie pe actuala configurație de cursă. În ziua inaugurală, pilotul cu cel mai ridicat nivel al liniștii interioare a reușit să intre în control. Cel mai recent învingător pe pista olimpică, Valtteri Bottas, a arătat multă dezinvoltură chiar și când a descris incidentul protagoniștilor luptei pentru titlu. Cu viitorul cert, finlandezul (autor al primului său succes al carierei, din 2017, chiar la Soci) și-a arătat afinitatea, dominând sesiunile incipiente, acompaniat de coechipierul său.

Ulterior, într-o rarisimă ocazie, până în prezent, ploaia și-a făcut o furtunoasă apariție, ultima sesiune cronometrată fiind chiar anulată din pricina cantității uriașe a apei de pe pistă. Prin urmare, în cazul în care condițiile s-au prezentat relativ asemănător, primele calificări desfășurate vreodată pe pistă udă, s-au arătat excepționale. 

O mențiune importantă, a fost aceea că indiferent de rezultat, Max Verstappen urma să suporte o penalizare cu trei poziții. Ulterior, schimbarea pachetului propulsor l-a trimis automat pe olandez în coada grilei. În asemenea condiții, orice deznodământ a rămas complet deschis. Asupra unui asfalt în uscare, caracteristicile s-au schimbat cu fiecare tur parcurs. Tandemul Mercedes a părut să se prezinte cel mai inspirat inițial. În absența lui Verstappen din avanposturi după multe sâmbete, modelele șvabe au menținut dominația până în secvența Q3. Acolo situația s-a complicat foarte serios, echipa germană cedând dramatic timona. 

George Russell a fost primul care a dorit să riște trecerea pe anvelope de pistă uscată, el fiind urmat apoi de toți ceilalți adversari. Cel mai inspirat în conectarea anvelopelor în temperatura optimă s-a dovedit Lando Norris, care s-a folosit de un ultim tur minunat pentru a-și asigura primul pole-position din carieră în fața lui Carlos Sainz Jr. În schimb, atât Lewis Hamilton cât și Valtteri Bottas au reacționat tardiv, britanicul fiind obligat să se mulțumească doar cu poziția a patra, George Russell urcând la rându-i, în fața sa.

Drept consecință, finalul de calificări mult așteptat a răsplătit pe deplin curajul tinerilor, Lando Norris câștigându-și o imensă oportunitate. Poziționând McLaren Mercedes pentru prima dată în fruntea plutonului după etapa braziliană din 2012 – atribuită chiar lui Hamilton – englezul în vârstă de doar 21 de ani ar fi putut să profite de ceea ce nu i s-a oferit pe tărâm peninsular. Condițiile aveau să joace un rol pivotal și la plecarea din Marele Premiu al Rusiei.

Chiar și pe un circuit lipsit de apă, Norris a avut nevoie de un demaraj pozitiv pentru a-și juca șansa victoriei. Momentul prim a fost anticipat superior de către fostul său coleg. Carlos Sainz Jr. a speculat perfect zona de accelerare, reușind să preia inițiativa, în ciuda unei intervenții la fel de îndrăznețe venite dinspre George Russell. Mașina Williams nu s-a putut măsura cu modelele aflate în față, ritmul primilor doi fiind mult superior urmăritorilor. În partea inferioară a plutonului, Valtteri Bottas s-a arătat nevoit a se implica serios drept consecință a unei noi penalizări survenită pe grilă. Nordicul avea nevoie să mențină atenția foarte ridicată asupra lui Max Verstappen, singurul concurent care practic nu avea nimic de pierdut în plus. El și-a început ascensiunea furibundă, depășind inclusiv mașina locotenentului formației rivale. 

În treimea de debut a întrecerii, diferențele foarte mici remarcate în avanposturi a surprins multiple opțiuni strategice. Piloții Red Bull au fost echipați cu anvelope dure, cea dintâi incursiune spre standuri fiind așteptate mai târziu față de un Lewis Hamilton regăsit în dificultate după un start reținut. Văzându-și șarja stopată de Fernando Alonso, Verstappen a optat să pătrundă la boxe în același tur cu britanicul. A doua porțiune de Grand Prix s-a anunțat grozavă, însă scenariul nu avea să se desfășoare în maniera așteptată. La capătul intervalului ieșirilor de la standuri, Lando Norris, revenit între timp, în postura liderului din parcurgerea 13, conducea cu suficient calm, doar Lewis Hamilton părând capabil să îl amenințe. 

Pe măsura apropierii mult mai experimentatului englez, un contrast fascinant s-a interpus între cei doi conaționali. Întrebarea s-a pus doar în ce privea fie primul succes al carierei pentru pilotul din Bristol, fie victoria centenară pentru pilotul activ din postura de Sir. 

Însă, totodată, un front noros care a amenințat marginal circuitul pe toată durata cursei, s-a abătut asupra traseului, promițând să dea peste cap calculele finale. Max Verstappen a reacționat imediat, simțind momentul potrivit pentru trecerea pe pneurile intermediare. În spatele său, Valtteri Bottas și-a jucat perfect rolul ajutător, indicând pentru Mercedes și Lewis Hamilton că varianta corectă este cea subliniată mai devreme. 

Conștient de ecartul dintre el și poziția a treia, ocupantul locului secund a urmat indicațiile echipei sale, lucru pe care Lando Norris nu l-a realizat. Sperând în zadar că își poate menține ecartul sub control pe un circuit din nou inundat, ultimele patru tururi s-au transformat într-un trist infern pentru liderul McLaren. Acesta și-a văzut aspirațiile virând aproape literalmente spre neant, în dezamăgirea imensă a boxei portocalii, el reușind să salveze la final locul al șaptelea pe anvelope intermediare, luându-i fața unui meritoriu Kimi Räikkönen (revenit la bordul Alfa Romeo cu cea mai bună performanță stagională). 

Dar, dramatismul negativ și ireversibil dintr-o tabără a însemnat împlinirea momentului așteptat pentru destulă vreme în Formula 1. Așteptarea pentru succesul cu numărul 100 a părut să continue pentru cel ce a rescris istoria sportului alături de Mercedes-AMG Petronas, alături de care 78 dintre triumfuri au ajuns să fie înregistrate,. Însă, decizia inspirată într-o secvență finală bulversantă la malul Mării Negre i-a oferit lui Lewis Hamilton posibilitatea unui nou moment al imortalității. 

După mai bine de 50 de secunde, adversarul său direct reușea să limiteze ideal daunele unei întrecerii asumate drept dure, Max Verstappen asigurându-și locul secund. Finalmente, Carlos Sainz Jr. și-a dus la capăt misiunea cu bine, bifând podiumul muncit din răsputeri pentru Ferrari. 

Din nou, ni s-a reamintit cât de importantă poate fi intervenția oricât de scurtă a ploii într-o competiție precum Marele Circ. Întrecerea din 2021 a Rusiei ar fi putut aduce un succes care ar fi fost pe deplin meritat pentru Lando Norris pe pistă uscată, precum a reiterat și învingătorul. Însă, avântul său s-a dovedit prea mare, iar calea spre istoria absolută a fost deschisă într-o manieră fantastică. 

Povestea începută în urmă cu 14 ani în Canada – scena primei izbânzi – continuată cu un titlu mondial în 2008 la McLaren, urmată de alte șase distincții sub combinezonul Mercedes, a atins în sfârșit reperul devenit inevitabil. Singurul concurent care s-a putut ridica la înălțimea recordurilor lui Michael Schumacher, a purtat borna victoriilor la un reper virtual inimaginabil, chiar și la startul perioadei hibride din Formula 1. 

Din 26 septembrie 2021, de la Soci derulând amintirile spre Montréal și 10 iunie 2007, Lewis Hamilton a atins unicul număr 100, recăpătând și șefia ierarhiei generale, cu doar două puncte, înaintea deplasării programate pe Istanbul Park, locul în care britanicul a obținut ultima coroană cu lauri la capătul unei curse cu multe similitudini celei de-a 15 etape stagionale. 

Surse:
https://www.dailymail.co.uk/sport/formulaone/article-10017533/Russian-Grand-Prix-2021-Live-Result.html