Viitorul organizatoric al Franței în Campionatul Mondial de Formula 1 rămâne momentan incert, dar întrecerea din 2022 are toate șansele să devină memorabilă peste timp.

Max Verstappen nu a luat startul din pole-position precum anul trecut la Le Castellet, dar s-a impus pentru a doua oară consecutiv.

Olandezul a profitat de o secvență costisitoare pentru Charles Leclerc, care a permis desprinderea rivalului său la 63 de puncte, în clasamentul general. Învingătorul rundei precedente din Austria a abandonat din poziția de frunte în Hexagon, după o eroare majoră, încheiată în parapetul virajului 11.

În afara campionului mondial, devenit pilotul cu cele mai multe starturi pentru Red Bull (130), și Lewis Hamilton a profitat. La întrecerea sa cu numărul 300 din carieră, septuplul laureat a atins poziția a doua într-o premieră stagională. George Russell a completat podiumul pentru Mercedes pe traseul Paul Ricard, după o bătălie acerbă tranșată cu Sergio Pérez (alterată parțial și de un formidabil Carlos Sainz Jr. plecat de pe 19), până în ultimul viraj.

Pe patru roți, rolul trecutului rămâne esențial, oricât de mari vor fi evoluțiile sportului în general. Alături, vom menționa și etapele prin care spectacolul a avansat pentru aprecierea publicului. Pentru întregi decenii, ramurile motorizate și-au creat un cerc propriu greu de îndepărtat, tradus prin vizitarea destinațiilor galonate. După cum am remarcat și cu alte ocazii, prezentul ne conduce într-o direcție diferită, ce prioritizează și exoticul.

În plus, una dintre numeroasele noi directive prin care Formula 1 se caracterizează în actualitate, se dovedește echidistanța calendaristică. Mai ales în ultimii ani, pe măsură ce întrecerile par să atingă o popularitate poate nemaiîntâlnită – repere absolute de asistență fiind stabilite aproape la fiecare rundă – discuțiile au căpătat turnuri serioase. Influența managerială nu a exclus un compromis ulterior pentru echitatea desfășurării evenimentelor în funcție de sfera geografică. Ținând cont de proiectele ce includ 24 într-o stagiune, calculele reci ar însuma doar opt deplasări pe bătrânul continent.

Știind într-adevăr că Marele Circ s-a dezvoltat în Europa, există multiple dimensiuni mai puțin îmbucurătoare. Pentru istoria bogată a monoposturilor, aproape fiecare națiune cu pasiune și interes egale a putut conta măcar pe un traseu emblematic. Este evident că, totalul ar deveni mult prea mic pentru ca anumite configurații inimitabile să nu se afle în pericol. Deja, pentru a crea o legătură cu poziția prezentă a calendarului, discuțiile s-au întețit serios asupra perlei din Monte Carlo. Precum devine facil să bănuim, alte locații echivalente cu analele F1 se poziționează relativ identic.

Deși tabloul s-a dezechilibrat într-o anume măsură de-a lungul mileniului actual, Franța nu va putea fi vreodată catalogată altfel. Nu trebuie să asociem Hexagonul doar cu două trasee legendare, dar și cu numele câtorva dintre imenșii campioni ai motorsportului. Probabil că Alain Prost se află foarte aproape de vârful piramidei pentru amatorii asociați F1, pentru a nu uita figuri precum Sébastien Loeb sau Sébastian Ogiér, în alte ramuri. Iar, pe baza influenței figurilor uriașe, tărâmul galic este mereu în căutarea spectacolului absolut.

Pentru a păstra referirile asupra întrecerilor doar pe asfalt, trecutul ne indică o traiectorie foarte lungă, cu rădăcini la începutul secolului precedent. Ulterior, după ce campionatele mondiale au prins contur, cele mai performante mașini au rulat alături încă din 1950, anul de debut pe care îl cunoaștem deja prea bine. De atunci, până la startul actualului mileniu, excepțiile au fost realmente numărate pe degetele de la o mână în principala competiție a planetei.

Nu trebuie să pierdem din vedere nici faptul că Elveția și-a desfășurat propriul Mare Premiu pe cunoscutul circuit, dar nu foarte apreciat din Dijon. Revenind însă la Franța, dacă primele ediții s-au desfășurat în apropiere de Rouen, majoritatea demonstrațiilor s-au împărțit între două piste, începând cu 1985. Pentru publicul ceva mai tânăr, Magny-Cours poate suna drept locația mai cunoscută, care într-adevăr, și-a creat propriile laitmotive legendare. Dar, de la ultima ediție desfășurată în proximitatea Lyonului, câștigată de Felipe Massa în 2008, a existat un enorm hiatus.

Abia la un deceniu distanță, Grand Prix-ul s-a realăturat calendarului, mulțumită configurației sudice, dedicată lui Paul Ricard. Ca urmare, am ajuns din nou la momentul în care distribuția va fi perfect egală între cele două, în dreptul Marilor Premii desfășurate, anume 18. O caracteristică foarte interesantă a pistei construite în urmă cu mai bine de cinci decenii, este aceea că, dacă o privim din prezent, pare una dintre cele mai confortabile din perspectiva multitudinilor traselor. Mai mult, într-un detaliu care a fost reconfirmat pentru Digi Sport, cei 5,8 kilometri imaginați în regiunea Le Castellet, pot fi utilizați de concurenți în peste 160 de variante.

Explicația pentru acest fapt se extrage odată cu reamintirea că dinamicul traseu a susținut mai degrabă condiții ideale în completarea testelor. De aceea, alături de o copertură laterală asfaltică deosebită, subliniind culorile drapelului național francez, peisajul din apropierea Marsiliei devine imposibil de confundat. Unele au fost ridicate în actuala formă extinsă tocmai la revenirea Formulei 1 în sudul țării, eveniment notat în 2018. Cu alte cuvinte, configurația pe care inclusiv Filip Ugran a obținut cel mai recent podium al său în Euroformula, se prezintă relativ nouă pentru întreg plutonul, cu doar trei ocazii contemporane bifate.

Iar, în condițiile în care Hexagonul riscă să piardă din nou statutul gazdei permanente în Formula 1, din motivele administrative invocate la început, un succes devine cu atât mai valoros. Chiar și astfel totuși, un alt lucru pare clar, privind spre palmaresul absolut al întrecerii, în dominația lui Michael Schumacher. Recordul său absolut de 8 triumfuri obținute la Magny-Cours va fi imposibil de amenințat, doar doi dintre pretendenții activi notând vreo victorie pe Circuit Paul Ricard. În continuare, devine mai mult decât inspirat, aducându-l în discuție pe septuplul campion mondial german, să menționăm că fiul său înregistrează un real moment de vârf.

Mick a fost autorul unei clasări grozave pe poziția a șasea într-o rundă precedentă cu foarte multe momente intrigante la Spielberg. Pe lângă incendiul de motor al lui Carlos Sainz Jr., care a privat o dublă Ferrari chiar în templul Red Bull, am primit o altă confirmare că totul se poate schimba, până și în interiorul unui week-end (deși victoriile nu au mers până acum decât spre doi constructori). Un Max Verstappen dominator inclusiv în cadrul cursei inaugurale de sprint a stagiunii i-a putut face față cu mare greutate lui Charles Leclerc și echipierului său. Monegascul a înregistrat primul său succes european după aproape trei ani, în ciuda îngrijorărilor majore asupra pedalei de frână.

Pentru liderul clasamentului general, unul dintre obiectivele de casă a fost ratat, însă focusul a mers imediat spre locația unei reveniri strategice spectaculoase în 2021, perdantul de-atunci fiind Lewis Hamilton. Britanicul a sosit cu trei podiumuri succesive pe Coasta de Azur (la întrecerea cu numărul 300 din carieră), urmând să îi ofere ocazia lui Nick de Vries să preia monopostul Mercedes în prima ședință de antrenamente libere. După ce a revenit la volan în locul campionului en-titre din Formula E, englezul a sperat la un nou progres, inclusiv către secvențele calificărilor, până acum defavorabile structurii lui Toto Wolff.

În așteptarea unei amiezi de sâmbătă temperaturi asfaltice ce puteau amenința recorduri, în contextul meteorologic similar în care se află sudul Europei, miza a fost împărțită în trei direcții principale. Dintre ele, totuși Red Bull și Max Verstappen au părut să își asume un avantaj relativ evident. Căutând să confirme așteptările, batavul a înfruntat un mare și interesant obstacol în Q3. Piloții Ferrari au conlucrat pentru ca Charles Leclerc să obțină plusul de plasă intermediară, în condițiile în care oricum Carlos Sainz Jr. era sigur de un start din coada grilei în urma schimbării motorului.

Diferența monegascului față de campionul mondial a trecut de trei zecimi de secundă, Sérgio Pérez fiind urmat de Lewis Hamilton, în cea de-a doua linie. Susținerea echipierului pentru primul pole-position Ferrari în Franța din 2008 încoace a fost dublată de cea a publicului, momentul unui start fierbinte la propriu prezentându-se pivotal în Le Castellet. Prima poziție  s-a transformat cu fiecare ocazie precedentă în succese franceze, iar Max Verstappen a fost determinat să încerce schimbarea statisticii. Imediat, deținătorul locului de top a devenit obligat să se apere la parcurgerea primei linii drepte, însă în spatele lui Leclerc, Lewis Hamilton a acționat la fel de eficace.

Sergio Pérez nu a avut cum să reacționeze la o plecare mult superioară a insularului, motiv pentru care latino-americanul a pierdut orice șansă de a se implica la vârf. Atât de rapid, într-o ipostază rară în întregul sezon, fruntașii de la Red Bull și Ferrari s-au detașat cu secunde bune față de întreg pluton. Fără Carlos Sainz sau Checo în apropiere, liderii formațiilor nu au avut opoziție directă apropiată în ritm de cursă. Conceptele monoposturilor ne-au garantat o superbă dinamică, cel italian reușind să creeze ecart față de taur pe zonele virajate.

Astfel, campionul en-titre din Țările de Jos nu a părut să poată recupera suficient pentru a declanșa un posibil atac pe celebra linie dreaptă Mistral, secționată în două părți pentru etapele Marelui Circ. Max Verstappen a încercat în schimb să se mențină cât mai aproape de lider, pentru menținerea presiunii, în așteptarea primelor mutări din zona boxelor. Uzura pneurilor a devenit într-adevăr factorul determinant, monopostul cu numărul 16 fiind cel care a cedat, cu un tur după ce liderul stagional pătrunsese la standuri.

Charles Leclerc a pierdut controlul punții spate în virajul 11, într-un potențial moment uriaș de cotitură a sezonului, costul pe moment dovedindu-se de asemenea enorm. Frustrarea asupra abandonului monegascului s-a manifestat și în cockpitul principalului său rival, la pătrunderea mașinii de siguranță. Opririle în lanț după neutralizare l-au readus pe campionul mondial în frunte, Lewis Hamilton urmărindu-l îndeaproape. Cel mai motivat pilot al plutonului a devenit al doilea membru Ferrari. Carlos Sainz nu a fost descurajat de startul din coada grilei ori de o penalizare suplimentară de cinci secunde. Spaniolul a utilizat pneurile de compoziție medie pentru a pune presiune asupra grupului urmăritor liderului.

În același timp, a părut că singura echipă care și-a propus categoric să încheie întrecerea fără o altă intrare la boxe a fost Mercedes. În rest, totul a părut să rămână în așteptare, spre ultima treime. Cu toate acestea, pierderile în standuri, setate la nu mai puțin de 30 de secunde, au obligat la varianta alternativă, mai puțin sigură. Curentul s-a îndreptat spre un final absolut incandescent măcar cât a privit ultimul loc pe podium. Sainz Jr. a părut să se poată implica direct contra lui Sergio Pérez, dar în urma unei depășiri incredibile închise în ultimul viraj, strategii italieni l-au invitat pe învingătorul de la Silverstone pentru pit-stopul conservator.

În ciuda ritmului său fabulos ulterior, fiul legendei din Dakar nu a putut să revină asupra poziției a patra. Între timp, George Russell a fost determinat să depășească mașina austriacă din fața sa. Miza unui dublu podium în premieră pentru Mercedes s-a văzut într-o manevră bruscă a englezului. Mexicanul și-a protejat locul, până la capătul momentului de Saftey Car declanșat de abandonul lui Zhou Guanyu.

Cel mai consistent concurent din sezonul prezent a reacționat perfect, rezistând până în ultimul tur în urma piloților care și-au adjudecat ultimele cinci coroane supreme. Lewis Hamilton a bifat finalmente o poziție secundă, după a douăsprezecea etapă, însă nu a putut atenta la triumful individual, la startul jubiliar din Franța. Max Verstappen nu a mai avut emoții în absența lui Charles Leclerc, a șaptea victorie din 2022 venind în amiaza în care a devenit cel mai longeviv competitor din existența crescândă a formației Red Bull Racing.

Mai mult decât atât, într-un Mare Premiu din Hexagon care oricum va putea să rămână în istorie din motivele enunțate la început, învingătorul și-a creat pentru prima dată o marjă deosebită, raportându-ne la clasamentul general. Drept consecință, clasica oprire maghiară a caravanei Formulei 1 înaintea pauzei de vară, va căpăta conotații demne de subliniat, într-o campanie ce până acum, rămăsese sub un vizibil echilibru.

Surse:

https://www.digisport.ro/f1/max-verstappen-a-castigat-marele-premiu-al-frantei-pole-man-ul-leclerc-a-abandonat-sainz-depasirea-anului-1815121