Actualul sezon al Campionatului Mondial de Formula 1 și-a parcurs, în teorie, ultima etapă europeană. Într-o desfășurare intrigantă, precum a fost cea din campania precedentă, Grand Prix-ul Turciei nu a dezamăgit.

Numele lui Valtteri Bottas nu apăruse deloc pe lista prealabilă a învingătorilor, însă o prestație solidă în calificări i-a oferit clasarea în fruntea grilei, Lewis Hamilton suportând o penalizare de 10 locuri din rațiuni tehnice pe Istanbul Park.

Într-o duminică parcursă totalmente sub regim de pistă udă, nordicul a evoluat dominator într-un rarisim Mare Premiu încheiat fără abandonuri, în condiții particulare. Finlandezul de la Mercedes a acontat al zecelea succes din carieră, urmat de exponenții Red Bull Racing. Echipat în neobișnuitul alb aniversar Honda, Max Verstappen, acompaniat pe podium de Sergio Pérez, a făcut din nou rocada în clasamentul general cu Lewis Hamilton, șase unități fiind avansul prezent al olandezului, la capătul a 16 runde.

Recent, referindu-ne în special la evenimentele pe patru roți, nu doar talentul și inspirația vor constitui diferența finală. Pătrunderile în zonele nesigure pentru mulți combatanți au echivalat cu șansele altora de a se ilustra. Chiar dacă, la prima vedere, am avea de-a face cu o remarcă scurtă a Marelui Circ, descrierea precedentă conturează aproape ideal realitatea ultimelor 14 zile devenite extrem de tensionate. Evident, alături de sceptrul întâmplării, care va trebui mereu luat în considerare, chiar și la un asemenea nivel, influența destinului rămâne înaltă pentru cele mai performante monoposturi ale planetei. Cumva, eforturile grozave ale tuturor pretendenților cu șanse pentru glorie vor ajunge să fie puse în balanță și influențate decisiv de factorul imprevizibilului. El pare să rămână prezent pentru un sezon ce și-a arătat de la început un potențial diferit. Echilibrul întâlnit nu se măsoară acum doar prin resursele personale ilustrate de protagoniști, ci și prin sprijinul tehnic bine calculat. Dar, observând evenimentele bifate în Rusia, e evident că în 2021 este nevoie de mai mult.

În cazul lui Lewis Hamilton, chiar dacă acest aspect nu s-a dezvoltat în exces, tocmai pe seama parității întâlnite, actuala campanie a Formulei 1 reprezintă o nouă provocare a recordurilor absolute. Nu trebuie să uităm că, pentru el, misiunea și presiunea, în consecință, sunt legate de călătoria spre al optulea titlu absolut, care i-ar furniza, măcar statistic, desprinderea față de Michael Schumacher.

În aceeași măsură, alte două borne majore – mai ușor tangibile – i-au fost apropiate odată cu debutul unui sezon pregătit după coordonate normale. Însă, dacă în cazul celui de-al 100-lea pole-position, așteptarea nu a trebuit extinsă foarte mult, până la Barcelona, cea aferentă victoriei cu același număr s-a transformat într-una prelungă și chiar obositoare, după cum chiar britanicul a reiterat. Gestiunea unui week-end preschimbat dificil pe țărmul Mării Negre s-a dovedit impecabilă, iar ploaia, sfetnicul inspirației pentru el, dar nu și în dreptul lui Lando Norris, l-a sprijinit în a depăși bariera crezută pentru atât de mult timp ca fiind intangibilă. Așadar, desfășurarea și mai ales deznodământul penultimului eveniment desfășurat la Soci a expus o multitudine de trăiri.

Bucuria, dezamăgirea și poate chiar încăpățânarea (ținând cont de apropierea succesului) a cuprins caravana, care ar fi putut să își treacă al 112-lea învingător diferit în analele sale, cu un plus de șansă și inspirație ale mai tânărului britanic implicat în bătălia ruletei rusești. În schimb, destinul a onorat o altă direcție, complicând, totodată, foarte serios calculele directe ale duelului pentru coroana stagională.

Atunci când pătrundem, indiferent de viitoarele decizii în ultima treime a stagiunii – care va include și premiera absolută pe patru roți a Marelui Premiu din Qatar – calculele continuă să curgă. Cel puțin pentru moment, la capătul unei alte schimbări în cadrul general al ierarhiei piloților, ultima destinație sigură pe bătrânul continent a promis entuziasm maxim. Un aspect considerat dintotdeauna în circumstanțele contemporane obișnuite, este cel al finalizării sezonului în afara Europei.

În 2021, șase evenimente ar trebui completate sub acest algoritm pentru a conduce calendarul spre final. Doar că, înaintea respectivei secvențe, exact stația ce separă de secole solul european de cel asiatic a putut întâmpina din nou protagoniștii. În ciuda faptului că structura stagională a părut să rămână sub control, multiple modificări au fost operate treptat.

Întregul fir narativ a plecat după ce anularea vizitei canadiene a fost confirmată pentru al doilea an consecutiv. Întrecerea din Turcia, neprogramată în planificarea originală, ar fi trebuit să aibă loc, așadar, la începutul verii. Restricțiile britanice de călătorie au impus atunci nu numai înlocuirea cursei cu cea din Stiria, ci și relocarea unei finale 100 % a Ligii Campionilor.

Dificultățile uriașe întâmpinate în Asia au făcut posibilă o reintroducere rapidă a țării semilunii în calendarul provizoriu, călătoria fiind apoi confirmată spre strâmtoarea Bosfor, drept substitut al Marelui Premiu din Singapore. Istanbul a fost în permanență o locație apreciată de cei mai importanți piloți ai istoriei recente, primul eveniment pe elegantul traseu local având loc în 2004.

Alte șapte ediții s-au mai adăugat acelei ocazii, cea mai recentă, inițiată în toamna precedentă pe baza acelorași criterii pandemice aducând finalmente istoria pe masă. După un final de săptămână dedicat imprevizibilului total, Lewis Hamilton s-a extras dintr-un context dificil, asigurându-și, atât un succes excepțional, cât și egalarea zestrei supreme a lui Michael Schumacher. Actualmente, a doua incursiune turcă după un repaus extins la nouă ani, s-a inițiat sub semnul echilibrului, dar al și câtorva nuanțe simbolice importante.

Primul pilot care a câștigat vreodată (cu plecarea din frunte inclusă) la bordul unui monopost F1 pe Istanbul Park, a fost pregătit de o ultimă reprezentație acolo. Din 2005 și până în prezent, Kimi Räikkönen a scris una dintre poveștile deosebite ale traseului cotat la 5,338 kilometri, care nu avea să fie ultima pentru Finlanda.

De asemenea, un eveniment cu nuanțe puternic estetice a fost marcat foarte atent de echipa ce va rămâne până la capătul sezonului Red Bull Racing Honda. Manufacturierul nipon și-a anunțat retragerea oficială din Marele Circ, iar în week-endul în care etapa din Japonia ar fi trebuit să se desfășoare, mașinile austriece au devenit predominant albe pentru o ocazie realmente rarisimă.

Cu simplul, dar puternicul mesaj vizibil inscripționat, Arigatō, Max Verstappen a fost conștient că un pas greu în bătălia către prima coroană cu lauri a mileniului pentru Honda, ar fi putut fi realizat în Turcia. Revenirea excepțională realizată după plecarea din coada plutonului la Soci în condițiile penalizării acceptate ca depășire a limitei regulamentare a utilizării componentelor din pachetul propulsor, a minimizat complet daunele. Acum, scenariul se pregătea a fi unul relativ opus, cu Lewis Hamilton și Mercedes alegând să înlocuiască cel de-al treilea motor termic înaintea primei zile.

Penalizarea aferentă pe grilă urma să coste zece poziții, însă întreaga complexitate a sesiunilor ce au urmat s-a schimbat, olandezul văzându-se în postura primei șanse în preluarea posturii de lider la general. Pe un asfalt care nu a mai oferit deloc impresia unui oarece patinoar mulțumită noului concept de prezervare a lui, calificările au fost amenințate serios, măcar la începutul acestora, de intervenția serioasă a ploii. Pe măsură ce condițiile s-au stabilizat, campionul mondial în exercițiu și-a respectat planificarea de a nu ceda multe poziții în reala ordine de start. Optând pentru o ușoară schimbare a strategiei normale în Q3, Lewis Hamilton și-a demarat cea mai bună tentativă la mijlocul secvenței.

Recordul absolut de pe Istanbul Park, îmbunătățit în multiple instanțe anterioare deja, a fost dus la 1.22.868. Britanicul responsabil pentru ea și-a asigurat fără probleme virtuala poziție a unsprezecea pe grilă.

Prestația echivalentă de facto cu un pole-postion i-a aparținut în premieră lângă Bosfor, tot unui model Mercedes. Valtteri Bottas i-a devansat pe Max Verstappen, care a fost mulțumit cu acapararea liniei întâi la plecare, în concluzia unei ședințe a calificărilor cum rar vom mai cunoaște.

Asemenea condițiilor de la Soci, prognoza după-amiezii de duminică la cumpăna continentelor, aversele au fost luate în considerare, ele făcându-și puternic apariția. Misiunea liderului stagional provizoriu s-ar fi putut ușura gradual, însă, startul a fost necesar de gestionat mai întâi, în a noua ediție a Grand Prix-ului Turciei, pe un asfalt complet ud. Singurul moment tensionat al primului tur a survenit între Pierre Gasly și Fernando Alonso, ibericul forțând la mare limită o dublă manevră de depășire.

Concomitent, Valtteri Bottas și-a prezervat cu succes poziția, în urma unui demaraj sub așteptări ori lipsit de riscuri, din partea lui Max Verstappen. Vestea mai bună primită de batav a fost constatată în ceea ce l-a privit pe adversarul său principal. În ciuda faptului că startul nu i-a adus dificultăți, Lewis Hamilton a găsit cu destulă greutate soluțiile pentru a depăși primii adversari întâlniți pe pistă. În particular, Yuki Tsunoda a reușit să îi țină piept foarte ferm englezului, progresul său fiind încetinit pentru parcurgeri valoroase.

A fost nevoie de un efort extins pentru cel mai recent învingător din regiunea Turzia să se plaseze în fața mașinii AlphaTauri a niponului. Ulterior, pe măsura scurgerii minutelor, manevrele sale au părut din ce în ce mai sigure, în ciuda ușoarei scăderi de încredere în primul set de anvelope. Un câștig demn de remarcat în prima treime a întrecerii a fost înregistrat de Carlos Sainz Jr. Spaniolul plecat din caseta a nouăsprezecea s-a regăsit în zona punctelor după numeroase depășiri curate. Așteptarea s-a instalat în jumătatea superioară a plutonului, pe măsură ce Hamilton și-a croit drum la limita careului de ași. Ploaia nu a mai interferat în cantități solide pe asfaltul turc drept care elementul strategic a părut să vizeze maximum o singură intrare la boxe.

În timp ce liderul continua să își deschidă avansul față de Max Verstappen, ceilalți doi exponenți ai bătăliei Mercedes-Red Bull au început să își ascută intențiile. Sergio Pérez a reușit să i se opună excepțional lui Lewis Hamilton suficient de multe viraje pentru ca oprirea coechipierului său să nu fie urmată unei reveniri pe pistă în fața insularului.

După ce monopostul cu numărul 33 a părăsit standurile, intrările s-au succedat, excepțiile târzii pentru schimbarea anvelopelor intermediare de la start, pentru un set nou, revenind în dreptul lui Charles Leclerc și Lewis Hamilton. Monegascul s-a văzut în fruntea cursei, însă ritmul susținut de el pe pneuri uzate nu s-a putut măsura cu cel al lui Valtteri Bottas, care și-a recuperat poziția de lider la intrarea în ultimele zece tururi.

Nevoiți la rândul lor să schimbe, Leclerc, însă mai ales campionul mondial au întâmpinat mari dificultăți în plasarea temperaturii pentru noile cauciucuri verzi, în condițiile unei piste într-un regim lent de uscare. Pilotul Ferrari nu și-a găsit ritmul la timp pentru a-și proteja ultima poziție a podiumului în dauna lui Sergio Pérez. Concomitent, Hamilton a fost serios amenințat de un cvartet condus de Pierre Gasly, căruia englezul i-a rezistat, la rândul său, cu destulă greutate.

Dacă unul dintre monoposturile Mercedes a încheiat cu destulă greutate pe locul al cincilea, Valtteri Bottas și-a demonstrat atribuțiile și în regimul de ploaie. După 58 de tururi parcurse fără eroare, nordicul a primit răsplata bine meritată, lângă Bosfor, cu un punct suplimentar acontat în parcurgerea finală. Seceta finlandezului data pentru mai bine de un întreg an calendaristic, succesul său cu numărul 10 în Formula 1 fiind bifat la 24 de curse după isprava din Rusia, în 2020.

Max Verstappen și-a dus la capăt misiunea, preluând șefia ierarhiei generale cu șase puncte, înaintea revenirii caravanei în Statele Unite printr-un loc secund perfect prezervat de-a lungul întregii întreceri. Checo Pérez a bifat la rândul său rezultatul maxim posibil, mexicanul bifând un rar deziderat al topului 3 atins în ani consecutivi pe același circuit, pentru două structuri diferite (Racing Point și Red Bull).

Dacă vizita din 2021 va rămâne sau nu ultima a Marelui Circ în dreptul Intercity – Istanbul Park pentru viitorul apropiat, reprezintă încă o întrebare ce trebuie revizitată. Până atunci, o noua reprezentație a Turciei în Campionatul Mondial a consemnat un Mare Premiu spectaculos, chiar și prin absența oricărui abandon pe un traseu acompaniat permanent de apă, care a trecut, în dreptul listei proprii, dar și celei stagionale, numele unui nou învingător așteptat îndelung: Valtteri Bottas.

Surse:

https://www.gpblog.com/en/news/96078/bottas-after-long-awaited-win-feels-like-a-well-deserved-upset.html