Un Un sondaj realizat de Worrealizat de World Vision România în rândul părinților și profesorilor de educație fizică și sport din mediul rural, a cartografiat accesul copiilor la sportul organizat, evidențiind dificultăți majore și nevoi stringente.

Rezultatele subliniază atât probleme ce țin de infrastructură, cât și necesitatea unei educării adecvate privind importanța sportului.

Principalele date: 

  • 81% dintre copii nu participă la activități sportive în afara orelor de educație fizică și sport;
  • 41% dintre părinții respondenți declară că nu pot susține financiar copiii în activități sportive organizate/profesioniste;
  • 28% dintre părinți nu știu unde și cum să-și îndrume copiii atunci când vine vorba de alegerea unui sport organizat/profesionist;
  • 56% dintre profesori mentionează lipsa unui spațiu de antrenament dedicat ca principal element de infrastructură important, dar inexistent;
  • 6 din 10 profesori declară că în școlile în care predau există copii care au înclinații sportive.
Conform sondajului, 41% dintre părinții respondenți declară că, deși își doresc, nu pot susține financiar copiii în activități sportive organizate/profesioniste. 

Provocarea financiară reflectă dificultățile întâmpinate de familiile din mediul rural în acoperirea costurilor asociate cu practicarea unui sport de performanță. Lipsa resurselor financiare îi împiedică pe 81% dintre copii să nu participe la activități sportive în afara orelor de educație fizică și sport de la școală.

În plus, 28% dintre părinți nu știu unde și cum să-și îndrume copiii atunci când vine vorba de alegerea unui sport organizat/profesionist.

Aceasta sugerează că, pe lângă problemele de natură financiară și de infrastructură, există și o nevoie de educare, pentru a putea lua decizii informate privind oportunitățile sportive în care copiii ar putea fi implicați.

De altfel, în mediul rural, infrastructura sportivă școlară fie lipsește în unele școli, fie este foarte învechită, ceea ce face dificilă practicarea activităților sportive. Existența infrastructurii necesare pentru desfășurarea activităților în școală, cât și utilizarea acesteia, sunt indicatori relevanți pentru calitatea procesului de educație.

Astfel, elementul de infrastructură cel mai des invocat de către profesori este lipsa unui spațiu de antrenament dedicat (56%), iar în ceea ce privește existența unui bazin de înot deși 88,5% dintre copii declară că le-ar plăcea să învețe să înoate, aproximativ 30% dintre părinți ne spun că nu știu unde există cel mai apropiat bazin, iar 41,5% ne spun că cel mai apropiat bazin este la peste 20 km distanță.

De asemenea, întrebați fiind dacă în școala în care susțin orele de educație fizică și sport există copii cu înclinații atletice care și-ar dori să facă sport de performanță, 6 din 10 profesori au declarat că există copii care au înclinații sportive, însă nu reușesc să-l practice pentru că familia nu își permite costuri de transport/echipament/antrenor - 68%, nu au oportunități/spații de antrenament accesibile – 56%, nu au suficientă susținere din partea comunității (școală, primărie) - 26%.