Cei mai buni fotbaliști din lume produc cel puțin 505 tone de emisii de dioxid de carbon anual, doar ca urmare a călătoriilor, mult peste media populației obișnuite, arată un studiu citat de EURACTIV.com.

Jucătorii de fotbal petrec mult timp călătorind în jurul lumii. Chiar dacă FIFA și UEFA s-au angajat să reducă emisiile, transportul rămâne o provocare importantă pentru eforturile fotbalului de „a se înverzi”.

Un studiu efectuat de Andrew Welfle, cercetător la Centrul de cercetare Thyndall pentru schimbările climatice, publicat de Football Predictions, a calculat emisiile de carbon ale celor 20 de fotbaliști nominalizați la Balonul de Aur.

Welfle a concluzionat că Marquinhos (de la PSG), Roberto Firmino (Liverpool), Heung-Min Son (Tottenham), Sadio Mané (Liverpool) și Neymar (PSG) sunt cei mai „poluanți” fotbaliști, dat fiind că ei au călătorit cele mai lungi distanțe pe parcursul sezonului, notează EURACTIV.com.

Doar Marquinhos a fost responsabil pentru 53,5 tone de dioxid de carbon. Potrivit studiului 835 de copaci ar trebui să crească timp de zece ani pentru a anula emisiile produse de jucătorul brazilian.

Călătoriile lui Firmino produc aceeași cantitate de emisii poluante precum 6 gospodării (49,5 tone de dioxid de carbon pe an), în timp ce Neymar contribuie la fel de mult precum 8 vehicule conduse timp de un an întreg (38 de tone de CO2). 

Comparativ, emisiile celui mai bun fotbalist al planetei și câștigător al Balonul de Aur, Leo Messi, s-au ridicat la „doar” 20,9 tone de dioxid de carbon pe an.

Studiul analizează doar emisiile produse de călătoriile realizate în contextul participărilor acestora la competiții și nu ca rezultat al stilului de viață al fiecărui sportiv.

Dar contribuția totală la schimbările climatice ar fi mult mai mare decât cea rezultată din aceste calcule, întrucât fotbaliștii profesioniști poluează mult mai mult decât un cetățean obișnuit.

Din perspectiva zborului, nu sunt multe lucruri pe care fotbalul sau fotbaliștii le-ar putea face pentru a-și reduce impactul, dat fiind actualul program foarte intens, cu evenimente organizate peste tot din lume, la care ei trebuie să ia parte, cercetătorul Andrew Welfle a declarat pentru EURACTIV. 

Sectorul aviatic investește actualmente foarte mult timp și bani în proiecte de decarbonizare, precum utilizarea biocombustibililor, electricitate și îmbunătățirea eficienței - dar mai e mult de așteptat până când aviația va fi, într-adevăr, o industrie cu emisii reduse”, a adăugat el.

Totuși, fotbaliștii pot să ajute la reducerea propriilor emisii de carbon evitând zborurile atunci când este posibil, renunțând la utilizarea avioanelor private sau călătorii VIP - dat fiind faptul că impactul acestor zboruri asupra mediului este unul mai mare - și să contribuie la scheme de finanțare a proiectelor de combatere a emisiilor, a explicat cercetătorul.

Compensarea

UEFA a încercat să compenseze pentru emisiile produse ca rezultat al competițiilor de care organizația este responsabilă, prin planuri de combatere a carbonului.

EURO 2020, va fi găzduit pe 12 stadioane, din tot atâtea țări din Europa, o diferență față de turneele precedente care a dus la noi îngrijorări pe tema mediului înconjurător. În consecință, organizația a anunțat o schemă de compensare pentru competiție.

UEFA va compensa pentru emisiile produse de călătoriile tuturor suporterilor, a explicat la Bruxelles, în timpul Săptămâni Verzi a UE, Patrick Grasser, șeful grupului de responsabilitate fotbalistică și socială din cadrul UEFA.

Chiar și cel mai verde club din lume, Forrest Green Rovers (din Nailsworth, Marea Britanie) se chinuie să reducă emisiile de carbon ale călătoriilor echipei.

Managerul formației, Dale Vince, este și fondatorul Ecotricity. El a investit în conceperea unui autobuz hibrid pentru echipă, dar este încă o provocare tehnologică complicată.

Pentru suporteri, clubul încurajează folosirea transportului public sau utilizarea în comun a mașinilor personale pentru deplasarea pe alte stadioane și a instalat încărcătoare de mașini electrice în facilitățile formației.

Material realizat de Beatriz Rios/EURACTIV.com, traducerea și adaptarea de Emi Voicu.