Ultimele evenimente oficiale fac parte din competiția supranumită grandios, Marele Circ, se abordează într-o atmosferă ceva mai liniștită decât întreg restul stagiunii. Explicația iese la suprafață ca fiind foarte simplă.

Întrebările principale pentru care monoposturile funcționează pe cele mai cunoscute configurații au găsit deja răspuns încă dinaintea părăsirii oficiale a toamnei calendaristice. În ciuda faptului că plasamentul coordonatelor inițiale nu presupunea accesul în luna decembrie, circumstanțele s-au schimbat radical. Prin urmare, iarna va avea din nou parte de acțiune oficială în Formula 1 după ce bătrânul continent și-a dus cu bine la capăt misiunea.   

Marele Premiu al Turciei a însemnat o ultimă destinație nescontată, suplimentară, pentru o stagiune care nu părea să poată avansa foarte mult în lungime. Totuși, chiar și după spectacolul uluitor ce a asigurat al șaptelea titlu mondial pentru Lewis Hamilton, alte trei runde au beneficiat de accesibilitate pentru a avea loc. Mai multe aspecte pe care le au în comun este locația geografică favorabilă: Orientul Mijlociu. Un punct forte comun ar mai fi cu siguranță, impactul nocturnei. Așadar, în urma a paisprezece întreceri pe asfalt european, caravana F1 a putut poposi în partea opusă de lume, pentru a se bucura de lumina idilică a nopții, care să însoțească piloții. Actualmente, regiunea amintită va putea intra în istorie din nou în ceea ce privește influența asupra sportului cu motor pe patru roți.

Într-un context obișnuit, ce speră a fi și materializat, impresionantul complex din Golful Persic, Sakhir, va avea ocazia să găzduiască trei curse distincte într-un interval mai mic de patru luni. Până să putem trece în 2021, atenția era captată la momentul actual de către ediția clasică a Marelui Premiu din Bahrain. Etapa relocată cu succes din debutul primăverii deschidea periplul extra-european al finalului de campanie. Din momentul ultimei prezențe completate a Formulei 1 pe circuitul internațional al unuia dintre cele mai mici trei state din Asia, multe lucruri se prezentau foarte diferit. Un aspect care nu se schimba era însă că Mercedes venea în Bahrain din postura campioanei în exercițiu a constructorilor și a piloților. Lewis Hamilton plănuia să-și continue aventura prin analele Marelui Circ pe un traseu ce i-a oferit multă opoziție în prealabil. Ferrari își demonstra anul trecut capacitatea crescândă a motorului, dominând în mare parte acțiunea din 2019. Prezentul rămâne unul dur pentru gruparea italiană, care căuta să construiască un elan suplimentar, la capătul celei mai solide performanțe din sezon, transpusă în realitate lângă Istanbul. Totuși, monoposturile roșii (clasate pe 3 și 4 după excepționalele evenimente din Turcia) urmau să înfrunte un nou week-end dificil pe configurația de Grand Prix de la Sakhir. La 20 de luni distanță în trecut, ele monpolizau prima linie la plecare.

În lungime curentă de 5,4 km, Bahrain International Circuit pregătea o nouă oportunitate pentru Mercedes să-și reafirme superioritatea. Fiind feriți de posibilitatea unei ploi asemănătoare cu cea din Podișul Anatoliei, membrii structurii germane și-au putut etala din nou controlul absolut asupra unei ședințe de calificări. Deși Max Verstappen arătase un ritm dătător de speranțe în antrenamentele libere, olandezul nu a putut emite pretenții reale pentru întâietatea de sâmbătă. Lewis Hamilton a extras maximum de potențial din mașina care l-a ghidat către succese atât de vaste. Reîncoronatul campion mondial a dominat până la capăt o sesiune nocturnă în care a doborât cu peste jumătate de secundă reperul absolut, stabilit de Charles Leclerc în 2019. Britanicul a oprit cronometrul ultimei sale încercări din Q3 la 1.27.279, plasând un ecart confortabil între el și principalii contracandidați. Valtteri Bottas l-a devansat pe Max Verstappen pentru a-și dubla coechipierul, aflat la o distanță considerabilă. Piloții Red Bull Racing Honda s-au mulțumit cu monopolizarea liniei secunde. Performera cea mai recentă din deșert, Ferrari, nu a adus niciun pilot în faza decisivă a calificărilor.  

Obținând uimitor un al zecelea pole-position stagional din 15 ocazii, învingătorul din primăvara precedentă avea în vedere un nou succes în Marele Premiu al Bahrainului. Primul start de la Sakhir din 2020 nu i-a pus probleme britanicului, care a rămas în frunte, dincolo de apusul soarelui. Ulterior, momente virtual indescriptibile au cuprins întreaga poveste a unei curse obișnuite.

Contactul dintre Daniil Kvyat și Romain Grosjean (angrenat pe exterior) a trimis mașina Haas Ferrari a francezului în parapetul aflat dincolo de o generoasă zonă de eșapare. Imaginile ulterioare accidentului au arătat, pe lângă un model trecut prin testul suprem al focului, un monopost complet rupt aproximativ pe jumătatea sa, în zona celulei de siguranță.

Agonia clipelor s-a domolit atunci când pilotul din Hexagon a fost ilustrat conștient în interiorul unei mașini medicale. Cadrele permise către difuzare l-au arătat pe Grosjean reușind să părăsească majoritar prin propriile forțe din cockpitul său. Impactul aducător de forțe G incomensurabile a fost suportat cu succes de către elementul abordat cu atâta reticență în primii ani de existență. Sistemul Halo a rămas intact, chiar dacă a pătruns dincolo de parapetul protector. Structura și-a demonstrat (poate odată pentru totdeauna) utilitatea și rezistența. Francezul, aflat către finalul călătoriei în Formula 1 a ajuns la spitalul asociat circuitului, încercând să absoarbă parțial terifianta experiență din care a reușit să scape.

Întregul tablou a fost aruncat într-o stare de șoc în interiorul căreia s-au căutat cele mai adânci surse de autocontrol. Pauza a fost logică, dar foarte lungă. Pe măsură ce zidul protector a fost complet înlocuit, urmările mentale lăsate de un moment atât de grav erau tot mai greu de ignorat. După 85 de minute de uluire și așteptare, cei 19 piloți au fost instruiți să-și reia pozițiile pe grilă din momentul steagului roșu.

Liniștea restartului a durat pentru alte câteva zeci de secunde, până când contactul dintre același Daniil Kvyat și Lance Stroll a răsturnat complet monopostul Racing Point al canadianului. Acesta din urmă nu a avut parte de peripeții din perspectivă fizică, fiind nevătămat. Alte cinci tururi s-au scurs sub incidența mașinii de siguranță.

Max Verstappen căpătase poziția secundă înaintea neutralizării inițiale din primul tur. Olandezul a încercat în zadar să pună presiune pe un Lewis Hamilton rămas la bordul singurului Mercedes din avanposturi. Sergio Pérez avusese parte de un alt debut reușit, capturând rapid locul al treilea. Plecarea primară nereușită l-a forțat pe Valtteri Bottas să se orienteze pentru o oprire timpurie la boxe.

Liderul cursei a gestionat impecabil trei lansări diferite și contextul aproape suprarealist. Prima oprire la standuri a englezului a fost realizată cu un avans de peste 5 secunde în fața urmăritorului său batav. Verstappen a mărit ritmul exponențial, urmărindu-l pe competitorul cu numărul 44, care însă, a răspuns provocării. Jumătatea cursei a adus un interval prelungit de acalmie. Al doilea pit-stop a fost grăbit de strategii Red Bull Racing, însă ordinea finală nu a suferit modificări între primii doi. Cu trei tururi înainte de final, motorul lui Sergio Pérez a cedat cuprins de flăcări. Astfel, Alexander Albon a moștenit ultima poziție de pe podium, în spatele colegului său de echipă, dar și a Saftey Carului pătruns pe pistă.

Lewis Hamilton și-a trecut în cont a patra sa victorie în Bahrain. Mai mult, britanicul marchează o serie de cinci succese consecutive, care începuse în Marele Premiu al Regiunii Eifel. Prin acontarea treptei a doua a podiumului, Max Verstappen s-a apropiat simțitor de Valtteri Bottas în lupta pentru locul secund al clasamentului general. Potrivit formula1.com, nordicul mai menține un ecart de 12 puncte în fața olandezului. Înaintea unui eveniment deosebit în cadrul traseului oval de la Sakhir, bătălia subliniată pare să devină tot mai acerbă. 

O primă cursă stagională în nocturna din Golful Persic a adus clipe inimaginabile pentru momentul prezent al Formulei 1. Totuși, piloții rămași pe circuit după clipele terifiante trăite în prealabil și au putut duce la capăt o duminică de curse ce nu va fi uitată vreodată. Existența rămâne primordială, indiferent de succesul sportiv. Lecția respectivă nu putea fi demonstrată mai clar pe 29 noiembrie 2020. Victoriile de pe pistă pălesc în fața prezervării vieții.

Surse:

Standings (formula1.com)

https://www.telekomsport.ro/reactia-lui-hamilton-dupa-accidentul-lui-grosjean-sunt-foarte-recunoscator-ca-romain-este-in-siguranta-riscul-pe-care-ni-l-asumam-nu-este-o-gluma-19633937