După o secvență a evenimentelor de primă factură în Motomondialul de Viteză, construită pe baza anunțului retragerii lui Valentino Rossi, etapa de reluare a stagiunii în urma pauzei de vară a atins noi semnificații interesante.

A treia cursă consecutiv întreruptă cu steag roșu pe Red Bull Ring și-a găsit finalitatea perfectă pentru Jorge Martín și Ducati Pramac. Spaniolul, aflat în primul său sezon la clasa regină, a reușit să convertească o a doua plecare din fruntea grilei în cel dintâi succes de categorie Moto GP.  Marele Premiu al Stiriei a adus în centrul atenției un alt mare nume ce a revenit în șa, Dani Pedrosa. 

În lumea disciplinelor motorizate, intervalele de activitate maximă sunt alternate cu cele ale  acalmiei. Desigur, al doilea concept evocat se descrie doar în aparență. Secvențele de repaus total însumează o mică parte a pauzei de vară, care a obișnuit să facă parte permanent din calendarele competiționale. Excepția a intervenit ca urmare a necesității compactării evenimentelor în regim pandemic.

Drept consecință, vara nu a mai fost traversată pasiv, în nicio lună a ei. Din moment ce lucrurile au pătruns într-o normalitate, s-a permis o perioadă a inactivității propriu-zise și în ”turnirul” absolut pe două roți. Doar că dimensiunile ei au întrecut orice statistică anterioară, ”riderii” revenind pe pistă în urma a cinci săptămâni. Într-o campanie care încă stă sub semnul întrebării, din multiple puncte de vedere, refacerea potențialului moral și fizic se arată cruciale, întrucât parcursul până la acordarea titlului campionului mondial rămâne la jumătate.

Precum am remarcat și mai devreme însă, calculele nu au reprezentat punctul culminant al intervalului dens ce a separat etapele 9 și 10. Amănunte serios influențabile în complexitatea clasei regine aflată într-o campanie a transferurilor liniștită se pregăteau. Afirmația respectivă a fost practic anulată prin anunțul lui Maverick Viñales – venit imediat după clasarea pe podium reușită la Assen – de a părăsi Yamaha.

Însă, o primă asemenea hotărâre urma să fie mai puțin importantă, atunci când hiatusul de vară a ajuns la final. Deși atât așteptările, cât și realitatea înregistrată pe circuite sugerau o asemenea decizie, oficializarea ei a promis să creeze trăiri unice în întreg sportul mondial.

Dacă imensa dilemă a viitorului lui Lionel Messi nu s-ar fi redeclanșat într-o manieră aparent implacabilă, începând cu seara de joi, atunci asistența regimului competitiv internațional s-ar fi concentrat eminamente asupra unei singure direcții.

Valentino Rossi poartă o legătură mai largă cu Motomondialul de Viteză, printr-o comparație a parteneriatului dintre fenomenalul fotbalist argentinian și echipa Barcelonei. De-a lungul celor 26 de ani ai carierei profesioniste, puțini sportivi i-au egalat influența doctorului. El a decis, după cum mulți pasionați au anticipat, să își oficializeze retragerea în timpul sezonului. La capătul unui lung interval dedicat analizei, care ar fi arătat diferit dacă performanțele stăteau altfel în 2021, legendarul peninsular a optat pentru a nu concura la bordul unei motociclete a propriei formații, începând din primăvara viitoare.

Eforturile sale se vor concentra asupra aspectelor manageriale, dar și al dezvoltării parcursului în anduranța pe patru roți. Atunci când un septuplu campion mondial la categoria supremă decide să pună capăt unei aventuri epocale, reacțiile vor curge permanent. Idolul a mai multe generații de aspiranți, a început deja să primească o parte dintre tributurile (pe plan sportiv), pe care niciun alt competitor nu este încă în poziția de a le accepta.

Alte ocazii vor mai fi la dispoziție pentru a analiza întregul parcurs al numărului 46, început încă din 1996. Dar, în ce privește prezentul, poate că un singur aspect ar putea conta cu adevărat la nivel statistic, pentru care ar fi nevoie și de șansă, cu zece întreceri rămase de completat din carieră: eluzivul podium cu numărul 200, la actuala categorie Moto GP.

O nuanță simbolică importantă este relevantă în actualul context, ținând cont de locația unde Rossi și-a stabilit anunțul oficial. Dacă ne întoarcem cu mai puțin de un an în trecut, ne vom reaminti cât de fragile sunt integritatea și viitorul, chiar și în cazul legendelor pe motocicletă.

Precum în prezent, pastoralul traseu de la Spielberg a fost desemnată să găzduiască două evenimente de Grand Prix, parte a stagiunii anterioare. În primul dintre ele, italianul a fost doar martorul accidentului major care se putea încheia infinit mai grav, atunci când prototipul Johann Zarco a trecut literalmente peste casca sa.

Din fericire, amploarea respectivului episod austriac nu s-a soldat cu nicio urmare gravă, traseul primind unda verde pentru a-și continua periplul din Motomondial, reluat din 2016. Actualul coleg de echipă și fost elev al lui Valentino Rossi, Franco Morbidelli va fi înlocuit pe parcursul restului lunii august, de către Cal Crutchlow. Britanicul a preluat ghidonul de producție Yamaha Petronas, revenind în campionatul mondial, începând cu Marele Premiu al Stiriei.

Asemenea situației din Formula 1, provincia austriacă a reprezentat un real beneficiar al perioadei pandemice, reperul conturat în 2020 dezvoltându-și suplimentar istoria în memoria sportului cu motor. Precedenta ocazie, spre care am făcut o scurtă referire, a fost transformată într-un moment istoric de către Miguel Oliveira, care semna un triumf (primul al său la clasa absolută) pentru constructorul de casă, Red Bull KTM. La revenirea pe configurația austriacă de 4,3 kilometri, lusitanul și Brad Binder au fost privilegiații unui moment deosebit.

De la retragerea survenită în urma cursei de la Valencia din 2018, Dani Pedrosa a contribuit majoritar la dezvoltarea prototipului realizat în Țara Valsului. Considerat de foarte mulți pasionați ca unul dintre cei mai performați piloți care să nu fi cules laurii supremi (după o întreagă carieră petrecută la Honda), competitorul iberic a acceptat finalmente să ia parte la un eveniment de cursă, profitând de o invitație oferită de KTM.

Prin urmare, publicul a avut un alt motiv pentru care să populeze consistent tribunele stiriene, de la începutul week-endului ce se anunța spectaculos, inclusiv din perspectiva schimbării condițiilor meteorologice.

O scurtă aversă a încurcat socotelile piloților clasei mari în antrenamentele incipiente. Ziua de sâmbătă, cea anunțată a fi mai puțin afectată de intervenția precipitațiilor, a propus segmente de calificare extrem de echilibrate.

Cu secțiuni de pistă ce pot avantaja orice motocicletă, segmentele cronometrate cu impactul decisiv asupra grilei au prevăzut dueluri deosebite. Principalul protagoniste urmărit a fost Fabio Quartararo. Liderul ierarhiei generale a parafat prima porțiune a sezonului prin obținerea constantă de pole-positione-uri.

Încă din debutul segmentului de Q2 a devenit evident pentru el, că cel mai bun timp absolut stabilit la Spielberg era pus sub amenințare. Marca setată de Marc Márquez în 2019 a fost mai întâi corectată de pilotul Yamaha, însă doi dintre componenții Ducati, Pecco Bagnaia și mai ales Jorge Martín, i-au propus o replică excelentă francezului. Pe rând, atât italianul, cât și ibericul au preluat șefia clasamentului, Quartararo părând să aibă ultima șansă în a-l detrona pe tânărul madrilen din a obține a doua plecare din fruntea grilei a sezonului, respectiv a carierei.

Turul final reușit de El Diablo s-ar fi dovedit suficient dacă ar fi rămas cu succes în limitele pistei. Odată cu anularea respectivului parcurs, noul record pe Red Bull Ring a fost oficializat la Moto GP, sub reușita spaniolului: 1.22.994.

Martín intenționa să speculeze superior față de precedenta instanță transpusă într-un pole-position, întâmpinată la Doha. Însă, orice rămânea posibil în ediția a doua din Marele Premiu al Stiriei.

Condițiile au oferit inițial blândețe, consemnându-se un circuit uscat, motiv pentru care competitorii Ducati își puteau etala principalele atuuri. Ocupantul primei poziții la start a fost pus sub presiune, sub privirile a aproximativ 26.000 de spectatori.

Atacat de Pecco Bagnaia și Joan Mir, venit din poziția a cincea, Jorge Martín a reușit să-și mențină calmul. O primă secvență absolut frenetică a fost oprită într-o manieră explozivă, atunci când motocicleta culcată a lui Dani Pedrosa a fost acroșată în plin de către Lorenzo Savadori. Impactul cu rezervorul modelului pilotat de iberic urma să declanșeze un incendiu serios, arborarea steagul roșu fiind inevitabilă cu a treia ocazie consecutivă pe Red Bull Ring. Procedura restartului a fost întârziată cu aproximativ 40 de minute, virajul 3, experimentând o lungă perioadă de restaurare. Plecarea secundă a instituit ca pozițiile inițiale pe grilă să fie respectate, astfel că fruntașii mai primeau o șansă.

Autorul prestației de pole-position a reușit să se pună din nou bine în mișcare, însă cel ce i-a luat fața nu a mai fost Francesco Bagnaia, ci colegul său de echipă. Jack Miller plecase modest din prima încercare însă pătrundea în fruntea plutonului din primul viraj al restartului. Australianul nu s-a menținut în acea postură pentru mult timp, urmărirea inițiată de Martín și Joan Mir dând roade imediate. Deja, în urma primelor parcursuri rămase din cele 27, doi tineri spanioli reușeau treptat să își creeze o separație serioase față de pluton.

Avantajul a părut cel puțin la început să stea de partea campionului mondial, care a părut foarte confortabil la bordul Suzukiului său. Totuși, plusul enorm de viteză înregistrat de Ducati pe numeroasele linii drepte austriece, l-au ajutat pe debutantul capitolin să păstreze controlul asupra situației în ierarhiei.

Principalul grup al urmăritorilor condus de Jack Miller nu avea să pună probleme serioase, Fabio Quartararo regăsindu-și un ritm excelent, prin intermediul căruia a plasat mare presiune asupra competitorului de la Antipozi. Manevre succesive de depășire s-au inițiat între cei doi, până la trecerea în a doua jumătate a noii lungimi a Grand Prix-ului. Auspiciile au fost stabilizate, până când australianul a pierdut controlul motocicletei de uzină Ducati, fiind nevoit să accepte un frustrant abandon.

Liderul clasamentului general își putea prezerva cum mult calm o poziție a treia extrem de valoroasă, ținând cont și de faptul că adversarul direct din acea ierarhie și compatriotul său, Johann Zarco, se afla la o distanță apreciabilă în spate. Totodată însă, colegul de echipă al francezului se apropia cu fiecare viraj de prima victorie de clasă regină, deziderat pe care Zarco încă nu îl bifase în al cincilea său sezon. Jorge Martín a reușit să reziste cu o cadență excelentă în fața unui mare specialist al finalurilor de cursă. Joan Mir se vedea incapabil în a-i menține parcursul compatriotului său, care și-a construit o marjă suficientă în eventualitatea unei scăderi a performanței ce într-adevăr s-a înregistrat în ultimele tururi.

Latura mai impresionantă, odată cu finalul primei întreceri de la Spielberg, avea în vedere echipa Ducati Pramac. Una dintre redutabilele structuri independente încă de la înființarea ei din 2005 nu obținuse niciodată vreun succes de cursă. Un imens talent, fost campion al clasei inferioare a trecut linia de sosire, declanșând extazul pentru grupul condus de Paolo Ciabatti.

Învingătorul spaniol se plasa în fruntea unui podium din care toți membrii au fost piloți la clasa Moto 3 în urmă cu cinci ani în urmă. Dacă Joan Mir bifa un loc doi de care s-a arătat mulțumit, Fabio Quartararo obținea o nouă poziție a treia extrem de valoroasă, avantajul său mărindu-se la 40 de lungimi față de Johann Zarco.

Dani Pedrosa a completat un top 10 meritoriu în revenirea sa oficială sub carenă, în vreme ce un reviriment fabulos al unui alt tânăr exponent îl purta la final pe Brad Binder (plecat din poziția a șaisprezecea), până în careul de ași pentru KTM. Niciun competitor nu i-a putut echivala bucuria performerului absolut al după-amiezii.

Jorge Martín și-a putut explica cu mare greutate modalitatea desăvârșirii ideale pentru un week-end de cursă perfect. Sintagma de Mare Premiu al Regiunii Steiermark, în denumirea locală, a adus, pe lângă momente emoționante, dramatice și multă inspirație pentru un prim moment de glorie deplină în Moto GP. Înaintea celei de-a doua întreceri de pe Red Bull Ring, sub amprenta Austriei, un nou aspirant al Spaniei și-a trecut numele pe lista învingătorilor de cursă, la 23 de ani.

Surse:

https://sportstar.thehindu.com/motorsport/motogp/jorge-martin-moto-gp-win-spielberg-styrian-grand-prix-fireball-dani-pedrosa-joan-mir-quartararo/article35801105.ece