Pilotul britanic Lewis Hamilton a obținut a opta victorie din Marele Premiu al Marii Britanii.

În cadrul primei etape din istoria Formulei 1 caracterizată prin completarea a două sesiuni de cursă, suspansul a atins cote maxime la Silverstone. Învins de Max Verstappen la capătul întrecerii de sprint, Lewis Hamilton a obținut dramatic a opta victorie din Marele Premiu al Marii Britanii. Grand Prix-ul propriu-zis a fost marcat de enormul incident al primului tur. Contactul dintre rivalii englez, respectiv, batav a dus la un abandon violent al acestuia din urmă, către o penalizare a insularului și spre o neutralizare cu steag roșu.   

Entuziasmul cuprinde tot mai mult sporturile cu motor, bineînțeles prin intermediul ramurii ce se identifică sintagmei de Marele Circ. Tranziția între diferite ere s-a realizat greu, dar a lăsat amprente vizibile asupra trecutului și prezentului. Mijloacele de concurs continuă să traverseze evoluții, ce nu vor fi stopate pe termen lung. Pe măsura avansării stagiunilor, organele abilitate pentru ghidarea fenomenului au căutat soluții numeroase de revitalizare. Un pas realmente revoluționar, în direcția respectivă a fost planificat în locația ce a oferit propriu-zis direcția competiției, începând cu 71 de ani în urmă.

Până la detalierea schimbărilor ce pot schimba radical aspectul Formulei 1 (mai întâi experimental), în Regatul Unit, putem reaminti cum modificările deosebite nu sunt doar de nivel decizional.

Acțiunea produsă pe circuite a trecut deja de prima treime prezentei stagiuni, iar spectrul dominației pare să încline diferit. Red Bull, complimentată enorm prin contribuția pachetelor propulsoare Honda, este structura ce setează tot mai clar reperele 2021. Ele au căpătat un contur și mai accentuat odată cu evoluțiile efectuate la Spielberg. Forța etalată chiar pe configurația austriacă pentru săptămâni succesive, a prezentat un ecart excepțional între structura condusă de Christian Horner și principalii oponenți.

Max Verstappen dispune finalmente de resurse aparent suficiente pentru a ține piept și a domina absolut orice rival. În consecință, încrederea batavului în vârstă de 23 de ani nu putea fi mai mare.

El a bifat, în urmă cu două săptămâni, prima cursă integral condusă din pole-postion și cel mai rapid tur (asociată denumirii de Mare Șlem), ca noul cel mai tânăr exponent al unei asemenea performanțe, detronându-l pe Sebastian Vettel și isprava sa din Marele Premiu al Indiei din 2011.

Ca învingător la capătul ultimelor trei întreceri (asociate Franței, Stiriei și Austriei), diferența stagională crește în favoarea olandezului. Raportului de forțe prezent nu pare a fi influențat din perspectiva caracteristicilor de pistă.

Agilitatea taurilor roșii s-a prezentat de necontenit, atât în cadre cu abordări sinuoase, cât și pe traseele de mare viteză, precum liderul clasamentului general, alături de Sergio Pérez au demonstrat-o începând de la Monte Carlo, până la demonstrațiile de pe Red Bull Ring. Următoarea ocazie pentru o ripostă a tuturor rivalilor, dar mai ales din partea lui Lewis Hamilton și Mercedes se contura în Albion.

Un anume element va ieși în evidență permanent acolo. Deși a experimentat mult mai multe variante decât ne-am putea imagina de-a lungul vremii, unicul complex Silverstone a rămas sinonim cu Formula 1, din 13 mai 1950. Atunci, principala competiție a monoposturilor și-a demarat aventura ajunsă la peste șapte decenii, în locația binecunoscută pentru aportul militar de elită. Grandoarea concursurilor organizate a transformat cursiva configurație în adevăratul templu simbolic din Marelui Circ.

Deși problema unei eventuale relocări a Grand Prix-ului britanic începuse recent să reapară, dificultățile financiare au fost îndreptate. Ultima dovadă a legăturii indestructibile a circuitului încadrat permanent în zona a 5 kilometri lungime, s-a remarcat în vara pandemică precedentă.

Pe lângă o desfășurare fabuloasă a clasicului eveniment de cursă, în 2020, încheiat de Lewis Hamilton ca învingător literalmente pe trei roți, Silverstone a fost gazda după-amiezii simbolice care a adus Formula 1 la șapte decade ale existenței sale. Atunci, Max Verstappen triumfa cumva neașteptat în cadrul Marelui Premiu Aniversar. Ediția cu numărul 71 (referindu-ne la întrecerea Angliei) a fost delegată să se remarce în istorie într-o altă modalitate unică.

Începând din 2018, de când competiția a pătruns sub patronaj nord-american, multiple variante de creștere a spectaculozității prin modificări ale formatului fuseseră propuse. Finalmente, la capătul unor lungi dezbateri, s-a ajuns asupra unui acord pentru demararea unui week-end aparte. Întreaga inițiativă a stat la baza introducerii cursei de sprint în ziua de sâmbătă care să mai adauge un catalizator al spectacolului.

Noua dispunere va fi aplicată în trei locații legendare, prima dintre ele fiind configurația britanică. În cadrul conceptului inovator propus, o singură sesiune de antrenamente a mai fost consumată vineri, aceasta fiind urmată de sesiunea propriu-zisă a calificărilor.

Ordinea obținută atunci urmează a reda componența ordinii de plecare în întrecerea cu lungime fixată la un maximum de 100 de kilometri. Abia ulterior, desfășurarea întrecerii respective, programată încă de sâmbătă, va servi pentru componența grilei întrecerii clasice, ce se întinde la Silverstone pe parcursul a 52 de tururi. Uriașele speranțe pentru un aport pe măsură al dinamismului puteau fi suplimentate de încă o anume precizare, atât de importantă în prezent.

Precum am putut vedea în zilele recente, publicul și-a regăsit libertatea, poate chiar și în doze prea mari, pe tărâm englez. Dacă ultimele acte de la Wimbledon și finala Campionatului European au avut parte de asistențe masive, dar nu maxime la Londra, administratorii bazei de motorsport din proximitatea Northampton au preferat o altă opțiune.

Cu sprijinul și acordul autorității guvernamentale, spectatorii au primit accesul integral spre popularea tribunelor circuitului. Altfel spus, cea mai activă atmosferă a Formulei 1 avea șanse enorme să fie revitalizată, după aproape 20 de luni, inclusiv datorită contextului sportiv.

Sir Lewis Hamilton avea nevoie serioasă, precum reiteram și mai devreme, de suportul natal în condițiile în care bătălia sa spre păstrarea coroanei a devenit maximum de complicată. Întreg elanul se regăsea pe bună dreptate de partea câștigătorului precedentelor trei curse, iar apetitul său nu se oprea acolo.

Drumul către întâiul titlu de campion mondial pentru Max Verstappen se dovedește în sfârșit tangibil. Încă din cadrul celor 60 de minute incipiente de antrenament, consumate la lumina soarelui, mașina cu numărul 33 a arătat mult confort.

Urma cel dintâi moment istoric. Sesiunile obișnuite de calificări au fost planificate în premieră absolută pentru ziua de vineri, la o oră puțin vizată: ora locală 18:00. Fără supravegherea ploii într-un sfârșit neobișnuit de săptămână, superioritatea a stagnat. Totuși, liderul clasamentului general și-a păstrat șanse mari de a-și continua seria carierei, odată cu a patra eventuală clasare în fruntea grilelor. Pentru ca un adevărat pole-position să fie bifat în considerente statistice (alături de trei puncte adăugate în ierarhiile generale), succesul trebuia dus la capăt în întrecerea de sprint.

Până atunci, utilizarea obligatorie a unui singur set de pneuri în secvența Q3 promitea să atribuie un plus de dramatism, însă tururile decisive au fost tratate timpuriu. Dacă George Russell impresiona din nou pentru a-și cimenta postura unui posibil viitor coleg al lui Lewis Hamilton, campionul mondial a extras suficiente resurse pentru a rămâne în fața lui Max Verstappen. În ciuda unei erori, multiplul învingător la Silverstone se clasa marginal în fruntea fișei de timp, obținând întâietatea pentru primul start de sprint al istoriei.

Momentul respectiv trebuia gestionat pe măsura suportului primit din tribunele. Exponentul Țării Lalelelor și-a asumat, în schimb, o manevră care a dat roade pe exterior. Apărându-și cu succes poziția, olandezul se putea considera marele câștigător al demarajului. Prin contrast, turul secund al sprintului a adus incidentul colegului său de echipă ce îl trimitea în coada plutonului.

Fără suportul lui Sergio Pérez, liderul echipei Red Bull s-a îndreptat către primul său pole-postion britanic. Avansul batavului în ierarhia piloților creștea cu o unitate, finalul celor 17 tururi de sâmbătă fiind inaccesibil concurenților Mercedes. Valtteri Bottas (câștigător al ultimului punct disponibil) și Charles Leclerc compuneau adevărata linie secundă a grilei.

Cedând așadar prima ediție a ceea ce s-a numit Sprint Qualifing, Lewis Hamilton s-a aflat la startul propriu-zis al Grand Prix-ului Marii Britanii în rolul de unde a fost devansat sâmbătă. Încercând să-i întoarcă moneda principalului său oponent, el ataca traseele primelor două viraje de o manieră similară. Încercarea sa a fost curajos stopată, însă insularul a fost conștient că trebuie să mențină presiunea în primul tur.

Inevitabilul se producea în schimbarea de direcție Copse, petrecută la peste 300 km pe oră. Max Verstappen a fost incapabil să-și mai mențină monopostul pe exterior, în condițiile unui atac advers cu risc imens. Olandezul a fost catapultat foarte puternic (cu o forță laterală de 51 G) în zidul de pneuri, campionul mondial având și el dificultăți în zona aripii față.

Charles Leclerc a profitat pentru a urca în fruntea plutonului înainte ca steagul roșu să fie arborat oficial, după ce îl depășise anterior pe Valtteri Bottas. Astfel, cea de-a patra cursă stagională complet neutralizată a debutat sub semnul unui accident de mari proporții ce a declanșat o controversă, dar și o pauză pe măsură.

În așteptarea deciziei din partea conducerii cursei, panoul de protecție a fost restabilizat în urma a 40 de minute. Absența unei penalizări l-ar fi propulsat pe Lewis Hamilton în postura uriașului favorit începând cu turul al patrulea. Fără o decizie formală, restartul se împlinea de pe loc.

Charles Leclerc gestiona curat momentul înainte ca amendat de 10 secunde să îi fie acordată urmăritorului său de la Mercedes. Sebastian Vettel se răsucea la rându-i la scurt timp, întrecere continuând însă curat. În așteptarea lungii opriri la standuri, cel mai titrat concurent de la Silverstone prefera să rămână în spatele liderului monegasc.

Câteva inexactități ale motorului l-au pus în gardă pe acesta din urmă, însă ordinea nu avea să se schimbe până în momentul intrării la standuri. Ulterior ei, Lewis Hamilton a revenit pe pistă în poziția a cincea. Oprirea mai lentă a lui Lando Norris îi favoriza lui Valtteri Bottas recâștigarea ultimului loc de pe podium, transformat în cel secund după momentul similar experimentat de Carlos Sainz Jr.

A doua jumătate a cursei l-a văzut pe Charles Leclerc etalând un ritm excelent, în vreme ce tandemul Mercedes încerca să îi egaleze pentru început cadența. Bottas s-a văzut rapid urmat de coechipierul său care a urmărit limitarea maximă a daunelor. Depășirea finlandezului de către partenerul britanic s-a transpus cu 12 tururi înainte de final. Toate eforturile erau îndreptate pentru el către monopostul roșu ce nu mai învinsese în vreun Grand Prix de la ultima vizită a caravanei în Singapore din 2019.

Seceta Ferrari a părut că poate sfârși după peste 22 de luni, însă cele 12 secunde ale pilotului din Principat au fost neutralizate treptat și, totuși, evident. Favoritul Regatului deținea opt triumfuri la Hungaroring, următoarea destinație calendaristică, dar egalarea mărcii respective în Albion s-a apropiat cu fiecare viraj. Ocupantul locului secund a neutralizat prin forțe maxime penalizarea ce l-ar fi putut costa mult mai scump.

Turul cu numărul 50, antepenultimul, i-a permis lui Lewis Hamilton să lanseze un atac mai curat, dar la fel de curajos în același viraj cu numărul 9, unde Max Verstappen ieșise violent în decor în prima lui parcurgere. Un Charles Leclerc indispus în a-și asuma un risc similar a fost scos doar în afara trasei, publicul britanic exclamând încântarea maximă.

Primul concurent recunoscut drept cavaler pe parcursul carierei s-a detașat către cel mai intens succes al sezonului. Pe lângă importanța sa simbolică, psihologică și statistică enormă, triumful cu numărul 99 l-a apropiat de șefia clasamentului general din 2021.

Englezul mai are de recuperat opt lungimi de la marele perdant al după-amiezii, ajuns între timp la spital pentru investigații suplimentare (deși își părăsise monopostul pe propriile picioare). Concomitent, Mercedes a recuperat 40 de lungimi fată de Red Bull, care încheia cursa duminicală fără punct. Doar patru segmente mai separă principalii pionii ai bătăliei constructorilor la capătul unui Mare Premiu cu desfășurare fabuloasă între Buckinghamshire și Northamptonshire.

Deși week-endul britanic stagional a fost planificat din timp pentru istorie, mulțumită impactului întrecerii programate sâmbătă, desfășurarea Grand Prix-ului propriu-zis a adus un dramatism ieșit din comun. Momentele mai puțin plăcute vor rămâne subiectul discuțiilor din Formula 1 pentru multă vreme, ca urmare a importanței lor. Însă finalul rundei a zecea a împlinit scenariul ideal pentru Lewis Hamilton.

Surse:

https://edition.cnn.com/2021/07/18/motorsport/british-grand-prix-max-verstappen-lewis-hamilton-collision-spt-intl/index.html