Fonduri europene pentru IMM-uri. O viziune de ansamblu
SPECIAL REPORT: Unul dintre rezultatele cele mai importante ale conferinței a fost promovarea principalelor mecanisme europene de finanțare pe care IMM-urile le au la dispoziție pentru dezvoltarea activităților de profil.
SPECIAL REPORT/ Panelurile specializate au abordat atât oportunitățile fondurilor structurale, cât și cele oferite de granturile Comisiei Europene.
Fonduri structurale
Fondurile structurale sunt cel mai des invocate instrumente financiare europene. Ele urmăresc îndepărtarea disparităților economice și sociale dintre regiunile Uniunii Europene și oferă finanțare pentru o serie largă de activități și acțiuni.Administrate prin intermediul autorităților naționale de management, fondurile structurale se supun unui proces dublu de raportare și impun un set specific de condiții financiare și legale.
Fondurile structurale sunt alocate printr-o serie de programe operaționale care sunt propuse de guvernele naționale și confirmate de către Comisie. Fiecare program operațional este administrat de o autoritate de management. Aplicațiile individuale trebuie să răspundă priorităților exprimate în cadrul unui program operațional și trebuie trimise către autoritatea de management responsabilă pentru acel program.
Granturile Comisiei Europene
Deși fondurile structurale sunt cele mai cunoscute instrumente financiare europene, Comisia Europeană lansează periodic, prin Directoratele Generale, cereri de propuneri specifice pentru o paletă largă de domenii și activități. Aceste programe se numesc granturi europene și sunt administrate direct (fără intermedierea autorităților naționale de management) de către Directoratele Generale ale Comisiei.
Agricultură, pescuit și produse alimentare, Întreprinderi, Cultură, educație și tineret, Energie și resurse naturale, precum și Justiție, afaceri interne și drepturile cetățenilor, sunt doar câteva dintre domeniile pentru care Comisia Europeană pune la dispoziție fonduri în mod direct.
Procedura de aplicație este simplă și presupune, cu mici diferențe specifice în funcție de fiecare program, înregistrarea aplicantului cu toate actele necesare, realizarea de parteneriate instituționale și redactarea cererii de finanțare. Aplicațiile pentru finanțare pot fi scrise doar ca răspuns la cererile de propuneri (call for proposal/call for tenders) care sunt lansate periodic în cadrul fiecărui program.
Parteneriatele între organizații din mai multe țări - de regulă minimum trei state membre - sunt obligatorii în majoritatea programelor. Cererea de finanțare implică o descriere tehnică a proiectului – realizată în baza unor câmpuri pre-stabilite de Comisie – și bugetul activităților.
Principii generale
I.Organizarea aplicației într-o structură cronologică
II.Obiective organizaționale bine conturate
III.Idee de proiect compatibilă cu obiectivele organizaționale și linii existente de finanțare
IV.Expertiză organizațională în domeniul de profil al proiectului
V.Colectarea tuturor documentelor și formularelor instituționale necesare
VI.Colectarea tuturor materialelor teoretice necesare, in particular ce emise sau comandate de finanțator
VII.Parteneri calificați în domeniul de profil al proiectului
VIII.Calendar de dezvoltare și depunere bine conturat
IX.Metodologie de depunere bine documentată
Structura cronologică a etapelor aplicației
I. Conturarea unei idei de proiect
II. Identificarea oportunităților de finanțare
III. Descărcarea documentelor relevante (detaliile apelului, elemente de legislație, exemple de formulare, anexe necesare)
IV. Verificarea eligibilității (eligibilitatea aplicantului, eligibilitatea acțiunii)
V. Adunarea materialelor relevante (studii, analize, rapoarte, literatură de specialitate, strategii, decizii)
VI. Dezvoltarea conceptului de proiect
VII. Identificarea/ abordarea partenerilor potențiali
VIII. Ajustarea conceptului în funcție de membrii consorțiului
X. Încheierea parteneriatelor
XI. Completarea aplicației
XII. Depunerea aplicației
Comentarii