Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu, a afirmat că măsurătorile pe Canalul Bîstroe, cerute de autoritățile din România după informațiile contradictorii privind eventuale lucrări de dragare, au început vineri.

Măsurătorile ar urma să fie gata sâmbătă.

Scrioșteanu a declarat, la Digi 24, citat de news.ro, că măsurătorile sunt făcute cu o navă pusă la dispoziție de partea ucraineană, pe care sunt și doi experți din România care lucrează împreună cu un expert ucrainean.

”În aproximativ 10-12 zile vom avea interpretarea rezultatelor și pe brațul Chilia și pe celelalte brațe, Solomonov și Canalul Bîstroe, și vom fi edificați vis-à-vis de ceea ce este în teren, din mal în mal, inclusiv pe toate zonele navigabile din partea ucraineană”, a explicat el.

El a amintit că măsurătorile au fost solicitate de România la începutul lunii martie, printr-o scrisoare a Ministerului de Externe către partea ucraineană, ”având în vedere comunicările părții ucrainene care oarecum se contraziceau la acel moment și a fost nevoie de aceste măsurători pentru a avea o bază de discuție între cele două state”.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, afirma, săptămâna trecută, că mandatul experților români care discutau cu partea ucraineană pe tema canalului Bîstroe este de a se permite măsurătorile, precizând că nu este foarte important dacă acestea sunt realizate de experți români, de o echipă româno-ucraineană sau de una independentă, ci este important sădie cunoscute adâncimile la care s-a ajuns pe acel canal.Sorin Grindeanu a fost întrebat, Antena 3, dacă mai poate România să măsoare adâncimile de pe canalul Bâstroe sau ce mai poate face în această situație.

"În primul rând, cred că trebuie clarificate sau încă o dată spuse câteva lucruri. Primul dintre ele este legat de canalul Bîstroe, care este pe teritoriul Ucrainei, nu se află nici măcar la graniță, așa cum se află brațul Chilia cu România. Deci este 100% pe teritoriul Ucrainei. Ministerul Afacerilor Externe, în urmă cu zece zile, a transmis o notă verbală Ambasadei Ucrainei la București prin care se cerea să se permită accesul navelor de măsurare românești pe cele două brațe pe Chilia și pe canalul Bîstroe. Este un lucru cert pe care toată lumea îl știe. Cei de la AFDJ Galați, care au în dotare trei nave de acest tip, sunt pregătite în orice moment atunci când colegii din Ucraina vor da acest accept. Nu putem să mergem înainte de a primi un accept de la un stat vecin și prieten”, preciza ministrul Transporturilor.

Autoritățile române și cele ucrainene au convenit, în 3 martie, în prima întâlnire tehnică referitoare la canalul Bîstroe, ca România să înceapă măsurătorile pe brațul Chilia și canalul Bâstroe din 15 martie.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța, în 16 martie, că ucrainenii au dat un ”acord parțial” pentru începerea măsurătorilor pe brațul Chilia (partea ucraineană), începând din 17 martie, însă doar de la kilometrul 22, nu de la kilometrul 11, cum solicitase partea română. ”Insistăm ca flota de nave specializate a României să primească acces și pe celelalte sectoare ale brațului Chilia (între km 11 și km 22), dar și pe canalul Bîstroe”, arăta el.

Tot atunci, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu se declara convins că autoritățile române vor primi, într-un final, acordul părții ucrainene privind integralitatea măsurătorilor și pe canalul Bîstroe și pe restul de canal Chilia. Referitor la motivele emiterii doar a unui acord parțial pentru măsurători pe Chilia, el explica: ”Motivele țin de siguranță și vin din partea Ministerului Apărării din Ucraina, pentru că, și aceasta a fost justificarea încă de la început, pe acest canal Bîstroe au fost câteva incidente cu mine care au afectat nave civile”.