Soluția unei UE puternice nu poate veni doar de la instituțiile europene sau de la clasa politică. E nevoie de o abordare inclusivă, în care societatea europeană să fie implicată în mod real în proiect. Mass-media pot juca un rol.

Între Ziua Presei și Ziua Europei, pe fondul unei crize de identitate pentru Uniunea Europeană, este necesară o abordare mai largă, atipică, ieșită din tipare. O Europă mai bună, mai normală, un proiect comun funcțional va rezolva indirect și marea problemă a structurii federative, anume comunicarea proiectului european către proprii cetățeni.

Mass-media pot reprezenta un partener, nu doar din punct de vedere al canalului de comunicare cu cetățenii, dar și din cel al reflectării pulsului societal. Așa cum proiectul pieții interne sau cel a monedei comune europene au avut ca partener sectorul de afaceri, e nevoie ca proiectul ″Europei reale″ să împuternicească mass-media în a structura și facilita discuția.  


"Uniunea Europeană are nevoie de un Plan Marshall pentru relansare economică”, auzim la nivel oficial.

Planul Marshall era menționat cu mult înainte de criza Corona și are o conotație de tipul "avem o problemă și cu această abordare rezolvăm totul”. Chiar și la nivelul național sau regional, în UE se folosește acest brand pentru a avea un impact, de multe ori doar mediatic, așa cum a fost cazul Flandrei în 2015 cu faimosul Plan Marshall 4.0.

Dacă ne întoarcem însă la cartea de istorie, mecanismul de atunci arată un cu totul alt context geo-politic. Planul Marshall (oficial Programul European de Recuperare, ERP) a fost o inițiativă americană adoptată în 1948 pentru ajutor extern către Europa de Vest. Statele Unite au transferat peste 12 miliarde de dolari (echivalentul a peste 128 de miliarde de dolari în 2020) în programele de recuperare economică către economiile din Europa de Vest după sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial.

Situația curentă nu este, totuși, comparabilă cu situația politică și economică de acum 70 de ani, nici nu se pune în discuție opțiunea unui ajutor financiar extern, fie el american sau din terțe părți.

Întreaga poveste cu Panul Marshall trebuie să evolueze către ceva realist, în direcția unei mai curând pasăare Phoenix pentru europeană. Altfel, Uniunea Europeană rămâne "adolescentul permanent″, mai ales într-o perioadă în care proiectele naționaliste prin putere în fiecare ungher de Europă.

- rezumat al unui punct de vedere publicat de Dan Luca pe blogul Casa Europei -