Evenimentul ar putea fi subiect de telenovele. Un cuplu de homosexuali bogați trăiește un moment important al vieții lor, botezându-și copiii alături de prieteni stilați și eclatanți, sărbătorind cu entuziasmul cuvenit.

De altfel, cuplul - greco-americani din industria modei, din care fac parte și mulți dintre invitați - s-a deplasat în Grecia, tocmai pentru ca ceremonia să aibă loc aici. Povestea a luat însă o altă turnură, la fel de interesantă pentru unii, întrucât imediat după ce, după botez, ușile bisericii Maica Domnului Faneromeni din Glyfada s-au închis, a izbucnit un „război” între capetele sfințite ale Bisericii.

Potrivit unor surse guvernamentale, decizia Arhiepiscopului ortodox al Americii, Înaltpreasfințitul Elpidofor, de a boteza copiii unui cuplu de homosexuali, greci din diaspora, într-o biserică din Glyfada (o suburbie a Atenei) amenință serios să genereze o criză în relațiile dintre Patriarhia Ecumenică (arhiepiscopul Americii este numit de Patriarhul de la Constantinopol și este reprezentantul acestuia n.trad.) și Biserica Ortodoxă Greacă, problema urmând a fi discutată (dacă nu oficial, măcar în particular) în cadrul ședinței de mâine a Sfântului Sinod Permanent al Bisericii Ortodoxe a Greciei.

Practică deja consacrată

Arhiepiscopia Americii, cu mulți ani înainte de urcarea Înaltpreasfințitului Elpidofor pe tronul arhiepiscopal, a decis în sens aprobator cu privire la problema botezului copiilor din cuplurile de homosexuali. Potrivit informațiilor obținute de ziarul nostru, în evidențele și documentele sale, atunci când este vorba de un cuplu homosexual, sunt scrise cuvintele „tutore 1” și „tutore 2”, în timp ce când este vorba de un cuplu heterosexual, se scrie „tată” și „mamă”. Este, cu alte cuvinte, o practică deja consacrată, care nu a fost introdusă de actualul Arhiepiscop al Americii.

Dar refuză Biserica Ortodoxă Greacă să boteze copiii homosexualilor? Nu! Potrivit unui mitropolit din noua generație, Biserica nu a refuzat și nu va refuza niciodată botezul niciunui copil, pentru că „Hristos a spus: lăsați copiii să vină la mine. Cine sunt eu ca să spun nu?”. „Arhiepiscopul Americii a procedat corect și a botezat copiii. Biserica nu poate nega nimănui această taină de inițiere în viața ei. Este obligată să boteze pe oricine dorește să devină membru al ei în numele Sfintei Treimi”, a subliniat el.

Dacă, așadar, problema nu era botezul copiilor cuplului de homosexuali, atunci de ce manifestă Biserica Greciei atâta nemulțumire? Răspunsul este complex. O problemă este că Arhiepiscopul Americii nu l-a informat corect și onest pe mitropolitul din Glyfada, Preasfinția Sa Antonie.

De altfel, el însuși, în memoriul său către Sfântul Sinod și către Arhiepiscopul Atenei și al Întregii Grecii, afirmă că „Arhiepiscopul Americii, Înaltpreasfințitul Elpidofor, a acționat din proprie voință, arbitrar și necanonic în cadrul mitropoliei mele, întrucât, deși știa foarte bine că pruncii nu aparțin unei familii conform canoanelor Bisericii, nu mi-a spus nimic despre acest lucru”.

Potrivit memoriului, Înaltpreasfințitul Elpidofor a cerut permisiunea scrisă pentru a oficia taina, dar fără a menționa că este vorba despre copiii unui cuplu de homosexuali.

O altă problemă este mediatizarea de care a beneficiat evenimentul, ceea ce a făcut să ajungă la credincioși un mesaj cu care Biserica nu este de acord. Adică s-a lăsat impresia că Biserica este de acord cu căsătoria între persoane de același sex.

Prezența Arhiepiscopului Americii – chiar îmbrăcat în veștmintele arhiepiscopale – în fotografii alături de un cuplu de homosexuali a transmis un mesaj contrar doctrinelor Bisericii Ortodoxe, care, în niciun caz, nu recunoaște și nu acceptă căsătoria între persoane de același sex”, a spus mitropolitul pentru ziarul nostru.

”Fără mare pompă”

Pe aceeași linie se plasează și Mitropolitul de Larisa, Preasfinția Sa Ieronim „în orice situație bebelușii sunt botezați, nu contează dacă sunt dintr-o familie de persoane de același sex. Dar botezul nu trebuie să se facă „cu mare pompă și etalare”, ci doar cu smerenie”.

Ierarhii susțin că, deoarece în ultimii ani a devenit un lucru obișnuit ca atât căsătoria, cât și botezul să fie oficiate  împreună, au fost mulți credincioși care au crezut că așa s-a întâmplat și în acest caz particular. „Taina căsătoriei este diferită de taina botezului. Căsătoria presupune pentru Biserică ambele sexe, propria lor voință, libera lor alegere, dragostea întru Hristos. Tradiția ortodoxă nu poate recunoaște nicio altă formă de relație, în special a persoanelor de același sex, pe care să o numească familie. Recunoaște, desigur, orice om, dar nu face compromisuri cu păcatul său.

Ea încearcă să-l transforme prin pocăință și dragostea lui Hristos pentru fiecare om. În taina botezului, lucrurile se schimbă”, a explicat mitropolitul pentru ziarul nostru. De asemenea, mulți subliniază că Arhiepiscopul Americii a „deschis”, fără să vrea, o problemă pe care Biserica Greciei o rezolvase în viața reală, dar fără a crea „dezbinări și disensiuni extreme între credincioși”.

„Eveniment monden”

Unii îl acuză pe Înaltpresfințitul Elpidofor  că „a acceptat să participe la un eveniment monden despre care știa că va beneficia de multă mediatizare în revistele de lifestyle, transmițând mesaje greșite”, a declarat un alt ierarh pentru ziarul nostru.

Arhiepiscopul Americii a lăsat în urmă un gust amar. Dar poate a oferit o ocazie de a discuta deschis anumite lucruri. Homosexualitatea va fi întotdeauna o problemă foarte dificilă pentru Biserică.

„Întrebarea care se pune, deci, este cum va răspunde Biserica Ortodoxă Greacă provocărilor pastorale contemporane, dacă va înțelege nevoile oamenilor, dacă își va clarifica poziția față de păcat și iubire și, mai ales, dacă va găsi modalități de acceptare sau excludere”, a subliniat pentru ziarul nostru, un mitropolit din noua generație. Poate că punctul de întâlnire dintre Biserică și societate, care avansează cu pași mult mai repezi, este, până la urmă, binecunoscutul citat din epistola apostolului Pavel „nu mai este parte bărbătească și parte femeiască, pentru că voi toți una sunteți în Hristos Iisus”.

sursa: RADOR