Alegerile regionale din Berlin s-au încheiat cu o victorie clară a partidului conservator CDU (PPE), care a făcut campanie pentru un oraș funcțional și împotriva interzicerii mașinilor. Victoria e prima a CDU în capitala germană în ultimii 20 de ani.

Partidul Creștin-Democrat (CDU) a câștigat alegerile regionale de la Berlin, dar nu e sigur că va putea forma un guvern, din cauza dezacordurilor cu majoritatea celorlalte partide, inclusiv în ceea ce privește politica privind transportul, scrie EURACTIV GERMANIA.

CDU a avut cel mai mare succes în cartierele mai îndepărtate de centrul Berlinului, în timp ce Verzii au fost primii în centrul orașului, indicând o divizare semnificativă între centru și periferie.

În campanie s-a pus accentul mult pe politica privind transportul, în special în centrul orașului, deoarece Verzii doresc să aloce spații mai mari pentru piste de biciclete.


CDU a dat vina pe Verzi pentru o politică anti-mașină după ce liderul Werner Graf a anunțat într-un interviu că, pentru a atinge acest obiectiv, vrea să reducă parcările la jumătate într-un deceniu.


"Berlinul este pentru toată lumea, și pentru șoferii de mașini”, scria pe un afiș electoral al CDU.

Politica de transport

Potrivit sondajelor la ieșirea din sondaj ale postului public de televiziune ARD, 45% dintre alegători sunt de acord cu o "extindere a pistelor de biciclete în detrimentul traficului auto", în timp ce 49% nu sunt de acord.

O majoritate firavă a alegătorilor (53%) este de acord cu o nouă extindere a autostrăzii orașului A100, susținută și de CDU, 36% spunând că se opun. CDU a susținut că autostrada planificată în estul Berlinului ar putea fi realizat ca o „autostradă climatică” cu panouri solare deasupra și ar reduce traficul auto în unele zone rezidențiale.

Dar mulți din cadrul Partidului Verzilor consideră extinderea autostrăzilor ca fiind incompatibilă cu obiectivele climatice și, prin urmare, doresc să oprească proiectul, care a provocat o dispută de lungă durată.

Pe afișele electorale ale CDU mai stă scris: "Berlin, nu-i lăsa să-ți interzică mașinile”, sugerând o dispută în jurul Friedrichstraße, stradă transformată de senatoarea eclogistă Bettina Jarasch într-o zonă pietonală cu doar câteva săptămâni înainte de alegeri, cu criticii spunând că acest lucru s-a întâmplat fără a-i consulta în mod corespunzător pe rezidenți.

SPD a pierdut, dar ar putea continua să guverneze

Alegerile regionale au avut loc inițial în 2021, dar au fost repetate duminică din cauza unor greșeli organizatorice, care au dus la lipsa buletinelor de vot și la ore lungi de așteptare în multe secții de votare.

Partidul social-democrat (SPD), aflat la guvernare în capitala germană, a fost acuzat de dezastru de majoritatea alegătorilor, a pierdut sprijinul alegătorilor și a obținut cel mai prost rezultat din istorie.

Partidul a încercat să mulțumească atât alegătorii din periferia dominată de mașini, cât și din centru, cu promisiunea unui "bilet de 29 de euro” (abonament lunar) permanent pentru transportul public, care a fost introdus temporar la Berlin ca reacție la costurile vieții.

La nivel federal, în luna mai va fi introdus un „bilet de 49 EUR” similar, care, spre deosebire de omologul său din Berlin, va fi valabil pentru transportul public regional și local în toată Germania.

În ciuda faptului că nu a convins la fel de mulți alegători ca înainte, primărița Franziska Giffey ar putea continua coaliția de stânga cu Partidul Verzilor și Stânga.

SPD-ul lui Giffey are cu doar 105 de voturi mai mult decât Verzii, conform rezultatului final preliminar, lucru care s-ar putea schimba odată cu renumărarea districtelor.

Întrebat despre o potențială coaliție cu Verzii înainte de alegeri, candidatul CDU la primărie, Kai Wegner, a spus: „Ceea ce au spus doamna Jarasch și Verzii în ultimele săptămâni și luni, nu voi face”, adăugând că "Nu vreau asta. Politica privind transportul pentru Berlin, nu se potrivește cu Berlinul”.

"Verzii ar trebui să se miște foarte mult, ceea ce nu vor face, așa că nu îmi pot imagina o coaliție cu Verzii după alegeri”, a adăugat Wegner.

Poziția pro-mașină nu garantează alegerea

Partidul liberal FDP și-a pierdut mandatele în parlamentul regional, deoarece nu a depășit pragul de 5% necesar pentru a-și asigura locurile.

Partidul, care deține și Ministerul german al transporturilor la nivel federal, a făcut campanie împotriva Verzilor, argumentând că nu poate exista o "politică de transport împotriva mașinilor”.

FDP ar putea acum să-și întărească poziția în disputa în curs de desfășurare la nivel federal cu privire la țintele de emisii de carbon din sectorul transporturilor, deoarece partidul simte nevoia să-și câștige profil față de partenerii săi de coaliție de centru-stânga la nivel federal.

Un potențial partener de coaliție pentru CDU Berlin ar putea fi SPD, ceea ce este puțin probabil dacă Giffey rămâne primăriță ca șefă a unei coaliții de stânga.

În ceea ce privește politica de transport, SPD a încercat să mențină calea de mijloc, Giffey argumentând că "nu poate exista o situație în care toate grupurile să obțină 100% din ceea ce își doresc”.