Regulamentul Dublin s-a prăbușit sub presiunea refugiaților. Prin urmare,CE propune o reformă a sistemului de azil,dar și instituirea unui sistem de intrare/ieșire pentru a accelera și consolida verificarea la frontiere a cetățenilor din state terțe.

"Sosirea necontrolată a unui număr masiv de migranți și solicitanți de azil a pus sub presiune nu numai sistemele de azil ale statelor membre, ci și întregul sistem european comun de azil. Volumul și concentrația de sosiri a evidențiat în special deficiențele sistemului Dublin, care stabilește statul membru responsabil pentru examinarea unei cereri de azil, în principal în funcție de primul punct de intrare neregulamentară", anunță Comisia Europeană.

Totodată, faptul că solicitanții de azil sunt tratați diferit în statele membre a agravat "problema deplasărilor secundare neregulamentare", susține Executivul de la Bruxelles.

Domeniile în care sistemul european comun de azil ar trebui să fie îmbunătățit: 

  • Introducerea unui sistem sustenabil și echitabil de determinare a statului membru căruia îi revine responsabilitatea de a examina cererile de azil. Pentru a gestiona mai bine numărul mare de sosiri și pentru a asigura o împărțire echitabilă a responsabilității, Comisia ar putea propune modificarea Regulamentului Dublin – fie prin eficientizarea și completarea acestuia cu un mecanism corectiv de asigurare a echității, fie prin trecerea la un nou sistem bazat pe o cheie de repartizare.
  • Atingerea unui grad mai mare de convergență și descurajarea introducerii de cereri multiple de azil. Comisia intenționează să propună o armonizare mai profundă a procedurilor de azil, pentru a asigura un tratament egal și uman peste tot în UE și pentru a reduce factorii care atrag migranții în doar câteva state membre. Astfel, CE ar putea propune două noi regulamente, care să înlocuiască Directiva privind procedurile de azil și respectiv Directiva privind condițiile pentru protecția internațională, precum și câteva amendamente specifice la Directiva privind condițiile de primire.
  • Prevenirea deplasărilor secundare în interiorul UE. Pentru a se asigura că funcționarea sistemului Dublin nu este perturbată de abuzuri și de introducerea unor cereri de azil multiple, Comisia ar putea propune măsuri de descurajare și de sancționare a deplasărilor secundare neregulamentare. În special, ar putea introduce o regulă conform căreia, pentru a beneficia de anumite drepturi, solicitanții vor trebui să se înregistreze, să fie de acord să li se preleveze amprentele digitale și să rămână în țara din UE în care au fost repartizați.
  • Un nou mandat pentru agenția europeană în materie de azil. Comisia ar putea propune modificarea mandatului Biroului European de Sprijin pentru Azil, astfel încât acesta să poată juca un nou rol de punere în aplicare a politicilor, precum și un rol operațional consolidat. De exemplu, EASO ar putea să gestioneze mecanismul de repartizare în cadrul unui sistem Dublin reformat, să monitorizeze respectarea de către statele membre a normelor UE privind azilul, să identifice măsuri de remediere a deficiențelor și să ia măsuri operaționale în situații de urgență.
  •  Consolidarea sistemului Eurodac. Pentru a sprijini aplicarea unui sistem Dublin reformat, Comisia ar putea propune adaptarea sistemului Eurodac și extinderea scopului acestuia, acțiuni care ar facilita lupta împotriva migrației neregulamentare, păstrarea și schimbul de amprente digitale, precum și returnările.

Se renunță la ștampilarea manuală a pașapoartelor

Cea de-a două propunere vizează instituirea unui sistem de intrare/ieșire, în vederea unor frontiere mai puternice. 

Sistemul de intrare/ieșire va moderniza gestionarea frontierelor externe prin îmbunătățirea calității și a eficienței controalelor și va sprijini statele membre care se confruntă cu un număr tot mai mare de călători care intră și ies din UE, spune CE.

Propunerea legislativă face parte din cadrul pachetului mai amplu privind frontierele inteligente, axat pe rolul sistemelor de informații în ceea ce privește îmbunătățirea gestionării frontierelor externe, a securității interne și a luptei împotriva terorismului și a criminalității organizate.

Sistemul de intrare/ieșire va permite gestionarea eficientă a șederilor de scurtă durată autorizate, creșterea automatizării la controalele la frontieră, precum și îmbunătățirea detectării fraudării de documente și de identitate.

El se va aplica tuturor resortisanților din țări terțe care sunt admiși pentru o ședere de scurtă durată în spațiul Schengen (maximum 90 de zile în orice perioadă de 180 de zile).

Sistemul va înregistra numele, tipul de document de călătorie și datele biometrice, precum și data și locul de intrare și de ieșire. În opinia CE, acest lucru va facilita trecerea frontierei de către călătorii bona fide, va detecta persoanele care depășesc termenul legal de ședere și va identifica persoanele fără forme legale în spațiul Schengen. De asemenea, el va înregistra refuzul intrării.

Sistemul de intrare/ieșire va înlocui actualul sistem de ștampilare manuală a pașapoartelor care necesită mult timp, nu furnizează date fiabile în ceea ce privește trecerile de frontieră și nu permite detectarea persoanelor care depășesc termenul de legal ședere sau cazurile de pierdere sau de distrugere a documentelor de călătorie.