Uniunea Europeană a introdus o serie de restricții împotriva navelor rusești și aproape a rezolvat problema legată de furnizarea de petrol rusesc prin modalități care ocolesc embargoul, scrie RBC.

Într-un articol intitulat "Flota din umbră a lui Putin. Cum face Rusia bani din comerțul cu petrol și ce face Occidentul în acest sens", agenția ucraineană notează că, în cadrul celui de-al 11-lea pachet de sancțiuni (iunie 2023), UE a introdus o interdicție privind accesul în porturile UE pentru navele care transportă petrol rusesc și care efectuează transferuri de la o navă la alta.

În cel de-al 12-lea pachet (decembrie 2023), UE a introduse norme de notificare pentru vânzarea petrolierelor către orice țară terță, iar în ultimul pachet, cel de-al 14-lea, adoptat în iunie 2024, UE a aprobat măsuri vizând navele implicate în războiul Rusiei împotriva Ucrainei și care fac obiectul unei interdicții de acces în porturi și a unei interdicții privind furnizarea de servicii.

"Aceste nave pot fi identificate din mai multe motive, precum sprijinul lor (a agresiunii ruse împotriva Ucrainei - n.r.) prin transportul de echipamente militare pentru Rusia, transportul de cereale ucrainene furate și sprijinirea dezvoltării sectorului energetic al Rusiei, de exemplu, prin transport de componente GNL (gaze naturale lichefiate) sau transbordarea GNL.

Această măsură vizează și petroliere care fac parte din ''flota din umbră'' a lui Putin, care eludează restricțiile UE și ale Price Cap Coalition folosind practici de transport înșelătoare, în totală nerespectare a standardelor internaționale" - se arată într-un răspuns al Comisiei Europene pentru RBC-Ucraina. "Sunt sute de petroliere, absolut legale, absolut conforme dreptului internațional, înmatriculate, asigurate, au țară de înmatriculare, există firmă armatoare...

Aceste firme, în registrele maritime, au adrese complete - stradă, număr, birou" - explică Andri Klimenko, șeful grupului de monitorizare al Institutului de Studii Strategice al Mării Negre (Kiev). Potrivit acestuia, exportul lunar total rusesc prin Marea Baltică și Marea Neagră este de aproximativ 15 milioane de tone de țiței și 6-7 milioane de tone de produse petroliere.

Experții și oficialii intervievați de RBC prezintă cifre diferite în ceea ce privește estimările lor cu privire la numărul de petroliere pe care Rusia le are la dispoziție - unii vorbesc despre 300 de nave, iar alții despre 500. "Dar nu toate lucrează în același timp. Durata de călătorie pentru fiecare petrolier este diferită și, de asemenea, navele au nevoie de timp pentru a se întoarce în porturi" - notează RBC.

Partenerii Ucrainei numesc astfel de nave "petroliere din umbră". "Acestea sunt petroliere care nu sunt deținute, nu sunt administrate și nu sunt asigurate, adică nu au o acoperire corespunzătoare, o asigurare din țările G7 și din UE" - menționează Iulia Pavițka, șefa Direcției de Sancțiuni a centrului analitic al Școlii de Economie din Kiev. Trebuie remarcat faptul că majoritatea absolută a asigurărilor de transport maritim la nivel internațional este realizată de International Group of P&I Clubs.

Organizația are resurse enorme la dispoziție pentru a acoperi aproape orice eveniment de asigurare privind transportul maritim. "Petrolierele din umbră", însă, nu sunt asigurate de această organizație. "Acum, toate eforturile de cercetare sunt dedicate identificării celor care asigură cu adevărat astfel de petroliere și își asumă riscul în cazul unei scurgeri de petrol" - notează Iulia Pavițka.

În plus, astfel de petroliere sunt vechi, ceea ce crește riscul defectării lor, proces urmat de o scurgere de petrol. Pe de altă parte, potrivit expertului Andri Klimenko, definiția "flotei din umbră" este manipulativă și urmărește să ascundă incapacitatea comunității internaționale de a limita exporturile de petrol rusesc. Potrivit lui Klimenko, în ultimele luni, doar aproximativ 5% din petrolul rusesc ajunge în UE. Înainte, țările UE primeau de două ori mai mult petrol din Rusia.

Petrolul rusesc este încă exportat în mod clandestin, în cantități mici, prin porturile Italiei, în special prin Sicilia, precum și prin Grecia și Spania. Până de curând, au existat transbordări ilegale de petrol rusesc în Golful Laconian, în largul coastei Greciei. Între timp, au avut loc presiuni asupra Greciei și, din luna mai a acestui an, în golf au loc "exerciții militare cu trageri de luptă pe perioadă nedeterminată", astfel că transbordările în zona respectivă sunt imposibile.

Cu toate acestea, petrolierele rusești s-au mutat pe țărmurile insulei Chios, la sud de Golful Laconian, sau pur și simplu transbordează în larg. RBC explică faptul că exporturile rusești sunt efectuate de nave din mai multe categorii. O parte semnificativă este formată din nave rusești, ai căror proprietari sunt companii înregistrate în Emiratele Arabe Unite sau în "țări de pavilion convenabile" precum Liberia, Panama, Insulele Marshall etc.

Uneori, rușii folosesc scheme destul de complexe pentru aceste exporturi. "Transferul dreptului de proprietate asupra navei nu se realizează neapărat. Poate fi și o schimbare a dreptului de proprietate asupra companiei. Adică pur și simplu au luat o companie din Dubai care deține petrolierele și au cumpărat-o. Iar lumea nu vede acest lucru și nu înțelege.

Ulterior, însă, când monitorizezi traficul multor petroliere, observi că astfel de petroliere au început brusc să transporte alt petrol pe o altă rută" - explică Vladislav Vlasiuk, reprezentantul autorizat al președintelui Ucrainei pentru respectarea sancțiunilor impuse Rusiei. O categorie separată este reprezentată de navele deținute de companii turcești și chineze. Cu toate acestea, ponderea cea mai mare este formată din petroliere din UE - Grecia, Malta și Cipru.

sursa: RADOR RADIO ROMÂNIA