Noul premier britanic insistă că Regatul Unit va ieși din Uniunea Europeană pe 31 octombrie, chiar și fără acord, veste care le dă fiori investitorilor.

Pe de-o parte, Guvernul britanic pune deoparte tot mai mulți bani pentru pregătirile pentru o ieșire fără acord, de cealaltă parte, oficialii guvernamentali insistă că doar de UE depinde dacă va avea loc un Brexit ordonat sau nu.

„Dacă ei (Uniunea Europeană) nu pot face un compromis, dacă într-adevăr nu pot face asta, atunci în mod clar trebuie să fim pregătiți pentru o ieșire fără acord. Depinde de UE, este decizia lor dacă vor ca noi să facem asta”, a spus premierul Boris Johnson.

Noul premier insistă pentru eliminarea sistemului backstop, așa-numita plasă de siguranță din acordul de retragere, de la frontiera irlandeză și spune că Regatul Unit va părăsi Uniunea Europeană la 31 octombrie „cu orice preț”.

De cealaltă parte, oficialii europeni susțin că nu vor renegocia acordul, iar președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, i-a transmis lui Boris Johnson că acordul de ieșire încheiat cu guvernul condus de predecesoarea acestuia, Theresa May, este „singurul posibil” pentru Uniunea Europeană.

Johnson a replicat că el este dispus să discute despre Brexit cu liderii UE, dar doar dacă aceștia își vor schimba poziția. „Prim-ministrul le-a spus liderilor europeni (...) că acordul de retragere cu mecanismul de siguranță nu a putut trece prin parlament de cele trei ori când a fost supus parlamentului. De aceea, trebuie schimbat”, a spus luni o purtătoare de cuvânt a noului premier britanic.

Mecanismul de siguranță este o modalitate de evitare a introducerii unei frontiere fizice între Republica Irlanda, membră a UE, și Irlanda de Nord, componentă a Regatului Unit. Înalți oficiali din UE și din mai multe capitale europene au declarat în repetate rânduri că acordul cu Londra nu va fi renegociat, dar mulți parlamentari britanici văd în mecanismul propus o modalitate de subminare a independenței și unității britanice.

Boris Johnson a devenit lider al Partidului Conservator și, ulterior, premier al Marii Britanii, cu sprijinul adepților Brexit din rândul conservatorilor, mulți dintre aceștia preferând mai degrabă o îndepărtare de UE decât o relație în care să fie nevoie să respecte regulile europene.

Însă posibilitatea unei ieșiri din UE fără acord, așa-numitul hard Brexit, dă fiori mediului de afaceri, iar rezultatele se văd în deprecierea lirei sterline din ultimele zile, în contextul discuțiilor privind ieșirea „cu orice preț” pe 31 octombrie în defavoarea unei ieșiri ordonate la o dată ulterioară.

Mai mulți producători auto, între care Ford și BMW, au cerut premierului să abandoneze ideea unui Brexit fără acord, care ar risca să pericliteze industria auto britanică, care are circa 850.000 de angajați.

Deși vânzările de mașini au rămas solide în ultimii ani, chiar și după referendumul privind Brexit, investițiile au scăzut puternic. Datele asociației producătorilor auto arată că în primele șase luni din 2019 doar 90 de milioane de lire sterline au fost investite în noi proiecte, față de 2,5-2,7 miliarde de lire anual înainte ca Brexit să devină o certitudine.

În aprilie, Ford anunța că își va reconsidera investițiile în Marea Britanie dacă țara nu va ajunge la un acord care să garanteze o ieșire lină din Uniunea Europeană, iar în mai producătorul american a spus că va închide anul viitor fabrica Bridgend din Marea Britanie, din cauza scăderii cererii.

Iar oficialii Ford se pregătesc de ce e mai rău, în eventualitatea unui Brexit fără acord. „Este un drum plin de piedici. Probabilitatea unui Brexit fără acord a crescut în ultimele luni ... esențial va fi ceea ce se va întâmpla la final în porturi și la frontiere, și, extrem de important, cum va evolua lira sterlină”, a spus președintele Ford Automotive, Joseph Hinrichs, la postul de radio BBC, potrivit Agerpres.

Reuters amintește că printre companiile care au anunțat că își reduc sau își opresc producția în Marea Britanie se află Jaguar Land Rover, Nissan, Airbus, Sony, Dyson,Toyota și Honda. O serie de investiții sunt amânate, inclusiv decizia grupului francez PSA de a păstra uzina din Ellesmere Port.

Producătorii auto au cheltuit deja zeci de milioane pentru a se pregăti de posibilele efecte ale unui Brexit fără acord, ce ar putea opri activitatea porturilor și ar încetini livrările de componente și mașini între Europa și Regatul Unit.

Pe piața valutară, lira sterlină a atins zilele trecute nivelul minim din ultimii doi ani în raport cu euro și dolarul, după declarațiile lui Johnson privind Brexit.

Banca Angliei a avertizat că șansele ca Marea Britanie să se confrunte cu o recesiune economică sunt foarte ridicate, pe fondul incertitudinilor privind Brexit. Astfel, în ultimul raport asupra inflației, Banca Angliei spune că probabilitatea ca ritmul de creștere economică să devină negativ până la începutul lui 2020 este de 33%.

Însă Londra încă își permite să braveze: UE trebuie să-și schimbe poziția „încăpățânată” asupra Brexit pentru a fi evitată o ieșire a Regatului Unit fără acord, a spus ministrul de externe Dominic Raab. „Noi vrem un acord bun cu partenerii și prietenii noștri din UE, dar acest lucru trebuie să implice abolirea clauzei de salvgardare ("backstop") nedemocratice”, a spus luni Raab, intervievat de BBC, precizând însă că el dorește un acord.

Și Johnson susține în continuare că șansele unui hard Brexit sunt foarte mici, dar Marea Britanie se pregătește intens pentru această eventualitate.

Trezoreria britanică a anunțat miercuri dublarea bugetului anual destinat pregătirilor pentru Brexit, la 4,2 miliarde de lire sterline, cu 2,1 miliarde de lire suplimentare pentru pregătirile pentru o ieșire fără acord.

„Acești 2,1 miliarde de lire suplimentari vor garanta că vom fi gata să ieșim din UE pe 31 octombrie, cu acord sau fără”, a declarat noul ministru de finanțe, Sajid Javid, citat într-un comunicat al Trezoreriei, preluat de Agerpres.

Aceste fonduri sunt destinate pregătirilor la frontieră, dar și pentru pregătirile companiilor și asigurarea aprovizionării cu medicamente esențiale.