Manipularea emisiilor poluante ale autovehiculelor Volkswagen s-a soldat chiar cu victime omenești, numărul acestora fiind între cinci și douăzeci pe an în SUA, în ultimii câțiva ani, potrivit unei analize Associated Press.

Având la bază o serie de statistici și un model computerizat, analiza Associated Press arată că, pentru ultimii șapte ani, numărul victimelor legate de poluare ar putea fi cuprins între 16 și 94. Frecvența acestor cazuri a crescut recent, ca urmare a majorării numărului de motoare diesel poluante care au ajuns să circule pe șoselele din Statele Unite.

Costurile totale suportate de societate ca urmare a acestor decese se situează la peste 100 de milioane de dolari.

Pe de altă parte, analiza Associated Press atrage atenția asupra faptului că e posibil ca în Europa numărul victimelor și dimensiunea costurilor să fie și mai ridicate, pentru că vânzările de mașini Volkswagen echipate cu motoare diesel sunt, la rândul lor, mai mari.

Astfel, numărul victimelor din Europa ar putea fi, în fiecare an, de ordinul sutelor, cu toate că experții avertizează că este dificil ca modelele de calcul bazate pe parametrii din domeniul sănătății și calității aerului din SUA să fie transpuse în Europa.

„Din punct de vedere statistic, nu putem evidenția cine a murit din cauza acestei politici, dar au murit oameni sau este foarte probabil ca oameni să fi murit din această cauză”, afirmă Peter Adams, profesor de inginerie de mediu la Universitatea Carnegie Mellon din Pittsburgh. El a calculat costurile generate de poluarea aerului folosind un model computerizat sofisticat.

Trucarea indicatorilor privind emisiile poluante ale mașinilor Volkswagen a permis eliberarea unor noxe de 10 până la 40 de ori mai mari decât prevăd reglementările actuale, astfel încât acestea au reprezentat „în mod cert o problemă pentru calitatea aerului și sănătatea publicului”, arată și Janet McCabe, responsabilă de calitatea aerului în cadrul Agenției americane pentru Protecția Mediului (EPA).

Oxizii de azot formează smog – acel aer întunecat, murdar, care îi împiedică pe oameni să vadă, iar pe unii să respire – și, în plus, amplifică particulele minuscule de funingine. Associated Press citează o serie de studii medicale conform cărora acest fel de particule cauzează în Statele Unite aproximativ 50.000 de decese anual, în principal ca urmare a unor probleme cardiace.

Oxizii de azot pot călători sute de kilometri, astfel încât poluarea se întinde rapid, susține Adams.

Calculele referitoare la costurile suportate de societate ca urmare a poluării pornesc de la costul vieților pierdute. În cazul de față, profesorul Adams a arătat că fiecare viață pierdută valorează 8,6 milioane de dolari – incluzând costurile zilelor de lucru pierdute sau al spitalizării. Cheltuielile anuale totale generate de poluarea peste limitele admise de către motoarele diesel Volkswagen se situează între 40 și 170 de milioane de dolari, potrivit calculelor profesorilor de inginerie de mediu.

„Chiar și o creștere mică a noxelor emise de motoarele diesel Volkswagen au agravat, cel mai probabil, poluarea din zonele în care aceste mașini au circulat și au afectat astfel viețile a sute de mii de oameni”, afirmă Dan Greenbaum, președinte al Institutului pentru Efectele asupra Sănătății din Boston. Instituția este finanțată de EPA, dar și de industria auto pentru a acționa ca un arbitru independent pe tărâmul științei.

Greenbaum a mai spus că nu este deplasat să afirmăm că milioane de oameni ajung să respire aer de o calitate slabă.

Într-un răspuns formulat la sfârșitul săptămânii trecute, Volkswagen a precizat că poziția EPA arată că vehiculele echipate cu motoare având soft-ul modificat nu prezintă riscuri de siguranță și că este legal ca acestea să circule în continuare. „Acuzațiile privind existența unei legături între emisiile de noxe ale acestor vehicule și efectele asupra sănătății sunt neverificate. Nu am primit nicio confirmare legată de faptul că emisiile de la aceste mașini au cauzat vreo problemă de sănătate”, menționează poziția constructorului auto.

De cealaltă parte, experții spun că aceste calcule trebuie interpretate în contextul în care calitatea aerului din SUA este tot mai bună, iar numărul deceselor din cauza poluării este nesemnificativ prin comparație cu cel al accidentelor auto – 35.000 de vieți pierdute într-un an în SUA.

Începând cu 2008, Volkswagen a vândut în Europa peste zece milioane de mașini cu motoare diesel, față de mai puțin de 500.000 pe piața americană. În plus, densitatea populației în zonele urbane din Europa este mai mare, ceea ce face ca oamenii să fie mai vulnerabili în fața aerului poluat.

„Presupunând că majoritatea mașinilor circulă în Europa, e destul de ușor să estimăm că putem vorbi de sute de victime”, spune și Robert Rohde, fizician și conducător al unei echipe de cercetători de la Universitatea Berkeley.