De când a preluat ștafeta de la Biden, în urmă cu o lună, vicepreședinta americană Kamala Harris a evoluat surprinzător de bine în sondaje contra lui Donald Trump, amplificându-i Partidului Democrat speranțele cu privire la alegerile din noiembrie.

Mesajele ei mobilizatoare i-au consolidat sprijinul din partea bazei electorale democrate și au ademenit și din alegătorii independenți. Însă aparențele pozitive trebuie să fie dublate și de un program electoral solid. Înaintea Congresului Național Democrat în curs Harris a dezvăluit vineri, într-un discurs din Carolina de Nord, indicii cu privire la mult așteptatul ei program economic. Acestea s-au dovedit a fi dezamăgitoare și sunt mai degrabă de un populism exagerat.

Harris a conturat o serie de măsuri concepute pentru a împăciui clasa de mijloc strâmtorată a Americii, dând vina pe marile corporații pentru sărăcirea ei. Acest mesaj ar putea convinge unele familii din statele indecise. Costul piperat al vieții de zi cu zi e una dintre temele electorale fundamentale. Problema e însă aceea că multe dintre propunerile ei sunt nocive economic și riscă pe deasupra să alunge alte segmente ale electoratului.

Propunerea de a se interzice la nivel federal „umflarea prețurilor” la cumpărăturile uzuale - care din păcate a devenit promisiunea ei electorală fanion - este în mod special greșită. Alimentele s-au scumpit cam cu 25% față de martie 2020, mai rapid decât creșterea salariilor multor oameni. Însă Harris ar trebui să țină seama că intervenția statului în procesul de stabilire a prețurilor de către piață se întâmplă adesea să agraveze situația. În plus, economiștii consideră că inflația mare de după pandemie e provocată de perturbarea lanțurilor de aprovizionare și penuria de forță de muncă mai degrabă decât de lăcomie. Planurile ceva mai generale de a stârpi orice practică monopolistă a magazinelor de vânzare cu amănuntul sunt binevenite, însă cea mai bună metodă de a combate scumpirile rămâne în continuare politica monetară și stimularea productivității.

Propunerea - cuplată și cu planul lui Harris de a mări impozitul corporatist de la 21 la 28% pentru a-și acoperi cu acești bani întregul pachet economic - riscă să-i alunge unii simpatizanți. Antreprenorii ar putea flirta cu Trump, care a promis tăierea impozitului corporatist, mai degrabă decât s-o voteze pe ea. De fapt republicanii profită deja de pe urma temerilor privind o administrație Harris etatistă, acuzând-o de „socialism”.

Nu toate măsurile lui Harris sunt rele. Scutirile fiscale pentru familiile cu copii și muncitorii esențiali sunt pozitive și vor prinde la familiile sărace. La fel propunerea de a accelera construcția de locuințe. Prețul mare al locuințelor și costul ridicat al chiriei constituie o problemă deosebit de gravă pentru numeroși americani. Însă Harris și-a combinat aceste propuneri cu acordarea unei subvenții de 25.000 de dolari pentru cei care-și cumpără prima locuință. Măsură care, stimulând cererea, ar risca să scumpească și mai mult locuințele, mai înainte chiar ca oferta să fi apucat să fie împrospătată cu cele nou construite.

Harris trebuie să lucreze mai mult pentru a-și complementa campania pozitivă [de comunicare - n.trad.] cu o viziune economică în măsură să inspire America. Alegătorii o consideră o îmbunătățire față de vârstnicul Biden, dar în privința gestionării economiei ei nu au în ea decât un pic mai multă încredere decât au în Trump - chiar dacă planurile fostului președinte de a mări taxele de import și a interveni la independența băncii centrale ar provoca mari daune.

Un program pro-creștere ar ajuta. Măsuri menite a susține inovația, investițiile în infrastructură și firmele mici, care angajează cam jumătate din americani, nu ar duce doar la o creștere sustenabilă a nivelului de trai, ci ar și aduce-o pe Harris în grațiile marilor antreprenori. Vicepreședinta trebuie să dezvăluie mai multe detalii despre planurile ei privind comerțul și imigrația, cât și despre cum va gestiona în continuare inițiativa-fanion a lui Biden, Legea Reducerii Inflației. E adevărat că Harris a reușit să-i insufle energie campaniei electorale a democraților, dar are nevoie să vină cu idei mai elevate, nu cu chițibușuri economice.

Opinie publicată în The Financial Times

sursa: RADOR RADIO ROMÂNIA