The Financial TimesModa ciocolatei „Dubai”, amplificată de TikTok, riscă să provoace o penurie mondială de fistic

Moda ciocolatei Dubai a cucerit și Occidentul. Pe rețelele sociale, internauții se filmează devorând cu lăcomie batoane de ciocolată cu cremă de fistic, scrie „Financial Times”, care atrage atenția că există în această poveste și un aspect neplăcut.
Ascensiunea fulminantă a ciocolatei Dubai a declanșat o criză globală a aprovizionării cu fistic, agravând penuria mondială de nuci verzi și făcând ca prețurile acestora să crească vertiginos. Batoanele, o combinație de cremă de fistic, patiserie mărunțită și ciocolată cu lapte, au avut un succes modest după lansarea lor în 2021 de către ciocolatierul FIX din Emiratele Arabe Unite - până când un videoclip TikTok le-a transformat într-o senzație globală. Clipul, postat în decembrie 2023, a adunat peste 120 de milioane de vizualizări și a alimentat o nebunie mondială pentru ciocolata cu fistic, generând o serie de imitații, arată Financial Times.
Din cauza acestei nebunii, prețul sâmburilor de fistic a crescut de la 7,65 dolari pe kilogram în urmă cu un an la 10,30 dolari pe kilogram în prezent, a declarat Giles Hacking de la comerciantul de nuci CG Hacking. „Lumea fisticului este practic epuizată în acest moment”, spune el.
Ciocolata nu este ieftină. În Regatul Unit, ciocolata „Dubai” de la Lindt costă 10 lire sterline pentru 145 de grame, mai mult decât dublul celorlalte tablete. Dar consumatorii sunt atât de entuziaști, încât unele magazine limitează numărul de batoane pe care le poate cumpăra fiecare client, în timp ce Lindt și supermarketul britanic Wm Morrison au lansat ouă de Paște cu cremă de fistic, arată Financial Times.
Cine sunt cei mai mari producători de fistic
Stocurile de fistic erau deja în scădere după o recoltă dezamăgitoare anul trecut în SUA, principalul exportator al acestei nuci. Dar pe de altă parte, recolta din SUA a fost de o calitate mai bună decât de obicei, lăsând mai puțini sâmburi ieftini, fără coajă, care sunt în general vânduți ca ingrediente pentru ciocolată și alte alimente, a explicat Hacking. „Nu a existat prea multă ofertă, așa că atunci când mai apare și ciocolata Dubai și (ciocolatierii) cumpără toți sâmburii pe care pun mâna, restul lumii rămâne fără”, spune Hacking.
Iranul, al doilea mare producător mondial, a exportat cu 40% mai mult fistic către Emiratele Arabe Unite în perioada de șase luni de până în martie 2025 decât în cele 12 luni anterioare, potrivit biroului vamal al Iranului.
Penuria marchează o inversare bruscă față de 2023, când oferta mondială de fistic a depășit cererea și a provocat o scădere a prețurilor, a declarat Behrooz Agah, membru al consiliului de administrație al asociației iraniene a fisticului. Datorită acestei supraoferte, „o varietate de produse secundare au devenit disponibile, cum ar fi untul, uleiul și pasta de fistic, care ar putea fi utilizate într-o gamă largă de alimente pe bază de fistic”, a spus el. „Aceasta a fost cam în aceeași perioadă în care a fost lansată ciocolata Dubai și a devenit treptat virală în întreaga lume”, a arătat Agah.
În California, unii fermieri au început să treacă de la migdali la fistic în ultimii ani, în mare parte din cauza prețurilor scăzute la migdale, dar acești pomi nu vor începe să producă până la recolta din sezonul următor, în septembrie. Iar între timp, ciocolatierii spun că nu pot produce suficiente batoane umplute cu cremă.
„Nimeni nu este pregătit pentru asta”
„Parcă a apărut de nicăieri și dintr-odată o vezi în fiecare magazin de la colț”, a declarat Charles Jandreau, director general al Prestat Group, care deține mărci de ciocolată de lux din Marea Britanie.
„Nimeni nu este pregătit pentru asta”, a mai spus el, descriind dificultățile sale de a procura kataif, aluatul mărunțit din Orientul Mijlociu folosit în cremă.
Iubitorii de ciocolată suferiseră deja de pe urma unei penurii în aprovizionarea cu cacao, care a dus la aproape triplarea prețurilor în 2024, pe măsură ce vremea extremă și bolile au afectat recoltele. Producătorii au vândut batoane de ciocolată mai mici, cu rețete noi care economisesc cacao.
Producătorul FIX, care și-a numit batonul original devenit viral „Can't Get Knafeh of It” după un desert arab tradițional (un joc de cuvinte a cărui sonoritate în engleză înseamnă „Nu mă pot sătura” - nota red.), a declarat că, deși este „incredibil” să vadă cum compania a inspirat „o mișcare în domeniul ciocolatei”, este îngrijorat că alții ar putea exploata marca lor pentru a induce în eroare clienții. Compania nu își vinde batoanele în afara EAU și le pune în vânzare doar două ore pe zi.
Rivalii săi nu sunt descurajați. Suntem „pur și simplu copleșiți de cererea de ciocolată Dubai”, a declarat Johannes Läderach, director executiv al ciocolatierului elvețian Läderach. „Le-am lansat în urmă cu câteva luni, iar cererea nu se mai oprește, crește vertiginos”, mărturisește compania.
Sursa: News.ro
Comentarii