Noua politică UE pentru biocarburanți anulează emisii de 320 de milioane de tone de CO2
Parlamentul European a votat pentru oprirea susținerii necondiționate a biocarburanților din culturile terestre (culturi de plante sau arbori folosite pentru obținerea de biocombustibili), ca alternativă pentru reducerea emisiilor din transport. Astfel, doar 7% din biocarburanții utilizați în Uniunea Europeană vor proveni din culturi terestre.
Votul a marcat sfârșitul reformei acestor politici dăunătoare și va determina o apreciere mai exactă a impactului asupra mediului și a emisiilor biocarburanților. Gândirea care susținea că folosirea biocarburanților din culturi agricole terestre la scară largă ar fi benefică mediului a fost astfel demontată, conform comunicatului 2Celsius.
Decizia luată în Parlament este să se limiteze utilizarea biocarburanților obținuți din culturi terestre – așa zișii biocarburanți convenționali – la 7% dintr-un total de 8,6%, cota la care se preconiza că vor ajunge în 2020, în urma analizei planurilor naționale de acțiune ale statelor membre privind energiile regenerabile. Această limită va preveni emisii de până la 320 de milioane de tone de CO2, adică echivalentul emisiilor de carbon ale Poloniei în 2012.
De când folosirea biocombustibililor a fost introdusă obligatoriu în legislația europeană, s-a demonstrat că folosirea acestora la scară largă generează creșterea prețului la alimente, defrișări, pierderea biodiversității, acapararea terenurilor și chiar mai multe emisii decât carburanții convenționali,
explică Mihai Stoica, directorul Asociației 2Celsius.
Deși plafonul putea fi redus mai mult, acesta întărește o decizie
anterioară a UE de a elimina în totalitate subvențiile pentru
biocarburanții convenționali după 2020, iar mesajul pentru industria de
biocarburanți este clar: nu există un viitor pentru acest tip de
biocarburanți dăunători care au fost promovați mai mult de un deceniu pe
o premisă falsă. În schimb, Europa și-a creat o breșă pentru susținerea
politică și financiară a unor soluții mai bune pentru reducerea
emisiilor din sectorul de transporturi, precum sporirea eficienței
energetice, utilizarea biocarburanților avansați (din deșeuri și
reziduuri) și folosirea electricității provenite din surse regenerabile.
În plus, UE recunoaște pentru prima dată în legislația sa emisiile
indirecte cauzate de creșterea culturilor procesate în biocarburanți,
acest proces fiind cunoscut ca schimbări indirecte ale destinației
terenurilor (SIDT). În cadrul reformei, companiile petroliere și Comisia
Europeană vor trebui să raporteze în totalitate impactul de mediu al
biocarburanților, incluzând emisiile din SIDT.
Deși importantă, această decizie de a raporta emisiile indirecte este
destul de departe de ceea ce ar fi însemnat contabilizarea totală a
emisiilor biocarburanților convenționali pentru care au pledat ONG-urile
de mediu europene și comunitatea științifică. O contabilizare corectă
ar fi exclus biocarburanții cu emisii indirecte de la numărătoarea către
ținta de energie regenerabilă.
Contabilizarea emisiilor indirecte era una dintre mizele importante ale acestei reforme. E adevărat că SIDT nu are loc pe continentul european, dar emisiile generate în alte părți ale lumii din cauza creării unei cereri de biocarburanți pe piața europeană sunt emisii de care UE este direct responsabilă,
a spus Mihai Stoica,
directorul Asociației 2Celsius, organizație care militează pentru
reducerea emisiilor din transportul din România și cel european.
Mai departe, UE va fi nevoită să își schimbe fundamental abordarea
față de energia obținută din biomasă pentru 2030. Zece ONG-uri europene
au publicat ieri un raport care
prezintă nevoia unei serii de schimbări importante necesare pentru
promovarea practicilor sustenabile în domeniul energiei obținute din
biomasă, prin care să se evite impacturile negative generate de acestea
și repetarea aceluiași fiasco din cazul biocarburanților. Schimbările
propuse în raport includ un plafon pentru toată energia pe bază de
biomasă din mixul energetic în combinație cu criterii de sustenabilitate
solide și contabilizarea corectă a emisiilor din biomasă.
Europa ar trebui să învețe de pe urma eșecului cu biocarburanții și să nu facă aceeași greșeală cu energia din biomasă. România, cu precădere, după toate tăierile sălbatice de păduri din ultimii ani, ar trebui să ceară Comisiei Europene să pună criterii de sustenabilitate pe biomasă și să-și întărească legislația existentă,
a declarat Ionuț Apostol, coordonator de campanii Greenpeace România.