Autoritățile naționale vor avea mai multe puteri pentru a detecta și a opri încălcările online ale legilor de protecție a consumatorilor și își vor putea coordona mai bine acțiunile în UE, conform unui regulament revizuit.

Regulamentul privind cooperarea pentru protecția consumatorilor (CPC), revizuit marți de către Parlamentul European își propune să acopere vidul legislativ accentuat sisteme de protecție a consumatorului diferite de la un stat UE la altul.

Atribuțiile legate de investigații și aplicarea legii trebuie să cuprindă, printre altele:

  • cererea de informații de la deținătorii de domenii și de la bănci pentru a identifica falșii comercianți
  • achiziționarea de bunuri și servicii pentru testare, inclusiv sub acoperire ("cumpărători misterioși”)
  • cererea ca un avertisment să fie afișat în mod explicit pentru consumatori sau cererea ca un furnizor de servicii de găzduire să înlăture, dezactiveze sau sa restricționeze accesul la o interfața online (de ex, pagină de internet sau aplicație) dacă nu existe mijloace eficiente de a opri o practică ilegală
  • impunerea de penalități, cum ar fi amenzi sau plata unor penalități periodice
  • angajamente din partea comerciantului de a oferi remedii adecvate consumatorilor afectați și informarea lor despre cum să obțină acele compensați.

Unul dintre amendamentele principale ale PE în cursul negocierilor cu Consiliul a fost o mai mare implicare a organizațiilor consumatorilor. Acestea vor juca un rol proactiv în identificarea infracțiunilor suspectate, întrucât ele pot afla mai devreme decât autoritățile (alerte externe).

Ce urmează

Textul legislativ aprobat de Parlamentul European trebuie adoptat formal de Consiliu. Regulamentul se va aplica la 24 de luni după intrarea în vigoare.